Διον. Καλαματιανός: Η ελληνική ναυτιλία αξίζει ένα ολιστικό και συμπεριληπτικό σχέδιο – βίντεο

Τοποθέτηση του Βουλευτή Ηλείας και αναπληρωτή Τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη της Κ.Ο. ΣΥ.ΡΙΖ.Α-Π.Σ., Διονύση Καλαματιανού, ως εισηγητή στην Ολομέλεια της Βουλής σε σ/ν του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Στην αρχή της εισήγησής του ο Διονύσης Καλαματιανός έκανε μια αποτίμηση του κυβερνητικού έργου στον τομέα της ναυτιλίας, τονίζοντας πως το πρόσημο είναι ξεκάθαρα αρνητικό.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, σημαντικές πολιτικές που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είτε διακόπηκαν, είτε υπήρξε αδιαφορία για αυτές, με αποτέλεσμα να χαθούν έργα και κονδύλια. Κομβικές εργασιακές ρυθμίσεις που προστάτευαν τη ναυτεργασία, ξηλώθηκαν, ενώ και το μεταφορικό ισοδύναμο που ήταν μια σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τελικά απαξιώθηκε.

Επιπλέον, σημείωσε πως η ναυτιλία, η ναυπηγοεπισκευή και η ναυτική εκπαίδευση σχεδόν απουσιάζουν από τις κυβερνητικές προτάσεις για το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Στην πραγματικότητα, όποιο έργο έχετε παρουσιάσει είναι έργο ΣΥΡΙΖΑ, όπως τα πλωτά ασθενοφόρα, οι θερμικές κάμερες στο Λιμενικό Σώμα και η παραλαβή pick-up φορτηγών.

Περαιτέρω, η κατάσταση στον χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης είναι τραγική. Οι ΑΕΝ υπολειτουργούν. Παράλληλα, υπάρχει σοβαρή περιστολή του εκπαιδευτικού έργου (συρρίκνωση ωραρίου κατά 40%), ενώ τα ΚΕΣΕΝ, ουσιαστικά, έχουν κηρύξει αναστολή εργασιών. Την ίδια στιγμή ο ιδιωτικός τομέας στην εκπαίδευση, ισχυροποιείται και αποκομίζει κέρδη.

Το σίγουρο είναι πως η Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση απαιτεί άμεση και ουσιαστική στήριξη. Απαιτεί προκήρυξη θέσεων μονίμου προσωπικού, αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος και του εξοπλισμού των Ακαδημιών και άμεση στελέχωση των ΚΕΣΕΝ.»

Ερχόμενος στο νομοσχέδιο, υπογράμμισε πως οι Κώδικες είναι νομοθετήματα πάνω στα οποία στηρίζεται όλο το δικαιϊκό σύστημα της χώρας.

«Συστήσατε μια νομοπαρασκευαστική επιτροπή που σε αρκετά σύντομο χρόνο έφερε έναν Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου για να αντικαταστήσει αυτόν του 1958. Χρειαζόταν αναμόρφωση; Βεβαίως! Η διαβούλευση, όμως, ήταν ελάχιστη και πολύ σύντομη. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις αποκλείστηκαν, όπως και άλλοι φορείς της ναυτιλίας και των παραναυτιλιακών επαγγελμάτων. Δυστυχώς, δε φέρνετε ένα νομοθέτημα που να είναι προϊόν εκτεταμένου διαλόγου και συγκλίσεων.»

Στη συνέχεια ο Βουλευτής επισήμανε τα προβληματικά στοιχεία του νομοσχεδίου.

«Νομοθετείτε την ηλεκτρονική τήρηση Βιβλίων Νηολογίου και την υποβολή εγγράφων με ηλεκτρονικά μέσα. Το είχατε εξαγγείλει και στο παρελθόν, αλλά εν τέλει μόνο η έκδοση των εγκριτικών πράξεων έχει λειτουργήσει.

