Χιονοκαταιγίδα «ΕΛΠΙΔΑ»: Κι’ όμως διασώστες στην θάλασσα έδρασαν με επιτυχία

Πολλοί λίγοι πολίτες αντιλήφθηκαν, ότι η  χιονο-καταιγίδα «ΕΛΠΙΔΑ» δεν επηρέασε μόνο την στεριά της  χώρας με ισχυρές χιονοπτώσεις, αλλά  δημιούργησε  και σοβαρά προβλήματα και στην θάλασσα, αφού έπνεαν άνεμοι 8-9 ΒF.

Λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών απαγορεύτηκε ο απόπλους όλων των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων σχεδόν από όλα τα λιμάνια της χώρας.

Όμως  άσχημος καιρός δημιούργησε  σοβαρότατα προβλήματα στα Φ/Γ πλοία που κινούνταν στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.

Έτσι κατά την διάρκεια της χιονοκαταιγίδας «ΕΛΠΙΔΑ» είχαμε και στην θάλασσα κατάσταση συναγερμού, αφού ένα Φ/Γ πλοίο με το όνομα «ΜΑΝΑSSA ROSE M» σημαίας Κομόρες και μήκους 96 μέτρων στο οποίο επέβαιναν ως πλήρωμα  10 υπήκοοι Αιγύπτου, εξ’ αιτίας των ισχυρών ανέμων σε συνδυασμό με την χαμηλή νέφωση και τον παγετό παρασύρθηκε και προσάραξε  στα αβαθή 500 μέτρα από την ακτή στο κόλπο Κισσάμου Χανίων.

Το πλοίο παρουσίασε ρήγμα και μεγάλη εισροή υδάτων (στη συνέχεια από τον καιρό κόπηκε στα δύο) και ήταν επιτακτική ανάγκη να το εγκαταλείψει το πλήρωμά του.

Τότε άρχισε μία τεράστια επιχείρηση από τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (δηλ.  η αντίστοιχη Πολιτική Προστασία της θάλασσας) με δύο στόχους:

-Να μην έχουμε απώλεια ζωής και να διασωθεί το πλήρωμα

-Να αποφευχθεί η πρόκληση ρύπανσης που θα είχε καταστροφικές συνέπειες σε μια τόσο ευαίσθητη περιοχή όπως είναι ο κόλπος Κισσάμου Χανίων.

Για την επίτευξη του πρώτου στόχου απέπλευσε φρεγάτα του Π.Ν. από την Σούδα και εδόθη εντολή να απογειωθεί ελικόπτερο και από την Ελευσίνα. Παράλληλα ενεργοποιήθηκε και το τοπικό σχέδιο έρευνας και διάσωσης στο οποίο -όπως συμβαίνει πάντα- προβλέπεται  και η συμμετοχή ιδιωτών εθελοντών.

Η προσέγγιση στο ναυάγιο λόγω των ισχυρών ανέμων και των αβαθών ήταν σχεδόν απαγορευτική με τα συνήθη μέσα (ΠΛΣ 149, Φρεγάτα Π.Ν κ.λ.π.). Τότε ζητήθηκε η συνδρομή από την Εθελοντική Ομάδα Διάσωσης η οποία διέθετε κατάλληλο φουσκωτό και jet ski (!!!) τα μέλη της οποίας  με αυτοθυσία προσέγγισαν το πλοίο, ζήτησαν  από τα μέλη του πληρώματος να ενεργοποιήσουν και να επιβιβαστούν στην πνευστή σχεδία ( LIFE RAFT) την οποία  με τεράστιο κίνδυνο με το jet ski οδήγησαν στην ακτή διασώζοντας τους ναυτικούς.

Για την επίτευξη του δεύτερου στόχου, δηλαδή την αποφυγή οικολογικής καταστροφής, εστάλη στην περιοχή μεγάλος αριθμός αντιρρυπαντικών υλικών (φράγματα, πετσέτες, λουκάνικα κ.λ.π.) ενώ παράλληλα άμεσα κατέπλευσε στην περιοχή του ναυαγίου και το αντιρρυπαντικό σκάφος ΠΛΣΛ 414.

