Της Αναστασίας Βαμβακά
Η ενεργειακή κρίση δημιουργεί πρόσθετες καθυστερήσεις σε χιλιάδες λιμάνια του κόσμου, ανάμεσά τους και τα ευρωπαϊκά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, σε περισσότερα από 9.000 λιμάνια και τερματικούς σταθμούς ανά τον κόσμο παρουσιάζεται συμφόρηση πλοίων και προκαλείται διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα.
“Η πανδημία μας δίδαξε ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι εύθραυστες. Όταν εμφανίζεται συμφόρηση, δημιουργούνται ελλείψεις σε αγαθά και πρώτες ύλες, τροφοδοτείται ο πληθωρισμός και απροσδόκητα δεσμεύουν τεράστια ποσά του κεφαλαίου των ναυλωτών”, επισημαίνει ο Peter Williams, Trade Flow Analyst, της VesselsValue.
“Οι συνέπειες από τη συμφόρηση εμπορευματοκιβωτίων στο Λονγκ Μπιτς πέρυσι, και πιο πρόσφατα στη Σαγκάη, έχουν αναδείξει πόσο κρίσιμες είναι οι αποδοτικές λιμενικές λειτουργίες”.
Σε άλλα λιμάνια -κυρίως στη δυτική ακτή των ΗΠΑ- υπάρχει μία σταθερή βελτίωση. Ωστόσο, σε ευρωπαϊκά λιμάνια καταγράφεται επιδείνωση, κυρίως λόγω της μεγάλης ζήτησης για εισαγωγή άνθρακα ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης που έχει προκαλέσει η στάση της Ρωσίας στην τροφοδοσία φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Πλέον, η VesselsValue δημιούργησε μία πλατφόρμα όπου ο ενδιαφερόμενος μπορεί να παρακολουθεί λιμάνια και πλοία, ακόμη και την κατάσταση με τη συμφόρηση και τους χρόνους που χρειάζονται για να εξυπηρετηθεί ένα πλοίο.
Όπως έχουν ήδη στοιχειοθετήσει από το “μοντέλο συμφόρησης” της VesselsValue σχετικά με πρόσφατα παγκόσμια γεγονότα:
– Ο μέσος χρόνος αναμονής για πλοία εμπορευματοκιβωτίων στη δυτική ακτή των ΗΠΑ μειώνεται από το μέγιστο των 146 ωρών τον Οκτώβριο του 2021 σε λιγότερο από 12 ώρες επί του παρόντος.
– Μετά από μια 8ήμερη απεργία στο Felixstowe, το πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων του Ηνωμένου Βασιλείου, ο μέσος χρόνος αναμονής αυξήθηκε στις 31 ώρες, σε σύγκριση με λιγότερο από 12.
– Η ανάγκη της Ευρώπης για εισαγωγές άνθρακα στον απόηχο της κρίσης φυσικού αερίου έχει ασκήσει αυξημένη πίεση στα λιμάνια, με τον μέσο χρόνο αναμονής για φορτηγά Bulkers στη Βορειοδυτική Ευρώπη επί του παρόντος να είναι 46 ώρες, σε σύγκριση με τον μέσο όρο 26 ωρών 5 ετών για αυτήν την εποχή του χρόνου.
Τρίτη αύξηση στη διώρυγα του Σουέζ
Έχοντας ήδη αυξήσει τα τέλη τρεις φορές διαδοχικά φέτος, η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ έχει προειδοποιήσει τους πλοιοκτήτες για ακόμα μια αύξηση. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, τα τέλη για τα δεξαμενόπλοια θα αυξηθούν κατά 15% από το νέο έτος, ενώ τα πλοία χύδην φορτίου, όπως και τα κρουαζιερόπλοια αντιμετωπίζουν αύξηση 10% στα τέλη διέλευσης, για τον πλωτό δρόμο που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη.
Η Αρχή ανακοίνωσε μια γενική αναθεώρηση των τιμολογίων κατά 6% προς τα πάνω τον Φεβρουάριο του 2022 και στη συνέχεια εισήγαγε νέες προσαυξήσεις προσθέτοντας επιπλέον 5% έως 10% στα τέλη τον επόμενο μήνα, ακολουθούμενες από περαιτέρω αυξήσεις των επιτοκίων που κυμαίνονται από 7% σε 20% τον Μάιο.
Επίσης, και η Διώρυγα του Παναμά παρουσίασε ένα νέο σύστημα διοδίων, που θα τεθεί σε ισχύ το επόμενο έτος, το οποίο θα αυξήσει επίσης δραματικά τα τέλη.