Σκάφη αναψυχής: Έρχονται ανατροπές στην ελληνική αγορά

Αναμένεται η ανάρτηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ναύλωσης για σκάφη άνω των 35 μέτρων που δεν διαθέτουν ελληνική επαγγελματική άδεια – Τι ζητούν παράγοντες της αγοράς

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Νέα δεδομένα στην αγορά σκαφών αναψυχής δημιουργεί η πρόθεση του υπουργείου Ναυτιλίας να αναρτήσει άμεσα την ηλεκτρονική πλατφόρμα ναύλωσης (e-Charter Permission) για σκάφη άνω των 35 μέτρων που δεν διαθέτουν ελληνική επαγγελματική άδεια.

Η ναύλωση σκαφών αναψυχής, χωρίς ελληνική σημαία και χωρίς ελληνική επαγγελματική άδεια, που θα ξεκινούν από ελληνικό λιμάνι και θα καταλήγουν σε ελληνικό λιμάνι, επιτράπηκε με τον Νόμο 4926/2022 που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2022, υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν υλοποιήθηκε καθώς δεν έχει ακόμη εκδοθεί η ερμηνευτική υπουργική απόφαση που αφορά τα άρθρα 8 και 9 του νόμου που επιτρέπουν τη δραστηριοποίηση των ξένων σκαφών, ενώ δεν έχει «βγει στον αέρα» και η ηλεκτρονική πλατφόρμα (e-Charter Permission) στην οποία θα δηλώνονται οι ναυλώσεις. Την εκκρεμότητα αυτή έχει πρόθεση να αντιμετωπίσει υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης και πρόσφατα, όπως έγινε γνωστό, παρουσιάστηκε από πλευράς του υπουργείου πλατφόρμα σε ενδιαφερομένους της αγοράς σκαφών αναψυχής και στο Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και όλοι πλέον περιμένουν την επίσης ανάρτησή της μέσα στον Νοέμβριο. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 8 του νόμου για τη δραστηριοποίηση, «εντός της ελληνικής επικράτειας, ανεξαρτήτως σημαίας και πλην της ελληνικής, που έχει χαρακτηριστεί ως επαγγελματικό αναψυχής, σύμφωνα με το δίκαιο του κράτους της σημαίας που φέρει και είναι ολικού μήκους άνω των 35 μέτρων», απαιτείται «άδεια εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας» («Specified Period Charter Permission»).

Η μέγιστη διάρκειά της καθορίζεται σε 21 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος, ένα χρονικό διάστημα που μπορεί να αντιστοιχεί σε μία ή περισσότερες συμβάσεις ολικής ναύλωσης. Επίσης προβλέπεται η τοποθέτηση φορολογικού εκπροσώπου.

Με τη ρύθμιση αυτή γίνεται δυνατή η καταβολή ΦΠΑ επί του ναύλου από τον φορέα εκμετάλλευσης του πλοίου όπως και η καταβολή, σύμφωνα με το άρθρο 9, ενός τέλους (Τέλος Επαγγελματικού Πλοίου Αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το Δίκαιο Άλλης Χώρας – ΤΕΠΑΔΑΧ).

