Τεράστια προβλήματα για τα ευρωπαϊκά λιμάνια που προκαλούν τριγμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα

Ο συνωστισμός πλοίων και η απόφαση της ΕΕ να εντάξει τη ναυτιλία ένταξης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ναυτιλίας επιβάλλοντας “φόρο” στα πλοία με βάση τους τόνους που προσεγγίζουν ευρωπαϊκούς λιμένες απειλεί τη βιωσιμότητά τους και την ανταγωνιστικότητά τους

Σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση βρίσκονται τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Από τη μία πλευρά είναι η συμφόρηση και λόγω των απεργιών των λιμενεργατών στην Βόρεια Ευρώπη. Από την άλλη έρχεται η ΕΕ και στο πλαίσιο ένταξης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ναυτιλίας επιβάλει “φόρο” στα πλοία με βάση τους τόνους με τα μεγάλα container vessels που έρχονται από την Άπω να πληρώνουν μέχρι και 536.000 ευρώ για ένα κυκλικό.

Αν δεν υπάρξουν τροποποιήσεις οι μεγάλες Liners εταιρείες θα αποφεύγουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ αυτών και τον Πειραιά και θα στέλνουν στα γειτονικά, μη ευρωπαϊκά λιμάνια τα πλοία τους. Από εκεί τα εμπορεύματα θα μεταφέρονται με μικρότερα πλοία τα λεγόμενα feeders στην Ευρώπη ανεβάζοντας κατακόρυφα το μεταφορικό κόστος το οποίο και αυτό θα μετακυλιστεί στον τελικό καταναλωτή.

Ας πάρουμε όμως ένα προς ένα τα προβλήματα.

Η συμφόρηση στα ευρωπαϊκά εμπορικά λιμάνια παραμένει έντονη κυρίως στη βόρεια Ευρώπη και λόγω απεργιών των λιμενεργατών στο Βέλγιο και στη Γερμανία.

Η συμφόρηση των λιμανιών της Μεσογείου τίθεται σε μεγάλο βαθμό υπό έλεγχο, σύμφωνα με ανάλυση της Linerlytica.

«Στη βόρεια Ευρώπη συνεχίζονται οι καθυστερήσεις σε Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο και Bremerhaven, ενώ τα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσίασαν επιδείνωση μετά από τις πρόσφατες βελτιώσεις», επεσήμανε η Linerlytica:

«Στη Μεσόγειο η συμφόρηση στο λιμάνι του Πειραιά έχει μειωθεί και οι χρόνοι αναμονής των πλοίων έχουν βελτιωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Όμως οι καθυστερήσεις στη δυτική Μεσόγειο έχουν αυξηθεί με μεγαλύτερους χρόνους αναμονής να εξακολουθούν να καταγράφονται στη Μάλτα».

Ωστόσο, η Flexport ανέφερε ότι η ισχυρή εξαγωγική ροή φορτίων οδηγεί σε αυξημένη συμφόρηση:

«Η συμφόρηση είναι ιδιαίτερα έντονη στο Αμβούργο και επί του παρόντος εννέα πλοία με προορισμό την Άπω Ανατολή και την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού βρίσκονται στο αγκυροβόλιο περιμένοντας να εξυπηρετηθούν.»

Τα δεδομένα του Lloyd’s List Intelligence δείχνουν 17 πλοία στο αγκυρόβολιο της γερμανικής νησίδας Χέλγκολαντ-Heligolandf Archipelago ελαφρώς μειωμένος ο αριθμός τους έναντι των 21 που καταγράφηκαν πριν από μια εβδομάδα.

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Altenwerder στο Αμβούργο της δεν υπάρχει ελεύθερος χώρος για τα εμπορευματοκιβώτια αφού έχουν καλύψει το 90% του χώρου.

«Ενώ η Bremerhaven έχει παρόμοια μέση καθυστέρηση, οι ακραίες καθυστερήσεις στο Αμβούργο έχουν χρόνο αναμονής πάνω από δύο εβδομάδες», αναφέρει το Flexport:

«Εν τω μεταξύ, το terminal PSA της Αμβέρσας παραμένει επίσης σε μεγάλο βαθμό επιβαρυμένο».
Η κατάσταση στο Ρότερνταμ είναι καλύτερη με μέσο όρο καθυστερήσεων μόλις τρεις ημέρες.

«Μετά την πρώτη απεργία εδώ και δεκαετίες των λιμενεργατών στη Γερμανία η έλλειψη χωρητικότητας στους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθεί να είναι κρίσιμη. Η κατάσταση στα ευρωπαϊκά λιμάνια και ιδιαίτερα τα γερμανικά λιμάνια είναι πολύ πιο τεταμένη», αναφέρουν διεθνείς αναλυτές.

