Μετάφραση-απόδοση στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Σε ισχύ τέθηκε από χτες η μεγαλύτερη δέσμη περιφερειακών μέτρων στην ιστορία της ναυτιλίας, με την υπαγωγή του κλάδου στο ενωσιακό σύστημα εμπορίας ρύπων (European Union emissions trading system – EUETS), ένα σύστημα που θέτει ανώτατα όρια στις επιτρεπόμενες εκπομπές αερίων ρύπων στην ατμόσφαιρα.
Από χτες, όσα πλοία καταπλέουν σε λιμένες κρατών μελών ΕΕ οφείλουν να αντισταθμίζουν το σύνολο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κάθε ταξιδιού τους με την προμήθεια ισοδύναμου αριθμού ενωσιακών δικαιωμάτων εκπομπής (EU Allowances – EUAs).
Η εταιρεία μεσιτών πλοίων Clarksons Research εκπόνησε διάγραμμα (φωτό) που υπολογίζει τη δαπάνη προμήθειας EU ETS σε ορισμένους τύπους πλοίων, χρησιμοποιώντας τη φετινή μέση τιμή των EUAs ($90 ανά τόνο CO2) και τα εμπορικά μοτίβα του 2022.
Από το διάγραμμα προκύπτει ότι για ένα υπερδεξαμενόπλοιο (VLCC) από τη Ras Tanura (Σ. Αραβία) στο Rotterdam (Ολλανδία), η δαπάνη αγοράς δικαιωμάτων EU ETS το 2024 θα ανέλθει σε περίπου $200.000 ανά ταξίδι, που ισοδυναμεί με το 4% του σημερινού μεταφορικού ναύλου του, αυξανόμενης σε $500.000 ανά ταξίδι ή το 10% του ναύλου το έτος 2026, οπότε ο ενωσιακός Κανονισμός θα εφαρμόζεται πλήρως.
Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις της ΕΕ χαρακτηρίστηκαν ως “κουραφέξαλα” και “μάταιη προσπάθεια” από έναν από τους ισχυρότερους πλοιοκτήτες της Ελλάδας, τον κ. Γιώργο Προκοπίου, σε ομιλία του στην Κύπρο τον περασμένο Οκτώβριο.
“Πάντοτε πηγαίνουμε στο ναυπηγείο, και προσπαθούμε να βελτιωθούμε — μέσω συστημάτων λίπανσης αέρα και με νέους κινητήρες, για παράδειγμα. Παρότι τα πλοία μας είναι 11 ετών, έχουμε παραγγείλει μεγάλο αριθμό νέων, επειδή τα νέα μοντέλα έχουν 35% με 40% καλύτερες καταναλώσεις. Αυτά είναι τα μικρά βήματα (μας). Όλα τα άλλα είναι κουραφέξαλα,” είπε ο κ. Προκοπίου.