Υδροπλάνα: Ενέργειες για να πετάξουν εντός του 2023

Του Φώτη Φωτεινού

Τα υδροπλάνα αποτελούν ίσως την πιο “πολύπαθη” ιστορία για όσους ασχολούνται με τις εγχώριες αεροπορικές μεταφορές. Κάθε χρόνο και λίγο πριν από το καλοκαίρι τα υδροπλάνα πετούν στην Ελλάδα, αλλά στο τέλος… δεν πετούν.

Το 2004 ήταν η AirSea Lines η οποία εγκαινίασε πτήσεις στην Ελλάδα, ξεκινώντας από την Κέρκυρα και τους Παξούς. Ωστόσο το 2008, λόγω ποικίλων προβλημάτων (μη αδειοδότηση κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα, διαμάχη με την τότε κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία, απομάκρυνση επενδυτών), διέκοψε τη λειτουργία της, ενώ τη διετία 2008-2009 την ίδια κατάληξη είχε η Argo Airways στον Βόλο.

Έκτοτε έχουν υπάρξει αρκετές νομοθετικές ρυθμίσεις, με στόχο “τα υδροπλάνα να πετάξουν το καλοκαίρι”, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ακόμη.

Δύο εταιρείες εμφανίζονται διατεθειμένες να ξεκινήσουν πτήσεις, με προαπαιτούμενο την κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία ικανού αριθμού υδατοδρομίων. Αυτές είναι η Grecian Air Seaplanes και η Hellenic Seaplanes, ενώ την κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων έχουν αναλάβει οι εταιρείες Water Airports (σχετίζεται με την Grecian Air Seaplanes) και η Hellenic Seaplanes.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Sea Planes θα ξεκινήσει δρομολόγια από το Ιόνιο και η Hellenic Seaplanes από το Αιγαίο, με στόχο το 2023.

Τα υδροπλάνα και οι πτήσεις

 Έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια από τον νόμο που έβαλε τις “βάσεις” για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα, και η χώρα διαθέτει έως σήμερα 2,5 άδειες υδατοδρομίων.

Από την ψήφιση του νόμου 4146/2013, πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια είναι της Κέρκυρας και των Παξών, τα οποία αδειοδοτήθηκαν με τον νόμο του 2013 και στη συνέχεια έλαβαν “Βεβαίωση Συμμόρφωσης”, σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του νόμου 4663/2020. “Βεβαίωση Συμμόρφωσης” εκκρεμεί για το υδατοδρόμιο της Πάτρας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι πλήρως αδειοδοτημένα θα είναι 3 υδατοδρόμια.

Από την ψήφιση του νέου νόμου για τα υδατοδρόμια του 4663/2020 (προηγήθηκε ο νόμος 4568/2018), σε πιο ώριμο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για τα υδατοδρόμια στον Βόλο, το Ρέθυμνο, την Ίο, την Καλαμάτα και την Κυλλήνη.

Το μεγάλο ερώτημα είναι “γιατί” καθυστερούν οι άδειες για τα υδατοδρόμια. Σίγουρα, η εμπλοκή πολλών υπηρεσιών δημιουργεί πρόσθετες δυσκολίες, αν και η ασφάλεια των πτήσεων και των επιβατών είναι αδιαπραγμάτευτη.

Ωστόσο, η καθυστέρηση οφείλεται, μεταξύ άλλων, και σε έναν άλλο λόγο. Οι άδειες υδατοδρομίων που είχαν εγκριθεί για τη λειτουργία της AirSea Lines (2004-2008) στο Ιόνιο ήταν ιδιωτικές, ανήκαν δηλαδή στην εταιρεία. Όταν έπαυσε να λειτουργεί, αυτομάτως “ακυρώθηκαν”, οπότε η διαδικασία έπρεπε να εκκινήσει από την αρχή. Γι’ αυτόν τον λόγο, αρκετές άδειες υδατοδρομίων θα ανήκουν στα Λιμενικά Ταμεία. Ωστόσο, θα υπάρχουν και ιδιωτικές άδειες υδατοδρομίων.

Στο πτητικό κομμάτι, η Grecian Air Seaplanes ολοκλήρωσε τη συμφωνία με τη Viking για τα δύο πρώτα δικινητήρια υδροπλάνα, με στόχο την άφιξή τους το επόμενο διάστημα.

Μάλιστα, την άνοιξη επέστρεψαν τα πρώτα πληρώματα από τον Καναδά, όπου έλαβαν την εργοστασιακή εκπαίδευση και επέστρεψαν ως κυβερνήτες και εκπαιδευτές.

“Ερχόμαστε και επιδιώκουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των πολιτών, κυρίως των νησιωτών, στη μετακίνησή τους, είτε ανάμεσα στα νησιά, αλλά και τη διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα”, αναφέρουν στελέχη της Grecian Air Seaplanes, υποστηρίζοντας ότι το υδροπλάνο των 19 θέσεων μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσε να λειτουργήσει με τις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η Grecian Air Seaplanes θα ξεκινήσει πτήσεις από το Ιόνιο, και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Παξούς, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Ιθάκη κ.ά. Η πτήση από Κέρκυρα προς Κεφαλονιά, Ζάκυνθο και Ιθάκη θα διαρκεί 30-40 λεπτά, ενώ η πτήση Κέρκυρα-Παξοί 15 λεπτά και Κέρκυρα-Πάτρα 1 ώρα.

Αντίστοιχα, η Hellenic Seaplanes εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει πτήσεις από την Αθήνα σε Τήνο, Πάτμο και Σίφνο και στις Σποράδες. Η πτήση Αθήνα-Τήνος θα διαρκεί 28 λεπτά, Αθήνα-Πάτμος 56 λεπτά και Αθήνα-Σίφνος 32 λεπτά.

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μ. Βαρβιτσιώτης: Ο σεισμός στην Τουρκία δείχνει την ανάγκη οι γείτονες να δίνουν ο ένας χείρα βοηθείας στον άλλον

Τα συλλυπητήρια της Ελλάδας για την απώλεια ζωών από τον σεισμό στην Τουρκία εξέφρασε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, προσερχόμενος στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων στις Βρυξέλλες, επισημαίνοντας ότι «επαναφέρει τελικά στο προσκήνιο την ανάγκη οι γείτονες ο ένας να

Υποψήφιοι του ΚΚΕ από τον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας

Το ΚΚΕ ανακοίνωσε, σε εκδήλωση του Τμήματος της ΚΕ του Κόμματος για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας που πραγματοποιήθηκε χτες, τις υποψηφιότητες για τις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές από τον συγκεκριμένο χώρο. Οι υποψήφιοι είναι: –Γιάννης Αγγέλου, συνταγματάρχης ε.α, υποψήφιος στα Δωδεκάνησα.

«Ever Acme»: Το πέρασμα του γιγαντιαίου containership από τη Διώρυγα του Σουέζ [Video]

Το παρθενικό του ταξίδι σε έναν από τους σημαντικότερους διεθνείς κόμβους θαλάσσιων μεταφορών πραγματοποίησε το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Acme», τραβώντας πάνω του όλα τα βλέμματα. Το «Ever Acme» παραδόθηκε τον περασμένο μήνα από την κινεζική ναυπηγική εταιρεία Hudong-Zhonghua

Οκτώ επενδυτικά σχήματα για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε.

Οκτώ επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν στις 3/2/2023 στο ΤΑΙΠΕΔ φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε., μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού. Τα επενδυτικά σχήματα είναι τα εξής (με αλφαβητική σειρά):