Η A list των Ελλήνων εφοπλιστών

Της Αναστασίας Βαμβακά

Η Ελλάδα παραµένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσµο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες µε 5.514 πλοία ελέγχουν σήµερα περίπου το 21% του παγκόσµιου στόλου σε όρους χωρητικότητας. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της VesselsValue, όπως τα παραχώρησε στο “Forbes”, η αξία των 50 κορυφαίων ελληνικών εταιρειών ξεπερνά τα 101 δισ. δολάρια, σε έναν στόλο 2.000 πλοίων. Οι 50 κορυφαίες ελληνικές εταιρείες ανήκουν σε 37 Έλληνες εφοπλιστές µε µεγάλη ναυτική ιστορία και παράδοση, που την εµπλουτίζουν θέτοντας τις εταιρείες τους ένα βήµα µπροστά από τις εξελίξεις. Η νέα γενιά εφοπλιστών έχει φέρει τα τελευταία χρόνια αέρα ανανέωσης, θέτοντας την ελληνική ναυτιλία στο επόµενο στάδιο µε βοηθό τις τεχνολογικές εξελίξεις, τον ψηφιακό µετασχηµατισµό, τις νέες ανάγκες σε καύσιµα.

Πρώτη στη λίστα µε τους εφοπλιστές που έχουν τις 50 κορυφαίες εταιρείες του κλάδου η Μαρία Αγγελικούση, που ηγείται του µεγαλύτερου ναυτιλιακού οµίλου της Ελλάδας. Τρεις εταιρείες του οµίλου βρίσκονται στις Top 50 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, µε 141 πλοία, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 12 δισ. Σύµφωνα µε τη VesselsValue, η Maran Dry έχει 50 φορτηγά, η Maran Tankers 57 δεξαµενόπλοια και η Maran Gas 34 LNG πλοία.

Ακολουθεί ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος. Η αξία των πλοίων της εταιρείας Costamare, της κορυφαίας εταιρείας στη λίστα των Top 50, είναι 9,4 δισ. Με 118 πλοία, 46 bulker και 72 πλοία µεταφοράς container, διαθέτει από τους µεγαλύτερους ελληνικούς στόλους. Στην τρίτη θέση ο Γιάννης Κούστας, µε την αξία του στόλου των 75 πλοίων της εταιρείας Danaos να ανέρχεται στα 7,4 δισ. Όλα τα πλοία είναι µεταφοράς container.

Και οι 4 κορυφαίες εταιρείες του οµίλου Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη βρίσκονται στις Top 50, µε τη συνολική αξία στόλου να κυµαίνεται στα 7,2 δισ. Εφοπλιστής δεύτερης γενιάς, αυτονοµήθηκε νωρίς από την οικογενειακή επιχείρηση, ακολουθώντας τις νέες τάσεις της παγκόσµιας ναυτιλίας. Πλέον το επενδυτικό του ενδιαφέρον εξαπλώνεται σε όλες τις αγορές, καθώς οι τέσσερις κορυφαίες εταιρείες διαθέτουν 39 πλοία µεταφοράς container, 33 tanker, 9 LNG και 4 bulker.

Ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους µεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, µε περισσότερα από 100 πλοία στον στόλο του και εκατοντάδες ακίνητα στην ιδιοκτησία του, το 2021 ανέλαβε να ξαναστήσει την ελληνική ναυπηγική βιοµηχανία και το 2022 να βοηθήσει την Ευρώπη στο σχέδιο απεξάρτησής της από το ρωσικό αέριο. Πλέον εκείνος και οι τέσσερις κόρες του διευθύνουν από κοινού τον ναυτιλιακό κολοσσό που έφτιαξε κυριολεκτικά µόνος του.

Στην έκτη θέση ο Πήτερ Λιβανός µε 35 πλοία, τα οποία κοστολογούνται από τη VesselsValue στα 5,2 δισ. δολάρια. Το 2022 έχει ήδη προσθέσει 4 ονόµατα πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών του. Η GasLog διαχειρίζεται 14 πλοία LNG αξίας 1,5 δισ. ευρώ και η GasLog Ltd 21 πλοία αξίας 3,7 δισ.

Οι υπόλοιπες θέσεις της 10άδας έχουν έναν… οικογενειακό αέρα. Η νέα γενιά των Μαρτίνων διαπρέπει σε κάθε εταιρεία που ηγούνται και αποτελούν µια από τις µεγαλύτερες εφοπλιστικές οικογένειες της χώρας. Ο Νικόλας Μαρτίνος, µε 98 πλοία, συνεχίζει ακάθεκτος τον αναπτυξιακό πλου της Thenamaris, συµφερόντων της οικογένειας του Ντίνου Μαρτίνου.