Η ΕΕ
Στο μεταξύ, η πρόθεση της ΕΕ να εντάξει τη ναυτιλία στο σύστημα πληρωμής ρύπων και στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει» έγινε αποδεκτή από τη βιομηχανία.

Όμως υπάρχουν συνέπειες που θα πλήξουν τα ευρωπαϊκά -μεσογειακά κυρίως- λιμάνια, όπως της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Μάλτας και της Ισπανίας, αφού λόγω του πρόσθετου τέλους που θα επιβάλλεται στα πλοία που τα προσεγγίζουν, τα λιμάνια θα καταστούν λιγότερο ανταγωνιστικά ως hub έναντι εκείνων που βρίσκονται στην Αίγυπτο, το Ισραήλ, την Τουρκία, την Τυνησία, και το Μαρόκο. Θα πληγούν επίσης και τα λιμάνια της βορείου Ευρώπης, από τα πιο ανταγωνιστικά λιμάνια της Βαλτικής.

Στην ουσία θα υπάρχει διπλή χρέωση «double handling» του φορτίου ενώ και ο χρόνος για να έρθουν, για παράδειγμα, στο λιμάνι του Πειραιά τα εμπορεύματα μέσω μικρότερων container vessels θα επιμηκυνθεί για τουλάχιστον ένα μήνα. Θα πληγεί το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο της Ελλάδας αν ισχύσει η χρέωση του πλοίου αφού δεν θα προσεγγίζουν και τα ευρωπαϊκά λιμάνια μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η ΟΛΠ ΑΕ με επιστολή του στα αρμόδια υπουργεία ζητάει σειρά αλλαγών στην πρόταση της ΕΕ για εισαγωγή της Ναυτιλίας στο αναθεωρημένο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) (EU ETS) στο πλαίσιο του νομοθετικού πακέτου «Fit for 55».

Όπως επισημαίνουν στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας «δεν θα υπάρξει κανένα περιβαλλοντικό όφελος παρά μόνο εισπρακτικό για την ΕΕ, αφού τα πλοία θα συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στις ίδιες θαλάσσιες περιοχές προσεγγίζοντας λιμάνια που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και στο τέλος της ημέρας, θα την πληρώσει ο Ευρωπαίος πολίτης.

Για ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, άνω των 20.000 κουτιών, που έρχεται από την Άπω Ανατολή το αντίτιμο μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τις 500.000 ευρώ για ένα κυκλικό ταξίδι, ποσό τεράστιο που θα επιβαρύνει επιπλέον το κόστος μεταφοράς.

Πολλές Liners εταιρείες κάνουν σχέδια ώστε τα μεγάλα container vessels να παρακάμπτουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια αφού όσο μεγαλύτερο είναι το πλοίο τόσο μεγαλύτερος και ο περιβαλλοντικός φόρος. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς των φορτίων θα επιβαρύνεται περισσότερο αφού θα πρέπει να μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία και να μεταφέρονται από τα μη ευρωπαϊκά λιμάνια προς τα ευρωπαϊκά.

Μεγάλοι ανταγωνιστές του Πειραιά θα είναι τα τουρκικά λιμάνια της Σμύρνης και της Μερσίνα,

-Των ισπανικών και πορτογαλικών λιμανιών, το Μαρόκο και η Τυνησία,

-Των λιμανιών της Αδριατικής Ριέκα και Τεργέστη, θα είναι ανταγωνιστικά τα λιμάνια της Αιγύπτου,

-Του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας θα είναι ανταγωνιστικά τα λιμάνια της Μεγάλης Βρετανίας που είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όπως έχει επισημάνει επισημαίνει η Διεθνής Ναυτική Ένωση σε επιστολή της προς Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με κοινοποίηση στον Μαργαρίτη Σχοινά, Αντιπρόεδρο Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

«λαμβάνοντας υπόψη πως η εν λόγω εισήγηση προβλέπει την επέκταση του πεδίου εφαρμογής του EU ETS σε όλα τα εμπορικά πλοία -ανεξαρτήτως Σημαίας- άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας, καθίσταται αντιληπτό πως μία ενδεχόμενη εφαρμογή θα έχει προδήλως αρνητικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές λιμενικές δραστηριότητες, καθώς θα πληγούν οι Ευρωπαϊκοί Μεσογειακοί λιμένες της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Μάλτας, δεδομένου ότι θα καταστούν νομοτελειακά λιγότερο ανταγωνιστικοί ως λιμένες – κόμβοι (hub ports) κατέναντι εκείνων που βρίσκονται στην Τουρκία, Αίγυπτο, Μαρόκο και Ισραήλ, ενώ θα πληγούν επίσης και λιμένες της Ευρωπαϊκής Ενώσεως στη Βόρειο Ευρώπη, επ΄ ωφελεία λιμένων της Βαλτικής» και προσθέτει:

