Στρατιά από χιλιάδες λομπίστες θέτει σε κίνδυνο τη συμφωνία για το κλίμα

Στη φετινή COP 28 μετρήθηκαν 2.456 λομπίστες των ορυκτών καυσίμων που ασκούν πίεση για να μην αναληφθεί μια σαφής δέσμευση για την κατάργησή τους έως το 2050 και προωθούν τεχνολογίες αμφίβολης χρησιμότητας.

Δύο χιλιάδες τετρακόσιοι πενήντα έξι λομπίστες έλαβαν διαπίστευση για τη συμμετοχή τους στη Σύνοδο Κορυφής για το Κλίμα, την COP 28, που διεξάγεται αυτή τη στιγμή στο Ντουμπάι. Ο αριθμός αυτός, που αποκάλυψε μια συμμαχία ΜΚΟ, η Kick Big Polluters Out, δείχνει σε ποιο βαθμό η σκιά των λόμπι ορυκτών καυσίμων κρέμεται πάνω από αυτές τις συνομιλίες τη στιγμή που το ζήτημα της αποχώρησής τους γίνεται όλο και πιο πιεστικό.

Και να σκεφτεί κανείς ότι ο πρόεδρός των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Σουλτάνος Αλ Τζάμπερ, είχε υποσχεθεί πριν από μερικούς μήνες να μην επιτρέψει να γίνει αυτή η σύνοδος κορυφής μια σύνοδος των λόμπι πετρελαίου.

Πέρυσι, οι λομπίστες ορυκτών καυσίμων στην αντίστοιχη σύνοδο (COP 27) ήταν 636. Τον κατάλογο της Συνόδου του Ντουμπάι, διαμόρφωσε η συμμαχία 450 ΜΚΟ, μεταξύ των οποίων και η Διεθνής Διαφάνεια, η Global Witness και η Greenpeace και βασίστηκε στον προσωρινό κατάλογο συμμετεχόντων που δημοσίευσε ο ΟΗΕ, προκειμένου να εντοπίσει κάθε άτομο που μπορεί εύλογα να έχει στόχους να επηρεάσει» την COP28 «προς το συμφέρον των εταιρειών ορυκτών και των μετόχων τους». 

Το γεγονός ότι οι ομάδες επιρροής υπερτερούν αριθμητικά των αντιπροσωπειών όλων των χωρών, με εξαίρεση αυτή της Βραζιλίας (3.081) που πρόκειται να διοργανώσει το COP30 το 2025 και της χώρας υποδοχής, η οποία κατέγραψε 4.409 συμμετέχοντες προβληματίζει σχετικά με την πίεση που ασκούν στη Σύνοδο.

Ενδεικτικά, οι λομπίστες για τα ορυκτά καύσιμα είναι πιο πολυάριθμοι από τις αντιπροσωπείες των 10 χωρών που είναι «πιο ευάλωτες στην κλιματική αλλαγή» (1.509 άτομα) και επτά φορές περισσότεροι από τους εκπροσώπους των αυτόχθονων πληθυσμών (316).

Παράλληλα, πολλές χώρες όπως η Γαλλία ή η Ιταλία έχουν συμπεριλάβει εκπροσώπους εθνικών εταιρειών πετρελαίου ή φυσικού αερίου στις αντιπροσωπείες τους. Έτσι, η Ιταλία επέτρεψε την άφιξη στελεχών της ENI, και η Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτή των εργαζομένων της BP, της ENI και της ExxonMobil«Αυτή η αύξηση συμπίπτει με μια διάσκεψη των κομμάτων όπου τα ορυκτά καύσιμα και η σταδιακή εξάλειψή τους βρίσκονται στο επίκεντρο των συζητήσεων», αναλύει ο συνασπισμός.

Πολλοί αναλυτές ανησυχούν για την απόφαση της COP 28 για σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ενώ οι φωνές διαμαρτυρίας μεγάλων ΜΚΟ εστιάζουν στο γεγονός ότι ενώ συζητείται η κατάργησή τους, τελικά βρίσκονται διαρκώς στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων όπου τα λόμπι μπορούν να επηρεάσουν τη λεκτική διατύπωση που θα χρησιμοποιηθεί στο τελικό κείμενο και να αποτρέψουν να περιληφθεί μια σαφής δέσμευση για την κατάργηση των ορυκτών καυσίμων ως το 2050, την οποία θεωρούν απαραίτητη οι επιστήμονες για να επιβραδυνθεί η κλιματική αλλαγή.

Προς το παρόν, οι επενδυτές επαινούν τις ανακοινώσεις του ιδιωτικού τομέα και τις συζητήσεις για τα σχέδια μετάβασης και τη φύση, αλλά οι ανησυχίες για την αξιοπιστία παραμένουν σχετικά με τα ορυκτά καύσιμα. Παρά τους μεγάλους ισχυρισμούς από την Προεδρία της COP28 σχετικά με το «τι θα μπορούσαν να προσφέρουν σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο», ο Χάρτης Απανθρακοποίησης Πετρελαίου και Αερίου (OGCD) που ανακοινώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο ήταν σύμφωνα με πολλούς ειδικούς σε μεγάλο βαθμό «ανασυσκευασία των υφιστάμενων εθελοντικών δεσμεύσεων» και δεν περιλάμβανε καμία δέσμευση για την αντιμετώπιση των εκπομπών του πεδίου 3.

Στο Ντουμπάι, οι τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα χαρακτηρίζονται από εταιρείες πετρελαίου και κράτη που παράγουν ορυκτά καύσιμα ως η θαυματουργή λύση για τη διάσωση του κλίματος. Τελικά, αυτά τα συστήματα, που για πολλούς είναι πολύ ακριβά και αναποτελεσματικά, μήπως συντελούν στη διατήρηση του “business as usual”, όπως ισχυρίζονται οι οικολογικές οργανώσεις;

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αποκαλύψεις από την υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου: Πέραν της Τουρκίας είχαμε να αντιμετωπίσουμε το ρωσικό μπλοκ στον ΙΜΟ

Τα παραπάνω δήλωσε την Τρίτη η Υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρία Χατζημανώλη. Σε συζήτηση στο 7o συνέδριο Capital Link, του οποίου το ΚΥΠΕ είναι χορηγός επικοινωνίας, η κ. Χατζημανώλη χαρακτήρισε την εκλογή ως σημαντική, αφού η Κύπρος κατάφερε να διατηρήσει όλες της

Στην 3η θέση παγκοσμίως σε αξία στόλου η Ελλάδα με €169,3 δισ.

Η VesselsValue αποκαλύπτει τα 10 κορυφαία ναυτιλιακά κράτη με βάση την πλοιοκτησία για το 2024, εξετάζοντας τις συνολικές αξίες περιουσιακών στοιχείων για τα πλοία ανά χώρα πραγματικού ιδιοκτήτη. Από την αποφασιστική ηγεσία της Ιαπωνίας στην πρώτη θέση με στόλο 206,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως την εμφάνιση του Χονγκ

Έρευνα: Τα μετρητά «εξαφανίζονται» από την Ελλάδα – Αυξάνονται διαρκώς οι ψηφιακές πληρωμές

Περισσότεροι από 8 στους 10, παίρνουν μαζί τους κάρτες ή / και ψηφιακό πορτοφόλι, όταν φεύγουν από το σπίτι τους, ενώ 1 στους 3 επιλέγει να έχει μαζί του αποκλειστικά κάρτες ή ψηφιακό πορτοφόλι. Τα ευρήματα της πανελλαδικής έρευνας, που

Μετάβαση στο περιεχόμενο