Ανδραβίδα: Καρέ-καρέ η μοιραία άσκηση των F-4 Phantom – Πώς και γιατί το μαχητικό έπεσε στη θάλασσα

Έμπειρος πρώην ιπτάμενος στα Phantom εξηγεί πως το μαχητικό βρέθηκε από τον αέρα στη θάλασσα

Τα δύο μαχητικά πετούν σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας με κατώτερο όριο τα 300 πόδια δηλαδή τα 100 μέτρα. Οι ιπτάμενοι δεν μιλούν μέσω ασυρμάτου προκειμένου να μην εντοπιστούν καθώς η άσκηση αφορά επιθετική ενέργεια προσβολής με στόχους πλοία.

Την κατεύθυνση δίνει πάντα ο αρχηγός του Σχηματισμού, ο No1 με τον Νο2 να τον παρακολουθεί συνεχώς προκειμένου να στρίψει και στη συνέχεια να επανατοποθετήσει το μαχητικό στο ‘’φτερό’’ του αρχηγού Σχηματισμού. Με τις στροφές να υπολογίζονται  είτε στις 45ο είτε στις 90ο μοίρες. Ενώ κατά τη διάρκεια της άσκησης τα δύο μαχητικά θα διασταυρώσουν με το Νο1 να πετά πάντα λίγο πιο χαμηλά από τον ‘’winger’’.

Αυτή είναι η άσκηση τακτικών ελιγμών (tacticalturn) σε πολύ χαμηλό ύψος την οποία εκτελούσε το πρωί της περασμένης Δευτέρας το ζεύγος των Phantom που απογειώθηκε από την Ανδραβίδα και την 117 Πτέρυγα Μάχης. Τo μοιραίο Phantom ήταν το No2 του Σχηματισμού και ακολουθούσε τον αρχηγό της αποστολής που ήταν και ο υπεύθυνος για την άσκηση. Μόλις 15 λεπτά έπειτα από την απογείωσε το F-4 κατέπεσε και προσέκρουσε στην επιφάνεια της θάλασσας.

’’Κατά τη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής και ενώ πετούσαμε σε ύψος περίπου 300 ποδών γύρισα το κεφάλι μου για να δω το Νο2 αλλά δεν τον είδα.Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα’’ ανέφερε χαρακτηριστικά ο έμπειρος ιπτάμενος όταν επέστρεψε πίσω στη Βάση. Ήταν η στιγμή που το μαχητικό με Κυβερνήτη β τον Σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη και Συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μάριο Τουρούτσικα ‘’καρφώθηκε’’ στη θάλασσα. Η ώρα ήταν ακριβώς 10.30.

θάλασσα

Με ταχύτητα που ξεπερνά τα 400 μίλια τα περιθώρια αντίδρασης του πληρώματος και κυρίως του κυβερνήτη ο οποίος έχει πολύ καλύτερη ορατότητα από την μπροστινή θέση του Phantom τα περιθώρια αντίδρασης είτε σε περίπτωση λάθους είτε σε περίπτωσης βλάβης είναι από ελάχιστα έως μηδαμινά τονίζουν έμπειροι ιπτάμενοι. Θεωρείται απίθανο να προλάβει κάποιος από τους δύο πιλότους να ενεργοποιήσει το σύστημα αυτόματης εκτίναξης το οποίο εκτινάσσει για λόγους ασφαλείας πρώτα τον συγκυβερνήτη και στη συνέχεια τον κυβερνήτη καθώς τα Phantom διαθέτουν δύο διαφορετικές καλύπτρες.

