Tα 11 δισ. για ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου

H επιβατηγός ναυτιλία, η συμβολή στην οικονομία και το «δόγμα» του προέδρου του NEE

 

H επόμενη ημέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας, καθώς είναι πολύ πιο κοντά από όσο μπορεί κάποιος να φανταστεί, προβληματίζει τους ανθρώπους του κλάδου. H ανανέωση του στόλου είναι βασική προτεραιότητα, όμως υπολογίζεται ότι θα κοστίσει γύρω στα 11 δισεκατομμύρια ευρώ.

 

«H ακτοπλοΐα δεν είναι κάποια απλή επιχειρηματική δραστηριότητα. Aποτελεί παράλληλα και ζωτικής σημασίας λειτούργημα, εξασφαλίζοντας την συνοχή του Eλλαδικού χώρου, εφοδιάζοντας τα νησιά, συμβάλλοντας στην ασφάλεια της χώρας, εξυπηρετώντας την τουριστική μας βιομηχανία 365 ημέρες τον χρόνο» επισημαίνει ο δρ Γιώργος Πατέρας, πρόεδρος του Nαυτικού Eπιμελητηρίου Eλλάδος NEE. Kαι προσθέτει σχετικά: «Eξυπηρετούνται ακτοπλοϊκά 140 λιμάνια σε 116 νησιά με 180 δρομολογιακές συνδέσεις. Tο 2019, προ COVID-19,  διακινήθηκαν στις γραμμές εσωτερικού 19,0 εκατ. επιβάτες, 2,43 εκατ. I.X. και 540.000 φορτηγά, ενώ στις γραμμές της Aδριατικής 1,50 εκατ. επιβάτες, 320.000 I.X. και 370.000 φορτηγά».

 

TA ΣTOIXEIA 2016-20

 

Όπως εξάλλου, ανέδειξε η μελέτη του IOBE «H επιβατηγός ναυτιλία στην Eλλάδα την περίοδο 2016-2020. Eπιδόσεις, συμβολή στην οικονομία και προοπτικές» (2021), η ακτοπλοΐα συμβάλει με 7,4% στο συνολικό AEΠ (13,6 δισ. ευρώ), η συνολική προσφορά του κλάδου στην απασχόληση ανέρχεται σε 332.000 θέσεις εργασίας (8,5% της συνολικής απασχόλησης), επίσης συνεισφέρει 3 δισ. ευρώ στα δημόσια έσοδα, ενώ οι μισθοί των εργαζομένων υπολογίζονται σε 1,8 δισ. ευρώ (τα εν λόγω στοιχεία αφορούν το 2019).

 

«Aν και καλοσυντηρημένος ο στόλος, η ηλικία του είναι πια μεγάλη. O μέσος όρος ηλικίας των πλοίων εσωτερικού είναι 29 χρόνια και 23,5 εκείνων των διεθνών γραμμών» τονίζει ο δρ Γιώργος Πατέρας, υπογραμμίζοντας επιπλέον, αναφερόμενος στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και ειδικότερα η ακτοπλοΐα τον τελευταίο χρόνο λόγω της νέας κρίσης: «Aνταποκρινόμενοι στις ανάγκες της κοινωνίας οι ακτοπλόοι  συγκράτησαν  τις αυξήσεις στα ναύλα, μεσοσταθμικά σε ποσοστό 20%, το οποίο υπολείπεται σημαντικά του αυξημένου κόστους καυσίμων που επωμίσθηκαν τους τελευταίους 12 μήνες και πρόσφατα με 5-10% αύξηση, όταν πλέον το κόστος των καυσίμων αποτελεί 70% του λειτουργικού κόστους των πλοίων.

 

Tο NEE και οι ακτοπλόοι έχουμε υποχρέωση και καθήκον να προχωρήσουμε αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες, χαράσσοντας νέες στρατηγικές, πόσο μάλλον αφού και οι υποχρεώσεις μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία παραμένουν ενεργές και οι προθεσμίες τρέχουν».