Επιπλέον, δεν έχετε προνοήσει καθόλου πώς θα λειτουργήσει αυτό. Δεν υπάρχει πρόβλεψη δαπάνης εντός του 2023 για την υλοποίηση των διατάξεων που αφορούν στην τήρηση των νηολογίων στα λιμεναρχεία της χώρας. Ωστόσο, σύμφωνα με το νομοσχέδιο τα νηολόγια θα αρχίσουν να λειτουργούν από 1-7-2023 και οι υπόλοιπες διατάξεις από την 1-5-2023. Θα έχετε προλάβει;

Πριν την έναρξη ισχύος των διατάξεων του ΚΙΝΔ, πρέπει να εκδοθούν τέσσερις Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, οι οποίες θα καθορίζουν δεκάδες ζητήματα. Αλήθεια, υπάρχουν χρονοδιαγράμματα; Οι υπηρεσίες έχουν ενημερωθεί; Έχουν καταγραφεί ανάγκες και ελλείψεις; Έχουν εξασφαλιστεί οι οικονομικοί πόροι; Έχετε μεριμνήσει για τις ανάγκες εκπαίδευσης τόσο του προσωπικού των Λιμενικών Αρχών, αλλά και των ναυτικών στα θέματα ηλεκτρονικής τήρησης Νηολογίων, Αρχείων, Ναυτολογίων και φορτωτικών;

Γίνεται αντιληπτό ότι δεν θα είστε έτοιμοι και θα φέρνετε τροπολογίες για την αναστολή ισχύος των διατάξεων που θα προκαλέσει αναστάτωση σε έναν τόσο κρίσιμο τομέα της οικονομίας.

Επίσης, διαπιστώνουμε πληθώρα διάσπαρτων διατάξεων οι οποίες εξυπηρετούν μονόπλευρα τα συμφέροντα των εμπλεκομένων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι πως η παραχώρηση Προτιμώμενης Υποθήκης δεν εφαρμόζεται ενιαία για όλα τα υπό ελληνική σημαία πλοία, καθώς τα πλοία άνω των 1.500 κόρων νηολογημένων με το ν.δ. 2687/1953, εξαιρούνται.

Επιπλέον, ενώ παρέχεται στον ενυπόθηκο δανειστή η δυνατότητα εκποίησης χωρίς πλειστηριασμό του πλοίου για την εξασφάλιση της απαίτησής του, οι προνομιούχες απαιτήσεις του πλοιάρχου και του πληρώματος αναγνωρίζονται μόνον αν τρέξουν στα δικαστήρια για την αναγνώρισή τους έναντι του νέου πλοιοκτήτη.

Τα ίδια και στο άρθρο 50. Προβλέπετε τη μη εφαρμογή του 479 ΑΚ. Η επιλογή σας αυτή είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα τόσο στα πληρώματα, ειδικά όταν οφείλονται δεδουλευμένα και υπερωρίες, αλλά και σε όλα τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα που παρέχουν υπηρεσίες στα πλοία. Ανοίγετε τον ασκό του Αιόλου με τη διάταξη αυτή και δε δίνετε καμία εξήγηση! Δεν καταλαβαίνετε ότι θέτετε σε κίνδυνο την ασφάλεια των συναλλαγών; Δεν καταλαβαίνετε ότι αφήνετε απροστάτευτους τους πιστωτές από τις εικονικές μεταβιβάσεις πλοίων; Προφανώς το καταλαβαίνετε και επιλέγετε να εξυπηρετήσετε τους εφοπλιστές, ζημιώνοντας ευθέως τους εργαζόμενους, τους προμηθευτές, τους επισκευαστές, τα ναυπηγεία κ.α. Θα έπρεπε να προστατεύετε τους εργαζόμενους και όσους παρέχουν υπηρεσίες στα πλοία και όχι να τους αφήνετε εκτεθειμένους σε κακόπιστους πλοιοκτήτες και εφοπλιστές.

Άκρως προβληματική είναι και η διάταξη που αφορά την αστική ευθύνη του αντιπροσώπου του πλοιοκτήτη. Προβλέπετε την προστασία μόνο των απαιτήσεων του ναυτικού που δημιουργήθηκαν τους τελευταίους 6 μήνες πριν από την ημέρα της κήρυξης της πτώχευσης.

Εξάλλου, στο άρθρο 273 εισάγεται για πρώτη φορά στο ελληνικό δίκαιο η έννοια της κακόπιστης ακινητοποίησης πλοίου. Προβλέπετε αποζημίωση για τον πλοιοκτήτη. Όμως, η ακινητοποίηση στην Ελλάδα γίνεται με δικαστική απόφαση, με προσωρινή διαταγή που εκδίδεται από δικαστή, μετά από συνεκτίμηση των προϋποθέσεων νομιμότητας του αιτήματος. Κακόπιστη ακινητοποίηση μπορεί να υπάρξει σε έννομες τάξεις που γίνεται χωρίς δικαστική απόφαση.

Επιπλέον, με το νομοσχέδιο εισάγεται η έννοια του “κατ` επάγγελμα ναυαγοσωστικού” που δεν υπήρχε έως σήμερα. Η Ελλάδα διαθέτει μόνο Ρυμουλκά/Ναυαγοσωστικά πλοία. Μέσω αυτού του άρθρου δίνεται ολόκληρη η αμοιβή στον πλοιοκτήτη του ναυαγοσωστικού από την ασφάλεια του πλοίου ή της πλωτής εξέδρας. Έτσι κάθε άλλο πλοίο και ιδιαίτερα το ρυμουλκό, υπάρχει κίνδυνος να εξαιρείται της αμοιβής και ουσιαστικά αποτρέπεται να μετέχει σε επιχείρηση θαλάσσιας αρωγής. Έτσι τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.»

Σχετικά με την εγκατάλειψη πλοίου στον ασφαλιστή σε περίπτωση ναυαγίου, ειδικά στην περίπτωση που ο ασφαλιστής μπορεί να διαθέσει το ποσό του ασφαλίστρου αποποιούμενος την κυριότητα του πλοίου, ο Διονύσης Καλαματιανός ανέφερε πως οι διατάξεις αυτές ανοίγουν τον δρόμο για μείωση της προστασίας του θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος.

«Μετά τα τόσα θαλάσσια ατυχήματα διαρροής πετρελαιοειδών, αντί να μεριμνήσετε για παραπάνω προστασία των ακτών και των θαλασσών μας, με τις διατάξεις αυτές παρέχονται διέξοδοι αποφυγής κυρώσεων.»

Συνοψίζοντας τα του νομοσχεδίου, υπογράμμισε πως αυτό δε διαπνέεται από όραμα και εθνική στρατηγική.

«Η ελληνική ναυτιλία αξίζει ένα ολιστικό και συμπεριληπτικό σχέδιο για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη που θα βελτιώνει το θετικό αποτύπωμά της στην ελληνική οικονομία και κοινωνία. Η ελληνική ναυτιλία δεν είναι μόνο οι πλοιοκτήτες και οι εφοπλιστές. Είναι και οι καπεταναίοι, οι αξιωματικοί, οι μηχανικοί, τα πληρώματα, οι εργαζόμενοι συνολικά στη ναυτιλία. Αυτοί δίνουν ζωή στα πλοία. Θα πρέπει να ασχολούμαστε ως πολιτεία, ως κράτος με όλους και να υπερασπιζόμαστε το σύνολο της ναυτιλίας.»

Κλείνοντας, ο Βουλευτής υπενθύμισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. θα απέχει από την ψήφιση του νομοσχεδίου.

«Είμαστε παρόντες, ασκούμε το κοινοβουλευτικό μας έργο, δεν μπορούμε, όμως, να νομιμοποιήσουμε την εκτροπή. Αντιδρούμε με αυτόν τον θεσμικό τρόπο σε ένδειξη διαμαρτυρίας για αυτήν τη μέγιστη, τη μείζονα παραβίαση του συνταγματικού πλαισίου της δημοκρατικής λειτουργίας του πολιτεύματος. Επιλέγουμε να αξιοποιήσουμε ένα θεσμικό όπλο, τη στάση μας απέναντι στις ψηφοφορίες του νομοθετικού έργου της κυβέρνησης.

Το ζήτημα είναι, γιατί δεν αντιδρούν εκείνα τα κόμματα που μας κατηγορούν; Γιατί δεν αντιδρούν με αναλογικό τρόπο ως προς το μέγεθος της αντιδημοκρατικής εκτροπής;

Εδώ απαιτείται αποκατάσταση των θεσμών για να μην πλήττεται ο πυρήνας των δικαιωμάτων. Οι δημοκρατικές δυνάμεις έχουν χρέος να διαμορφώσουν μέτωπο κατά της προσβολής, μέτωπο προστασίας και αποκατάστασης της δημοκρατικής λειτουργίας.

Εμείς με ξεκάθαρο και θεσμικό τρόπο ζητάμε την άρση των συνθηκών εκτροπής, τη διενέργεια εκλογών.

Επιδιώκουμε τη συνεργασία με τις προοδευτικές-δημοκρατικές δυνάμεις. Είναι ξεκάθαρο ότι η εκτροπή συνδέεται με τη διεύρυνση των ανισοτήτων, της αισχροκέρδειας, τα υπερκέρδη συγκεκριμένων εταιριών, την ακρίβεια, την υπονόμευση και την υποβάθμιση της δημόσιας υγείας και της δημόσιας παιδείας.

Όλα αυτά πρέπει να τελειώσουν και θα τελειώσουν στις εκλογές που έρχονται.»

 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θεσσαλονίκη: Ποινές «μαμούθ» σε μέλη κυκλώματος μεταναστών

Ποινές «μαμούθ» μέχρι και 244 χρόνων κάθειρξης αλλά και χρηματικές ποινές, πολλών εκατομμυρίων ευρώ επέβαλε το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων σε μέλη κυκλώματος διακίνησης μεταναστών. Οι διακινήσεις μεταναστών σημειώθηκαν το διάστημα 8 Φεβρουαρίου 2023- 2 Ιουνίου 2023 και τα κέρδη των

Σιγκαπούρη: Στις φλόγες δύο μεγάλα δεξαμενόπλοια – Διασώθηκαν δύο ναυτικοί

Δυο μεγάλα δεξαμενόπλοια έχουν πάρει φωτιά στα ανοικτά της Σιγκαπούρης και δυο μέλη πληρώματος διασώθηκαν, ανακοίνωσαν οι αρχές της ασιατικής πόλης-κράτους. Η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στο πετρελαιοφόρο Hafnia Nile, υπό σημαία Σιγκαπούρης, και ακόμη ένα πλοίο, το Ceres I, υπό σημαία Σάο Τομέ και

Λειψυδρία: «Ολιστικό σχέδιο δράσης για το νερό» ζητάει από την ΕΕ η Ελλάδα και άλλα 20 κράτη-μέλη

Επείγουσα έκκληση για να αντιμετωπιστεί η λειψυδρία και να προστατευθούν οι υδάτινοι πόροι, απευθύνουν στην ΕΕ 21 κράτη-μέλη, ανάμεσά τους και η Ελλάδα. Στην κοινή επιστολή τους ζητάνε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις, για να ενισχύσει την ασφάλεια

Εντυπωσιακά πλάνα από την εκπαίδευση των αμφίβιων καταδρομών στο Αιγαίο

Εντυπωσιακές εικόνες από την διαρκή εκπαίδευση στο Αρχιπέλαγος του Αιγαίου, των Αμφίβιων Καταδρομών της ΔΕΠ έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΕΘΑ. Όπως φαίνεται στο βίντεο, στην εκπαίδευση συμμετείχαν τόσο πλωτά σκάφη με κομάντος που πραγματοποίησαν βολές με πραγματικά πυρά, όσο και

Μετάβαση στο περιεχόμενο