Τέλος στην αφαίρεση πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας των οχημάτων – Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ

Τέλος στην αφαίρεση πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας των οχημάτων – Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ

Σημαντικές αλλαγές φέρνει ο νέος ΚΟΚ (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας) όσον αφορά τις ποινές προς τους παραβάτες.

Η πιο σημαντική ίσως είναι η κατάργηση του μέτρου της αφαίρεσης των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος.

Ποινές στον οδηγό, όχι στο όχημα

Η αλλαγή αυτή εντάσσεται στη νέα φιλοσοφία του ΚΟΚ που πλέον δεν θα τιμωρεί το όχημα με ακινητοποίηση αλλά τον παραβάτη οδηγό.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο το όχημα θα μπορεί να κινείται με άλλον οδηγό, πολύ σημαντικό για οικογένειες που έχουν ένα αυτοκίνητο.

Αυτό επισημαίνεται και από το υπουργείο Μεταφορών, που αναφέρει ότι οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Πιο αυστηρές ποινές του ΚΟΚ

Οι ποινές είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

 

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).
– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις, φτάνοντας στην αφαίρεση διπλώματος ακόμα και για 7 έτη.

Πιο αυστηρές γίνονται οι ποινές και για όσους οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλων ουσιών. Μεταξύ άλλων προβλέπεται φυλάκιση τουλάχιστον 2 μηνών, διοικητικό πρόστιμο 1.200 ευρώ και αφαίρεση, επιτόπου, της άδειας οδήγησης για 180 ημέρες.

 

Οι βασικές αλλαγές

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

  • · Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
  • · Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
  • · Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
  • · Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
  • · Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
  • · Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
  • · Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
  • · Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
  • · Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ώρα της κρίσης για τα αναδρομικά των συνταξιούχων

Εντός του επόμενου διαστήματος, με ιδιαίτερη καθυστέρηση, αναμένεται η απόφαση του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου (ΑΕΔ) για τα αναδρομικά 11 μηνών που αφορούν περικοπές στις επικουρικές συντάξεις, καθώς και το «μαχαίρι» σε δώρα και επιδόματα τόσο σε κύριες όσο και σε επικουρικές. Είναι το «μεγάλο» πακέτο

Αξιωματούχος ΝΑΤΟ: «Αδύνατη» η προστασία όλων των υποθαλάσσιων υποδομών

Είναι «αδύνατο» οι χώρες μέλη του ΝΑΤΟ να προστατεύσουν από μια ενδεχόμενη δολιοφθορά όλες τις ευαίσθητες υποθαλάσσιες υποδομές, καλώδια και αγωγούς, δεδομένου του εύρους του δικτύου, δήλωσε σήμερα αξιωματούχος της Ατλαντικής Συμμαχίας ειδικός σε αυτά τα θέματα. «Δεν μπορείτε να

Μείωση των περιστατικών πειρατείας αλλά και ανάγκη για επαγρύπνηση

Οριακά μειωμένος ήταν ο αριθμός των ληστρικών επιθέσεων εναντίον πλοίων το 2024 συγκριτικά με το 2023. Συγκεκριμένα σημειώθηκαν 116 τέτοια περιστατικά πέρυσι έναντι 120 το 2023 και 115 το 2022. Αναλυτικότερα, δράστες επιβιβάστηκαν σε 94 πλοία, επιχειρήθηκαν 13 επιθέσεις και

ΓΕΝ: Τελετή παράδοσης-παραλαβής καθηκόντων Αρχηγού Στόλου

Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025, πραγματοποιήθηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας η τελετή παράδοσης – παραλαβής καθηκόντων Αρχηγού Στόλου, από τον Αντιναύαρχο Πολυχρόνη Κουλούρη ΠΝ, στον Αντιναύαρχο Χρήστο Σασιάκο ΠΝ. Στην τελετή παρέστησαν, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, εκπροσωπώντας

Μετάβαση στο περιεχόμενο