Το σχέδιο για την αποπληρωμή 32,3 δισ. από το πρώτο Μνημόνιο – Θα χρησιμοποιηθούν τα 45 δισ από ταμειακό μαξιλάρι

Μία ακόμη επιδίωξη για το 2025 είναι να εξασφαλίσει η χώρα την επενδυτική βαθμίδα από την Moody’s, τον μοναδικό από τους οίκους αξιολόγησης που δεν έχει αναβαθμίσει το ελληνικό αξιόχρεο
Σχέδιο για ταχύτερη αποπληρωμή του δανείου από το πρώτο μνημόνιο καταστρώνουν στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και στον ΟΔΔΗΧ με την αξιοποίηση των 45 δισ. ευρώ που «λιμνάζουν» τη δεδομένη στιγμή στη «δεξαμενή» των ταμειακών διαθεσίμων.
Το δάνειο από το πρώτο πρόγραμμα διάσωσης που σύναψε η χώρα το 2010 με τις χώρες ευρωζώνης ήταν 52,8 δισ. ευρώ με διάρκεια αποπληρωμής από το 2020 έως τα 2040 (επιτόκιο euribor 3 μηνών + 0,5%) και με τις κινήσεις πρόωρης εξαγοράς έχει μειωθεί στα 32,3 δισ. ευρώ.

Προεξόφληση

Με βάση τον επίσημο προγραμματισμό στις 15 Δεκεμβρίου θα βγαίνουν από την μέση υποχρεώσεις ύψους 7,93 δισ. ευρώ που λήγουν το 2026, το 2027 και το 2028 με το ελληνικό δημόσιο μετά το «πράσινο φως» από τον ESM να καταβάλει πρόωρα το αντίστοιχο ποσό.
Η προεξόφληση θα πραγματοποιηθεί με χρήματα από το μαξιλάρι διαθεσίμων των 15,8 δισ. ευρώ καθώς ένα ποσό της τάξης των 5 δισ. ευρώ θα αντληθεί από αυτό ενώ τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ θα προέλθουν από τα repos των φορέων της γενικής κυβέρνησης.

Ταμειακά διαθέσιμα

Με δεδομένο ότι τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα και οι δανειακές ανάγκες για το 2025 είναι αρκετά περιορισμένες καθώς δεν ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ στο οικονομικό επιτελείο εξετάζουν νέες πολιτικές διαχείρισης στο χαρτοφυλάκιο του δημοσίου χρέους με στόχο την επιτάχυνση της αποπληρωμής των υποχρεώσεων που απορρέουν από το πρώτο μνημόνιο ώστε να μειωθούν τα δανειακά βάρη και να δοθούν ανάσες στον προϋπολογισμό.
Άλλωστε από φέτος τρέχει και η αποπληρωμή των δανείων του EFSF ύψους 141,8 δισ. ευρώ με αποπληρωμή το 2056 ενώ από το 2034 προστίθενται και τα 86 δισ. ευρώ από τον ESM έως το 2060 με αποτέλεσμα πάνω στο τραπέζι να βρίσκονται διάφορα σενάρια.
Ωστόσο κοινός παρανομαστής όλων είναι το μαξιλάρι των διαθεσίμων.

Ο στόχος

Στόχος είναι να μειωθεί το δημόσιο χρέος και να ελαφρυνθεί η χώρα από τον εξωτερικό δανεισμό που αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Η μείωση του χρέους τόσο ως ποσοστό του ΑΕΠ στο 133,4% το 2028 όσο και σε απόλυτα μεγέθη και κατ’ επέκταση ο περιορισμός του κόστους εξυπηρέτησής του, μειώνει αντίστοιχα τις δαπάνες του προϋπολογισμού για τόκους οι οποίες ανέρχονται στα 7 δις. ευρώ και απελευθερώνει πόρους για την ανάπτυξη.

Επενδυτική βαθμίδα

Μία ακόμη επιδίωξη για το 2025 είναι να εξασφαλίσει η χώρα την επενδυτική βαθμίδα από την Moody’s, τον μοναδικό από τους οίκους αξιολόγησης που δεν έχει αναβαθμίσει το ελληνικό αξιόχρεο αλλά και να ανέβει η ελληνική οικονομία περισσότερα «σκαλιά» πλησιάζοντας τη βαθμίδα με το Α+ που είχε το 2010.
Υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος καθώς απαιτούνται τουλάχιστον τρεις βαθμίδες στην κατηγορία Β, ώστε αμέσως μετά η ελληνική ποικονομία να προβιβαστεί στη βαθμίδα με το Α: Α-, Α3 ή Α-low, ανάλογα με τη βαθμολογική κλίμακα που χρησιμοποιεί κάθε οίκος.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ΥφΥΝΑΝΠ κ. Στ. Γκίκας στη Σαγκάη

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, μετά από πρόσκληση των διοργανωτών, επισκέφθηκε την Σαγκάη (Κίνα) όπου συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής (“keynote speaker”), αρχικά στην τελετή έναρξης της “Ναυτιλιακής Εβδομάδας της Σαγκάης” (“Pudong Shipping Week 2024”), με θέμα “Navigating

Συνεδριάζει η Επιτροπή Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας ΙΜΟ

Από τις 2-6 Δεκεμβρίου 2024 πραγματοποιούνται στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο οι εργασίες της 109ης συνόδου της Επιτροπής Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (MSC 109). Στη σύνοδο θα προεδρεύσει η κα. Mayte Medina από τις ΗΠΑ, με την υποστήριξη

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Προσφορά πομποδεκτών στο Λιμεναρχείο

Οι πομποδέκτες είναι απόλυτα συμβατοί με τα μέτρα ασφαλείας του κώδικα ISPS που αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύνολο μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Ειδικότερα, ο International Ship and Port Facility (ISPS) εισάγει ένα σύνολο προληπτικών μέτρων

Κίνητρα επιστροφής στο ελληνικό νηολόγιο

Στις κινήσεις που κάνει το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να εγγραφούν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο και να σηκώσουν την ελληνική σημαία, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στο OT Forum «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – Ελλάδα 2030» που διοργάνωσε ο «Οικονομικός

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΚΑΙΡΟΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο