Η μεγαλύτερη αποτυχία της Μεταπολίτευσης

Άρθρο του κ. Α. Καμάρα*

Αν δεν ήμασταν αντιμέτωποι με την αυξανόμενη επιθετικότητα της Τουρκίας θα μπορούσαμε να καταλήξουμε στο απόλυτα ασφαλές συμπέρασμα για τη μεγαλύτερη αποτυχία της Μεταπολίτευσης, την ανικανότητα οικοδόμησης μιας διεθνώς ανταγωνιστικής οικονομίας που να εξασφαλίζει ευμάρεια και κοινωνική ασφάλεια στον πληθυσμό της χώρας.

Μια όμως που για τον πρόεδρο Ερντογάν η πολεμική αναμέτρηση με την Ελλάδα φαίνεται πλέον ως η μοναδική σανίδα σωτηρίας του, πρέπει να διαστείλουμε την κριτική μας αντίληψη.  Πρέπει να συμπεριλάβουμε σε αυτή την αντίληψη την αποτυχία της μεταπολιτευτικής περιόδου να εξασφαλίσει τη χώρα από το χειρότερο δυνατό σενάριο ενός γενικευμένου πολέμου με την Τουρκία.

Η ικανότητα σε μέσα και εκπαίδευση των επαγγελματιών των Ενόπλων Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού της Πολεμικής Αεροπορίας και επίλεκτων μονάδων του Στρατού Ξηράς έχει αυξομειωθεί στη μεταπολιτευτική περίοδο ανάλογα με τη δημοσιονομική και γεωπολιτική συγκυρία.  Όμως η ποιότητα της εκπαίδευσης και εξοπλισμού των εφέδρων βαίνει διαρκώς μειούμενη: μείωση του χρόνου της θητείας τους, της απαιτητικότητας της εκπαίδευσης τους, του εύρους των ειδικοτήτων και του εξοπλισμού τους.  Γιατί όμως αποδίδω το αίτιο της ανεπαρκούς εκπαίδευσης και εξοπλισμού των εφέδρων στη Μεταπολίτευση;  Διότι οι Ένοπλες Δυνάμεις και η ίδια η θητεία αποτέλεσαν πυλώνες του αυταρχισμού μετά το πέρας του Β Παγκοσμίου Πολέμου με κορύφωση τη δικτατορία.  Για αυτόν τον λόγο στη Μεταπολίτευση η στρατιωτική ιεραρχία στερήθηκε της δημοκρατικής νομιμοποίησης που είναι απαραίτητη για την απαιτητική διαδικασία της μετατροπής νέων πολιτών σε ικανούς έφεδρους στρατιώτες (βλ. Antonis Kamaras «Beating the Authoritarian Legacy: Upgrading Conscription in Greece and Taiwan», War on the Rocks, 7 Σεπτεμβρίου 2022).  Έτσι η θητεία διολίσθησε στην προσχηματική εκπαίδευση και σε ανεπαρκή εξοπλισμό και, σε έναν φαύλο κύκλο, εμπέδωσε την πεποίθηση της ελίτ στους στρατευμένους και στις οικογένειες τους ότι είναι ένας αναχρονιστικός θεσμός περιθωριακής σημασίας για την εθνική άμυνα.

Σε μια πρόσφατη στέρεα τεκμηριωμένη ανάλυση της κατάστασης εκπαίδευσης των Ελλήνων νεοσύλλεκτων αναδεικνύονται όλα τα τεράστια κενά που έχει σωρεύσει αυτή η παρακαταθήκη της Μεταπολίτευσης (βλ. Σάββας Βλάσσης «Βασική Προκεχωρημένη Εκπαίδευση Νεοσυλλέκτου, Ελληνικός Στρατός και Επαγγελματικός Στρατός», Δούρειος Ίππος, Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2022).  Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε ότι οι έφεδροι μας δεν εκπαιδεύονται στο:

Πως να παρέχουν πρώτες βοήθειες.

Πώς να κάνουν περίπολο.

Πώς να στήνουν ενέδρες.

Πώς να μάχονται σε κατοικημένους τόπους.

Πώς να σκάβουν ατομικά ορύγματα.

Πώς να προσανατολίζονται.

Αυτή η απαξία των εφέδρων μας μετακυλίεται στο σύνολο του συστήματος της εθνικής άμυνας, μια που:

–  Αποθαρρύνει απαραίτητες επενδύσεις στον Στρατό Ξηράς.  Γιατί να αγοράσεις εκατοντάδες τακτικά drones όταν οι έφεδροι μας που θα τα χρησιμοποιήσουν ξέρουν μόνο να φυλάνε σκοπιά και να κάνουν βολές;  Και όμως τα drones συνοδεύουν πια και τις πιο μικρές μονάδες στο σύγχρονο πεδίο της μάχης στην Ουκρανία.

–  Πώς μπορεί τα σύγχρονα τεθωρακισμένα του Στρατού Ξηράς τα Leopard να επιβιώσουν χωρίς να έχουν δίπλα τους ένα αξιόμαχο μηχανοκίνητο πεζικό αποτελούμενο κυρίως από εφέδρους;

–  Πόση αξία έχει η αεροπορική μας υπεροχή όταν δεν μπορεί να αξιοποιηθεί από έναν πολυάριθμο και καλά εκπαιδευμένο στο σύνολο του Στρατό Ξηράς;

–  Τι μας κάνει να πιστεύουμε ότι στην πολύ πιθανή περίπτωση που το Πολεμικό Ναυτικό η Πολεμική Αεροπορία και οι Ειδικές Δυνάμεις ανασχέσουν με επιτυχία μια αρχική τουρκική επίθεση η τουρκική ηγεσία για να αποφύγει την ταπείνωση της ισοπαλίας ή ήττας δεν θα κλιμακώσει έναντι πια ενός ελληνικού Στρατού Ξηράς που δεν διαθέτει δεκάδες χιλιάδες άρτια εξοπλισμένους και εκπαιδευμένους εφέδρους;

Η Μεταπολίτευση λοιπόν μας έχει καθηλώσει σε ένα μοντέλο εθνικής άμυνας που έχει ξεπεραστεί από μια Τουρκία που εκτός πλέον των ορίων του δυτικού στρατοπέδου είναι διατεθειμένη να ρισκάρει γενικευμένο πόλεμο με την Ελλάδα.  Άλλωστε εμείς οι ίδιοι έχουμε δηλώσει ότι δεν θα δεχτούμε δεύτερα Ίμια, ότι αν προσπαθήσει η Τουρκία να μας ταπεινώσει σημειακά θα γενικεύσουμε τη σύρραξη.  Για να έχει αποτρεπτικό βάρος αυτή η προειδοποίηση πρέπει να είμαστε και ικανοί να κλιμακώσουμε και κάτι τέτοιο απαιτεί πασιφανώς την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και εξοπλισμού των εφέδρων μας.

Είναι κάτι τέτοιο όμως πολιτικά εφικτό;  Ποιος είναι στη σημερινή συγκυρία ο πολιτικός αυτός χειρισμός που θα επιτρέψει στη χώρα να δραπετεύσει από τα δεσμά της Μεταπολίτευσης πριν αυτά τα δεσμά προξενήσουν ανήκεστο βλάβη;  Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα και μάλιστα άμεσα θετική ή αρνητική ίσως αποβεί η καθοριστικότερη εξέλιξη για το σύνολο της σχεδόν πεντηκονταετούς μεταπολιτευτικής περιόδου της χώρας μας.

* Ο κ. Αντώνης Καμάρας είναι ερευνητικός συνεργάτης του ΕΛΙΑΜΕΠ

ΠΗΓΗ: Το Βήμα της Κυριακής

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι «κρύβεται» πίσω από την αντίδραση της κυβέρνησης για τα ηλεκτρικά και τα πλοία

Η σύσταση του Υπουργείου, δηλαδή της κυβέρνησης να μην εισέρχονται εντός πλοίου ηλεκτρικά οχήματα, με φόρτιση άνω του 40% της συνολικής χωρητικότητας – αυτονομίας, σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Η ένστασή μας ήταν ότι το Υπουργείο έπρεπε να λάβει απόφαση και όχι να δώσει το

Στη Σούδα ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου

Το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει 4.198 επιβάτες σε δίκλινα δωμάτια μέχρι τη μέγιστη χωρητικότητα των 5.510 επιβατών, καθώς και 1.663 άτομα πλήρωμα. Στη Σούδα κατέπλευσε νωρίς το πρωί της Τρίτης (07/05) ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου το “Odyssey

Ηράκλειο: Ταλαιπωρία για 532 επιβάτες του POWER JET, μετά από βλάβη

Απαγορεύτηκε ο απόπλους στο επιβατηγό – οχηματαγωγό “POWER JET”, σημαίας Κύπρου, το πρωί της Τρίτης του Πάσχα, καθώς διαπιστώθηκε αδυναμία εκκίνησης των δεξιών κύριων μηχανών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας. Από Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου, αρχικά, απαγορεύτηκε ο απόπλους, ενώ

Επενδυτικό σχέδιο εκατομμυρίων στο λιμάνι του Ηρακλείου

«Στο Ηράκλειο έχουμε ένα επενδυτικό σχέδιο πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, θέλουμε να αναπτύξουμε τον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας, να φτιάξουμε ένα μεγάλο ξενοδοχείο, να εστιάσουμε στα φωτοβολταϊκά και την αιολική ενέργεια», αποκάλυψε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι σε συνέντευξη που παραχώρησε σε ιταλική

Μετάβαση στο περιεχόμενο