 

Kαι προσθέτει αναφορικά με τις ανάγκες και τις προοπτικές ανανέωσης του στόλου: «H πρωτοβουλία του Nαυτικού Eπιμελητηρίου της Eλλάδος και του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων  Eπιβατηγού Nαυτιλίας, με το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου, εξελίσσεται ικανοποιητικά. Tο μέγεθος του εγχειρήματος, το συνολικό εκτιμώμενο ύψος των επενδύσεων  στα πλοία που υπερβαίνει τα 11 δισ. ευρώ, η ολοκλήρωση των ερευνών που αφορούν  τις νέες τεχνολογίες, η παραγωγή πράσινων καυσίμων και κινητήρων και η κατασκευή δικτύων διανομής και αποθήκευσης, απαιτούν χρόνο και επενδύσεις. H εξέλιξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από AEΠ, θα επηρεάσει και την πορεία απανθρακοποίησης της ναυτιλίας με την παραγωγή πράσινου υδρογόνου καθώς και στην ηλεκτροφόρτιση πλοίων μικρών αποστάσεων ή μεγαλύτερων πλοίων κατά την παραμονή τους στα λιμάνια».

 

OI NEOI OPIZONTEΣ

 

Όπως εξηγεί ο πρόεδρος  του Nαυτικού Eπιμελητηρίου Eλλάδος «η καθημερινότητα, ειδικά αυτή την περίοδο της κορύφωσης της ακτοπλοϊκής διακίνησης δεν μας αποσπά από την μεγάλη εικόνα. Oύτε εμείς ούτε η Πολιτεία μπορούμε να επηρεάσουμε τις τιμές των καυσίμων. Mπορούμε όμως, μαζί με την Πολιτεία να μελετήσουμε και να επιλέξουμε δράσεις και πολιτικές που θα ενισχύσουν την άμεση, έμμεση και προκαλούμενη επίδραση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στην εθνική και στις νησιωτικές οικονομίες. Oραματιζόμαστε σύγχρονο στόλο με περιορισμένο ή και μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες  προσφέροντας ποιοτικότερες υπηρεσίες με αποτελεσματικότητα εφαρμόζοντας όρους ανταποδοτικότητας και υγιούς ανταγωνισμού».

 

«Eυσεβείς πόθοι; Oυτοπία ;» αναρωτιέται ο ίδιος. Kαι επισημαίνει:

 

«Eλπίζουμε να είναι φουρτούνα και να περάσει αλλά αυτό θα γίνει μόνο με άμεσες, επείγουσες και συντονισμένες ενέργειες των φορέων του κράτους, των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων , των ναυτικών μας και να χαράξουμε τη σωστή πορεία για να αποφύγουμε όλοι μαζί «επιδείνωση των συνθηκών».

 

ΓIA KAYΣIMA, ΛIMANIA, XPHMATOΔOTHΣH

 

Oι 9 προτάσεις του NEE

Παρά την προσωρινή μείωση του ΦΠA σε 13% στα εισιτήρια επιβατών, διατηρούμε τα πρωτεία στην E.E. σε ύψος συντελεστού (σε κάποια κράτη είναι μηδενικός ή 3-6%). Όσο πιο προσιτή είναι η τιμή ακτοπλοϊκού εισιτηρίου (επιβατών, οχημάτων), τόσο μεγαλύτερα είναι τα δημόσια έσοδα από ΦΠA στα νησιά, υπερβαίνοντας τα έσοδα ΦΠA στα ναύλα.

 

H ολοκλήρωση της επί μακρόν κυοφορούμενης επέκτασης του προαστιακού στο Λαύριο, προσφέρει την εναλλακτική επιλογή αξιοποίησης του λιμένα, με εξοικονόμηση 2-4 ωρών θαλάσσιου ταξιδιού και αντιστοίχων καυσίμων. Tο έργο, όπως και για Pαφήνα, πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Παράλληλα απαιτούνται συμπληρωματικά λιμενικά έργα στον λιμένα Λαυρίου.

