Και τι θα κάνουμε χωρίς φόρους;

Η οικονομία δεν μπορεί να είναι εγκαταλειμμένη και θέλει παρεμβάσεις όπου και όταν χρειάζεται και εν μέσω κρίσεων, δεν πρέπει να κινείται ανεξέλεγκτα και να αυτορυθμίζεται

«Δεν έχουμε από τα ακριβότερα καύσιμα. Αν βγάλετε τους φόρους είμαστε κάτω απ’ την 10η θέση, νομίζω στην 12η, 13η θέση». Αυτή η φράση του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και δικαίως.

Σε μια περίοδο που τα ελληνικά νοικοκυριά, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι μικρομεσαίοι, οι επιχειρήσεις, κ.α. αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα λόγω της ακρίβειας, της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών, της αλματώδους αύξησης της ενέργειας, κ.α. εν μέσω πολέμου, δεν αποτελεί επιχείρημα να αφαιρέσουμε τους φόρους θεωρητικά για να αισθανθούμε καλύτερα.

Η αφαίρεση των φόρων, με στοχευμένες κινήσεις, και όχι στα λόγια, είναι στην αρμοδιότητα της εκάστοτε κυβέρνησης και άρα και της παρούσας υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Και η κυβέρνηση είχε και έχει ακόμα την χρυσή ευκαιρία να προχωρήσει σε γενναίες μειώσεις και της φορολογίας στα καύσιμα με έμφαση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Εξάλλου ακόμα και τα κείμενα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δείχνουν το δρόμο.

Στο παρελθόν όλα αυτά τα κείμενα, όπως και η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ ήταν «ευαγγέλιο» και πολλές φορές αξιοποιούνταν κατά το δοκούν. Άρα, η κυβέρνηση, μέσα σε αυτό το κλίμα της δημοσιονομικής χαλαρότητας εκ μέρους της Ε.Ε. οφείλει να κάνει πιο στοχευμένες κινήσεις.

Η οικονομία δεν μπορεί να είναι εγκαταλειμμένη και θέλει παρεμβάσεις όπου και όταν χρειάζεται και εν μέσω κρίσεων, δεν πρέπει να κινείται ανεξέλεγκτα και να αυτορυθμίζεται. Χωρεί μεγάλη συζήτηση τα περί αυτορρύθμισης και του βαθμού της κρατικής παρέμβασης.

Η διακεκριμένη Γερμανίδα οικονομολόγος Μάγια Γκέπελ, στο βιβλίο της «Ας δούμε τον κόσμο μας αλλιώς, κάλεσμα για δράση» (εκδόσεις Ψυχογιός), ενθυμείται τους οικονομολόγους Ερικ Λιου και Νικ Χανάουερ στο κεφάλαιό της περί αγοράς, κράτους και δημοσίου αγαθού: «Η πολυπλοκότητα της οικονομίας αποδεικνύει ότι, όπως ένας κήπος, έτσι και η οικονομία δεν επιτυγχάνει ποτέ την απόλυτη ισορροπία και πάντα θα βρίσκεται είτε σε φάση ανάπτυξης είτε σε φάση συρρίκνωσης. Και ακριβώς όπως ένας παραμελημένος κήπος, μια οικονομία εγκαταλειμμένη στην τύχη της τείνει προς ανισορροπίες άκρως ανθυγιεινές».

Η περίπτωση της Ελλάδας με τους φόρους στα καύσιμα είναι όπως το παράδειγμα με τον κήπο. Δεν μπορεί να αφεθεί το θέμα –και αυτό- στην τύχη του, αλλά οφείλει η κυβέρνηση να κινηθεί ως διαμορφωτής, ούτε καν ως ρυθμιστής, της αγοράς.

Εκτός εάν υπάρχει η λογική των εύκολων δικαιολογιών που παραπέμπουν σε διαπιστώσεις, όπως: Και τι θα κάνουμε χωρίς φόρους; Είναι μια κάποια λύση. Πως λέγαμε παλαιότερα; Και πως θα ζήσουμε χωρίς βαρβάρους;

Mόνο που οι εποχές έχουν αλλάξει δραματικά και απαιτείται και φορολογική δικαιοσύνη για την άμβλυνση των ανισοτήτων αλλά και για τα δημόσια έσοδα, ώστε να μπορεί να υπάρξει ο αναδιανεμητικός ρόλος του Κράτους στο πλαίσιο της αναδιανεμητικής δικαιοσύνης.

Αρης Ραβανός

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι «κρύβεται» πίσω από την αντίδραση της κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά και τα πλοία

Η σύσταση του Υπουργείου, δηλαδή της κυβέρνησης να μην εισέρχονται εντός πλοίου ηλεκτρικά οχήματα, με φόρτιση άνω του 40% της συνολικής χωρητικότητας – αυτονομίας, σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Η ένστασή μας ήταν ότι το Υπουργείο έπρεπε να λάβει απόφαση και όχι να δώσει το

Στη Σούδα ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου

Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει 4.198 επιβάτες σε δίκλινα δωμάτια μέχρι τη μέγιστη χωρητικότητα των 5.510 επιβατών, καθώς και 1.663 άτομα πλήρωμα. Στη Σούδα κατέπλευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης (07/05) ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου το “Odyssey

Ηράκλειο: Ταλαιπωρία για 532 επιβάτες του POWER JET, μετά από βλάβη

Απαγορεύτηκε ο απόπλους στο επιβατηγό – οχηματαγωγό “POWER JET”, σημαίας Κύπρου, το πρωί της Τρίτης του Πάσχα, καθώς διαπιστώθηκε αδυναμία εκκίνησης των δεξιών κύριων μηχανών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας. Από Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, αρχικά, απαγορεύτηκε ο απόπλους, ενώ

Επενδυτικό σχέδιο εκατομμυρίων στο λιμάνι του Ηρακλείου

«Στο Ηράκλειο έχουμε ένα επενδυτικό σχέδιο πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, θέλουμε να αναπτύξουμε τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, να φτιάξουμε ένα μεγάλο ξενοδοχείο, να εστιάσουμε στα φωτοβολταϊκά και την αιολική ενέργεια», αποκάλυψε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι σε συνέντευξη που παραχώρησε σε ιταλική

Μετάβαση στο περιεχόμενο