Έλληνες: Σταθερά στο τιμόνι του παγκόσμιου στόλου

Tα μεγέθη είναι εντυπωσιακά αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι η διάρκειά τους στον χρόνο, γεγονός που επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η ναυτιλία των Ελλήνων μπορεί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις του μέλλοντος με μια αυτοπεποίθηση που απορρέει από τη διαχρονική ηγετική παρουσία της στον κλάδο.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες όπως προκύπτει από τα στοιχεία Δεκεμβρίου 2022, που διέθεσε αποκλειστικά στα «ΝΕΑ» ο διεθνής οίκος Clarksons Research, συνεχίζουν να ελέγχουν τον μεγαλύτερο ναυτιλιακό στόλο στον κόσμο με μερίδιο 18,87% με όρους dwt ή 16,34% με όρους gt, ένα μερίδιο αυξημένο κατά 1,5% από τις αρχές της νέας χιλιετίας (2005).

Οι αριθμοί

Οι Έλληνες εξακολουθούν να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διεθνή ναυτιλία, δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο Stephen Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, προσθέτοντας ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν 5.875 πλοία χωρητικότητας 250,7 εκατ. gt και 426,3 εκατ. dwt.  Η εκτιμώμενη αξία του στόλου που είναι «στο νερό» ανέρχεται στα $160 δισ. από $99 δισ. πριν από δύο χρόνια λόγω των ισχυρών επιδόσεων που σημειώνουν οι ναυτιλιακές αγορές που ανεβάζουν και την αξία των πλοίων.

Την Ελλάδα ακολουθούν σε μέγεθος στόλου χώρες με τεράστιες αναλογικά οικονομίες σε σχέση με την ελληνική όπως είναι η Κίνα, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και οι ΗΠΑ σε χωρητικότητα.

Ο επικεφαλής της Clarksons Research, εστιάζει σε μία σειρά χαρακτηριστικών της ελληνικής παρουσίας στη διεθνή ναυτιλία:

Το συνεχές ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοιοκτητών για τα δεξαμενόπλοια (25% μερίδιο παγκόσμιου στόλου, από 22% το 2012) και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers) με μερίδιο 22%, και στη δεύτερη θέση πίσω από την Κίνα, συνεχίστηκε και το 2022, με τη μεταβλητότητα και τις ευκαιρίες αξιοποίησης του ενεργητικού (asset play) σε αυτές τις αγορές να προσφέρουν τόσο ελκυστικές αποδόσεις όσο ποτέ στο παρελθόν.

Το ελληνικό μερίδιο στον παγκόσμιο στόλο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG Carriers) έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση τα τελευταία χρόνια καθώς σήμερα βρίσκεται στο 21% του παγκόσμιου στόλου των LNG Carriers από 15% πριν από τέσσερα χρόνια και 3% πριν από δέκα χρόνια.  Με τον ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο του LNG τόσο στην ενεργειακή μετάβαση όσο και στην ενεργειακή ασφάλεια, οι περαιτέρω ευκαιρίες ανάπτυξης για τον ελληνικό στόλο είναι πιθανές, τονίζει ο κ. Gordon.

Οι ελληνικές εταιρείες παρέμειναν οι Νο 1 παίκτες πωλήσεων και αγορών το 2022, αλλά το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έχει μειωθεί στο 5% του υφιστάμενου ελληνόκτητου στόλου που είναι το χαμηλότερο ποσοστό εδώ και 20 χρόνια.  Πάντως το σύνολο των υπό ναυπήγηση ελληνόκτητων πλοίων είναι 230, μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. dwt και αξίας $20 δισ.  Αποτελούν με όρους dwt το 8% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών.  Εξ αυτών τα 45 είναι bulkers, τα 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) τα 56 δεξαμενόπλοια, τα 36 LNG Carriers, τα 21 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) και τέσσερα διαφόρων άλλων τύπων.  Το 2022 τοποθετήθηκαν παραγγελίες συνολικής αξίας $7,9 δισ. που αντιστοιχούν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αριθμό πλοίων οι περισσότερες παραγγελίες τοποθετήθηκαν σε containerships (38 Πλοία) και ακολουθούν τα bulkers (22 πλοία) τα δεξαμενόπλοια 18 πλοία και τα LNG Carriers 14 πλοία.

Ισχυρή χρονιά

Τέλος, όπως επισημαίνει ο κ. Gordon, η ελληνική ναυτιλία είχε μια ισχυρή χρονιά, σε μια περίοδο που οι διεθνείς ναυτιλιακές αγορές παρουσίασαν τις καλύτερες επιδόσεις τους από το 2008.  Ο δείκτης ClarkSea (μέσος όρος ημερήσιου ναύλου δεξαμενόπλοιων, bulkers, containerships και LNG Carriers) αυξήθηκε κατά 30% σε ετήσια βάση το 2022 και κατά 127% σε δεκαετή βάση φτάνοντας στα υψηλά που είχαν παρατηρηθεί πάλι το 2008.

Επίσης το 2022 δόθηκε έμφαση από την ελληνική και διεθνή ναυτιλία στην πράσινη μετάβαση.

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιδρύθηκε η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού Λακωνίας με έδρα τη Νεάπολη.

Δημοσιεύθηκε χθες 2/2/2023 το Προεδρικό Διάταγμα για την ίδρυση, οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Λακωνίας και της Σχολής Πλοιάρχων αυτής. Η σχολή Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (πλοιάρχων) έχει πλέον ιδρυθεί στη Νεάπολη του Δήμου ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ. “Μια μεγάλη ημέρα χαράς

Ν. Ανδρουλάκης: Η παράσταση μίμησης του Ανδρέα τελείωσε κ. Τσίπρα

Σφοδρή κριτική στον Αλέξη Τσίπρα άσκησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης. Με ανάρτησή του κατηγορεί τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για «παράσταση» μιμητισμού του Ανδρέα Παπανδρέου σημειώνοντας παράλληλα ότι δεν αποδέχεται μαθήματα ιδεολογικής συνέπειας. Συγκεκριμένα, ο Νίκος Ανδρουλάκης αναφέρει στην

Συμμετοχή της Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων

Μετά την απόφαση που έλαβε η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. συμμετείχε στην ανωτέρω Επιτροπή, κατά την ακρόαση φορέων και προσώπων, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023. Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης από την πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων της Βουλής των

Λιμενικό Ταμείο Φθιώτιδας: Προμήθεια ενός σκάφους στη Λιμενική Αρχή Στυλίδας

Το Λιμενικό Ταμείο Φθιώτιδας, προχωρά στην προμήθεια ενός σκάφους με ενισχυμένο πλαστικό, τύπου IOLAOS 410 JHONPOL, ολικού μήκους 4,10 μέτρων, το οποίο διαθέτει ενσωματωμένη κονσόλα. Το σκάφος θα παραχωρηθεί άμεσα στη Λιμενική Αρχή Στυλίδας, για την υποστήριξη του έργου του