Έλληνες: Σταθερά στο τιμόνι του παγκόσμιου στόλου

Tα μεγέθη είναι εντυπωσιακά αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι η διάρκειά τους στον χρόνο, γεγονός που επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η ναυτιλία των Ελλήνων μπορεί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του μέλλοντος με μια αυτοπεποίθηση που απορρέει από τη διαχρονική ηγετική παρουσία της στον κλάδο.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες όπως προκύπτει από τα στοιχεία Δεκεμβρίου 2022, που διέθεσε αποκλειστικά στα «ΝΕΑ» ο διεθνής οίκος Clarksons Research, συνεχίζουν να ελέγχουν τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό στόλο στον κόσμο με μερίδιο 18,87% με όρους dwt ή 16,34% με όρους gt, ένα μερίδιο αυξημένο κατά 1,5% από τις αρχές της νέας χιλιετίας (2005).

Οι αριθμοί

Οι Έλληνες εξακολουθούν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, προσθέτοντας ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν 5.875 πλοία χωρητικότητας 250,7 εκατ. gt και 426,3 εκατ. dwt.  Η εκτιμώμενη αξία του στόλου που είναι «στο νερό» ανέρχεται στα $160 δισ. από $99 δισ. πριν από δύο χρόνια λόγω των ισχυρών επιδόσεων που σημειώνουν οι ναυτιλιακές αγορές που ανεβάζουν και την αξία των πλοίων.

Την Ελλάδα ακολουθούν σε μέγεθος στόλου χώρες με τεράστιες αναλογικά οικονομίες σε σχέση με την ελληνική όπως είναι η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ σε χωρητικότητα.

Ο επικεφαλής της Clarksons Research, εστιάζει σε μία σειρά χαρακτηριστικών της ελληνικής παρουσίας στη διεθνή ναυτιλία:

Το συνεχές ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοιοκτητών για τα δεξαμενόπλοια (25% μερίδιο παγκόσμιου στόλου, από 22% το 2012) και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) με μερίδιο 22%, και στη δεύτερη θέση πίσω από την Κίνα, συνεχίστηκε και το 2022, με τη μεταβλητότητα και τις ευκαιρίες αξιοποίησης του ενεργητικού (asset play) σε αυτές τις αγορές να προσφέρουν τόσο ελκυστικές αποδόσεις όσο ποτέ στο παρελθόν.

Το ελληνικό μερίδιο στον παγκόσμιο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers) έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση τα τελευταία χρόνια καθώς σήμερα βρίσκεται στο 21% του παγκόσμιου στόλου των LNG Carriers από 15% πριν από τέσσερα χρόνια και 3% πριν από δέκα χρόνια.  Με τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο του LNG τόσο στην ενεργειακή μετάβαση όσο και στην ενεργειακή ασφάλεια, οι περαιτέρω ευκαιρίες ανάπτυξης για τον ελληνικό στόλο είναι πιθανές, τονίζει ο κ. Gordon.

Οι ελληνικές εταιρείες παρέμειναν οι Νο 1 παίκτες πωλήσεων και αγορών το 2022, αλλά το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχει μειωθεί στο 5% του υφιστάμενου ελληνόκτητου στόλου που είναι το χαμηλότερο ποσοστό εδώ και 20 χρόνια.  Πάντως το σύνολο των υπό ναυπήγηση ελληνόκτητων πλοίων είναι 230, μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. dwt και αξίας $20 δισ.  Αποτελούν με όρους dwt το 8% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών.  Εξ αυτών τα 45 είναι bulkers, τα 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) τα 56 δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG Carriers, τα 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και τέσσερα διαφόρων άλλων τύπων.  Το 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες συνολικής αξίας $7,9 δισ. που αντιστοιχούν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αριθμό πλοίων οι περισσότερες παραγγελίες τοποθετήθηκαν σε containerships (38 Πλοία) και ακολουθούν τα bulkers (22 πλοία) τα δεξαμενόπλοια 18 πλοία και τα LNG Carriers 14 πλοία.

Ισχυρή χρονιά

Τέλος, όπως επισημαίνει ο κ. Gordon, η ελληνική ναυτιλία είχε μια ισχυρή χρονιά, σε μια περίοδο που οι διεθνείς ναυτιλιακές αγορές παρουσίασαν τις καλύτερες επιδόσεις τους από το 2008.  Ο δείκτης ClarkSea (μέσος όρος ημερήσιου ναύλου δεξαμενόπλοιων, bulkers, containerships και LNG Carriers) αυξήθηκε κατά 30% σε ετήσια βάση το 2022 και κατά 127% σε δεκαετή βάση φτάνοντας στα υψηλά που είχαν παρατηρηθεί πάλι το 2008.

Επίσης το 2022 δόθηκε έμφαση από την ελληνική και διεθνή ναυτιλία στην πράσινη μετάβαση.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πατέρας και κόρη στην Καλαμάτα τραυματίστηκαν από ναυτική φωτοβολίδα – Συνελήφθη ένας 58χρονος

Ένας 58χρονος συνελήφθη στην πόλη της Καλαμάτας, ο οποίος κατηγορείται για επικίνδυνη σωματική βλάβη και παράβαση της νομοθεσίας περί φωτοβολίδων και πυροτεχνημάτων. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Αστυνομία, ο 58χρονος εκτόξευσε χθες το απόγευμα μία ναυτική φωτοβολίδα, η οποία κατέληξε στην

Εγκλωβίστηκε καρχαριοειδές σε αγωγό ομβρίων στο λιμάνι του Βόλου – Πώς έγινε η διάσωσή του

Καρχαριοειδείς (Αλεπού) 3,5 μέτρα εγκλωβίστηκε χθες σε αγωγό ομβρίων στο λιμάνι του Βόλου, όπως μετέδωσε η ΕΡΤ.   Το Λιμεναρχείο κάλεσε την Λέσχη Ειδικών Δυνάμενων προκειμένου να το απεγκλωβίσουν, όπου μετά από προσπάθειες και αφού κατάφεραν να πιάσουν την ουρά του, με επιδέξιες κινήσεις το τράβηξαν

Κονδύλια για ναυαγοσώστες στο παρά 5, ενώ αυξάνονται οι πνιγμοί: Κίνδυνος να χαθούν «γαλάζιες σημαίες»

Στο παρά πέντε της έναρξης της τουριστικής περιόδου ψάχνει για ακόμα μία χρονιά η Ελλάδα ναυαγοσώστες για τις πολυάριθμες παραλίες της κι ας είναι μία από τις χώρες με τα περισσότερα χιλιόμετρα ακτογραμμής, αλλά και εκατοντάδες πνιγμούς κάθε χρόνο, ο αριθμός

Ξεκινούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από Θεσσαλονίκη για Σποράδες – Δείτε πότε

Ξεκινούν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από Θεσσαλονίκη για Σποράδες. «Έκλεισε, χθες, με αίσιο τρόπο μια μεγάλη εκκρεμότητα, το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες», όπως αναφέρει σε σχετική ανάρτησή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης. Στην ίδια ανάρτηση

Μετάβαση στο περιεχόμενο