Εκτόξευση αξιών και ναύλων για τις πλωτές μονάδες FSRU

Σε αγώνα αναζήτησης μονάδων FSRU, δηλαδή των πλοίων εκείνων που μπορούν να μετατρέψουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε αέριο, το οποίο μπορεί να τροφοδοτήσει τα εθνικά συστήματα αερίου, επιδίδεται ένας σημαντικός αριθμός ευρωπαϊκών χωρών. Ο πεπερασμένος αριθμός τέτοιων πλωτών μονάδων και ο μεγάλος χρόνος που απαιτείται για τη μετατροπή απλών δεξαμενοπλοίων υγροποιημένου φυσικού αερίου σε μονάδες επαναεριοποίησης, πόσο μάλλον σε καινούργια FSRU, έχουν εκτοξεύσει τις αξίες αυτών των πλοίων αλλά και τα ημερήσια ναύλα τους.

Πρωταγωνιστές και σε αυτόν τον τομέα της ναυτιλίας είναι οι Ελληνες εφοπλιστές, που κατέχουν τόσο τον μεγαλύτερο σε αξία (19,1 δισ. δολ. τον Νοέμβριο του 2021) στόλο δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως όσο και μερικές από τις λιγοστές μονάδες FSRU. Πλοιοκτήτριες εταιρείες, όπως ο όμιλος Γ. Προκοπίου, ο όμιλος Αγγελικούση και ο όμιλος Π. Γ. Λιβανού καταγράφουν τεράστια ζήτηση για αυτά τα περιουσιακά στοιχεία τους.Εκτόξευση αξιών και ναύλων για τις πλωτές μονάδες FSRU-1

Αυτή τη στιγμή διεθνώς υπάρχουν μόλις 48 πλοία που μπορούν να μετατρέψουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε αέριο.

Δύο μονάδες της Dynagas, συμφερόντων του ομίλου Προκοπίου, ναυλώθηκαν νωρίτερα φέτος στη Γερμανία, ενώ άλλη μία μονάδα που θα προκύψει από μετατροπή υπάρχοντος δεξαμενόπλοιου θα αρχίσει να κατασκευάζεται για λογαριασμό του ομίλου Λιβανού στις αρχές του 2023 και προορίζεται για την Αλεξανδρούπολη. Αυτή τη στιγμή διεθνώς υπάρχουν μόλις 48 τέτοιες μονάδες FSRU (Floating Storage and Regasification Unit: πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης), οι περισσότερες εκ των οποίων είναι δεσμευμένες σε μακροχρόνια project. Οι λιγοστές που δεν είναι δεσμευμένες ή που είναι μόνο εποχιακά δεσμευμένες, είναι τις περισσότερες φορές παλαιότερης τεχνολογίας, με μικρότερες δηλαδή αποδόσεις. Ακόμη κι αυτές όμως είναι περιζήτητες.

Από τα 48 υπάρχοντα FSRU που καταγράφουν στις λίστες τους οι ναυλομεσίτες, μόνον 7 θεωρούνται υποχρησιμοποιούμενα ή χαμηλής χρήσης, με τρία να χρησιμοποιούνται μόνον εποχιακά. Αλλα 10 κατηγοριοποιούνται ως μονάδες μέσης χρήσης και 11 στην κατηγορία υψηλής χρήσης, σύμφωνα με την έγκυρη ναυτιλιακή επιθεώρηση Trade Winds. Τα FSRU στη Μέση Ανατολή και την Αργεντινή χρησιμοποιούνται κυρίως εποχιακά –το καλοκαίρι στη Μέση Ανατολή και τον χειμώνα στο νότιο ημισφαίριο– και θα μπορούσαν να διατεθούν στην Ευρώπη τον χειμώνα. Στη Νότια Αμερική ορισμένα FSRU απαιτούνται μόνο για να αντικαταστήσουν την παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας κατά τη διάρκεια της ξηρασίας και μπορεί να μη χρησιμοποιηθούν καθόλου για αρκετά χρόνια όταν επιστρέψουν οι βροχές, αναφέρουν οι αναλυτές. Κάποιες άλλες μονάδες πλησιάζουν στο τέλος των ναυλοσυμφώνων τους. Ωστόσο, οι περισσότερες χώρες, ακόμη κι αν δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα, δεν είναι πρόθυμες να δουν τις μονάδες αυτές να φεύγουν από τις ακτές τους υπό την ανησυχία πως προοπτικά μπορεί να τις χρειαστούν. Η άλλη επιλογή είναι η μετατροπή ενός δεξαμενόπλοιου LNG carrier σε FSRU. Αλλά οι τιμές των παλαιότερων τέτοιων πλοίων που θα μπορούσαν να μετατραπούν βρίσκονται ήδη στα επίπεδα των 150-170 εκατομμυρίων δολ., ενώ ο χρόνος μετατροπής κυμαίνεται από ενάμιση έως δύο χρόνια. Ωστόσο, σε σύγκριση με τις τρέχουσες τιμές για νεότευκτα FSRU με νωρίτερη ημερομηνία παράδοσης το 2027, μια μετατροπή αποδεικνύεται πιθανώς ως η φθηνότερη και ταχύτερη επιλογή.

Πόσο ακριβά έχουν γίνει λοιπόν αυτά τα πλοία; Και πόσο έχει αυξηθεί το κόστος ναύλωσής τους; Οι τιμές ναύλωσης έχουν κλιμακωθεί σημαντικά, από περίπου 100.000 με 120.000 δολάρια ημερησίως για τα πλοία που χρησιμοποιούνται ως FSRU πριν από τις 24 Φεβρουαρίου σε 150.000 δολάρια την ημέρα μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Η Γερμανία λέγεται ότι πληρώνει σχεδόν 200.000 δολάρια καθημερινά για κάποιες από τις τέσσερις σύγχρονες μονάδες που έχει ναυλώσει, σύμφωνα με το Trade Winds. Το κόστος για τη ναυπήγηση ενός καινούργιου τέτοιου πλοίου αναφέρεται μεταξύ 350 και 370 εκατομμυρίων δολαρίων. Ακόμη σημαντικότερο είναι ίσως το γεγονός πως οι πρώτες παραδόσεις για παραγγελίες που θα γίνουν τώρα δεν αναμένονται νωρίτερα από το 2026. Αλλά και τα κόστη μετατροπής συμβατικών δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου σε πλωτές μονάδες αεριοποίησης έχουν αυξηθεί, όχι μόνο λόγω της αυξημένης ζήτησης αλλά και εξαιτίας της έλλειψης του μηχανολογικού εξοπλισμού που απαιτείται για να ολοκληρωθούν οι μετατροπές αυτές.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα: Ο Μητσοτάκης, τα κοινοτικά κονδύλια και μια εθνική επιτυχία – Άρθρο παρέμβαση

Την Τετάρτη το ΚΥΣΕΑ έλαβε μια απόφαση που μπορεί να χαρακτηριστεί εθνική επιτυχία. Έδωσε το ΟΚ να δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία (Joint Venture) με την συμμετοχή της Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)  και της  του τσεχικού Czechoslovak Group (CSG). Η νέα αυτή εταιρεία θα παράγει οβίδες όλων των

Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές «σαρώνουν» τις παραγγελίες νέων τάνκερ το 2024

Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν τον πρώτους μήνες του 2024 οι παραγγελίες τάνκερ διεθνώς, με τους Έλληνες εφοπλιστές να πρωταγωνιστούν. Σύμφωνα με την Rebecca Galanopoulos Jones, αναλύτρια της Veson Nautical, μέχρι στιγμής φέτος, έχουν προστεθεί 104 τάνκερ στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, έναντι 79 την ίδια περίοδο πέρυσι, αύξηση

C-130J vs C-390 Millenium: Μάχη «γιγάντων» για το επόμενο μεταφορικό της Πολεμικής Αεροπορίας

*Του Κώστα Σαρικά Μπορεί το Αεροπορικό Επιτελείο, με δεδομένη και την οικονομική στενότητα, να έχει αποφασίσει ότι τα επόμενα χρόνια οι ανάγκες σε μεταφορικά αεροσκάφη θα καλύπτονται από το στόλο των C-130 αλλά και τα μικρότερα αλλά εξαιρετικά αξιόπιστα και πολύ πιο

Σταύρωση και δημοκρατία

Τι είναι η δημοκρατία; Επικοινωνία και συναίνεση; Ή αγωνιστικός πλουραλισμός και θεσμοποιημένη αντιπαλότητα; Η δεύτερη θεώρηση τονίζει ότι το άνθος της δημοκρατίας θάλλει στο μεταφυσικό κενό, στην άρνηση να βρούμε τελεσίδικο νόημα στον κόσμο και στον δημιουργό του, κατά τρόπο

Μετάβαση στο περιεχόμενο