Τα νέα ρυμουλκά έσωσαν την Μαρίνα Ζέας από ολοκαύτωμα (*)

(*) Γράφει η Αναστασία Βαμβακά

Σε λιγότερο από δέκα μέρες, δύο σοβαρά περιστατικά ανέδειξαν την ανάγκη για έγκαιρη και ουσιαστική πυρόσβεση στα λιμάνια. Η φωτιά σε κοντέινερ με ηλεκτρικά ποδήλατα στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά αλλά και η πυρκαγιά σε τρία πολυτελή σκάφη στην Μαρίνα Ζέας δεν θα είχαν σβήσει χωρίς την άμεση παρέμβαση νέου τύπου ρυμουλκών,  με σύγχρονο, πιστοποιημένο, ισχυρό σύστημα πυρόσβεσης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΠΔ 83/2022.

Ενός προεδρικού διατάγματος που είχε πολλές αντιδράσεις και δυσκολίες στην εφαρμογή του, αλλά τα μέχρι τώρα  περιστατικά καταδεικνύουν την αναγκαιότητα στην αναβάθμιση των υπηρεσιών των ρυμουλκών στην Ελλάδα και του επιπέδου ασφάλειας στα ελληνικά λιμάνια. Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης επέμεινε να μην δοθεί παράταση στην εφαρμογή του νέου ΠΔ.

Οι ελλείψεις σε πλοιάρια στην Πυροσβεστική σε όλη την Ελλάδα, οι μεγάλες ανάγκες των λιμανιών για ποιοτική αναβάθμιση της ασφάλειας και των υπηρεσιών τους, έχουν θέσει τον κλάδο των ρυμουλκών πλοίων σε κομβικό ρυθμιστή ασφαλείας.

Αντίθετες απόψεις από τις Ενώσεις του κλάδου

Οι δύο Ενώσεις που εκπροσωπούν τον κλάδο των ρυμουλκών έχουν εκφράσει διαφορετικές απόψεις όσον αφορά το Προεδρικό Διάταγμα.

Η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων ήταν εξαρχής υπέρ της εφαρμογής αυστηρών και αναβαθμισμένων στην ασφάλεια κανονισμών στα ρυμουλκά. Για αυτό και ήταν αντίθετη με την παράταση στην εφαρμογή του ΠΔ, την οποία επιδίωξαν άλλες ενώσεις.

“Η ενδεχόμενη χορήγηση παράτασης θα λειτουργήσει εις βάρος της ασφάλειας των ναυτικών, των πλοίων, των εγκαταστάσεων και του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Επίσης, θα λειτουργήσει αποθαρρυντικά για όλους εκείνους τους πλοιοκτήτες που ήδη έχουν επενδύσει σε ρυμουλκά νέας τεχνολογίας ή βρίσκονται σε διαδικασία ανάληψης τέτοιων επενδύσεων, δεδομένου μάλιστα ότι έχει ήδη δραστηριοποιηθεί σημαντικός αριθμός σύγχρονων ρυμουλκών σκαφών μέσα σε μόλις ένα έτος από τη δημοσίευση του Π.Δ. 83/2022, και συνεχίζονται παρόμοιες επενδύσεις”.

Και προσθέτει ότι “ο κλάδος των ρυμουλκών, με αφορμή το Π.Δ. 83/2022, έχει μια μοναδική ευκαιρία να βγει από το τέλμα της ανασφάλειας και της αποφυγής κάθε επενδυτικής δραστηριότητας προς όφελος συντεχνιακών οικονομικών συμφερόντων, και να καταστήσει, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, την Ελλάδα χώρα ασφαλή, με υγιή επιχειρηματική και αναπτυξιακή προοπτική”.

Αντίθετη άποψη εκφράζει η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων “Άγιος Νικόλαος”. Όπως έχει επισημάνει “απαιτείται τάχιστα διόρθωση και παράταση δύο τουλάχιστον ετών, ήτοι μέχρι 30/6/2026, χωρίς προτεραιοποίηση, προκειμένου να επιτευχθεί η προσαρμογή και εναρμόνιση των ρυμουλκών στα νέα δεδομένα, χωρίς αποκλεισμούς από την αγορά και χωρίς απώλειες θέσεων εργασίας”. Σύμφωνα με την Ένωση, “είναι απαραίτητο να συμπεριληφθούν στις προβλέψεις και οι υπάρχοντες δύο Ελληνικοί Οργανισμοί Επιθεώρησης και Πιστοποίησης Πλοίων (INSB & Phoenix), οι οποίοι παρακολουθούν και επιθεωρούν την πλειοψηφία των υπό ελληνική σημαία ρυμουλκών πλοίων, καθότι πάρα πολλά ελληνικά ρυμουλκά δεν έχουν πιστοποίηση διεθνών νηογνωμόνων IACS και δεν είναι εφικτή η προσαρμογή τους στις προδιαγραφές αυτών, είτε λόγω ηλικίας είτε λόγω κατασκευής. Εναλλακτικά, θα πρέπει να δοθεί ικανός χρόνος προσαρμογής, ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν σε καθεστώς Νηογνωμόνων IACS όσα περισσότερα ρυμουλκά των Ελληνικών Οργανισμών Πιστοποίησης γίνουν αποδεκτά”.