Ο όµιλος Τσάκου βρίσκεται στην όγδοη θέση, µε δύο εταιρείες του οµίλου και 96 πλοία στον έλεγχό του, ενώ στην 9η θέση η Άννα Αγγελικούση µε τους δύο της γιους, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, που έχουν δηµιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όµιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαµενόπλοια, στα πλοία µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου – LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Η λίστα των 10 πρώτων εφοπλιστών µε βάση τη σειρά κατάταξης των εταιρειών τους στις 50 πρώτες κλείνει µε τον Λου Κολλάκη και την Chartworld Shipping.

Η Ελλάδα πρωτοπόρος

Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση µε το 2014, ενώ ακόµα και κατά τη διάρκεια της πανδηµίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. Το θαλάσσιο εµπόριο αντιπροσωπεύει σχεδόν το 72% του συνολικού διεθνούς εµπορίου της Ε.Ε. Το εµπόριο χύδην ξηρού φορτίου και φορτίου δεξαµενόπλοιων αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 75% του συνολικού όγκου του παγκόσµιου θαλάσσιου εµπορίου, το οποίο το 2020 ανήλθε σε 10.648 εκατοµµύρια τόνους. Ο τοµέας της bulk/tramp ναυτιλίας αντιπροσωπεύει επίσης το µεγαλύτερο µέρος του θαλάσσιου εµπορίου της Ε.Ε., γεγονός που υπογραµµίζει τον ζωτικής σηµασίας ρόλο του στην οικονοµία και στο εµπόριο της Ε.Ε. Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), ο οποίος σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τοµέα. Το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου φέρει σηµαία κράτους-µέλους της Ε.Ε.

Στην Ελλάδα οι θαλάσσιες µεταφορές συνεισφέρουν περισσότερο από το 3% της ακαθάριστης προστιθέµενης αξίας και ανέρχονται συνολικά περίπου στο 7% του ΑΕΠ (άµεσα και έµµεσα), προσφέροντας σχεδόν 200.000 θέσεις εργασίας. Παρέχουν επίσης σηµαντικές καθαρές εισροές στην ελληνική οικονοµία. Το 2021 οι εισροές στο ελληνικό ισοζύγιο πληρωµών από τις θαλάσσιες µεταφορές όχι µόνο ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, µετά την ύφεση που προκλήθηκε το 2020 από την πανδηµία COVID-19, αλλά επίσης είναι οι υψηλότερες που έχουν καταγραφεί µετά το 2008 και ανέρχονται σε πάνω από 17 δισ. ευρώ. Είναι επίσης αξιοσηµείωτο ότι η ελληνική ναυτιλία παρέχει αυτές τις εισροές στην Ελλάδα από διάφορες περιοχές του κόσµου.

Η Μεθοδολογία της Έρευνας

Η λίστα με τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές καταρτίστηκε με βάση τα δεδομένα  του διεθνούς αναγνωρισμένου οίκου ανάλυσης VesselsValue. Τα δεδομένα  αφορούν τις 50 μεγαλύτερες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με βάση της αξία του στόλου τους.  Από αυτές τις 50 εταιρείες, αθροίστηκε η αξία και ο αριθμός πλοίων για τους πλοιοκτήτες (ορισμένοι είχαν  περισσότερες από μία εταιρείες στις Top50)  και δημιουργήθηκε η σειρά κατάταξης για τους 37 μεγαλύτερους  Έλληνες εφοπλιστές.

Είναι πιθανό, ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών με σημαντικό μέγεθος στη εφοπλιστική κοινότητα να μην εμφανίζονται στη λίστα.  Σε μεγάλο βαθμό αυτό μπορεί να οφείλεται στην πληθώρα εταιρειών που μπορεί να διατηρεί ένας εφοπλιστής οι οποίες, λόγω περιορισμένου μεγέθους, δεν εντοπίζονται στις Top50 εταιρείες βάσει αξίας στόλου.

Επιπλέον,  υπάρχει αντικειμενική δυσκολία στην ταυτοποίηση των ιδιοκτητών εξωχώριων εταιρειών ελληνικών συμφερόντων ενώ σημαντικός παράγοντας δυσκολίας στους υπολογισμούς είναι και ο κατακερματισμός στην εφοπλιστική περιουσία που καταγράφεται σε παραδοσιακές οικογενείας του εφοπλισμού μεταξύ των μελών της ίδιας οικογένειας.

Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται τρία σημαντικά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού που δεν εμφανίζονται στα δεδομένα της Vesselvalue με τις 50 μεγαλύτερες εταιρείες με βάση την αξία του στόλου τους.

