Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Η ετήσια έκθεση για την πειρατεία και την ένοπλη ληστεία του ICC International Maritime Bureau (IMB) προειδοποιεί για την ασφάλεια των πληρωμάτων καθώς ο αριθμός των ναυτικών που απήχθησαν και κρατήθηκαν όμηροι αυξήθηκε από 41 το 2022 σε 73 το 2023. Επιπρόσθετα, 10 μέλη πληρώματος δέχθηκαν απειλές, τέσσερα τραυματίστηκαν και ένα έπεσε θύμα επίθεσης κατά τη διάρκεια του 2023.
Η ετήσια έκθεση του IMB κατέγραψε 120 περιστατικά θαλάσσιας πειρατείας και ένοπλης ληστείας εις βάρος πλοίων το 2023 σε σύγκριση με τα 115 περιστατικά του 2022.
Η ετήσια έκθεση του 2023 αποκαλύπτει ότι σε 105 πλοία έγιναν επιβιβάσεις, σε εννέα εκδηλώθηκαν επιθέσεις, τέσσερα απήχθησαν ενώ δύο δέχθηκαν πυροβολισμούς.
Συναγερμός από την πρώτη (μετά το 2017) πετυχημένη απαγωγή ανοικτά της Σομαλίας
Στις 14 Δεκεμβρίου 2023 η έκθεση κατέγραψε την πρώτη πετυχημένη απαγωγή πλοίου μετά το 2017 στα ανοικτά των Σομαλικών ακτών.
Πειρατές από τη Σομαλία επιβιβάστηκαν και απήγαγαν ένα φ/γ χύδην φορτίου handymax. Tο συμβάν έλαβε χώρα περίπου 700 ν.μ. ανατολικά του Bosaso Σομαλίας. Πληροφορίες για το περιστατικό αναφέρουν επίσης την αρπαγή δύο ξύλινων σκαφών (τύπου dhows), που είθισται να χρησιμοποιούνται ως μητρικά σκάφη για περαιτέρω πειρατικές επιθέσεις.
Ο Διευθυντής του IMB κ. Michael Howlett δήλωσε:
“Αυτό είναι λόγος ανησυχίας και για άλλη μια φορά το IMB κάνει έκκληση σε όλους τους πλοιάρχους και πλοιοκτήτες να συνεχίσουν να εφαρμόζουν τις συστάσεις και τις διαδικασίες αναφορών, όπως προβλέπονται στην πρόσφατη έκδοση των Best Management Practices,” προσθέτοντας ότι το συμβάν υπογραμμίζει τις δυνατότητες που εξακολουθούν να διαθέτουν οι Σομαλοί πειρατές.
Tρία στα τέσσερα συμβάντα απαγωγής πλοίου έγιναν στον Κόλπο της Γουινέας
Παρά τον περιορισμένο αριθμό των δηλωθέντων συμβάντων στον Κόλπο της Γουινέας, με 22 το 2023 σε σχέση με τα 19 το 2022, τα 35 το 2021 και τα 81 το 2020, η εν λόγω θαλάσσια περιοχή ευθύνεται για τρία από τα συνολικά τέσσερα περιστατικά απαγωγής πλοίων παγκοσμίως, για όλες (14) τις απαγωγές ναυτικών και για το 75% των δηλωθέντων περιστατικών ομηρίας ναυτικών ως επίσης για 2 τραυματισμούς μελών πληρώματος το 2023 – παραμένοντας η πιο επικίνδυνη θαλάσσια περιοχή για τους ναυτικούς.
Ανησυχίες για τα Στενά Σιγκαπούρης, τα Στενά της Μαλαϊκής Χερσονήσου και το Αρχιπέλαγος της Ινδονησίας
Tα Στενά Σιγκαπούρης παραμένουν μια περιοχή ανησυχίας λόγω του μεγάλου αριθμού περιστατικών. Παρότι τα συμβάντα θεωρούνται περιστασιακά και ως εγκλήματα χαμηλού κινδύνου, το 95% των δηλωθέντων συμβάντων είχαν επιτυχή κατάληξη, με συνολικά 37 περιστατικά να δηλώνονται το 2023 έναντι των 38 που αναφέρθηκαν το 2022.
Τα πληρώματα εξακολουθούν να αποτελούν στόχο, με εννέα μέλη να κρατούνται όμηροι και δύο μέλη να έχουν απειληθεί. Χρήση όπλου αναφέρθηκε σε τρία συμβάντα και μαχαιριού σε 15.
“Ανησυχούμε για την καθυστερημένη υποβολή αναφορών ως και για την αποφυγή υποβολής αναφορών από τα πλοία. Tο IMB συνεχίζει να προτρέπει την έγκαιρη υποβολή αναφορών για όλα ανεξαιρέτως τα συμβάντα, καθώς αυτή συμβάλει στην πληρέστερη αντίληψη και κατανόηση του κινδύνου,” δήλωσε ο Διευθυντής του IMB κ. Michael Howlett.
Ένα μέλος πληρώματος τραυματίστηκε και χρειάστηκε ιατρική περίθαλψη μετά την επιβίβαση σε φ/γ χύδην φορτίου στα Στενά της Μαλαϊκής Χερσονήσου τον Οκτώβριο 2023. Tο τελευταίο συμβάν τραυματισμού ναυτικού από πειρατές στην περιοχή αναφέρθηκε το 2015.
Ετήσια αύξηση δηλωθέντων συμβάντων παρατηρείται επίσης στο Αρχιπέλαγος της Ινδονησίας, με άνοδο από τα 10 το 2022 σε 18 το 2023. Χρήση όπλων αναφέρθηκε στο 50% των περιστατικών. Επτά μέλη πληρώματος απειλήθηκαν και δύο κρατήθηκαν ως όμηροι το 2023.
Διαφαινόμενες απειλές στη Νότιο Αμερική
Δεκατέσσερα συμβάντα αναφέρθηκαν από πλοία στο αγκυροβόλιο του Callao στο Περού. Επτά μέλη πληρώματος κρατήθηκαν όμηροι, ένα δέχθηκε επίθεση και άλλο ένα απειλήθηκε. Χρήση όπλων και μαχαιριών αναφέρθηκε σε εννέα περιστατικά. Άλλα λιμάνια που εκδηλώθηκαν περιστατικά στη Νότιο Αμερική είναι το αγκυροβόλιο Macapa στη Βραζιλία, ως επίσης τα αγκυροβόλια της Cartagena και του Puerto Bolivar στην Κολομβία._