Τάκης Θεοδωρόπουλος
Στην αρχή της πλατωνικής Πολιτείας ο Σωκράτης ρωτάει τον Κέφαλο πώς τα βγάζει πέρα με το γήρας. Αν ο διάλογος διαδραματίζεται γύρω στο 410 π.Χ., ο Σωκράτης πρέπει να είναι συν-πλην εξήντα. Ο πλούσιος οπλοποιός Κέφαλος είναι ήδη γέρων, προχωρημένα ογδόντα, και απαντάει στον Σωκράτη ότι απολαμβάνει την ηλικία του, πρώτον, γιατί απελευθερώθηκε από το λυσσασμένο αφεντικό, την ερωτική επιθυμία. Το σώμα του «απομαραίνεται», όμως υπάρχει η ηδονή μιας ωραίας συζήτησης. Ο Σωκράτης τον ρωτάει αν τον βοηθάει ο πλούτος του. Σίγουρα, όμως αυτό που μετράει περισσότερο είναι «ο τρόπος», ο χαρακτήρας. Αν εξαιρέσουμε όσους, ανεξαρτήτως ηλικίας, έχουν ιατρικούς λόγους για να μην εμβολιασθούν, όσοι αρνούνται το οφείλουν στον χαρακτήρα τους. Τις προάλλες, στο γειτονικό κατάστημα φρέσκων χυμών ο ιδιοκτήτης του, ο Χρήστος, αλβανικής καταγωγής, προσπαθούσε να πείσει δύο πελάτες του να εμβολιασθούν. «Αφού είσαι εξήντα πέντε τι φοβάσαι;» ρώτησε. Η απάντηση ήρθε αποστομωτική: «Και τι χρωστάω για να κάνω το εμβόλιο;» Γι’ αυτόν το εμβόλιο είναι ποινή. Θα μου πείτε έτσι το παρουσιάζουν όσοι προσπαθούν να το εκμεταλλευθούν πολιτικά, όσοι προσδοκούν ότι με το αντιεμβολιαστικό κίνημα θα ξαναζήσουν τις δόξες του αντιμνημονιακού αγώνα. Υποθέτω ότι αυτό φοβήθηκε η κυβέρνηση και καθυστέρησε τόσο πολύ να αποφασίσει τον υποχρεωτικό εμβολιασμό των εξήντα συν και την επιβολή προστίμου 100 ευρώ στους παραβάτες. Σημειωτέον ότι για την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη ξεκινά από 700 ευρώ.
Oσοι υπολογίζουν στην αναβίωση του αντιμνημονιακού μετώπου μάλλον δεν ξέρουν απλή αριθμητική. Το 2015 το 60% ψήφισε «Oχι» στο μνημόνιο. Ηταν ένα ετερόκλητο συνονθύλευμα ακροαριστερών, ακροδεξιών, αντιευρωπαϊστών και λοιπών. Το 2021, το 70% των συμπατριωτών μας έχει εμβολιασθεί. Το 30%, από ιατρικής απόψεως, είναι αρκετό για να υπονομεύσει την οικοδόμηση του τείχους ανοσίας. Πολιτικά, όμως, είναι μειοψηφία. Ακόμη πιο ετερόκλητη, από ζηλωτές χριστιανούς έως κουκουλοφόρους δικαιωματιστές. Θα ήταν αντιδημοκρατικό εκ μέρους της κυβέρνησης αν υπέκυπτε στην επιθυμία της μειοψηφίας, η οποία απειλεί την πλειοψηφία.
Είναι θέμα χαρακτήρα, που είπε και ο Κέφαλος στον Σωκράτη. Ευτυχώς η υπόθεση του αντιεμβολιαστικού κινήματος μας βοήθησε να μετρήσουμε τους χαρακτήρες των συμπολιτών μας. Δεν είναι λίγοι. Είμαστε οι περισσότεροι. Εξήντα συν ή εξήντα πλην. Το δυστύχημα είναι ότι το ζήτημα είναι ιατρικό, άρα η πλειοψηφία δεν αρκεί. Χρειάζεται κι ο χαρακτήρας.