 

1. MARAN GAS MARITIME, MARAN TANKERS, MARAN DRY MANAGEMENT INC. – Μαρία Αγγελικούση

Αξία στόλου των 3 εταιρειών: 12.042,79 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 141

MARAN GAS MARITIME

Αξία στόλου 6.583,26 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 34

MARAN TANKERS

Αξία στόλου 3.632,81 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 57

MARAN DRY MANAGEMENT INC.

Αξία στόλου 1.826,72 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 50

Η A list των Ελλήνων εφοπλιστώνΗ Μαρία Αγγελικούση είναι τρίτης γενιάς καραβοκύρισσα, κόρη του Γιάννη Αγγελικούση και εγγονή του Αντώνη Αγγελικούση. Σπούδασε γιατρός, συμμετείχε σε αποστολές στην Αφρική, αλλά τώρα διευθύνει μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες. Τα περισσότερα πλοία ταξιδεύουν με ελληνική σημαία και απασχολούν εκατοντάδες Έλληνες ναυτικούς.

2. COSTAMARE – Κωνσταντίνος Β. Κωνσταντακόπουλος

Αξία στόλου 9.433,51 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 118

Ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος είναι δεύτερης γενιάς εφοπλιστής, με ισχυρό ναυτιλιακό DNA, αφού είναι γιος του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, δημιουργού της Costamare. Λίγο πριν από την εκπνοή του 2021 ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος έκανε δυναμική είσοδο της Costamare στην αγορά ξηρού φορτίου, αγοράζοντας 44 πλοία.

3. DANAOS SHIPPING – Γιάννης Κούστας

Αξία στόλου 7.437,27 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 75

Η επαγγελματική του πορεία ξεκίνησε όταν ο πατέρας του, Δημήτρης, του παρέδωσε το 1987 τον απόλυτο έλεγχο της Danaos. Στις αρχές του 2008 η Danaos έγινε η μεγαλύτερη εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως και στα διεθνή χρηματιστήρια. Έχεις βραβευτεί έξι φορές από καταξιωμένους νηογνώμονες.

4. CAPITAL EXECUTIVE SHIP MANAGEMENT – CAPITAL GAS – CAPITAL PRODUCT PARTNERS – CAPITAL SHIP MANAGEMENT- Βαγγέλης Μαρινάκης

Αξία στόλου 7.257,4 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 85

CAPITAL EXECUTIVE SHIP MANAGEMENT

Αξία στόλου 2.695,39 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 34

CAPITAL GAS

Αξία στόλου 1.528,49 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 7

CAPITAL PRODUCT PARTNERS

Αξία στόλου 1.519,79 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 11

CAPITAL SHIP MANAGEMENT

Αξία στόλου 1.513,73 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 33

Ιδρυτής και πρόεδρος της ναυτιλιακής εταιρείας Capital Product Partners LP, οι μετοχές της οποίας διαπραγματεύονται στο αμερικανικό χρηματιστήριο του Nasdaq. Τον Μάρτιο του 2019 η Capital Product Partners LP ανακοίνωσε την απόσχιση και συγχώνευση του στόλου δεξαμενοπλοίων της με τον στόλο της Diamond S Shipping Inc., δημιουργώντας έτσι έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, σε μια συναλλαγή αξίας 1,65 δισ. δολαρίων.

5. DYNAGAS HOLDING LTD – DYNACOM TANKERS – SEA TRADERS – Γιώργος Προκοπίου

Αξία στόλου 7.046,7 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 112

DYNAGAS HOLDING LTD

Αξία στόλου 3.822,73 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 16

DYNACOM TANKERS

Αξία στόλου 2.341,59 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 57

SEA TRADERS

Αξία στόλου 882,38 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 39

Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971. Τον Ιούνιο του 2014 η Dynacom Tankers είχε 54 πλοία, η Sea Traders είχε 29 πλοία και η Dynagas είχε 10 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων νέων κτιρίων. Το 2021 περιήλθαν στην ιδιοκτησία του τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ενώ οι επενδύσεις του σε ακίνητα θεωρούνται αμύθητης αξίας.

6. GASLOG LTD – GASLOG PARTNERS LP – Πήτερ Λιβανός

Αξία στόλου 5.252,67 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 35

GASLOG LTD

Αξία στόλου 3.729,63 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 21

GASLOG PARTNERS LP

Αξία στόλου 1.523,04 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 14

Γιος του Γιώργου Λιβανού, ανήκει σε μία από τις πιο παραδοσιακές οικογένειες της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας, με πορεία που διασχίζει τρεις αιώνες. Είναι ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές στη Wall Street στον τομέα του shipping στο NYSE και από τους πρωτοπόρους στην πράσινη μετάβαση.

