Τέλος εποχής για τα ιπτάμενα δελφίνια, μετά από 50 χρόνια

Τα ταχύπλοα καταμαράν Aero είναι ντιζελοκίνητα και έχουν κατασκευαστεί από ανθρακονήματα. Η ηλεκτροδότηση της καμπίνας εξασφαλίζεται από φωτοβολταϊκά πάνελ. Η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 32,2 κόμβοι με πλήρες φορτίο.

Στην ιστορία θα περάσουν από τον Αύγουστο τα ιπτάμενα δελφίνια, που μετέφεραν δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες εκατομμύρια Ελληνες και ξένους επιβάτες τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Συνδεδεμένα στην αντίληψη των περισσότερων ως θορυβώδη αλλά γρήγορα μέσα για καλοκαιρινές και όχι μόνον αποδράσεις, κυρίως στον Αργοσαρωνικό, ξεπέρασαν κατά πολύ το προσδόκιμο χρόνο ζωής τους με επιτυχία. Θα αντικατασταθούν από τρία υπερσύγχρονα νεότευκτα ντιζελοκίνητα ταχύπλοα καταμαράν από ανθρακονήματα με φωτοβολταϊκά πάνελ.

Σήμερα η Attica Group, που ελέγχει μικρό, πλην όμως τον μεγαλύτερο στόλο των ρωσικών υδροπτέρυγων στην Ελλάδα, λειτουργεί τρία τέτοια σκάφη, ενώ ένα τέταρτο παραμένει πάντοτε σε εφεδρεία για να κάνει τη βάρδια κάποιου άλλου σε περίπτωση βλάβης. Τα παρωχημένα, σοβιετικής ως επί το πλείστον ναυπήγησης, ιπτάμενα δελφίνια που εκμεταλλεύονται τον σχεδιασμό τους για να καταφέρουν να μηδενίσουν σχεδόν την τριβή με το νερό και να αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες με χαμηλή σχετικά κατανάλωση, αποτέλεσαν ζωοδότη για τα νησιά του Αργοσαρωνικού, επιτρέποντάς τους να αναπτυχθούν τουριστικά. Μπορεί πολλοί από τους επιβάτες τους να τα θυμούνται είτε για τον θόρυβο είτε για την οσμή τους όταν ο κλιματισμός δεν δούλευε ικανοποιητικά, ωστόσο ταξίδεψαν όσο κανένα άλλο πλοίο τους Αθηναίους κυρίως σε αξέχαστες αποδράσεις το Σαββατοκύριακο και έδωσαν φτερά και στους νησιώτες του Αργοσαρωνικού και των ακτών της Πελοποννήσου. Εκτιμάται πως οι γραμμές αυτές του Αργοσαρωνικού εξυπηρετούν πάνω από 3 εκατομμύρια επιβάτες.

Κάποτε στα ελληνικά νερά υπήρχαν περισσότερα από δέκα τέτοια ιπτάμενα δελφίνια δρομολογημένα όχι μόνο στον Αργοσαρωνικό, αλλά και στα Δωδεκάνησα, στην Τζια, στις ανατολικές ακτές της Πελοποννήσου και στο Ιόνιο. Εφτασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1960 αλλά η διαδεδομένη και συγκροτημένη χρήση τους ξεκίνησε μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ο αστικός μύθος θέλει τότε τον εφοπλιστή Γιώργο Λιβανό να αγοράζει δύο παρατημένα στην Ελευσίνα σοβιετικής κατασκευής υδροπτέρυγα και σταδιακά να αναπτύσσει τον στόλο της Ceres σε κυρίαρχη δύναμη με βάση τη μαρίνα της Ζέας.

Λίγες δεκαετίες μετά, σύγχρονα ταχύπλοα νέας τεχνολογίας –καταμαράν ως επί το πλείστον– με μεγαλύτερη δυναμικότητα μεταφοράς επιβατών άρχισαν να κερδίζουν τις προτιμήσεις των επιβατών. Η Attica Group, η εταιρεία που κληρονόμησε τα ιπτάμενα δελφίνια που εισήγαγε ο Λιβανός έπειτα από σειρά εξαγορών που έχει υλοποιήσει τα τελευταία χρόνια η ίδια και πριν από αυτήν άλλες ακτοπλοϊκές, έχει ήδη από καιρό δρομολογημένα δύο τέτοια σύγχρονα καταμαράν στον Αργοσαρωνικό, που τώρα θα πλαισιωθούν από τρία υψηλής τεχνολογίας νεότευκτα Aero Highspeed. Εχουν ναυπηγηθεί στα ναυπηγεία Brødrene Aa της Νορβηγίας, το συνολικό κόστος τους ανήλθε στα 21 εκατομμύρια και καλύφθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό της Attica. Τα δύο πρώτα έχουν ήδη παραδοθεί και αναμένεται έως τα μέσα Ιουλίου να παραδοθεί και το τρίτο, οπότε και όλα μαζί θα φορτωθούν σε ειδικού τύπου πλοίο που θα τα μεταφέρει στον Πειραιά για να πιάσουν αμέσως δουλειά στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου. Τα ιπτάμενα δελφίνια είτε θα πουληθούν στο εξωτερικό είτε θα δοθούν προς ανακύκλωση του αλουμινίου από το οποίο είναι φτιαγμένα. Ενα τελευταίο δελφίνι της Attica θα παραμείνει πάντως για κάποια χρόνια ακόμα στον Πειραιά για να λειτουργήσει ως εφεδρικό στα νεότερα «αδέλφια» του αν χρειαστεί. Δεν θα εξαφανιστούν πάντως ολοσχερώς από τις ελληνικές θάλασσες ακόμα τα δελφίνια. Μια ακόμη ακτοπλοϊκή εταιρεία λειτουργεί κάποια δρομολόγια στον Αργοσαρωνικό με υδροπτέρυγο, ενώ δεν αποκλείεται κάποιος φιλόδοξος επιχειρηματίας να αποφασίσει να τα αγοράσει για να τους δώσει νέα παράταση ζωής. Ωστόσο οι μέρες τους θα είναι πλέον μετρημένες, αφού ο ανταγωνισμός με τα σύγχρονα Aero Highspeed και τα άλλα καταμαράν θα είναι συντριπτικός.