Διευκρινίσεις

Ωστόσο, η ναύλωση στη χώρα μας σκαφών αναψυχής χωρίς να έχουν ελληνική επαγγελματική άδεια έχει προκαλέσει τα τελευταία χρόνια που συζητείται το θέμα μια διελκυστίνδα στον κλάδο. Η μια πλευρά καταγράφει μόνο οφέλη από τη δραστηριοποίηση των ξένων σκαφών, η άλλη χωρίς να είναι αντίθετη στην απελευθέρωση της αγοράς επισημαίνει ότι δημιουργούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά εις βάρος των ελληνικών σκαφών και προτείνει ορισμένα μέτρα για να υπάρξει κάποια «ισορροπία». Από την πλευρά του Μιχάλης Σκουλικίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, επισημαίνει ότι θα πρέπει να διευκρινιστούν μία σειρά σημείων των άρθρων 8 και 9 του νόμου που επιτρέπει τη ναύλωση πλοίων χωρίς ελληνική επαγγελματική άδεια ώστε να μην υπάρχει θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού. Ενδεικτικά αναφέρει ότι είναι απαραίτητο να γνωρίζει πολιτεία τον beneficial owner του σκάφους, προκειμένου να υπάρχει μια διαφάνεια καθώς ζούμε σε μια εποχή με κυρώσεις σε πολλούς Ρώσους και έρευνες για ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Επίσης απαιτείται η δημιουργία ενός μηχανισμού εύρεσης των πραγματικών τιμών ναύλωσης, όπως συμβαίνει με τα ελληνικά πλοία που οι ναύλοι τους βρίσκονται στο Yachtfolio. Ακόμη η έκπτωση στον ΦΠΑ θα πρέπει να γίνεται στο τέλος του χρόνου και αφού αποδειχθεί ότι, κατά τη διάρκεια του ναύλου, το 60% του ταξιδιού και του χρόνου του σκάφους ήταν έξι ναυτικά μίλια μακρύτερα από την αιγιαλίτιδα ζώνη του λιμένος αναχώρησης, κάτι που ισχύει και για τα σκάφη με ελληνική επαγγελματική άδεια. Επιπλέον η ιδιόχρηση του σκάφους να γίνεται μόνο από τον πλειοψηφούντα μέτοχο της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Επίσης πρέπει να διασφαλισθεί ότι οι 21 ημέρες θα ελέγχονται και επιπλέον το ΤΕΠΑΔΑΧ θα έπρεπε να είναι της τάξεως του 12%-15% στην πραγματική τιμή ναύλωσης και όχι το προτεινόμενο στον νόμο μικρότερο ποσό.

Τα θετικά σημεία

Από την άλλη πλευρά Τζίνα Πολέμη, αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματιών Θαλάσσιου Τουρισμού (HCPY), βλέπει πολλά
θετικά καθώς εκτιμά ότι θα αυξηθούν τα άμεσα κρατικά έσοδα από την είσπραξη ΦΠΑ επί του ναύλου και του τέλους, ενώ θα αυξηθούν και τα έμμεσα κρατικά έσοδα από πολλές κατηγορίες επιχειρήσεων και επαγγελματικών κλάδων που δρουν υποστηρικτικά στο επαγγελματικό
yachting, όπως επιχειρήσεις εφοδιασμού πλοίων, ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις, μαρίνες, τοπικά αεροδρόμια, επιχειρήσεις εστίασης,
χάρη στον αυξημένο αριθμό επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που αναμένεται να δραστηριοποιηθούν στη χώρα.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Σούδα από σήμερα ως τις 6/12 το μεγαλύτερο αεροπλανοφόρο του κόσμου

Tο νεότερο και πιο εξελιγμένο τεχνολογικά αεροπλανοφόρο του Π.Ν. των ΗΠΑ “USS Gerald R. Ford (CVN 78)”, με το πλήρωμα του Carrier Strike Group (CSG) 12 βρίσκεται από σήμερα στο λιμένα Σούδας, στην Κρήτη, για ολιγοήμερη προγραμματισμένη επίσκεψη Η επίσκεψη

«Τελικά όλη η Ευρώπη έκλεψε κάτι από την Ελλάδα»

Η Ιταλίδα συγγραφέας Αντρέα Μαρκολόγκο έγραψε με αφορμή την επιστροφή των μαρμάρινων κεφαλών από το Βατικανό στην Ελλάδα «Το Παρίσι, η Κοπεγχάγη, το Βίρτσμπουργκ, η Καρλσρούη και ιδιαίτερα το Λονδίνο, είναι οι πόλεις όπου στενάζουν ακόμα και σήμερα τα κλεμμένα

Αυτές είναι οι αυξήσεις των συνταξιούχων από την Πρωτοχρονιά – Αναλυτικοί πίνακες για όλα τα Ταμεία

Οι ήδη συνταξιούχοι και η πλειοψηφία θα πάρουν αύξηση 3% στις συντάξεις Ιανουαρίου που θα καταβληθούν στις 20 Δεκεμβρίου και 22 Δεκεμβρίου, ενώ στις 21 Δεκεμβρίου θα πληρωθεί επίδομα €200, €150 και €100 σε όσους έχουν προσωπική διαφορά πάνω από

ΔΕΕ: Απόφασή του κάνει πιο εύκολες τις επιστροφές προσφύγων σε άλλα ΚΜ-ΕΕ

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Tο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), το ανώτατο δικαστήριο της Ε. Ένωσης, διευκρίνισε τις εξουσίες των δικαστηρίων σε περιπτώσεις σχεδιαζόμενης απέλασης προσφύγων σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ. Σύμφωνα με την απόφαση του ΔΕΕ

Μετάβαση στο περιεχόμενο