Πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, 5 Νοεμβρίου 2018 στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη η παρουσίαση του νέου, ειδικού τεύχος των Ναυτικών Χρονικών,
το οποίο ανήκει στησειρά «Το Ελληνικό Ναυτιλιακό Παράδειγμα» και
τιτλοφορείται: «Σύζυγος, Μητέρα, Θυγατέρα: Η συμβολή της γυναίκας στην
ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια».
Η έκδοση των Ναυτικών Χρονικώνυλοποιήθηκε στο πλαίσιο της
υπό διεξαγωγή μελέτης για την παρουσία και τη συλλογική προσφορά της
ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας του Λονδίνου τον 20ό αιώνα, ενώ
αποτελεί έναν φόρο τιμής σε μια αθέατη και πολλές φορές λησμονημένη
κινητήρια δύναμη που συνετέλεσε καταλυτικά στην επίτευξη του σύγχρονου
ελληνικού ναυτιλιακού θαύματος- στην Ελληνίδα κυρία της ναυτιλίας: στη
μητέρα, στη σύζυγο, στη θυγατέρα ή στην αδελφή του Έλληνα πλοιοκτήτη.
Η ελληνική ιστοριογραφία δεν έχει στραφεί να μελετήσειτον
πολυδιάστατο ρόλο της γυναίκας εντός της ελληνικής ναυτιλιακής
οικογένειας. Το κενό αυτό φιλοδοξούν να καλύψουν με την έρευνά τους ταΝαυτικά Χρονικά,
που με σεβασμό στην ελληνική ναυτιλία θέτουν στο επίκεντρο του
ερευνητικού τους ενδιαφέροντος τη γυναίκα της ελληνικής πλοιοκτητικής
κοινότητας.
Πιο συγκεκριμένα, στο ειδικό τεύχος φιλοξενούνται οι συνεντεύξεις
είκοσι συνολικά κυριών, οι οποίες προέρχονται από Οίκους του ελληνικού
ναυτιλιακού επιχειρείν (πλοιοκτησία, διαχείριση, μεσιτεία, πρακτόρευση),
από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και οι οποίες ανέπτυξαν την δράση
τους είτε στο Λονδίνο, είτε στον Πειραιά και την Αθήνα. Οι εν λόγω
κυρίες της ελληνικής ναυτιλίας δεν είχαν ποτέ κληθεί να μιλήσουν δημόσια
για την οικογενειακή και κοινωνική ζωή τους, ενώ ο ρόλος τους ίσως είχε
θεωρηθεί δεδομένος ή ασήμαντος. Οι συγκεκριμένες προφορικές μαρτυρίες
αποτελούν ένα πολύτιμο πρωτογενές υλικό τόσο για τον ιστορικό του
μέλλοντος όσο και για κάθε λάτρη της ελληνικής ναυτιλιακής ιστορίας, που
περιγράφει τον πολυδιάστατο ρόλο της γυναίκας εντός της ελληνικής
ναυτιλιακής κοινότητας από τα μέσα σχεδόν του προηγούμενου αιώνα μέχρι
και τις ημέρες μας.
Για το ειδικό τεύχος τωνΝαυτικών Χρονικώνμίλησαν
οι κυρίες: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση, καθηγήτρια στο Οικονομικό
Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δρ Μαρία-Χριστίνα Χατζηιωάννου, Διευθύντρια Ερευνών
ΙΙΕ/ΕΙΕ και Ειρήνη Ι. Φαφαλιού, Εκπαιδευτικός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος.
Την εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος, κ. Μαργαρίτα Πουρνάρα.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι ακόλουθες κυρίες, οι
οποίες κατέθεσαν τις προσωπικές τους μαρτυρίες στο ειδικό τεύχος τωνΝαυτικών Χρονικών.
Συγκεκριμένα, παρούσες στην εκδήλωση ήταν οι κυρίες:Ελένη Δαλακούρα,
Σάρρα Δανισκίδου, Αργυρούλα Καραγεώργη-Πανά, Λασκαρίνα Καρασταμάτη,
Καλλιόπη Καρούση, Λυδία Καρρά, Μαριγώ Λαιμού, Ειρήνη Λυγνού-Πατέρα,
Ειρήνη Λύρα-Μονιού, Μαρίτα Μαργαρώνη, Ειρήνη Νταϊφά, Χρυσάνθη Πατέρα,
Άννα Πολέμη και Κατίνα Φαφαλιού.
Επιπλέον, το «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν: ο Πρόεδρος του Ναυτικού
Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Γεώργιος Πατέρας, ο καπτ. Παναγιώτης Ν.
Τσάκος, ο τ. υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παναγιώτης
Κουρουμπλής, ο τ. Πρόεδρος και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ο τ. Γ.Γ. του
υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Θεοτοκάς,
εκπρόσωποι του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, καθώς και μέλη
της ναυτιλιακής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Την ιστορική έρευνα του νέου ειδικού τεύχους των Ναυτικών Χρονικώνγια
τη συμβολή της γυναίκας στην ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια, καθώς και
τη μελέτη για τη συλλογική προσφορά της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας
του Λονδίνου τον 20ό αιώνα χορηγεί και υποστηρίζει ο κ. Στάμος Ι.