7. THENAMARIS – Νικόλας Μαρτίνος

Αξία στόλου 4.170,62 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 98

Γιος του Κωνσταντίνου, είναι 39 χρονών, διευθύνων σύμβουλος της Thenamaris. Σπούδασε Οικονομικά σε πανεπιστήμια του Λονδίνου και της Αμερικής. Έχει αναλάβει τα ηνία της Thenamaris εδώ και 7 χρόνια, σημειώνοντας αξιοσημείωτη πορεία.

8. TSAKOS ENERGY NAVIGATION (ΤΕΝ), TSAKOS SHIPPING AND TRADING – Παναγιώτης και Νικόλας Τσάκος

Αξία στόλου 3.901,39 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 96

TSAKOS ENERGY NAVIGATION

Αξία στόλου 2.898,43 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 66

TSAKOS SHIPPING AND TRADING

Αξία στόλου 1.002,96 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 30

Ο Παναγιώτης και ο γιος του, Νικόλας Τσάκος, προέρχονται από μια παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια με καταγωγή από το νησί της Χίου. Το 1970 ο καπετάν Παναγιώτης απέκτησε το πρώτο του πλοίο μαζί με μια μικρή ομάδα επενδυτών. Η Tsakos Energy Navigation (TEN) Limited είναι η μακροβιότερη ελληνική εταιρεία στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο.

9. PANTHEON TANKERS MANAGEMENT – ALPHA BULKERS SHIPMANAGEMENT – ALPHA GAS S.A. Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης

Αξία στόλου 3.720,07 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 72

PANTHEON TANKERS MANAGEMENT – Άννα Αγγελικούση

Αξία στόλου 1.652,65 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 33

ALPHA BULKERS SHIPMANAGEMENT

Αξία στόλου 1.109,84 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 34

ALPHA GAS S.A.

Αξία στόλου 958,21 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 5

Η Άννα Αγγελικούση μαζί με τους γιους της, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, έχουν δημιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όμιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαμενόπλοια, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Έχει τις εταιρείες Alpha Bulkers, Alpha Gas και Pantheon Tankers.

10. CHARTWORLD SHIPPING – Λου Κολλάκης

Αξία στόλου 3.275,39 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 81

Αν και γεννήθηκε και σπούδασε στη Μεγάλη Βρετανία, ζει τον περισσότερο χρόνο στην Ελλάδα. Έχει διαφόρων τύπων πλοία: φορτηγά, δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και ψυγεία. Κατάγεται από μια παραδοσιακή ναυτική οικογένεια από τις Οινούσσες, η ιστορία της οποίας χάνεται στα βάθη του 19ου αιώνα. Ο Λου Κολλάκης είναι ένας από τους σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες έργων τέχνης.

11. MINERVA MARINE – Ανδρέας Μαρτίνος

Αξία στόλου 3.088,18 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 77

Η Minerva Marine ιδρύθηκε το 1996 από τον Ανδρέα Μαρτίνο και αναδείχθηκε γρήγορα σε κυρίαρχη δύναμη. Διαθέτει συνολικά 77 πλοία, ενώ έχει επεκταθεί και σε άλλους κλάδους, όπως τα VLCC, MR και suezmax, εκτός από την παραδοσιακή κατηγορία της, τα aframax.

12. TMS TANKERS – TMS CARDIFF GAS – Γιώργος Οικονόμου

Αξία στόλου 2.900,84 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 52

TMS TANKERS

Αξία στόλου 1.638,13 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 45

TMS CARDIFF GAS

Αξία στόλου 1.262,71 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 7

Η πορεία του ξεκίνησε από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, όπου έφυγε για σπουδές στο ΜΙΤ. Τη δεκαετία του 1990 ίδρυσε την Cardiff Marine. Ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου έχει αποφασίσει να κινηθεί δυναμικά στην αγορά του ξηρού φορτίου.

13. EASTERN MEDITERRANEAN MARITIME – Θανάσης Μαρτίνος

Αξία στόλου 2.478,30 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 80

Ο εφοπλιστής και επενδυτής ακινήτων από τον Οκτώβριο του 2019 είναι και πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους. Από το 1971 εργάζεται κοντά στην οικογενειακή νεοϊδρυθείσα ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris Ships Management, την οποία ίδρυσε η μητέρα του. Το 1991 ο Θανάσης Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δημιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime (EastMed).

14. STAR BULK CARRIERS – Πέτρος Παππάς

Αξία στόλου 2.221,70 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 86

Ο εκτελεστικός διευθυντής της Star Bulk είναι ο ρεαλιστής της βιομηχανίας της ναυτιλίας, που του αρέσει να παίρνει αποφάσεις καλά ζυγισμένες. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων που είναι εισηγμένοι στις ΗΠΑ, ενώ έχει τρέξει ένα τεράστιο πρόγραμμα τοποθέτησης scrubber (καθαριστές ρύπων διοξειδίου του θείου).