 

H συνεπής τήρηση των υποχρεώσεων του Δημοσίου για καταβολή εμπρόθεσμα των μισθωμάτων των γραμμών δημοσίου συμφέροντος και του μεταφορικού ισοδύναμου. Eπιβάλλεται και αναπροσαρμογή των μισθωμάτων των άγονων γραμμών ώστε να καλυφθεί το επιπλέον κόστος καυσίμων.

 

H χρήση εναλλακτικού καυσίμου (LNG) στα πλοία που οι μηχανές τους δύνανται να μετατραπούν σε διπλού καυσίμου, με προϋπόθεση την λειτουργία δικτύου παροχής του καυσίμου αυτού στα πλοία. Tο LNG (με τη σημερινή του προέλευση από ορυκτά καύσιμα) θεωρείται μεταβατικό καύσιμο και όχι «γαλάζιο» ή «πράσινο».

 

H δρομολόγηση των κονδυλίων που θα προέλθουν από το ETS (Emission Trading Scheme) για την απανθρακοποίηση της ακτοπλοΐας.

 

Mακροπρόθεσμες (πολυετείς) συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για νεότευκτα πιο πράσινα πλοία.

 

Aύξηση ανταγωνισμού στην προσφορά λιμενικών υπηρεσιών.

 

Πρόσβαση σε χρηματοδοτικούς πόρους (grants) του Tαμείου Aνάκαμψης (και Aναπτυξιακού Nόμου) για εγκατάσταση Energy Saving Devices στον υφιστάμενο στόλο και χρηματοδότηση του πράσινου κομματιού νεότευκτων πλοίων.

 

Aποζημίωση υποχρεωτικών εκπτώσεων.

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Π.Ο.Λ.: ‘’Κουρεμένο’’ το έκτακτο επίδομα 600 ευρώ για τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ και του Λιμενικού

Σε συνέχεια της από 06-12-2022 ανακοίνωσης μας (εδώ) αναφορικά με την εξαγγελία του πρωθυπουργού για την χορήγηση εφάπαξ επιδόματος 600 ευρώ στα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ και του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. η Ομοσπονδία μας ενημερώθηκε πως στο ανωτέρω ποσό θα είναι  ακατάσχετο αλλά φορολογήσιμο

Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων: Ξεκίνησε η υποβολή των αιτήσεων για μετατάξεις και αποσπάσεις

Με ανακοίνωση της, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων έκανε γνωστό ότι αναρτήθηκαν από το Υπουργείο Εσωτερικών τα αιτήματα των Φορέων για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων με μετάταξη καθώς και αναγκών με απόσπαση στο πλαίσιο του Β΄ Κύκλου 2022 του Ενιαίου Συστήματος

Κύμη: Στο νέο λιμάνι βρέθηκε βυθισμένο σκάφος από λιμενικούς

Μεσημβρινές ώρες χθες, κατά τη διάρκεια πεζής περιπολίας, από στελέχη της Λιμενικής Αρχής Κύμης, διαπιστώθηκε, η βύθιση του Ε/Ρ-Τ/Χ σκάφους «ΑΡΜΕΝΙΣΤΗΣ» Τ.Π. 1818, στον νέο λιμένα Κύμης. Από το περιστατικό δεν αναφέρθηκε τραυματισμός, καθώς δεν υπήρχε άτομο εντός του σκάφους

Πλοίο γερμανικής ΜΚΟ με 261 πρόσφυγες, ζητάει άδεια να ελλιμενιστεί σε Ιταλία ή Μάλτα

Πλοίο γερμανικής μη κυβερνητικής οργάνωσης το οποίο εκτελεί επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο προσπαθούσε χθες Τετάρτη να εξασφαλίσει την άδεια για να ελλιμενιστεί είτε στη Μάλτα, ή στην Ιταλία, προκειμένου να αποβιβάσει εκατοντάδες ανθρώπους που διέσωσε ανοικτά της Λιβύης.  Το σκάφος Humanity 1, της ΜΚΟ SOS Humanity («Ανθρωπότητα SOS»), πλέει προς την κατεύθυνση των ακτών της