Οι λανθασμένες δηλώσεις επικίνδυνων εμπορευμάτων αλλά και οι διάφοροι τύποι μπαταριών ιόντων λιθίου εξακολουθούν να αποτελούν την πιο κοινή πηγή πυρκαγιάς σε φορτία εμπορευματοκιβωτίων, όπου η συχνότητα των περιστατικών, το τελευταίο διάστημα, παραμένει υψηλή.
ΤΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ στοιχεία του συστήματος κοινοποίησης συμβάντων φορτίου CINS, που επικαλείται η εταιρεία θαλάσσιας ασφάλειας Gard, το 2023, δείχνουν ότι υπήρχε, κατά μέσο όρο, μία πυρκαγιά φορτίου εμπορευματοκιβωτίων κάθε 9 ημέρες.
Πρόκειται για αύξηση σε σύγκριση με το 2020, όταν ο αριθμός αυτός ήταν περίπου μία πυρκαγιά εμπορευματοκιβωτίων κάθε δύο εβδομάδες.
Η ασφαλιστική εταιρεία, που ανήκει σε ένα από 12 μεγαλύτερα P&I Clubsτου κόσμου, επισημαίνει ότι, την τελευταία περίοδο, υπήρξαν σοβαρές πυρκαγιές σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συμπεριλαμβανομένης της έκρηξης στο κιβωτιοφόρο πλοίο YM Mobility, που έδεσε στο κινεζικό λιμάνι Ningbo, ένα ατύχημα που καταγράφηκε σε βίντεο στα μέσα του μήνα και έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι κανείς δεν τραυματίστηκε από την έκρηξη στο πλοίο των 6.589 teu που ανήκει στη Yang Ming, ενώ βίντεο έδειξαν μεγάλη ποσότητα καπνού να βγαίνει από το πλοίο και, στη συνέχεια, μια τεράστια έκρηξη, που προκάλεσε πυρκαγιά και σκόρπισε συντρίμμια.
Υπέρβαση θερμοκρασιών
Οι αρχικές αναφορές των Αρχών ανέφεραν ότι η πυρκαγιά προήλθε από εκρηκτικά υλικά, όπως μπαταρίες λιθίου και υπεροξυβενζοϊκό τερτο-βουτύλιο, μια υπεροξο-σύνθεση που πρέπει να αποθηκεύεται σε θερμοκρασίες που δεν πρέπει υπερβαίνουν τους 30 βαθμούς Κελσίου.
Την ημέρα του συμβάντος, η θερμοκρασία σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου ήταν στους 39 βαθμούς.
Η Gard επισημαίνει ότι, αυτή τη στιγμή, υπάρχει επίσης μια τεράστια πρόκληση στα λιμάνια στα οποία παρατηρείται συμφόρηση, ιδίως στην Ασία, όπου χρειάζεται πολύς χρόνος για να φτάσουν τα πλοία για να δηλωθεί και να φορτωθεί το φορτίο.
Μια άλλη «νέα πρόκληση» επισημαίνει ότι αποτελεί ότι η κίνηση των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που αυξάνεται, λόγω των πυραυλικών επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Αναφέρει ότι τα υπερμεγέθη πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που συνήθιζαν να περνούν από τη διώρυγα του Σουέζ, εκτρέπονται τώρα γύρω από την αφρικανική ήπειρο. Το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν πολύ λίγα λιμάνια στην Αφρική που έχουν τη διαθέσιμη κλίμακα και υποδομή, για να φιλοξενήσουν μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με το βύθισμα και το ύψος της στοίβας τους. Αυτό σημαίνει ότι, αν κάτι πάει στραβά, ένα πλοίο που κινδυνεύει θα έχει πολύ λίγες εναλλακτικές λύσεις, αν χρειαστεί λιμάνι καταφυγής σε ένα ταξίδι γύρω από την Αφρική.
Επάρκεια συστημάτων
Η υποεπιτροπή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ έχει ήδη συμφωνήσει σε έναν οδικό χάρτη για την εξέταση της επάρκειας των απαιτήσεων των συστημάτων πυρασφάλειας για τα πλοία εμπορευματοκιβωτίων, ενώ ξεκίνησε και την εξέταση μέτρων για την ανίχνευση και τον έλεγχο πυρκαγιών. Έχει ήδη συμφωνηθεί ένα σχέδιο τροποποίησης των κωδίκων ασφαλείας με τροποποιήσεις της SOLAS, προκειμένου να μειωθεί και να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος. Πιθανές τροποποιήσεις αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το νωρίτερο την 1η Ιανουαρίου 2028.