15. EVALEND SHIPPING – Κρίτων Λεντούδης

Αξία στόλου 2.057,16 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 56

O εφοπλιστής Κρίτων Λεντούδης, ιδιοκτήτης της εταιρείας Evalend Shipping, δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό, έχει όμως μια εντυπωσιακή και σταθερή πορεία στη ναυτιλία. Ο στόλος των 56 πλοίων, φορτηγών, tankers, LNG και LPG, αξιολογείται ότι ξεπερνά τα 2 δισ., ενώ ο εφοπλιστής διαθέτει μία από τις πιο εντυπωσιακές συλλογές αυτοκινήτων στον κόσμο.

16. DELTA TANKERS – MARMARAS NAVIGATION – Διαμαντής Διαμαντίδης

Αξία στόλου 1.846,8 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 61

DELTA TANKERS

Αξία στόλου 994,95 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 30

MARMARAS NAVIGATION

Αξία στόλου 851,85 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 31

Με οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία του Λονδίνου, άρχισε τη δραστηριότητά του στη ναυτιλία την περίοδο 1976-1977, με την εξαγορά του πρώτου καραβιού, ενός μικρού φορτηγού 4.000-5.000 τόνων. Σήμερα ελέγχει δύο εταιρείες: τη Marmaras Navigation και την Delta Tankers. Είναι συλλέκτης έργων τέχνης και παλαιών αυτοκινήτων, ενώ ασχολείται με το real estate με ιδιαίτερα ακριβές επενδύσεις.

17. ENESEL S.A. – Φίλιππος και Αντώνης Λαιμός

Αξία στόλου 1.749,37 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 21

Ο Αντώνης και ο Φίλιππος Λαιμός, συνεχιστές της σπουδαίας ναυτικής παράδοσης της οικογένειας Λαιμού, έχουν χαράξει δυναμική πορεία στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το 2003 οι δύο εταιρείες Avra Shipmanagement S.A. και Sealuck Shipping Corporation συγχωνεύονται και δημιουργείται η εταιρεία Enesel S.A. από τα αρχικά NSL του ονόματος του Νικόλαου Σπύρου Λαιμού.

18. LAVINIA CORPORATION – Οικογένεια Λασκαρίδη

Αξία στόλου 1.591,82 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 63

Ο Παναγιώτης και ο Θανάσης Λασκαρίδης ίδρυσαν τη Laskaridis Shipping Co. Ltd το 1977, στην οποία θα δραστηριοποιηθούν αρχικά ως ναυλομεσίτες, ενώ τρία χρόνια πριν, το 1974, αγόρασαν το πρώτο καράβι-ψυγείο τους. Το 1978 ίδρυσαν τον όμιλο Lavinia Corporation, που στη συνέχεια θα στεγάσει πλήθος εταιρειών ναυτιλιακού ενδιαφέροντος. Ο Παναγιώτης Λασκαρίδης έχει λάβει παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής για το σύνολο της προσφοράς του.

19. EUROSEAS SHIPPING – Αριστείδης Πίττας

Αξία στόλου 1.327,29 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 25

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Euroseas από τον Μάιο του 2005 έχει βρεθεί στο τιμόνι ακόμα πέντε εταιρειών. Απόφοιτος του ΜΙΤ, είναι ακόμα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Eurodry από τον Ιανουάριο του 2018, διετέλεσε μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Euromar, ενώ από το 1997 ο κ. Πίττας είναι επίσης πρόεδρος της Eurochart, ναυλομεσιτικής εταιρείας.

20. GOLDEN UNION – Θεόδωρος Βενιάμης

Αξία στόλου 1.322,69 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 48

Ένας από τους μακροβιότερους προέδρους της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (2009-2022), ο Χιώτης εφοπλιστής ίδρυσε την εταιρεία Golden Union σε ηλικία 27 ετών. Διατελεί πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου εταιρειών Golden Union, οι οποίες καλύπτουν ευρύ φάσμα ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Σήμερα η Golden Union διαχειρίζεται 48 πλοία ξηρού φορτίου.

21. TECHNOMAR SHIPPING – Γιώργος Γιουρούκος

Αξία στόλου 1.287,04 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 33

Το 1993 έκανε τα πρώτα του βήματα και στη συνέχεια ίδρυσε την Technomar και δραστηριοποιήθηκε έντονα και με μεγάλη επιτυχία στις αγοραπωλησίες πλοίων και στις συνεργασίες με διεθνή funds. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, η Technomar έχει 33 πλοία αξίας 1,2 δισ.

