Μετ’ εμποδίων η πράσινη επανάσταση Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί

Μετ’ εμποδίων προχωρά η μετάβαση του παγκόσμιου στόλου σε λιγότερο επιβαρυντικά καύσιμα για το περιβάλλον.

Στον ύφαλο της έλλειψης πράσινων καυσίμων προσκρούει η ναυτιλία. Μετ’ εμποδίων αναπτύσσεται ο παγκόσμιος πράσινος εμπορικός στόλος, καθώς η έρευνα και ανάπτυξη νέων καυσίμων δεν έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που να ξεκαθαρίσει ποιο ή ποια θα είναι τα καύσιμα του μέλλοντος, με αποτέλεσμα η αβεβαιότητα μεταξύ των πλοιοκτητών να παραμένει.

Τα στοιχεία που αφορούν τις νέες παραγγελίες σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δημοσιοποίησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, είναι αποκαλυπτικά. Η ναυτιλιακή βιομηχανία αγωνίζεται συνεχώς να συμμορφωθεί με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν και να αποφασιστούν, και αυτό αντικατοπτρίζεται στους αριθμούς των στατιστικών του ενεργού στόλου και του βιβλίου παραγγελιών, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο εν ενεργεία στόλος που μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή μπορεί να το κάνει με μικρές προσαρμογές (fuel ready) αντιπροσωπεύει 97 πλοία, λιγότερο από το 0,8% του συνολικού στόλου. Στο βιβλίο παραγγελιών του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 5% (43 υπό παραγγελία πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία fuel ready αποτελούν περίπου το 3% (24 πλοία).

Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η εικόνα είναι λίγο καλύτερη. Το 3,8% του συνολικού στόλου εμπορευματοκιβωτίων περιλαμβάνει πλοία που με μικρή προσαρμογή μπορούν να «κάψουν» εναλλακτικά καύσιμα (fuel ready) ή έχουν ήδη αυτή τη δυνατότητα (πρόκειται για 160 πλοία του εν ενεργεία στόλου). Στο βιβλίο παραγγελιών τα στατιστικά είναι αρκετά καλύτερα καθώς τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 14,5% (136 πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία που με μικρή προσαρμογή (fuel ready) θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 17,4% του υπό παραγγελία στόλου (163 πλοία).

Στα δεξαμενόπλοια, περίπου το 2,5% του εν ενεργεία στόλου (188 πλοία) είναι ικανό ή «έτοιμο» (fuel ready) για εναλλακτικά καύσιμα. Στο βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ένα πολύ μεγάλο ποσοστό σε σύγκριση με τους άλλους κλάδους (34% ή 111 πλοία) είναι ικανό ή «fuel ready» για να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει ότι η πολύ καλή εικόνα στα δεξαμενόπλοια οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου είναι μικρό.

Οι Liners

Η καλύτερη εικόνα που εμφανίζεται στον κλάδο των containerships αναφορικά με τον αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι στη συγκεκριμένη αγορά κυριαρχούν τα τακτικά δρομολόγια, συνεπώς οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μπορούν να εστιάσουν σε ένα καύσιμο το οποίο θα χρησιμοποιείται από τα πλοία της συγκεκριμένης γραμμής. Επίσης ο κλάδος των liners κυριαρχείται από δέκα πολύ μεγάλες εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν πολύ περισσότερα στα νέα καύσιμα, σε συνεργασία με προμηθευτές καυσίμων.

Ο μικρός σχετικά αριθμός πράσινων πλοίων στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου εξηγείται από τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου. Οπως ανέφερε παλαιότερη μελέτη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) «πουθενά η αβεβαιότητα όσον αφορά τα μελλοντικά καύσιμα δεν είναι μεγαλύτερη από τον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας, ο οποίος λόγω της υπηρεσίας που παρέχει και των φορτίων που μεταφέρει δεν διενεργεί εκ φύσεως τακτικούς πλόες και δεν λειτουργεί βάσει προγραμματισμένων ή δημοσιευμένων προσεγγίσεων σε λιμάνια».

Ετσι, ο τρόπος λειτουργίας του είναι άρρηκτα συνδεδεμένος, σύμφωνα με τη μελέτη, με ένα καύσιμο που θα είναι διαθέσιμο παγκοσμίως «επιτρέποντας στα πλοία να προσεγγίζουν σε οποιοδήποτε λιμάνι». Μέχρι τώρα αυτό δεν εξασφαλίζεται από τα νέα καύσιμα μηδενικού άνθρακα, γεγονός «που με τη σειρά του δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του τρόπου λειτουργίας της bulk/tramp ναυτιλίας και της ικανότητάς της να συνεχίσει, όπως κάνει εδώ και περίπου έναν αιώνα, να εξυπηρετεί το θαλάσσιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη με ασύγκριτα οικονομικά αποδοτικό τρόπο».

Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τραγωδία στη Λαμία: Στρατιωτικός αυτοπυροβολήθηκε με καραμπίνα

Νεκρός μέσα στο σπίτι του, στο κέντρο της Λαμίας, βρέθηκε 70χρονος συνταξιούχος στρατιωτικός. Τις τελευταίες ώρες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του LamiaReport, ο 70χρονος δεν απαντούσε στις κλήσεις των συγγενών του, με αποτέλεσμα η αδερφή του να ανησυχήσει και να βρεθεί το απόγευμα

Η ακρίβεια αναγκάζει τους πολίτες να τρώνε από τα έτοιμα – «Χάθηκαν» καταθέσεις άνω των €4,5 δισ. το α’ 3μηνο

Η παρατεταμένη ακρίβεια και οι περιορισμένες αυξήσεις που έχουν δοθεί στους εργαζομένους τα τελευταία χρόνια έχουν ως αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημα και αυτό περιγράφεται περίτρανα από την πορεία των καταθέσεων, ειδικά τους τελευταίους μήνες, όπου και καταγράφεται σημαντική πτώση. Οι πολίτες,

Χ. Στυλιανίδης: Η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας, πρώτη προτεραιότητα

«Η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας, πρώτη προτεραιότητα» δήλωσε το πρωί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος επισκέφθηκε το λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα την πύλη Ε-7, ενόψει της εξόδου των εκδρομέων του Πάσχα.

Πυροσβεστική: Ξεκίνησε και επίσημα η αντιπυρική περίοδος

Απευθύνεται ισχυρή σύσταση στους συμπολίτες μας: Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να αποφεύγουν οποιαδήποτε υπαίθρια δραστηριότητα που μπορεί να προκαλέσει πυρκαγιά. Να συμβουλεύονται τις κατά τόπους Πυροσβεστικές Υπηρεσίες σχετικά με: τις απαγορευτικές ή/και επιτρεπόμενες υπό όρους και προϋποθέσεις, ενέργειες, δραστηριότητες και

Μετάβαση στο περιεχόμενο