Στο τραπέζι η ανάπτυξη παγκόσμιου προτύπου καυσίμων

Κρίσιμη συνεδρίαση ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία – Σκληρό παζάρι μεταξύ ανεπτυγμένων χωρών και αναπτυσσομένων

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Με μία καταρχήν συμφωνία για την αναγκαιότητα κατάρτισης ενός υποδείγματος (προτύπου) καυσίμων που θα συμβάλουν στη σταδιακή μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία, ξεκίνησε χθες στο Λονδίνο μία ακόμη κρίσιμη εβδομάδα συζητήσεων στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) με αντικείμενο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Ο ΙΜΟ στο πλαίσιο προηγούμενης απόφασής του καλείται να επιτύχει μηδενικές «καθαρές» (net) εκπομπές από τη ναυτιλία έως ή πλησίον στο 2050. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, ως ενδιάμεσα στάδια έχουν αποφασιστεί η μείωση σε σύγκριση με το 2008 των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 20% με στόχο το 30% έως το 2030 και μείωση κατά 70% με επιδίωξη το 80% έως το 2040.

Η στρατηγική του ΙΜΟ δεσμεύει τα κράτη μέλη να αναπτύξουν και να εγκρίνουν στα τέλη του 2025 ένα τεχνικό μέρος δηλαδή ένα υπόδειγμα καυσίμων που θα εξασφαλίζει τη σταδιακή μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου του ναυτιλιακού καυσίμου και ένα οικονομικό μέρος δηλαδή έναν μηχανισμό τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ενόψει αυτής της επιδίωξης στην προπαρασκευαστική συνεδρίαση μιας ομάδας εργασίας που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη Παρασκευή και προηγείται της συνόδου της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος (ΜΕΡC) η οποία ξεκίνησε χθες (18/3/2024) τις εργασίες της έγινε το πρώτο βήμα. Ένα βήμα που δεν είναι άλλο από τη συμφωνία ότι μια ρύθμιση (πρότυπο καυσίμου) που θα περιορίζει τις εκπομπές GHG θα καθοριστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται οι επιμέρους στόχοι μείωσης των εκπομπών GHG του ΙΜΟ το 2030 και το 2040 καθώς και ο στόχος μηδενικών εκπομπών το 2050.
Όλες οι αντιπροσωπείες θεωρούν χρήσιμη την ανάπτυξη ενός παγκόσμιου προτύπου καυσίμων παράλληλα με έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές εκτιμήσεις ως προς το εάν οι τεχνικές (πρότυπο καυσίμων) και οικονομικές
ρυθμίσεις (τιμολόγηση άνθρακα) θα κινούνται παράλληλα με την υλοποίηση ευέλικτων στρατηγικών συμμόρφωσης ή θα αναπτυχθεί ένας συμπληρωματικός μηχανισμός τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου επιπλέον του προτύπου ναυτιλιακών καυσίμων.
Τρεις προσεγγίσεις
Σύμφωνα με αναλυτές της University Maritime Advisory Services (UMAS), στις συζητήσεις της ομάδας εργασίας καταγράφηκαν τρεις προσεγγίσεις μεταξύ των κρατών μελών του ΙΜΟ οι οποίες απορρέουν από τα επιμέρους κρατικά και οικονομικά συμφέροντα:
1. Μια λύση δημοφιλής μεταξύ των χωρών “μεσαίας ανάπτυξης” είναι ένα πρότυπο καυσίμου που περιλαμβάνει την ευελιξία ενός μηχανισμού εμπορίας πιστωτικών μονάδων ή ενός συστήματος εμπορίας εκπομπών (ΣΕΔΕ) και όχι έναν μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου, όπως είναι μια εισφορά.
2. Μια άλλη πρόταση δημοφιλής μεταξύ των Μικρών Νησιωτικών Αναπτυσσόμενων Κρατών (SIDS) και των Λιγότερο Αναπτυγμένων Χωρών (LDC) είναι ένα απλουστευμένο πρότυπο καυσίμων χωρίς ευελιξία σε συνδυασμό με μια καθολική τιμή των αερίων του θερμοκηπίου όπως μια εισφορά.
3. Τέλος, μια λύση που είναι δημοφιλής μεταξύ των αναπτυγμένων οικονομιών είναι ένα πρότυπο καυσίμων που περιλαμβάνει την ευελιξία ενός μηχανισμού εμπορίας πιστωτικών μονάδων ή Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) σε συνδυασμό με μια εισφορά ή άλλο καθολικό μηχανισμό τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου.
Διαφορές
Παραμένουν επίσης διαφορές σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα κατανεμηθούν τα έσοδα από τα οικονομικά μέτρα αλλά οι διαφορές αυτές είναι αναμενόμενες σε αυτό το στάδιο των διαπραγματεύσεων, δήλωσε η UMAS. Πάντως η ναυτιλιακή βιομηχανία τάσσεται υπέρ ενός απλού μηχανισμού τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση της διεθνούς ένωσης των ανεξάρτητων πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (INTERCARGO) στην οποία προεδρεύει ο Δημήτρης Φαφαλιός. Ένας μηχανισμός τιμολόγησης των αερίων του θερμοκηπίου πρέπει να είναι απλός για να είναι λειτουργικός, επισημαίνει η INTERCARGO, η οποία στηρίζει μια ανάλογη πρόταση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου. “Όσο απλούστερος τόσο το καλύτερο όσο μικρότερος ο διοικητικός φόρτος τόσο το καλύτερο όσο πιο απλός θα μπορούσε να είναι και όσο περισσότερη βεβαιότητα θα μπορούσε να προσφέρει στον κλάδο τόσο το καλύτερο”, δήλωσε ο γενικός γραμματέας της INTERCARGO Κώστας Γκόνης.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συντάξεις: Ρεκόρ Ευρώπης στην αύξηση ορίων ηλικίας θα κάνει η Ελλάδα