«Κατά πάσα βεβαιότητα, οι Ναυτιλιακές Εταιρείες Διεθνών Τακτικών Γραμμών θα προβούν στον ανασχεδιασμό των δρομολογίων τους και στη συνακόλουθη εκτροπή φορτίων -όπως τεκμαίρεται και εκ των ευρημάτων της Επιστημονικής Μελέτης, με τίτλο «Implications of the EU Emissions Trading System (ETS) on European container routes: A carbon leakage case study» των Σωτηρίας Λαγουβάρδου και Χαρίλαου Ψαραύτη, που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Maritime Transport Research | Volume 3, 2022 -επιλέγοντας ανταγωνιστικούς λιμένες – κόμβους εκτός Επικράτειας Ευρωπαϊκής Ενώσεως, για τους προς μεταφόρτωση όγκους φορτίων των» και υπογραμμίζει:

«Υπό το φως των ανωτέρω, άπαντες αντιλαμβανόμαστε πως μία δυσμενής εξέλιξη, όπως η ως άνω περιγραφόμενη, θα οδηγήσει στην αλματώδη αύξηση του κόστους των εισαγωγών στην Ελλάδα, στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών εξαγωγών και στη συρρίκνωση της απασχόλησης -άμεσης και έμμεσης – στους Ελληνικούς λιμένες – κόμβους του Πειραιώς και της Θεσσαλονίκης, καθώς και στο σύνολο της Ελληνικής οικονομίας… Προτείνουμε να συνεκτιμάται η απόσταση των εντός Ε.Ε. λιμένων – κόμβων από τους ανταγωνιστικούς εκτός της επικράτειας της Ευρωπαϊκής Ενώσεως (όπως έχει ήδη επίσημα προταθεί από τη Λιμενική Αρχή Algeciras στα 300 ναυτικά μίλια) και στην περίπτωση των Ελληνικών λιμένων-κόμβων αυτή να οριστεί στα 800 ναυτικά μίλια, ούτως ώστε να θωρακιστεί η Ελλάδα απέναντι στο σύνολο των ανταγωνιστικών hub-port λιμένων εντός της Μεσογείου.

Εν αναμονή των δικών σας ενεργειών, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιασδήποτε πρόσθετη ενημέρωση τυχόν απαιτηθεί».

Μηνάς Τσαμόπουλος

Τεράστια προβλήματα για τα ευρωπαϊκά λιμάνια που προκαλούν τριγμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μοντέλο λειτουργίας αεροδρομίου εξετάζεται για τα λιμάνια

Ολοένα και πιο ενεργά συζητά το Υπουργείο Ναυτιλίας την αλλαγή του μοντέλου διαχείρισης της ακτοπλοϊκής κίνησης στα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Η πολιτική ηγεσία φαίνεται πως εξετάζει την δημιουργία μοντέλου αεροδρομίων για τα λιμάνια που έχουν αυξημένο αριθμό ταυτόχρονων ή

Toύρκοι αστυνομικοί ελέγχουν σύνορα ευρωπαϊκών χωρών

Έκπληκτοι κάποιοι Έλληνες οδηγοί φορτηγών που περίμεναν πριν από λίγα εικοσιτετράωρα να περάσουν τα σύνορα  της Ρουμανίας  με την Ουγγαρία, παρατήρησαν πώς στον έλεγχο διαβατηρίων στην ουγγρική πλευρά των συνόρων, οι ελεγκτές φορούσαν διαφορετικές στολές από εκείνες των Μαγιάρων αστυνομικών. Παρατηρώντας προσεκτικότερα

Πώς η κρίση στρατολόγησης απειλεί τις στρατιωτικές δυνάμεις της Δύσης

*Γράφει ο κ. Peter Apps, αρθρογράφος του Reuters για θέματα άμυνας και ασφάλειας. Κάθε πρωί στο αεροπλανοφόρο USS Dwight D. Eisenhower, ένα ανυποψίαστο μέλος του πληρώματος καλείται στη γέφυρα, του παρουσιάζεται ένα μπισκότο και του ζητείται να καθίσει στην καρέκλα

ΤτΕ: Μείωση €1,068 δισ. στις καταθέσεις τον Φεβρουάριο

Νέα μείωση 1,068 δις. ευρώ σημείωσαν οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα τον Φεβρουάριο (μείωση €5,2 δις. τον Ιανουάριο), δείγμα του ότι οι πολίτες βάζουν «χέρι» στα έτοιμα εξαιτίας της εκτεταμένης ακρίβειας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, μείωση κατά €912 εκατ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο