Μειώθηκαν στις 592 οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες

Μικρή αύξηση της χωρητικότητας του ελληνικού στόλου κατά 2% σε όρους μεταφορικής ικανότητας – DWT παρατηρήθηκε το 2023 ενώ υπήρξε μείωση των ελληνικών  ναυτιλιακών εταιρειών. Την ίδια ώρα οι εταιρείες με στόλο που αποτελείται με πάνω από 25 πλοία ελέγχουν το 67,4% των ελληνικών συμφερόντων πλοίων και καταγράφεται μικρή αύξηση του στόλου κατά 25 πλοία.

Σύμφωνα με την Petrofin Research© σε απόλυτες τιμές – ο στόλος αυξήθηκε κατά 85 πλοία όλων των τύπων και μεγεθών το 2023 έναντι 286 το 2022.

-Ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών μειώθηκε σε 592 το 2023 από 599 το 2022.

Όσον αφορά στο μέγεθος των εταιρειών, ο αριθμός των εταιρειών με 25+ πλοία αυξήθηκε σε 57 από 56 το 2022 και 54 το 2021, σηματοδοτώντας τον υψηλότερο αριθμό που έχει καταγραφεί ποτέ.

Από άποψη χωρητικότητας είναι αυξημένες κατά 7,86 εκατ. τόνους DWT το 2023 σε σύγκριση με αύξηση κατά 18,17 εκατ. τόνους DWT το 2022.

Οι ιδιοκτήτες πλοίων χωρητικότητας άνω του 1 εκατ. τόνων επανήλθαν στην ανάπτυξη με 83 εταιρείες σε σύγκριση με την απώλεια 4 εταιρειών που έφεραν την ομάδα σε 78 εταιρείες το 2022 . Το ποσοστό τους επί του στόλου ανήλθε στο 79,3%, πίσω στο 2021  μετά από μείωση στο 78,3% το 2022.

Ο αριθμός των εταιρειών που διαθέτουν πολύ νέους στόλους (0-9 ετών) συνεχίζει την πτωτική του τάση, αυτή τη φορά σε 89, από 99 το 2022. Αυτό αντικατοπτρίζει τον σκεπτικισμό που κρύβεται πίσω από την παραγγελία νεότευκτων πλοίων ο οποίος έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της μέσης ηλικίας του στόλου.

Η αύξηση της ηλικίας του συνόλου του στόλου που ξεκίνησε το 2018 συνεχίζεται. Για το 2023 ο μέσος όρος του είναι 14,3 έτη, ελαφρώς αυξημένος από 2022 (14,1 έτη).

Παρατηρείται μια εμφανής επιβράδυνση της αύξησης του ελληνικού στόλου. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από την επιβράδυνση στις  παραδόσεις νεότευκτων πλοίων και τη δραστηριότητα αγοραπωλησιών (S&P), καθώς και τη σπάνια διάθεση παλαιότερων πλοίων.

Η μείωση των εταιρειών 1-2 σκαφών συνεχίζεται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες 16-24 πλοίων  ανέβηκαν για πρώτη φορά στις 40 και μαζί με τις εταιρείες 25+ σκαφών δείχνουν μια τάση για μεγαλύτερους στόλους.

Οι άλλες ομάδες παρέμειναν αρκετά σταθερές.

Όλα τα μεγέθη εταιρειών δεν παρουσίασαν σημαντικές μεταβολές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023.

Οι στόλοι των 25+ σκαφών κατέχουν το 67,44% του ελληνικού στόλου, το μερίδιο του οποίου, παρά τη μικρή αύξηση, είναι ωστόσο το υψηλότερο που έχει σημειωθεί ποτέ.

Όσον αφορά στους κορυφαίους ελληνικούς στόλους, οι όγκοι DWT έχουν αυξηθεί το 2023 και τα ποσοστά του μεριδίου αγοράς έχουν παραμείνει σε μεγάλο βαθμό τα ίδια

Για δεύτερη συνεχή χρονιά ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών μειώθηκε κατά επτά.

Παραδοσιακά, η ραχοκοκαλιά της της ελληνικής ναυτιλίας ήταν οι μικροί ιδιοκτήτες. Αν και ο αριθμός για τους πολύ μικρούς ιδιοκτήτες (1-2 πλοία) μειώθηκε, πρέπει να παρατηρήσουμε την αύξηση της τάξης του 8,41% στο DWT του στόλου τους.

Στο άλλο άκρο, οι στόλοι των 25+ πλοίων παραμένουν αρκετά σταθεροί στον αριθμό τους και παρουσιάζουν αύξηση 2,5% σε όρους DWT.

Συνολικά, το 2023 ο στόλος εμφανίζει και πάλι τον δυναμισμό που τον χαρακτηρίζει.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην κορυφαία κατηγορία ιδιοκτητών (Top 30, Top 50 και Top 70) το μερίδιο αγοράς παραμένει σχεδόν το ίδιο τα τελευταία χρόνια.

Ο ελληνικός στόλος συνεχίζει να αυξάνεται και αναμένεται να επιταχυνθεί, καθώς ο αριθμός των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε τον τελευταίο καιρό χρησιμοποιώντας συμβατική αλλά οικολογική τεχνολογία Tier III.

Καθώς οι παραγγελίες έχουν γίνει από μεγάλες εταιρείες και η τιμή των μεταχειρισμένων πλοίων έχει αυξηθεί σημαντικά, αναμένουμε περαιτέρω μείωση του αριθμό  των εταιρειών μικρότερου μεγέθους.

ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΗΓΗ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Α.Φωκά: Στη σωστή κατεύθυνση οι πρωτοβουλίες του Υπ. Ναυτιλίας για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου βάσει της έκθεσης Ντράγκι

Προς τη σωστή κατεύθυνση κινούνται οι αποφάσεις και οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας για την ανανέωση και το “πρασίνισμα” του ακτοπλοϊκού στόλου με βάση την πρόσφατη έκθεση του πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι. Αυτό επεσήμανε η προϊσταμένη

Πολεμικό Ναυτικό: Δοκιμές εν πλω για το πρώτο περιπολικό κλάσης «Island»

Σύμφωνα με ανακοίνωση των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, που αποδέσμευσε επίσης και φωτογραφίες, το πρώτο παράκτιο περιπολικό τύπου «Island» του Πολεμικού Ναυτικού ολοκλήρωσε με επιτυχία δοκιμές εν πλω. To πρώτο από τα σκάφη έχει ονομαστεί  “Υποκελευστής Ιωάννης Μαντούβαλος” (P197).

Έλεγχος στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα – Σαλαμίνα

ΘΕΜΑ:  Αιφνιδιαστικός επιτόπιος έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα (Αττικής)- Παλούκια (Σαλαμίνας) – Πέραμα (Αττικής) Η Επιτροπή Ανταγωνισμού («ΕΑ») διενήργησε αιφνιδιαστικό επιτόπιο έλεγχο στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας στον κλάδο παροχής υπηρεσιών μεταφοράς στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα (Αττικής)- Παλούκια (Σαλαμίνας), αναφορικά

Το «ουκρανικό μοντέλο» είναι η λύση για το Προσφυγικό και όχι το κλείσιμο των συνόρων από τη Γερμανία (*)

Η απόφαση του Βερολίνου να επαναφέρει από 16/9/2024 έως 15/3/2025 τους μεθοριακούς ελέγχους στα χερσαία σύνορά της με Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο και Δανία, προκειμένου να αντιμετωπίσει λέει τις μεταναστευτικές ροές που κατακλύζουν τη Γερμανία, αναμφίβολα προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση μιας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο