Ήταν αρχές Νοεμβρίου του 2023 όταν ο Άδωνις Γεωργιάδης -τότε υπουργός Εργασίας είχε γράψει στις σελίδες των κοινωνικών του δικτύων: «Η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ελλάδας είναι γεγονός». Αφορμή ήταν η επικείμενη υπογραφή της συμφωνίας για τη χρηματοδότηση από το κράτος με 100 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να προχωρήσει η εξυγίανση των Ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας. Από τότε και μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο η χώρα μας φαίνεται να έχει όντως επιτύχει την αναγέννηση του κλάδου της ναυπηγικής, ο οποίος έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στα οικονομικά του κράτους και στην ενίσχυση της απασχόλησης για τα επόμενα χρόνια.
Σκαραμαγκάς
Επτά μήνες αφότου πέρασε η ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, η επιχείρηση έχει ξεκινήσει τις εμπορικές της δραστηριότητές. Από τις πιο εντυπωσιακές επισκευές που ανέλαβε το ναυπηγείο ήταν εκείνη στο αξονικό σύστημα ενός δεξαμενόπλοιου τύπου Suezmax, μήκους 274 μέτρων και πλάτους 50 μέτρων, ολικής χωρητικότητας 150.000 τόνων. Η σημασία αυτής της επισκευής είναι πολύ μεγάλη, καθώς το μέγεθος του εν λόγω πλοίου είναι το μεγαλύτερο για το οποίο υπάρχουν κατάλληλες υποδομές στη χώρα μας, και μόνο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μπορούν να υποδεχτούν τέτοιων διαστάσεων σκάφη, τα οποία επισκευάζονται στη δεξαμενή 4 με μήκος 355 μέτρα και πλάτος 54.
Η διοίκηση της εταιρείας πάντως έχει αποφασίσει να αναβαθμίσει τον εξοπλισμό της, αλλά και να επαναφέρει σε λειτουργία την ακόμη μεγαλύτερη δεξαμενή που διαθέτουν τα ναυπηγεία, η οποία είναι ανενεργή εδώ και είκοσι χρόνια. Οι διαστάσεις της είναι 424 μέτρα μήκος και 75 μέτρα πλάτος και μπορεί να δεχτεί πραγματικά τεράστια σκάφη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το αεροπλανοφόρο Αϊζενχάουερ, αυτός ο πανίσχυρος γίγαντας του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ, έχει μήκος 333 μέτρα και πλάτος 73 μέτρα, άρα θα μπορούσε ακόμη και αυτό να γίνει δεκτό για εργασίες στις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά.
Αφήνοντας πάντως (για την ώρα) τα αεροπλανοφόρα, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά επικεντρώνονται στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των υποδομών, ώστε να εξυπηρετούνται πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, Suezmax, αλλά και να ξεκινήσουν οι κατασκευές mega yachting, δίνοντας παράλληλη σημασία στις συντηρήσεις και τις μετασκευές.
Νεώριο και Ελευσίνα
Συνεχής αύξηση εργασιών καταγράφεται και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου που ανέλαβε ο Όμιλος ONEX. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα εργασίες σε 612 πλοία ελληνόκτητα και ξένα, εκ των οποίων τα 117 κατευθύνθηκαν στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και τα υπόλοιπα 495 στη Σύρο. Πέρα από τις εργασίες όμως, και τα δύο ναυπηγεία εμφανίζονται έτοιμα να αναλάβουν και την κατασκευή πλοίων. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies Πάνο Ξενοκώστα, τα δύο ναυπηγεία έχουν ήδη καταθέσει προτάσεις και σχέδια σε ενδιαφερόμενους. Όσον αφορά το επενδυτικό πλάνο, και αυτό προχωρά γρήγορα, καθώς μέχρι τώρα έχουν δοθεί περισσότερα από 120 εκατομμύρια ευρώ για κεφαλαιακές δαπάνες, για την εξόφληση του προσωπικού που ήταν περί τα έξι χρόνια απλήρωτο, αλλά και για την απόκτηση προϊόντων και τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών.
ΟΛΠ
Τέλος, όσον αφορά τον ΟΛΠ, και αυτός παρουσιάζει σημαντική αύξηση δραστηριότητας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη που ανήκει στον Οργανισμό. Ήδη έως τον Ιούνιο του 2024 πραγματοποιήθηκαν εργασίες σε 255 πλοία, εκ των οποίων τα 95 δεξαμενίστηκαν.
Συνολικά το προηγούμενο έτος, 424 πλοία επέλεξαν τον ΟΛΠ για επισκευές έναντι 411 το 2022, με αποτέλεσμα αύξηση 3,6%. Στον τομέα των δεξαμενών, 154 πλοία εξυπηρετήθηκαν το 2023 έναντι 133 το 2022, με συνέπεια αύξηση 15,8%. Στον αντίποδα, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη καταγράφηκε μικρή μείωση 3,6% στον αριθμό πλοίων που εξυπηρετήθηκαν, κυρίως όμως λόγω των έργων αναβάθμισης των υποδομών -κάτι που έχει να γίνει ουσιαστικά εδώ και χρόνια-, γεγονός που μείωσε τη διαθεσιμότητα των επισκευαστικών θέσεων συνολικά στη Ζώνη.