Υδροπλάνα: Ενέργειες για να πετάξουν εντός του 2023

Του Φώτη Φωτεινού

Τα υδροπλάνα αποτελούν ίσως την πιο “πολύπαθη” ιστορία για όσους ασχολούνται με τις εγχώριες αεροπορικές μεταφορές. Κάθε χρόνο και λίγο πριν από το καλοκαίρι τα υδροπλάνα πετούν στην Ελλάδα, αλλά στο τέλος… δεν πετούν.

Το 2004 ήταν η AirSea Lines η οποία εγκαινίασε πτήσεις στην Ελλάδα, ξεκινώντας από την Κέρκυρα και τους Παξούς. Ωστόσο το 2008, λόγω ποικίλων προβλημάτων (μη αδειοδότηση κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα, διαμάχη με την τότε κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία, απομάκρυνση επενδυτών), διέκοψε τη λειτουργία της, ενώ τη διετία 2008-2009 την ίδια κατάληξη είχε η Argo Airways στον Βόλο.

Έκτοτε έχουν υπάρξει αρκετές νομοθετικές ρυθμίσεις, με στόχο “τα υδροπλάνα να πετάξουν το καλοκαίρι”, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ακόμη.

Δύο εταιρείες εμφανίζονται διατεθειμένες να ξεκινήσουν πτήσεις, με προαπαιτούμενο την κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία ικανού αριθμού υδατοδρομίων. Αυτές είναι η Grecian Air Seaplanes και η Hellenic Seaplanes, ενώ την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων έχουν αναλάβει οι εταιρείες Water Airports (σχετίζεται με την Grecian Air Seaplanes) και η Hellenic Seaplanes.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Sea Planes θα ξεκινήσει δρομολόγια από το Ιόνιο και η Hellenic Seaplanes από το Αιγαίο, με στόχο το 2023.

Τα υδροπλάνα και οι πτήσεις

 Έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια από τον νόμο που έβαλε τις “βάσεις” για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα, και η χώρα διαθέτει έως σήμερα 2,5 άδειες υδατοδρομίων.

Από την ψήφιση του νόμου 4146/2013, πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας και των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με τον νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν “Βεβαίωση Συμμόρφωσης”, σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020. “Βεβαίωση Συμμόρφωσης” εκκρεμεί για το υδατοδρόμιο της Πάτρας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι πλήρως αδειοδοτημένα θα είναι 3 υδατοδρόμια.

Από την ψήφιση του νέου νόμου για τα υδατοδρόμια του 4663/2020 (προηγήθηκε ο νόμος 4568/2018), σε πιο ώριμο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για τα υδατοδρόμια στον Βόλο, το Ρέθυμνο, την Ίο, την Καλαμάτα και την Κυλλήνη.

Το μεγάλο ερώτημα είναι “γιατί” καθυστερούν οι άδειες για τα υδατοδρόμια. Σίγουρα, η εμπλοκή πολλών υπηρεσιών δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, αν και η ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη.

Ωστόσο, η καθυστέρηση οφείλεται, μεταξύ άλλων, και σε έναν άλλο λόγο. Οι άδειες υδατοδρομίων που είχαν εγκριθεί για τη λειτουργία της AirSea Lines (2004-2008) στο Ιόνιο ήταν ιδιωτικές, ανήκαν δηλαδή στην εταιρεία. Όταν έπαυσε να λειτουργεί, αυτομάτως “ακυρώθηκαν”, οπότε η διαδικασία έπρεπε να εκκινήσει από την αρχή. Γι’ αυτόν τον λόγο, αρκετές άδειες υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία. Ωστόσο, θα υπάρχουν και ιδιωτικές άδειες υδατοδρομίων.

Στο πτητικό κομμάτι, η Grecian Air Seaplanes ολοκλήρωσε τη συμφωνία με τη Viking για τα δύο πρώτα δικινητήρια υδροπλάνα, με στόχο την άφιξή τους το επόμενο διάστημα.

Μάλιστα, την άνοιξη επέστρεψαν τα πρώτα πληρώματα από τον Καναδά, όπου έλαβαν την εργοστασιακή εκπαίδευση και επέστρεψαν ως κυβερνήτες και εκπαιδευτές.

“Ερχόμαστε και επιδιώκουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των πολιτών, κυρίως των νησιωτών, στη μετακίνησή τους, είτε ανάμεσα στα νησιά, αλλά και τη διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα”, αναφέρουν στελέχη της Grecian Air Seaplanes, υποστηρίζοντας ότι το υδροπλάνο των 19 θέσεων μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσε να λειτουργήσει με τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Seaplanes θα ξεκινήσει πτήσεις από το Ιόνιο, και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Παξούς, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Ιθάκη κ.ά. Η πτήση από Κέρκυρα προς Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη θα διαρκεί 30-40 λεπτά, ενώ η πτήση Κέρκυρα-Παξοί 15 λεπτά και Κέρκυρα-Πάτρα 1 ώρα.

Αντίστοιχα, η Hellenic Seaplanes εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει πτήσεις από την Αθήνα σε Τήνο, Πάτμο και Σίφνο και στις Σποράδες. Η πτήση Αθήνα-Τήνος θα διαρκεί 28 λεπτά, Αθήνα-Πάτμος 56 λεπτά και Αθήνα-Σίφνος 32 λεπτά.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα άτυχο πλοίο: USS WILLIAM D. PORTER (DD-579)

Άρθρο του J. M. Caiella από το “Naval History Magazine”, V.35, Number 3, June 2021. Ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά, Αναστάσης Παπαδάκης, Μέλος του ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ Το αντιτορπιλικό, τύπου Fletcher, USS William D. Porter (DD-579) απέκτησε από τον πρώτο επιχειρησιακό του πλου

Ένα τόνο ακατάλληλα όστρακα για ανθρώπινη κατανάλωση κατασχέθηκαν από το Λιμεναρχείο Μυτιλήνης

Σε έλεγχο που διενεργήθηκε χθες στο λιμάνι της Μυτιλήνης, από στελέχη του γραφείου Αλιείας της Λιμενικής Αρχής, εντοπίστηκαν εντός Φ/Γ-Ψ/Γ οχήματος ένας τόνος και είκοσι επτά κιλά (1.027 kgr) όστρακα του είδους χάβαρα, τα οποία διακινούνταν χωρίς τα προβλεπόμενα παραστατικά,

Έριξε το αυτοκίνητο της συντρόφου του στη θάλασσα- Πώς ξεκίνησε το επεισόδιο

Κανείς δεν περίμενε αυτή την τροπή στον καυγά των δύο συντρόφων που κατέληξε στη… βύθιση του αυτοκινήτου της γυναίκας στη θαλάσσια περιοχή της Αμμουδάρας! Το νέο ενδοοικογενειακό επεισόδιο, όπως γράφει το Cretalive, εξελίχθηκε επικίνδυνα όταν ο άνδρας, μετά τη διαμάχη με τη

ΕΟΦ: Προειδοποίηση για επικίνδυνα συμπληρώματα διατροφής

Ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΟΦ) εφιστά την προσοχή των καταναλωτών για συμπληρώματα διατροφής που διακινούνται μέσω διαδικτύου και περιέχουν μη εγκεκριμένες φαρμακευτικές δραστικές ουσίες. Ειδικότερα προειδοποιεί ότι τα προϊόντα SOMATOMAX και ECDISTEN της εταιρείας Hi-Tech Pharmaceuticals τα οποία κυκλοφορούν στην

Μετάβαση στο περιεχόμενο