Για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ακτοπλοϊκός κλάδος στην πορεία του για την επόμενη ημέρα μίλησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος μιλώντας σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Η ανανέωση του στόλου, η ανάγκη αναβάθμισης λιμενικών υποδομών, η επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους από την υποχρέωση χρησιμοποίησης νέων οικολογικών καυσίμων είναι τα βασικά θέματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν με τη συνδρομή και της πολιτείας. «Αντιμετωπίζουμε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ θεμάτων για τις επόμενες ημέρες της ακτοπλοΐας» σχολίασε.
«Η ναυπήγηση πλοίων για τις ελληνικές ακτοπλοϊκές γραμμές είναι χρειάζεται ειδικές προδιαγραφές. Τα πλοία που θα ναυπηγήσουμε πρέπει να προσαρμοστούν στις ανάγκες των λιμενικών εγκαταστάσεων και τα μεγέθη τους να προσαρμοστούν στα μεγέθη των νησιών που προσεγγίζουν.
Δεν μπορούμε με ένα μαγικό ραβδί να αναβαθμίσουμε τις υποδομές μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια σε όλα τα νησιά σε επίπεδο μεγάλων ευρωπαϊκών λιμανιών.
Άρα μιλάμε για πλοία τα οποία θα είναι ειδικών προδιαγραφών. Αυτό από μόνο του κάνει το κόστος ναυπήγησης του πλοίου πολύ πιο ακριβό σε σύγκριση με ένα πλοίο που εκτελεί δρομολόγιο ανάμεσα σε δύο μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης» και προσέθεσε:
«Η ακτοπλοΐα και ο ακτοπλοϊκός στόλος είναι το μοναδικό μέσον στην Ελλάδα στο οποίο επενδύουν μόνο οι ιδιώτες. Υπήρξαν χρονιές όπου σημειώθηκε μεγάλη αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού στόλου όπου επενδύθηκαν πολλά εκατομμύρια ευρώ για τα πλοία αυτά που ταξιδεύουν τώρα στις θάλασσες. Όμως πλέον ο μέσος όρος ηλικίας τους έφτασε τα 30 έτη. Πρέπει να πάμε προς την κατεύθυνση της ανανέωσης».
Για τις υποδομές στα λιμάνια επεσήμανε:
«Αυτή τη στιγμή έχουμε συνηθίσει να προσαρμόζουμε τα πλοία ώστε να είναι φιλικά προς τα λιμάνια για να εξυπηρετούν τους επιβάτες. Θα πρέπει σιγά -σιγά να αρχίσουν να προσαρμόζονται τα λιμάνια για να είναι φιλικά προς το πλοίο και τους επιβάτες» και προσέθεσε:
«Θέλει μεγάλη προσοχή για το προς τα που κατευθύνονται τα έσοδα των λιμενικών ταμείων. Όταν η αίσθηση μας ως ΣΕΕΝ είναι ότι το Λιμενικό Ταμείο Πάρου-Αντιπάρου είχε έσοδα το 2023 από την ακτοπλοΐα που ξεπερνούν το 1,1 εκατομμύριο ευρώ και πάνω από ένα εκατομμύριο η Νάξος ή όταν η συμβολή μίας και μόνο εταιρείας στα έσοδα του Λιμενικού Ταμείου της Σαντορίνης ξεπερνάει το συνολικό έσοδο του Λιμενικού Ταμείου της Σαντορίνης από όλη την κρουαζιέρα, αυτό από μόνο του λέει πολλά».
Για τα καύσιμα ανέφερε: «Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί επιβάλουν αυτή την προσαρμογή η οποία για να επιτευχθεί θα αυξηθούν πολύ τα κόστη λειτουργίας. Υπάρχουν εταιρείες μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας που έχουν παραγγείλει πλοία για τις διεθνείς γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας και πραγματικά έχουν πάει σε μία λογική του διπλού καυσίμου συμβατικό-μεθανόλη. Ακούμε από άλλους το LNG να είναι η λύση. Το βιοκαύσιμο είναι πολύ ακριβό αλλά θα έρθει σιγά-σιγά στη ζωή της ακτοπλοΐας γιατί θα πρέπει από 1-12025 να βρούμε ένα τρόπο να μειώσουμε τις εκπομπές μας στις γραμμές της Αδριατικής, άλλως θα πληρώνουμε πρόστιμο».
Για την ηλεκτροδότηση των πλοίων από τη στεριά είπε: «Είναι άσχημο να μιλάμε για ηλεκτροδότηση των πλοίων από τ ο λιμάνι και την ίδια ώρα το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας που είναι ο Πειραιάς να μην έχει προχωρήσει σε μελέτες, να έχουν απορριφθεί οι μελέτες. Έχει απορριφθεί από την ΕΕ η συγχρηματοδότηση των έργων. Πρέπει να προχωρήσουμε πολύ πιο γρήγορα».
Για την σπουδαιότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας ο Διονύσης Θεοδωράτος ανέφερε:
«Με χαροποιεί το γεγονός ότι στη ΔΕΘ ασχολείστε με την ελληνική ακτοπλοΐα στην πιο κρίσιμη καμπή της που είναι η αναβάθμιση και ανανέωση της. Η Ελλάδα παρά το μέγεθος της έχει τη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή κίνηση στην Ευρώπη. Παρ’ όλο που έχει μόλις το 2% του πληθυσμού της Ευρώπης διακινεί το 18% των ακτοπλοϊκών επιβατών. Αυτό λέει πολλά.
Η συμβολή της ελληνικής ακτοπλοΐας στο ΑΕΠ της χώρας είναι στο 5,6% ήτοι 11,8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μιλάμε για μία δραστηριότητα που είναι πολύ σημαντική τόσο για τη βιομηχανία της χώρας όσο και για την απασχόληση. Έχει 300.000 θέσεις εργασίας».