Στο τραπέζι η ανάπτυξη παγκόσμιου προτύπου καυσίμων

Κρίσιμη συνεδρίαση ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία – Σκληρό παζάρι μεταξύ ανεπτυγμένων χωρών και αναπτυσσομένων

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Με μία καταρχήν συμφωνία για την αναγκαιότητα κατάρτισης ενός υποδείγματος (προτύπου) καυσίμων που θα συμβάλουν στη σταδιακή μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία, ξεκίνησε χθες στο Λονδίνο μία ακόμη κρίσιμη εβδομάδα συζητήσεων στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) με αντικείμενο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Ο ΙΜΟ στο πλαίσιο προηγούμενης απόφασής του καλείται να επιτύχει μηδενικές «καθαρές» (net) εκπομπές από τη ναυτιλία έως ή πλησίον στο 2050. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, ως ενδιάμεσα στάδια έχουν αποφασιστεί η μείωση σε σύγκριση με το 2008 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 20% με στόχο το 30% έως το 2030 και μείωση κατά 70% με επιδίωξη το 80% έως το 2040.

Η στρατηγική του ΙΜΟ δεσμεύει τα κράτη μέλη να αναπτύξουν και να εγκρίνουν στα τέλη του 2025 ένα τεχνικό μέρος δηλαδή ένα υπόδειγμα καυσίμων που θα εξασφαλίζει τη σταδιακή μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου του ναυτιλιακού καυσίμου και ένα οικονομικό μέρος δηλαδή έναν μηχανισμό τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ενόψει αυτής της επιδίωξης στην προπαρασκευαστική συνεδρίαση μιας ομάδας εργασίας που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη Παρασκευή και προηγείται της συνόδου της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος (ΜΕΡC) η οποία ξεκίνησε χθες (18/3/2024) τις εργασίες της έγινε το πρώτο βήμα. Ένα βήμα που δεν είναι άλλο από τη συμφωνία ότι μια ρύθμιση (πρότυπο καυσίμου) που θα περιορίζει τις εκπομπές GHG θα καθοριστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται οι επιμέρους στόχοι μείωσης των εκπομπών GHG του ΙΜΟ το 2030 και το 2040 καθώς και ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2050.
Όλες οι αντιπροσωπείες θεωρούν χρήσιμη την ανάπτυξη ενός παγκόσμιου προτύπου καυσίμων παράλληλα με έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις ως προς το εάν οι τεχνικές (πρότυπο καυσίμων) και οικονομικές
ρυθμίσεις (τιμολόγηση άνθρακα) θα κινούνται παράλληλα με την υλοποίηση ευέλικτων στρατηγικών συμμόρφωσης ή θα αναπτυχθεί ένας συμπληρωματικός μηχανισμός τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου επιπλέον του προτύπου ναυτιλιακών καυσίμων.
Τρεις προσεγγίσεις
Σύμφωνα με αναλυτές της University Maritime Advisory Services (UMAS), στις συζητήσεις της ομάδας εργασίας καταγράφηκαν τρεις προσεγγίσεις μεταξύ των κρατών μελών του ΙΜΟ οι οποίες απορρέουν από τα επιμέρους κρατικά και οικονομικά συμφέροντα:
1. Μια λύση δημοφιλής μεταξύ των χωρών “μεσαίας ανάπτυξης” είναι ένα πρότυπο καυσίμου που περιλαμβάνει την ευελιξία ενός μηχανισμού εμπορίας πιστωτικών μονάδων ή ενός συστήματος εμπορίας εκπομπών (ΣΕΔΕ) και όχι έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, όπως είναι μια εισφορά.
2. Μια άλλη πρόταση δημοφιλής μεταξύ των Μικρών Νησιωτικών Αναπτυσσόμενων Κρατών (SIDS) και των Λιγότερο Αναπτυγμένων Χωρών (LDC) είναι ένα απλουστευμένο πρότυπο καυσίμων χωρίς ευελιξία σε συνδυασμό με μια καθολική τιμή των αερίων του θερμοκηπίου όπως μια εισφορά.
3. Τέλος, μια λύση που είναι δημοφιλής μεταξύ των αναπτυγμένων οικονομιών είναι ένα πρότυπο καυσίμων που περιλαμβάνει την ευελιξία ενός μηχανισμού εμπορίας πιστωτικών μονάδων ή Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) σε συνδυασμό με μια εισφορά ή άλλο καθολικό μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου.
Διαφορές
Παραμένουν επίσης διαφορές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα κατανεμηθούν τα έσοδα από τα οικονομικά μέτρα αλλά οι διαφορές αυτές είναι αναμενόμενες σε αυτό το στάδιο των διαπραγματεύσεων, δήλωσε η UMAS. Πάντως η ναυτιλιακή βιομηχανία τάσσεται υπέρ ενός απλού μηχανισμού τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση της διεθνούς ένωσης των ανεξάρτητων πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (INTERCARGO) στην οποία προεδρεύει ο Δημήτρης Φαφαλιός. Ένας μηχανισμός τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου πρέπει να είναι απλός για να είναι λειτουργικός, επισημαίνει η INTERCARGO, η οποία στηρίζει μια ανάλογη πρόταση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου. “Όσο απλούστερος τόσο το καλύτερο όσο μικρότερος ο διοικητικός φόρτος τόσο το καλύτερο όσο πιο απλός θα μπορούσε να είναι και όσο περισσότερη βεβαιότητα θα μπορούσε να προσφέρει στον κλάδο τόσο το καλύτερο”, δήλωσε ο γενικός γραμματέας της INTERCARGO Κώστας Γκόνης.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΠΟΕΠΛΣ Άδειες προσωπικού: Εκεί που μας χρωστάγανε, μας παίρνουν και το βόδι!

