Τολμηρές αποφάσεις για ακτοπλοΐα, νησιά (*)

(*) Γράφει ο κ. Ιωάννης Παππάς, βουλευτής (ΝΔ), πρώην υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Το δεδομένο το οποίο κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι ότι η Ελλάδα αποτελεί το αρχέτυπο νησιωτικής χώρας τουλάχιστον για την Ευρώπη. Νησιωτικής χώρας όπου τα περισσότερα νησιά της, τα 115, κατοικούνται και οι νησιώτες αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της νησιωτικότητας και την ανελαστική απόσταση που χωρίζει τα περισσότερα νησιά από την ηπειρωτική χώρα. Οι μεταφορές αγαθών και πρώτων υλών γίνονται αποκλειστικά με πλοία κάτι που επιβαρύνει το κόστος ζωής για τους νησιώτες και αναμφίβολα ο ΦΠΑ αποτελεί τον βασικότερο φόρο που επιδρά στις τιμές των εισιτηρίων.

Αντιπροσωπευτικό της πραγματικότητας είναι ότι σύμφωνα με έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) στην Ελλάδα βρίσκεται ο μεγαλύτερος αριθμός λιμένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση με θαλάσσια μεταφορά επιβατών και ταυτόχρονα διατηρεί τον δεύτερο υψηλότερο ΦΠΑ στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (24%) στην ΕΕ μετά την Κροατία (25%). Σύμφωνα με άλλη έρευνα του ΙΟΒΕ, οι υψηλοί συντελεστές του ΦΠΑ που εφαρμόζονται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια επηρεάζουν αρνητικά τη διαμόρφωση του μεταφορικού κόστους επιβατών και οχημάτων στην Ελλάδα.

Ο ίδιος ΦΠΑ επιβάλλεται και στις άγονες γραμμές με τις αντίστοιχες επιπτώσεις. Ενδεικτικά ο προϋπολογισμός του 2023 για τις άγονες γραμμές ανήλθε στα 154.172.949,16€ με τα 29.839.925,64€ να είναι για ΦΠΑ, και πρέπει να επισημάνουμε πως τον συγκεκριμένο ΦΠΑ που εισπράττουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τον επιστρέφουν στο κράτος.

Η τολμηρή απόφαση που οφείλουμε να λάβουμε είναι η μείωση του ΦΠΑ τουλάχιστον στις άγονες γραμμές τις οποίες επιδοτείτο κράτος. Πρόκειται για μία μείωση η οποία θα έχει άμεση θετική επίδραση στις τιμές των εισιτηρίων, στην τσέπη των νησιωτών μας δημιουργώντας παράλληλα πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο τόσο για τον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όσο και για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Πρόκειται για μία τολμηρή απόφαση η οποία γεννά πολλαπλά οφέλη για το κράτος και τους νησιώτες, απαλύνοντας έτσι το αυξημένο κόστος ζωής. Μια ενδεχόμενη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ σε 6%, είναι συμβατή με την κείμενη εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Συγκεκριμένα σύμφωνα με την Οδηγία 112/2006 του Συμβουλίου με το άρθρο 98 τα κράτη μέλη μπορούν να εφαρμόζουν έναν ή δύο μειωμένους συντελεστές οι οποίοι εφαρμόζονται μόνο στις παραδόσεις αγαθών και υπηρεσιών ενώ περιλαμβάνεται η μεταφορά των επιβατών. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ιταλία -χώρα με συγκρίσιμο όγκο επιβατικής κίνησης μέσω θαλάσσης στην ΕΕ – ο αντίστοιχος συντελεστής διαμορφώνεται στο 10% ενώ σε χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Σουηδία βρίσκεται στο 6%.

Η έμπρακτη στήριξη των νησιωτών μας αποτελεί άλλωστε και συνταγματική μας υποχρέωση με το άρθρο 101 παρ. 4 του Συντάγματος να ορίζει πως: Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους.

Και στην πολιτική είμαστε για να υπηρετούμε τους πολίτες και να τηρούμε το Σύνταγμα.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποινή φυλάκισης επτά ετών και στέρηση πολιτικών δικαιωμάτων ζητά ο εισαγγελέας για τον Ιμάμογλου

Ποινή φυλάκισης έως επτά έτη και τέσσερις μήνες καθώς και στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων του ζητά ο εισαγγελέας για τον προφυλακισμένο δήμαρχο της Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου, αναφορικά με δηλώσεις του εις βάρος του επικεφαλής της Γενικής Εισαγγελίας Κωνσταντινούπολης. Η υπόθεση

Σπουδαία ανακάλυψη: Βρέθηκε το χαμένο πλοίο του Κάπτεν Κουκ μετά από 250 χρόνια

Tο Endeavour, το θρυλικό πλοίο του Captain Cook που έφερε για πρώτη φορά τους Βρετανούς στην Αυστραλία, εντοπίστηκε μετά από 250 χρόνια, όπως μεταδίδει η Daily Mail. Μεταξύ του 1768 και του 1771, το Endeavour έγινε το πρώτο ευρωπαϊκό πλοίο που έφτασε στην Ανατολική Αυστραλία

USS Nimitz: Το αμερικανικό αεροπλανοφόρο κατευθύνεται στη Μέση Ανατολή – Αμερικανικά ιπτάμενα τάνκερ στην Ευρώπη

Το αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS Nimitz, που έπλεε στη Νότια Σινική Θάλασσα, έστριψε δυτικά και κατευθύνεται προς τη Μέση Ανατολή σήμερα, με φόντο τη σύρραξη μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, σύμφωνα με τον ιστότοπο Marine Traffic, που παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο

Αρχηγός ΓΕΕΘΑ: Επίσκεψη Στρατηγού Χούπη στην Ανωτάτη Διακλαδική Σχολή Πολέμου [pics]

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης επισκέφθηκε σήμερα, Δευτέρα 16 Ιουνίου 2025, την Ανωτάτη Διακλαδική Σχολή Πολέμου (ΑΔΙΣΠΟ) στη Θεσσαλονίκη, όπου και απευθύνθηκε στους σπουδαστές της τρέχουσας εκπαιδευτικής σειράς. Στο πλαίσιο της επιμόρφωσης των σπουδαστών της Σχολής, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ τους ενημέρωσε

Μετάβαση στο περιεχόμενο