Ένας ακόμη παράγοντας που δυσχέραινε το έργο της απάντλησης  των καυσίμων, ήταν το γεγονός, ότι  η πλοιοκτήτρια εταιρεία και ο ασφαλιστικός οργανισμός του πλοίου δεν ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις τους.

Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης με παρέμβαση  του Αρχηγού  Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ εθελοντής ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης ανέλαβε και προέβη άμεσα -αδαπάνως για το δημόσιο- στην απάντληση των καυσίμων και όλου του ρυπογόνου εξοπλισμού (μπαταρίες κ.τ.λ.)

Οι εργασίες αυτές εργασίες αυτές διενεργήθηκαν υπό την εποπτεία στελεχών Διεύθυνσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων που εστάλησαν άμεσα από το Κέντρο.

Παράλληλα δύτες από την ΜΥΑ/Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ συνέδραμαν στην όλη επιχείρηση με την  επιθεώρηση του πλοίου εσωτερικά και εξωτερικά.

Ήδη άρχισε η απομάκρυνση του φορτίου από τα αμπάρια του πλοίου (μεταλλικοί ράβδοι και οχήματα) και παράλληλα ξεκίνησε η διαδικασία εφαρμογής των διατάξεων του  ν.2881/2001 περί ναυαγίων  για την απομάκρυνση των δύο κομματιών του πλοίου.

Το όλο εγχείρημα αποτέλεσε μία τεράστια επιχείρηση διάσωσης ανθρώπινων ζωών από πλευράς Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ με ευτυχή κατάληξη στην οποία συμμετείχαν εκατοντάδες διασώστες και  η οποία όμως δεν έτυχε ανάλογης προβολής και χάθηκε κάτω από την σκιά των γεγονότων της ισχυρής χιονόπτωσης στην Αττική,  αφού είναι σύνηθες να  προβάλλονται   οι αστοχίες του κρατικού μηχανισμού και όχι οι επιτυχίες του.

 

 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ασφαλιστικά ταμεία: Πώς «έχασαν» €18,5 δισ. – Η διαχρονική αδράνεια έφερε απώλειες

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» «Κέρδη» που θα μπορούσαν να ξεπεράσουν ακόμη και τη μέση κρατική χρηματοδότηση για την πληρωμή των συντάξεων για έναν ολόκληρο χρόνο και να «αγγίξουν» τα €18,5 δισ., θα μπορούσαν να επιτύχουν τα ασφαλιστικά ταμεία και ο διάδοχος αυτών, ο ΕΦΚΑ,

Υπόκοσμος

Γιατί κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας; Η κρίση της προηγούμενης δεκαετίας μπορεί να πέρασε. Μπορεί να επιστρέψαμε σε κάποιας μορφής κανονικότητα. Έφερε όμως και εγκατέστησε στο προσκήνιο της δημόσιας ζωής έναν υπόκοσμο. Έναν υπόκοσμο δεξιό κι αριστερό. Ο οποίος έχει μάθει να λύνει

ΣΚΥΡΟΣ: Έτοιμη για την «πράσινη» ακτοπλοΐα

Ήδη ο χρόνος μετράει αντίστροφα έως το 2030 με βάση τους ευρωπαϊκούς στόχους για μείωση των εκπομπών αερίων στο πλαίσιο της δέσμης «Fit for 55», αλλά και του EU ETS από το οποίο η ελληνική ακτοπλοΐα έχει εξαιρεθεί έως το

«Ατζέντα 2030» η απάντηση στη «Γαλάζια Πατρίδα»

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Ελλάδα και Τουρκία είναι καταδικασμένες από τη γεωγραφία να ζουν δίπλα η μία στην άλλη. Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός πως το τουρκικό «βαθύ κράτος», είτε κεμαλικό είτε ισλαμικό είναι αυτό, ποτέ δεν αποδέχτηκε το

Μετάβαση στο περιεχόμενο