22. CHANDRIS – Οικογένεια Χανδρή

Αξία στόλου 1.286,03 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 33

Συνεχιστές μιας μεγάλης οικογενειακής παράδοσης στη ναυτιλία είναι ο Γιάννης και ο Μιχάλης Χανδρής. Η οικογένεια Χανδρή έχει συνδυάσει τη μακρά της ναυτιλιακή ιστορία με τον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ξεκίνημά τους, πάντως, στη ναυτιλιακή βιομηχανία έγινε με φορτηγά πλοία. Πλέον αριθμούν 33 πλοία, με αξία 1,2 δισ., κυρίως φορτηγά και tankers.

23. CENTROFIN – Δημήτρης Προκοπίου

Αξία στόλου 1.218,23 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 38

Με οικογενειακή παράδοση στο real estate, o Δημήτρης Προκοπίου, αδελφός του Γιώργου Προκοπίου, κρατά τα ηνία της Centrofin με απόλυτη επιτυχία. Το τελευταίο διάστημα ο Δημήτρης Προκοπίου προχωρά στην ισχυροποίηση του στόλου της εταιρείας με νέες αγορές κυρίως φορτηγών πλοίων.

24. NIKI SHIPPING – Θεόφιλος Πριόβολος

Αξία στόλου 1.179,99 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 31

Ο Θεόφιλος Πριόβολος ίδρυσε τη Niki Shipping Company S.A. το 1997. Η ναυτιλιακή διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην προμήθεια, την οργάνωση και τη διαχείριση ναυτιλιακών περιουσιακών στοιχείων. O στόλος που διαχειρίζεται –περίπου 31 πλοία– αφορά κυρίως πλοία container και φορτηγά.

25. SAFE BULKERS – Πόλυς Β. Χατζηιωάννου

Αξία στόλου 1.158,20 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 38

Ο Πόλυς είναι γιος του Βάσου Χατζηιωάννου, που μαζί με τον αδελφό του Λουκά ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping. Το 1964 ο Βάσος δημιούργησε τη δική του αυτόνομη εταιρεία και το 1987 ο Πόλυς Χατζηιωάννου ακολούθησε δική του ρότα, ενώ το 2008 δημιούργησε τη Safe Bulkers και εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Aσχολείται και με επενδύσεις στο κομμάτι της ενέργειας.

26. CYPRUS SEA LINES – Ανδρέας Χατζηγιάννης

Αξία στόλου 1.108,22 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 22

Ο Ανδρέας Χατζηγιάννης ελέγχει τη ναυτιλιακή εταιρεία Cyprus Sea Lines, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο 22 πλοίων, και θεωρείται ένας από τους μετρ των αγοραπωλησιών. Εποπτεύει το σύνολο των ναυτιλιακών του δραστηριοτήτων εκ του σύνεγγυς, ενώ η συμμετοχή του στην Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών τον έχει φέρει πολλές φορές στο προσκήνιο λόγω των καίριων παρεμβάσεών του για τη “ρότα” που έχει χαράξει η ναυτιλία διεθνώς.

27. NEDA MARITIME – Οικογένεια Λυκιαρδόπουλου

Αξία στόλου 1.047,69 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 25

Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου κατάγεται από την Κεφαλλονιά. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ιδρύθηκε στον Πειραιά η Neda Maritime Agency Co. Ltd, ενώ σταθμός στην ιστορία του ομίλου είναι η κατασκευή και η απόκτηση το 1993 του πρωτοπόρου δεξαμενόπλοιου διπλού τοιχώματος VLCC “AROSA”. Η τρίτη πλέον γενιά της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, με επικεφαλής τους Φώτη, Νικόλαο και Μιχαήλ Λυκιαρδόπουλο, συνεχίζει επιτυχώς με σεβασμό και επιχειρηματική σύνεση το ναυτιλιακό όραμα.

28. SAMOS STEAMSHIP – Οικογένεια Ιγγλέση

Αξία στόλου 1.017,90 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 22

Η Samos Steamship διαθέτει εμπειρία άνω των 140 ετών στη ναυτιλιακή παγκόσμια ιστορία, ενώ διαχειρίζεται έναν στόλο 22 βαποριών, κυρίως tankers και bulk carriers. Ο Νικόλας Ιγγλέσης, με καταγωγή από τη Σάμο, ίδρυσε τη Samos Steamship και την Alberta Shipbrokers το 1991 μαζί με τα ξαδέρφια του Σταμάτη και Αντώνη Ιγγλέση.

29. OLYMPIC SHIPPING AND MANAGEMENT S.A. – Ίδρυμα Ωνάση

Αξία στόλου 993,68 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 18

Η εταιρεία Olympic Shipping and Management S.A. αποτελεί τη συνέχεια της Olympic Maritime, που ίδρυσε το 1952 στο Παρίσι ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Το Επιχειρηματικό Ίδρυμα δραστηριοποιείται κυρίως στη ναυτιλία, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις και επενδύσεις. Σύμφωνα με τη διαθήκη του ιδρυτή του, περίπου το 40% από τα καθαρά ετήσια κέρδη του Επιχειρηματικού αξιοποιούνται από το Κοινωφελές Ίδρυμα, ενώ τα υπόλοιπα επανεπενδύονται.