Πάνω από τα 72 έτη προβλέπει η Κομισιόν ότι θα έχει αυξηθεί το όριο ηλικίας το 2070, μόνο η Δανία θα έχει υψηλότερο. Ως το 2030 η πρώτη αύξηση ορίου. Πρωτιά στην Ευρώπη στη συμπίεση της συνταξιοδοτικής δαπάνης. Ηδεύτερη μεγαλύτερη

Πρωταγωνιστές του πολέμου τα drones: Ποιες ελληνικές εταιρείες καινοτομούν

Την προσαρμογή των ενόπλων δυνάμεων στον πόλεμο με μη επανδρωμένα συστήματα, μετά τα διδάγματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία, προανήγγειλε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ. Κέντρο καινοτομίας δημιουργεί το υπ. Εθνικής Άμυνας. Την ώρα που στη Βουλή αναμένεται να ξεκινήσει η συζήτηση

Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ: H “πράσινη μετάβαση” θα διπλασιάσει τις θέσεις απασχόλησης έως το 2050

Τις σημαντικές ευκαιρίες που παρουσιάζει σε θέσεις απασχόλησης η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα, επισημαίνει ανάλυση του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ, διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού με έδρα την Κοπεγχάγη. Το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ, που ιδρύθηκε το 2017, χρηματοδοτείται μέσω ενός

Τριγμοί στην κυβέρνηση Νετανιάχου με τελεσίγραφο…

Βαθαίνει το ρήγμα στην ισραηλινή κυβέρνηση καθώς μετά την έκκληση του Ισραηλινού υπουργού Άμυνας, Γιόαβ Γκάλαντ, προς τον Μπένιαμιν Νετανιάχου για τη συγκρότηση σαφούς σχεδίου για τη μεταπολεμική διακυβέρνηση της Γάζας, σειρά πήρε ο υπουργός Μπένι Γκαντς, απειλώντας να αποσύρει

Μετάβαση στο περιεχόμενο