Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Φ. Κουβέλης συναντήθηκε την 15.10.2018 στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τον Υπουργό Μεταφορών της ΛΔ της Κίνας κ. Li Xiaopeng, κατόπιν πρωτοβουλίας της Κινεζικής πλευράς.Ο Κινέζος Υπουργός συνοδευόταν από την Πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα κ. Zhang Qiyue, τον Πρόεδρο της εταιρείας COSCO κ. Xu Lirong, καθώς και από υψηλόβαθμους αξιωματούχους του Υπουργείου Μεταφορών της Λ.Δ. της Κίνας. Από πλευράς Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, συμμετείχαν στη συνάντηση ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ν. Σαντορινιός, ο Γενικός Γραμματέας ΥΝΑΝΠ, κ. Δ. Τεμπονέρας, ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, κ. Χ. Λαμπρίδης, ο Αρχηγός του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναύαρχος Λ.Σ. Σταμάτιος Ράπτης, o Β΄ Υπαρχηγός Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναύαρχος Λ.Σ. Αθανάσιος Ντούνης και εκπρόσωποι του Κλάδου Ναυτιλίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.Ο Κινέζος Υπουργός αναφέρθηκε στη γεωστρατηγική επιλογή της κινεζικής κυβέρνησης για ενίσχυση της διμερούς οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας των δυο χωρών στη βάση του υφιστάμενου, εκτενούς θεσμικού πλαισίου ναυτιλιακής συνεργασίας μεταξύ τους (που περιλαμβάνει τα ακόλουθα: «Συμφωνία για τις Θαλάσσιες Μεταφορές μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας», «Συμφωνία μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας για την Αποφυγή της Διπλής Φορολογίας και την Αποτροπή της Φοροδιαφυγής Αναφορικά με τους Φόρους Εισοδήματος», «Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με τη συνεργασία στους τομείς των Ναυτιλιακών Μεταφορών και των Ναυτιλιακών Τεχνολογιών», «Μνημόνιο Κατανόησης σχετικά με τη Συνεργασία στον Τομέα των Θαλασσίων Υποθέσεων»), καλωσορίζοντας την επικείμενη υπογραφή της «Δήλωσης Προθέσεων Συνεργασίας στους τομείς της Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος, Ναυτικής Εκπαίδευσης και Διευκόλυνσης της Ναυτιλιακής Κίνησης» μεταξύ της Υπηρεσίας Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του Υπουργείου Μεταφορών της Λ.Δ. Κίνας και του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. Ο Kινέζος Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην επένδυση της COSCO στο λιμένα Πειραιά ως υπόδειγμα στρατηγικής επιλογής επένδυσης αλλά και υπόβαθρο για την περαιτέρω σύνδεση των αναπτυξιακών στρατηγικών των δύο χωρών. Επεσήμανε την κινεζική πρωτοβουλία “Belt and Road” (Η Οικονομική Ζώνη του Δρόμου του Μεταξιού και ο Θαλάσσιος Δρόμος του Μεταξιού του 21ου Αιώνα) ως επιπλέον πεδίο διεύρυνσης των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Κίνας στις θαλάσσιες μεταφορές. Ολοκληρώνοντας, ο Κινέζος Υπουργός κατέδειξε την εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στο πλαίσιο του IMO και ειδικότερα στο Συμβούλιο του Οργανισμού όπου οι δύο χώρες παραδοσιακά εκλέγονται στην κατηγορία «Α» του Συμβουλίου (ως κράτη με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην παροχή υπηρεσιών διεθνών θαλασσίων μεταφορών), υιοθετώντας κοινή προσέγγιση σε θέματα ποντοπόρου ναυτιλίας και αποβλέποντας στην προώθηση της ανάπτυξης, στη διευκόλυνση του διεθνούς εμπορίου και στην απελευθέρωση των θαλασσίων μεταφορών σε συνάρτηση με την υιοθέτηση και εφαρμογή αποτελεσματικών διεθνών κανόνων. Επιπρόσθετα, ευχαρίστησε την ελληνική ναυτιλιακή Διοίκηση για την υφιστάμενη αναβαθμισμένη συνεργασία με τον Αναγνωρισμένο Κινεζικό Νηογνώμονα (China Classification Society) ως επιστέγασμα των εποικοδομητικών διμερών ναυτιλιακών σχέσεων. Τέλος, απηύθυνε πρόσκληση προς τον κ. ΥΝΑΝΠ για πραγματοποίηση επίσημης επίσκεψης στην Κίνα.Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, αφού καλωσόρισε την αντιπροσωπεία της Λ.Δ. Κίνας, αναφέρθηκε στους μακραίωνους ιστορικούς δεσμούς των δυο χωρών και στην προτεραιότητα που αποδίδουν στην ναυτιλία. Επεσήμανε την έμφαση που αποδίδεται σε κυβερνητικό επίπεδο για την ανάπτυξη και ενίσχυση της στρατηγικής σχέσης συνεργασίας των δυο χωρών στο τομέα της ναυτιλίας, των λιμένων και των επενδύσεων, λαμβάνοντας υπόψη το σταθερό θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας των δυο χωρών και υπό το πρίσμα των επενδύσεων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, στοχεύοντας: (α) στην αύξηση των μόνιμων και σταθερών θέσεων απασχόλησης, (β) στην προστιθέμενη αξία των επενδύσεων στην τοπική και εθνική οικονομία, (γ) στην υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου με σεβασμό στην περιβαλλοντική νομοθεσία, και την επιδίωξη αρμονικών σχέσεων μεταξύ του λιμένα και του αστικού ιστού που το περιβάλλει. Επιπρόσθετα, ο. κ. Υπουργός τόνισε ότι η θεσμική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον εμπορικό και οικονομικό τομέα, με αμοιβαίο σεβασμό και επ’ ωφελεία των δυο χωρών, αποτελεί κυβερνητική επιλογή ως μέσο ενδυνάμωσης της ελληνικής οικονομίας. Τέλος, ευχαρίστησε θερμά την κινεζική πλευρά για την πρόσκληση που του απηύθυνε για πραγματοποίηση επίσημης επίσκεψης στην Κίνα και καλωσόρισε την υπογραφή της «Δήλωσης Προθέσεων» ως όχημα περαιτέρω ενδυνάμωσης του θεσμικού πλαισίου της διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας.Στο πλαίσιο της συνάντησης ο Αρχηγός ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και ο Γενικός Διευθυντής Θαλάσσιας Ασφάλειας του Υπουργείου Μεταφορών της Λ.Δ. της Κίνας υπέγραψαν «Δήλωση Προθέσεως για τη συνεργασία στους τομείς της Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος, Ναυτικής Εκπαίδευσης και Διευκόλυνσης της Ναυτιλιακής Κίνησης μεταξύ του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και της Διοίκησης Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας της Λ.Δ. της Κίνας». Το κείμενο της εν λόγω Δήλωσης διαμορφώνει το πλαίσιο για περαιτέρω συνεργασία των δύο χωρών επί ναυτιλιακών θεμάτων με την ανάπτυξη ενός οδικού χάρτη για τη μελλοντική συνεργασία και την υλοποίηση συνεργατικών δράσεων στους τομείς της ασφάλειας ναυσιπλοΐας, προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος, εκπαίδευσης και κατάρτισης των ναυτικών, διευκόλυνσης των θαλάσσιων μεταφορών και ανάπτυξης ικανοτήτων.Η συνάντηση ολοκληρώθηκε σε θετικό κλίμα και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να συνεχίζουν το διάλογό τους επί ευρέος πλαισίου θεμάτων που άπτονται της ναυτιλιακής και λιμενικής συνεργασίας. Κατέγραψαν επίσης τη συμφωνία τους για ενίσχυση της στρατηγικής τους συνεργασίας σε διμερές επίπεδο, σε επίπεδο ΕΕ-Κίνας και στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών και ιδίως του ΙΜΟ.
Τα «όπλα» της Διώρυγας του Σουέζ απέναντι στους Χούθι
Καθώς οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζονται, όλο και περισσότερα πλοία αναγκάζονται να εκτρέψουν την πορεία τους, εκτελώντας τον περίπλου της Αφρικής. Ως εκ τούτου, οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