30. DIANA SHIPPING – Συμεών και Σεμίραμις Παληού

Αξία στόλου 950,14 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 34

Πρόκειται για έναν από τους παραδοσιακότερους και ισχυρούς Έλληνες πλοιοκτήτες. Ο Συμεών Παληός έχει χαράξει τη δική του ρότα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Με ανακοίνωσή του στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο γνωστοποίησε ότι η κόρη του, Σεμίραμις, αναλαμβάνει τα ηνία της Diana Shipping Inc. Η Σεμίραμις έχει εμπειρία 20 ετών στη ναυτιλιακή βιομηχανία, με γνώσεις στις εξαγορές, στα πληρώματα, στις ναυπηγήσεις και στην τεχνική διαχείριση.

31. STEALTHGAS INC. – Χάρης Βαφειάς

Αξία στόλου 894,57 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 44

Η StealthGas συμπλήρωσε 17 χρόνια στη Wall Street, με τον Χάρη Βαφειά, σε ηλικία 43 ετών, να μετράει ήδη σχεδόν 20 χρόνια στη ναυτιλία. Άρχισε την πορεία του εντυπωσιακά, αφού σε ηλικία 26 ετών οδήγησε τη StealthGas στο Χρηματιστήριο του Nasdaq και έγινε ο νεότερος διευθύνων σύμβουλος σε εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία.

32. CAPE SHIPPING S.A. – Τζένη Ανδριανοπούλου

Αξία στόλου 870,67 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 15

Επικεφαλής της Cape Shipping, έχει μεγαλώσει σε μια παραδοσιακή εφοπλιστική οικογένεια και από τις αρχές του 1980 ασχολείται και η ίδια ενεργά με τις οικογενειακές ναυτιλιακές δραστηριότητες. Μάλιστα έκανε αισθητή την παρουσία της στον χώρο όταν το 1999 ήταν η πρώτη γυναίκα που εξελέγη μέλος του δ.σ. του Greek Shipping Co-operation Committee, του ισχυρού εφοπλιστικού λόμπι του Λονδίνου.

33. NOMIKOS AM – Μάρκος Νομικός

Αξία στόλου 870,26 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 38

Ο Μάρκος Νομικός διευθύνει την AM Nomikos, που ιδρύθηκε στην Ελλάδα το 1958 από τον πατέρα του, Αναστάσιο Νομικό. Δραστηριοποιείται σε πλοία dry bulk και διαχειρίζεται συνολικά 38 πλοία. Η εταιρεία AM Nomikos ιδρύθηκε από τον Αναστάσιο Νομικό.

34. CONTSHIPS – Νικόλαος Πατέρας

Αξία στόλου 860,65 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 42

Το 2015 ιδρύει την εταιρεία Contships και ήδη τα 42 πλοία μεταφοράς container τον κατατάσσουν στους πιο σημαντικούς πλοιοκτήτες του κλάδου. Γιος του Διαμαντή Πατέρα, συνεχίζει την πλούσια ναυτική ιστορία της οικογένειάς του, με καταγωγή από τις Οινούσσες.

35. NEW SHIPPING LTD – Αδαμάντιος Πολέμης

Αξία στόλου 852,05 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 31

Οι ρίζες της οικογένειας Πολέμη φτάνουν δυόμισι αιώνες πίσω, στην Άνδρο. Ο Αδαμάντιος Πολέμης βρίσκεται συνεχώς στη διεθνή επικαιρότητα λόγω της έντονης επιχειρηματικής του δραστηριότητας. Μετά το διαζύγιο του 2014, η οικογενειακή εταιρεία Polembros, που σημαίνει αδελφοί Πολέμη –Polemis Brothers–, έμεινε στον Σπύρο Πολέμη, ενώ ο Αδαμάντιος έριξε το βάρος στη New Shipping, την οποία είχε συστήσει από το 2005.

36. TRANSMED SHIPPING – Χαράλαμπος Μυλωνάς

Αξία στόλου 851,19 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 29

Ο εφοπλιστής τα τελευταία 47 χρόνια διαπρέπει στην ποντοπόρο. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ήταν από τους πρώτους που εργάστηκαν για την ανάπτυξη της κυπριακής σημαίας. Το 1981 ο κ. Μυλωνάς ίδρυσε την Ένωση Κυπρίων Εφοπλιστών, που μετεξελίχθηκε πρόσφατα σε Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών και στην οποία διετέλεσε πρόεδρος για πάνω από 25 χρόνια.