Φαφαλιός.
Εάν ενδιαφέρεστε για την αγορά του ειδικού τεύχους πατήστε εδώ.
Χορηγοί και υποστηρικτές της εκδήλωσης:
Στιγμιότυπα της εκδήλωσης:
class=”tiled-gallery type-rectangular” data-original-width=”640″ data-carousel-extra=”null”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 293px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”293″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 437px; height: 293px;” data-original-width=”437″ data-original-height=”293″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-2″ style=”width: 203px; height: 293px;” data-original-width=”203″ data-original-height=”293″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 312px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”312″> class=”gallery-group images-2″ style=”width: 196px; height: 312px;” data-original-width=”196″ data-original-height=”312″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 444px; height: 312px;” data-original-width=”444″ data-original-height=”312″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 215px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”215″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 32 height: 215px;” data-original-width=”320″ data-original-height=”215″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 32 height: 215px;” data-original-width=”320″ data-original-height=”215″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 238px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”238″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 285px; height: 238px;” data-original-width=”285″ data-original-height=”238″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 355px; height: 238px;” data-original-width=”355″ data-original-height=”238″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 297px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”297″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 414px; height: 297px;” data-original-width=”414″ data-original-height=”297″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 226px; height: 297px;” data-original-width=”226″ data-original-height=”297″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 373px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”373″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 359px; height: 373px;” data-original-width=”359″ data-original-height=”373″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-2″ style=”width: 281px; height: 373px;” data-original-width=”281″ data-original-height=”373″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 294px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”294″> class=”gallery-group images-2″ style=”width: 202px; height: 294px;” data-original-width=”202″ data-original-height=”294″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 438px; height: 294px;” data-original-width=”438″ data-original-height=”294″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 235px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”235″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 29 height: 235px;” data-original-width=”290″ data-original-height=”235″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 35 height: 235px;” data-original-width=”350″ data-original-height=”235″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 144px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”144″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 213px; height: 144px;” data-original-width=”213″ data-original-height=”144″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 213px; height: 144px;” data-original-width=”213″ data-original-height=”144″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 214px; height: 144px;” data-original-width=”214″ data-original-height=”144″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-small”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 368px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”368″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 352px; height: 368px;” data-original-width=”352″ data-original-height=”368″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-2″ style=”width: 288px; height: 368px;” data-original-width=”288″ data-original-height=”368″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-row” style=”width: 64 height: 175px;” data-original-width=”640″ data-original-height=”175″> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 379px; height: 175px;” data-original-width=”379″ data-original-height=”175″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> class=”gallery-group images-1″ style=”width: 261px; height: 175px;” data-original-width=”261″ data-original-height=”175″> class=”tiled-gallery-item tiled-gallery-item-large”> Του Μηνά ΤσαμόπουλουΣυνεχίζουν με ξέφρενους ρυθμούς τις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές. Έως τις 2 Νοεμβρίου είχαν δώσει 3,8 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 247 μεταχειρισμένων πλοίων και βρίσκονται μία ανάσα από το να σπάσουν το φράγμα των τεσσάρων δισεκατομμυρίων.Συνολικά μέσα σε αυτές τις 44 εβδομάδες έχουν αγοραστεί παγκοσμίως 1.042 πλοία εκ των οποίων 495 φορτηγά, 328 δεξαμενόπλοια, 175 containerships και 44 υγραεριοφόρα, συνολικής αξίας 15,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων.Οι Έλληνες έχουν δώσει το 24,2% από το συνολικό ποσό που έχει επενδυθεί παγκοσμίως σε αγορές πλοίων ενώ σε αριθμό πλοίο έχουν αγοράσει το 23,7%.Οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους στο ίδιο χρονικό διάστημα έβγαλαν από τα ταμεία τους 1,6 δισεκατομμύριο δολάρια για την απόκτηση 173 πλοίων.Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Αllied Shipping, από τα 247 πλοία που έχουν αγοράσει οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων τα 153 είναι φορτηγά αξίας 2,026 δισεκ. δολ., 64 δεξαμενόπλοια αξίας 1,3 δισ., 25 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 384,6 εκατ. και πέντε υγραεριοφόρο αξίας 126,7 εκατ. δολαρίων.Από τα 173 πλοία που αγόρασαν οι εταιρείες κινεζικών συμφερόντων τα 113 είναι φορτηγά, 49 δεξαμενόπλοια, εννέα containerships και δύο υγραεριοφόρα.Στην τρίτη θέση είναι οι Γερμανοί που έχουν δώσει 393, 2 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσουν 58 πλοία εκ των οποίων εννέα φορτηγά, 17 δεξαμενόπλοια και 32 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.