Για τα F-4 της 338 Μοίρας Δίωξης Βομβαρδισμού που εξειδικεύονται κυρίως σε ρόλο κρούσης οι ασκήσεις τακτικών ελιγμών σε χαμηλά ύψη αποτελούν προτεραιότητα. Άλλωστε σε περίπτωση σύγκρουσης με την γείτονα  θα κληθούν να αναλάβουν ανάλογους ρόλους. Είτε έναντι θαλάσσιων στόχων είτε χερσαίων αλλά πάντα με την ίδια τακτική. Πτήση σε πολύ χαμηλό ύψος κάτω από τα ραντάρ και αιφνιδιασμός του αντιπάλου.

‘’H συντριβή ενός αεροσκάφους σπάνια είναι αποτέλεσμα μιας μόνο αιτίας.Είναι συνδυασμός αιτιών ή παραγόντων. Ένας παράγων είναι μια μηχανική βλάβη σε τέτοιου είδους ασκήσεις που έχεις χαμηλό ύψος άρα δεν προλαβαίνεις να αντιδράσεις.Ο άλλος παράγοντας είναι η ορατότητα στα χαμηλά ύψη όταν πετάς πάνω από θάλασσα και ένας ακόμη είναι μια λανθασμένη εκτίμηση του ιπτάμενου. Όλα μαζί συνθέτουν ένα δυστύχημα. Οι ασκήσεις αυτές είναι σκληρές, απαιτητικές, δύσκολες και επικίνδυνες.Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και απαιτούν σκληρή εκπαίδευση γιατί πετάς χαμηλά με πολλά g και μεγάλη ταχύτητα. Αν συμβεί κάτι λόγω ύψους δεν έχεις το περιθώριο να αντιδράσεις’’ τονίζει έμπειρος πρώην ιπτάμενος στα Phantom ο οποίος έχει εκτελέσει πολλές φορές τη συγκεκριμένη άσκηση.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αντίδοτο» για τα Rafale εξακολουθεί να ψάχνει η Τουρκία: Ανοιχτό το ενδιαφέρον για Typhoon Eurofighter

*Του Κώστα Σαρικά Παρά την απόκτηση 40 καινούργιων μαχητικών F-16 Viper και την αναβάθμιση ακόμη 79 στην ίδια διαμόρφωση φαίνεται ότι τα Rafale της Πολεμικής μας Αεροπορίας εξακολουθούν να παραμένουν ο μεγάλος «πονοκέφαλος» της Άγκυρας. Πόσο μάλλον όταν η πολιτική και στρατιωτική

Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: «Δεν είναι αρκετά τα πλοία», προειδοποιεί ο Υποναύαρχος Γρυπάρης

Μετά την απόσυρση της γερμανικής φρεγάτας Hessen, η ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» (EUNAVFOR ASPIDES) στην Ερυθρά Θάλασσα θα δυσκολευτεί να φέρει εις πέρας τις αποστολές της. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η γερμανική εφημερίδα «Spiegel», ο Έλληνας διοικητής της επιχείρησης, υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ,

Η πολιτική οικονομία της δημογραφικής παρακμής

I. Δύο προσεγγίσεις για την σχέση δημογραφίας και ανάπτυξης Στην οικονομική φιλολογία η μελέτη των σχέσεων μεταξύ δημογραφίας και ανάπτυξης είναι περιορισμένη. Οι υφιστάμενες εργασίες δεν είναι πολλές και, πέραν από την κλασσική θεωρία του «δημογραφικού μερίσματος» (demographic dividend) έχουν

Τουρισμός: Οι δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης με τους περισσότερους πορτοφολάδες

Καθώς πλησιάζουμε όλο και πιο κοντά στο να κανονίσουμε τις καλοκαιρινές μας διακοπές, είναι δυστυχώς σημαντικό να θυμόμαστε ότι δεν είναι όλοι όσοι συναντάμε στα ταξίδια μας καλοπροαίρετοι. Μια νέα μελέτη της βρετανικής εταιρείας ταξιδιωτικής ασφάλισης QuoteZone ανέδειξε ότι πολλοί δημοφιλείς ευρωπαϊκοί προορισμοί αποτελούν…

Μετάβαση στο περιεχόμενο