Με τον ερχομό του Χρήστου Στυλιανίδη στο κτίριο της Ακτής Βασιλειάδη στον Πειραιά, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανέλαβαν να υπηρετήσουν ένα νέο δόγμα για την προώθηση των θέσεων της ελληνικής ναυτιλίας, τόσο στα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και στον ΙΜΟ.
Σήμερα, ο Χρήστος Στυλιανίδης, που είναι ο 40ος υπουργός Ναυτιλίας μετά την Μεταπολίτευση, διανύει την 397η ημέρα στο πέμπτο όροφο του διοικητικού φορέα της ναυτιλίας και από την πρώτη ημέρα της παρουσίας του, έχει θέσει πέντε στόχους:
Ο πρώτος στόχος είναι να ενισχύσει τον ηγετικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας και να αποτελέσει η Ελλάδα τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό – ΙΜΟ. Ως παγκόσμια υπερδύναμη σε μεταφορική ικανότητα, η Ελλάδα, διαθέτει την διπλωματική ικανότητα και την ευελιξία να χειρίζεται τα σημαντικά θέματα και να επιτυγχάνει συγκλίσεις ανάμεσα στις χώρες που εκφράζουν διαφορετικά και συγκρουόμενα συμφέροντα.
Μέχρι τώρα, το δόγμα που ακολουθούσε η Ελλάδα στα διεθνή φόρα, ήταν η λογική του βέτο, σε συνεργασία με τη Μάλτα και την Κύπρο. Αυτό το δόγμα άλλαξε και αυτονομήθηκε ο ρόλος της Ελλάδας, αναπτύσσοντας κυρίως πρωτοβουλίες ανάπτυξης επιχειρημάτων και σύγκλισης απόψεων.
Ο δεύτερος στόχος είναι να χειριστεί παλιές υποθέσεις που εκκρεμούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση που έχουν σχέση κυρίως με τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και τον έλεγχο των συνόρων στο Αιγαίο και η συνεργασία με την Τουρκία.
Η υπόθεση του ναυαγίου της Πύλου, καθώς επίσης και οι κατηγορίες για βίαιες απωθήσεις σκαφών που μεταφέρουν μετανάστες, είναι δύο «μεγάλα αγκάθια» που υπάρχουν στις σχέσεις μας με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η προσέγγιση με την Τουρκία με συνεχή επικοινωνία έχει επιτευχθεί και υπάρχουν πολλές κοινές δράσεις για τον έλεγχο των εισροών των μεταναστών.
Ο τρίτος στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός των λιμένων των νησιών του Αιγαίου για την διασφάλιση της ασφάλειας των πλοίων και των επιβατών. Η εξασφάλιση 300 εκατ. δολαρίων, θα απορροφηθούν για τη βελτίωση λιμενικών εγκαταστάσεων σε τουλάχιστον δέκα οκτώ νησιών. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη το Master Plan του Αιγαίου, όπου θα στοιχίσει 12,5 εκατ. ευρώ. Με κεντρικό έλεγχο από το υπουργείο Ναυτιλίας σε real time θα παρακολουθούνται τα ακτοπλοϊκά πλοία σε όλη την πορεία τους, καθώς και η είσοδος και η έξοδος των πλοίων από τα λιμάνια.
Ο τέταρτος στόχος, είναι η μετάβαση από τα συμβατικά πλοία της ακτοπλοΐας σε νεώτερα πλοία που θα λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Στην επόμενη επταετία, σχεδιάζεται η απορρόφηση του χρηματικού ποσού 1,1 δισ. ευρώ για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και την ηλεκτροδότηση των πλοίων στα λιμάνια. Όσον αφορά τις επιδοτούμενες γραμμές έχουν προυπολογιστεί 150 εκατ. ευρώ και σύντομα θα υπογραφούν οι νέες επιδοτούμενες γραμμές στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια. Όσον αφορά το Μεταφορικό Ισοδύναμο αυτό καθυστερεί να δοθεί στους δικαιούχους επειδή υπάρχουν περικοπές στον κεντρικό κρατικό προϋπολογισμό και σε πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των δαπανών.
Ο πέμπτος στόχος είναι η προσέλκυση νέων ναυτικών στο ναυτικό επάγγελμα. Η διαπίστωση ότι οι ναυτομάνες, όπως η Χίος, η Λέσβος, η Κάλυμνος, δεν τροφοδοτούν με ανθρώπινο δυναμικό τη ναυτιλία και είναι μείζον πρόβλημα. Το υπουργείο Ναυτιλίας, σχεδιάζει μια μεγάλη καμπάνια για να πείσει του νέους και τις νέες να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα. Βέβαια, αυτό θα γίνει παράλληλα με ένα ελκυστικό πρόγραμμα έλευσης πλοίων στην ελληνική σημαία και στον εκσυγχρονισμό των κτιρίων όπου στεγάζονται οι σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.