Οι αντικαταστάτες των ιπτάμενων δελφινιών, τα νορβηγικής σχεδίασης και ναυπήγησης ταχύπλοα, έχουν περισσότερες θέσεις –150 έναντι 130 των ιπτάμενων δελφινιών– και, καθώς είναι φτιαγμένα εξ ολοκλήρου από ανθρακονήματα, είναι φιλικότερα στο περιβάλλον με δεδομένο τον χαμηλό δείκτη εκπομπών άνθρακα ανά μεταφερόμενο άτομο ανά μίλι, εξηγούν οι ειδικοί. Να σημειωθεί ότι διαθέτουν και φωτοβολταϊκές μονάδες, που θα καλύπτουν τις ανάγκες φωτισμού και ηλεκτροδότησης των ξενοδοχειακών υπηρεσιών.

Τα Aero έχουν μέγιστη ταχύτητα 32,2 κόμβων με πλήρες φορτίο, ολικό μήκος 36 μ., πλάτος 9,7 μ. και η εσωτερική διαρρύθμιση και γενικότερα ο σχεδιασμός τους στοχεύουν να προσφέρουν πολύ μεγαλύτερες ανέσεις και καλύτερες υπηρεσίες. Mε τη δρομολόγησή τους θα αυξηθεί η διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα για τους προορισμούς του Αργοσαρωνικού. Υπόσχονται μια νέα εποχή για τον Αργοσαρωνικό, αλλά και νοσταλγία για τα θορυβώδη και τρεμάμενα σοβιετικά «Μέτεορ», που έφεραν πρώτα τις υψηλές ταχύτητες για τους επιβάτες στις ελληνικές θάλασσες.

Ηλίας Μπέλλος

Τέλος εποχής για τα ιπτάμενα δελφίνια, μετά από 50 χρόνια 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στρατιωτικοί και Σώματα Ασφαλείας δικαιούνται αναγνώριση πλασματικού χρόνου για μεγαλύτερες αποδοχές στην 25ετία

Κόστος εξαγοράς Τα 5 επιπλέον έτη προστίθενται ως συντάξιµα στη συνολική υπηρεσία στρατιωτικών και Σωµάτων Ασφαλείας και αυξάνουν σηµαντικά το ποσό της σύνταξης. Βασική προϋπόθεση εξαγοράς είναι να έχουν συµπληρωθεί τα 25 έτη πραγµατικής υπηρεσίας. Για τα Σώµατα Ασφαλείας (ΕΛΑΣ, ΛΣ,

Η πρόβλεψη για δεύτερη οικονομική κρίση το 2026 για Ελλάδα και άλλες χώρες

Ως ορόσημο αναγνωρίζεται το 2026 για την ευρωπαϊκή οικονομία, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, που προειδοποιούν πως χώρες με υψηλό χρέος, όπως η Ελλάδα, αλλά και η Ιταλία και η Γαλλία, θα βρεθούν αντιμέτωπες με τον κίνδυνο επιστροφής σε μια δημοσιονομική

Η υπερφορολόγηση μισθωτών και συνταξιούχων – Πώς τα €50 της αύξησης γίνονται €1 την ημέρα (Παραδείγματα)

Στους φτωχούς και πολύ φτωχούς συμπολίτες μας οι οποίοι δεν μπορούν να βγάλουν το μήνα με τα εισοδήματα που εισπράττουν, στηρίζεται η εκτέλεση του προϋπολογισμού, αλλά και το πρωτογενές πλεόνασμα με το οποίο θα πληρωθούν τα χρέη του παρελθόντος. Σύμφωνα με τα

Επίσκεψη Αρχηγού ΓΕΑ στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας

Την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, επισκέφτηκε την Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας, όπου τον υποδέχθηκαν o Διοικητής της 117 Πτέρυγας Μάχης (117ΠΜ), Ταξίαρχος (Ι) Ιωάννης Καραμάνης και ο Διοικητής του Κέντρου

Μετάβαση στο περιεχόμενο