Επιστολή για την παράταση στην εφαρμογή του ΠΔ είχε στείλει και ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας δρ Γιώργος Πατέρας.

Μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο

Την ίδια στιγμή, μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα για  νέου τύπου ρυμουλκά έχει ξεκινήσει ήδη το ναυπηγείο Ελευσίνας.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και διευθύνων σύμβουλος της ONEX Πάνος Ξενοκώστας έχει προαναγγείλει ότι στόχος της ΟΝΕX είναι η ναυπήγηση 30 σκαφών ρυμούλκησης, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 20 να έχουν παραδοθεί έως τέλος του 2026.

Ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Ευάγγελος Κυριαζόπουλος αναφερόμενος στις σχετικές συμφωνίες, είχε σημειώσει ότι θα κατασκευάσουν υπερσύγχρονα ρυμουλκά που θα αυξήσουν και θα βελτιώσουν την ασφάλεια στα ελληνικά λιμάνια.

“Η Τεχνολογία των πλοίων αυξάνεται ολοένα και περισσότερο Θέλουμε μεγαλύτερη ασφάλεια σε επίπεδο ρυμουλκών. Είναι σημαντικό για την Ελλάδα να ξεκινήσουν τα δύο ναυπηγεία μια γραμμή παραγωγής καθώς με αυτό τον τρόπο θα μπορέσουν και στο μέλλον να έχουν εξαγωγική δραστηριότητα κάτι που θα ενδυναμώσει τη ναυπηγική βιομηχανία και την ελληνική οικονομία ταυτόχρονα” είπε.

Βάσει συμφωνίας, η ONEX και ο διεθνής σχεδιαστής ρυμουλκών Robert Allan θα σχεδιάσουν και θα ναυπηγήσουν έως 30 ρυμουλκά μέχρι το 2026 αξίας 280 εκατ. ευρώ.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο 100% καθάρισε ο Παγασητικός από τα νεκρά ψάρια – Σε ισχύ η απαγόρευση κολύμβησης

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας βρίσκεται στο τελικό στάδιο διαχείρισης της οικολογικής κρίσης που προκλήθηκε στον Παγασητικό από τη μαζική θνησιμότητα των ψαριών, συγκεντρώνοντας συνολικά 270 τόνους νεκρών ψαριών και καθαρίζοντας τις ακτές σχεδόν πλήρως. Ωστόσο, η απαγόρευση κολύμβησης παραμένει σε ισχύ για την ώρα, καθώς αναμένονται

Πολεμική Αεροπορία: Εδραιώνει με αποστολές και ασκήσεις τη στρατηγική σημασία της Ελλάδας

Η παρουσία της Πολεμικής Αεροπορίας σε διεθνείς αεροπορικές επιδείξεις και στρατιωτικές ασκήσεις καταδεικνύει την εξωστρέφειά της αλλά και της χώρας μας και ενισχύει την προβολή της στον παγκόσμιο χάρτη. Η συμμετοχή σε αποστολές, όπως η εμφάνιση του F-16 ΖΕΥΣ στο

Ανοίγει ξανά η έρευνα για τη διαρροή e-mail αποδήμων – Ο πρώην Γρ. Αποδήμων της ΝΔ λέει ότι “ενήργησε με κομματική εντολή”!

Σε νέα ακρόαση καλεί τους εμπλεκόμενους στην υπόθεση της διαρροής e-mail αποδήμων η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα η οποία επανέρχεται με νέα απόφασή της και ανοίγει ξανά την υπόθεση για τη διερεύνηση στοιχείων που προέκυψαν. Έτσι μετά το πρόστιμο

Παραγγελίες αξίας $13 δισ. για ναυπηγήσεις μέσα σε δύο εβδομάδες

Συμβόλαια ναυπήγησης πλοίων  αξίας 13 δισ. δολαρίων  υπογράφηκαν τις τελευταίες δύο εβδομάδες με το ενδιαφέρον να στρέφεται  στους τομείς των containerships και του ξηρού φορτίου, με 36  και 58 πλοία παραγγελίες   αντίστοιχα.  Παράλληλα, υπήρξαν συμφωνίες για κατασκευή  ενός κρουαζιερόπλοιου, δύο

Μετάβαση στο περιεχόμενο