Eκφράζoυμε την έντονη διαμαρτυρία μας για το Γενικό Σήμα περί χορήγησης αδειών προσωπικού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. καθώς και για την προφορική εντολή περί αναστολής αδειών προϊσταμένων υπηρεσιών. Το Γενικό Σήμα με θέμα «Ετοιμότητα Προσωπικού Λιμενικού Σώματος», μας γυρίζει πολλές δεκαετίες πίσω και ακόμη

ΥΦΕΘΑ: «Οι Έλληνες υπαξιωματικοί αποτελούν τον σιδηρούν βραχίονα των Ενόπλων Δυνάμεων»

Αποτελεί στρατηγική επιλογή ο πλήρης εκσυχγχρονισμός των Ενόπλων Δυνάμεων, ανέφερε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΦΕΘΑ) Θανάσης Δαβάκης, απαντώντας νωρίτερα σήμερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Κόκκαλη, ο οποίος κάλεσε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να απαντήσει

Luminara: Το σούπερ-γιοτ ξενοδοχείο που απογειώνει την εμπειρία της κρουαζιέρας

Μια μοναδική εμπειρία διακοπών που συνδυάζει τον υλικό με τον συναισθηματικό πλούτο για μια αξέχαστη εν πλω φιλοξενία. Το νεότερο superyacht από τη συλλογή της Ritz-Carlton, γιόρτασε επίσημα την έναρξη της λειτουργίας του, βαφτισμένο με το γνωστό συμβολικό-σπάσιμο της σαμπάνιας

Τα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα στον κόσμο: Ποια η θέση του Πειραιά/Αθήνας

Ο Πειραιάς (και η ευρύτερη περιοχή της Αθήνας) συνεχίζει να ενισχύει τη φήμη του ως ένα από τα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα παγκοσμίως. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Δείκτη Ανάπτυξης Διεθνών Κέντρων Ναυτιλίας Xinhua-Baltic (ISCDI), το ελληνικό δίπολο Πειραιά-Αθήνας, καταλαμβάνει

Μετάβαση στο περιεχόμενο