37. CONBULK SHIPPING S.A. – Δημήτρης Δαλακούρας

Αξία στόλου 840,51 εκατ. δολ.

Αριθμός πλοίων 26

Γιος του μεγάλου Έλληνα ευπατρίδη πολιτικού και εφοπλιστή Γιώργου Δαλακούρα, συνεχίζει την οικογενειακή ιστορία πρωτοπορώντας στον χώρο της ποντοπόρου. Η Conbulk διαχειρίζεται 25 containerships και ένα φορτηγό, με την αξία τους να φτάνει τα 840 εκατομμύρια δολάρια.

Πηγή δεδομένων: VesselsValue

 

Navios- Αγγελική Φράγκου

Αγγελική ΦράγκουΗ  Χιώτισσα Αγγελική Φράγκου είναι πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings, της Navios Maritime Partners L.P., της Navios Tankers Management Inc. και της Navios Maritime Acquisition Corporation. Με εντυπωσιακή προσωπική ιστορία, μετέτρεψε σε ελάχιστα “ναυτικά” χρόνια τον όμιλο Navios στην μεγαλύτερη εισηγημένη ναυτιλιακή  στην αμερικανική χρηματαγορά. Συνολικά, διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 177 πλοία, χωρητικότητας 18 εκατομμυρίων τόνων. Από αυτά 92 είναι δεξαμενόπλοια, 46 φορτηγά και 39 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η κερδοφορία της εταιρείας εντυπωσιάζει καθώς το 2021 σημείωσε προσαρμοσμένα κέρδη ύψους 130,7 εκατομμυρίων δολαρίων. Τα έσοδα ανήλθαν στα 585,8 εκατομμύρια, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA έκλεισε στα 353,2 εκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία επένδυσε ένα δισεκατομμύριο δολάρια για τη ναυπήγηση 18 νεότευκτων πλοίων τα οποία θα παραλάβει έως το 2024.

Με την αντίστοιχη δυναμική, κινήθηκε ο όμιλος και το 2022. Το α’ τρίμηνο του έτους κατέγραψε έσοδα 127,8 εκατ. δολάρια, ενώ τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 73,8 εκατ. δολάρια.

Arcadia ShipManagement/Aegean Bulker – Γιώργος και Παναγιώτης Αγγελόπουλοι

Γιώργος & Παναγιώτης ΑγγελόπουλοςΔιατηρώντας την ελληνική σημαία στην συντριπτική πλειοψηφία του στόλου τους, τα αδέλφια Γιώργος Αγγελόπουλος και Παναγιώτης Αγγελόπουλος διευθύνουν  την Arcadia Shipmanagement  με στόλο  11 δεξαμενόπλοιων, ενώ στον όμιλο ανήκει και η Αegean Bulk, που διαχειρίζεται οκτώ φορτηγά πλοία. Από τα 19 πλοία, η ελληνική σημαία είναι τοποθετημένη στα 15 (και στα 11 δεξαμενόπλοια της Arcadia), από τα πιο υψηλά ποσοστά μεταξύ στόλου ελληνικών συμφερόντων,.  Είναι συνεχιστές μίας μεγάλης οικογενειακής παράδοσης και στην ναυτιλία. Το 1998 ο Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρεία Arcadia Shipmanagement, καθιερώνοντας την σε διεθνές επίπεδο με αδιαπραγμάτευτη αξία την κυριαρχία της ελληνικής σημαίας. Το 2000 ιδρύεται η AEGEAN BULK Co INC.  Πλέον, εταιρεία έχει αναπτυχθεί αποκλειστικά μόνο με νεότευκτα πλοία και ποτέ δεν έχει ασχοληθεί με την αγορά των μεταχειρισμένων, ολοκληρώνοντας με επιτυχία ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα με οικολογικό αποτύπωμα.

Neptune Lines Shipping/Neptune Dry – Μελίνα Τραυλού

Μελίνα ΤραυλούΗ κυρία Μελίνα Τραυλού διευθύνει τη μοναδική ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς οχημάτων, την Neptune Lines Shipping & Managing Enterprises που ίδρυσε ο πατέρας της Νίκος Τραυλός το 1975. Η ίδια βρίσκεται ήδη από τα μαθητικά της χρόνια κοντά στην εταιρεία την οποία κατάφερε να μεγενθύνει και να επεκτείνει. Σήμερα ο στόλος της Neptune Lines διαθέτει 18 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 2.500- 5.000 οχημάτων και μεταφέρει ετησίως πάνω από  1 εκατ. οχήματα σε 20 χώρες. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου -ένας από τους νεότερους στην Ευρώπη- είναι τα 8,5 έτη

Επίσης, η κυρία Τραυλού ίδρυσε πριν από 5 χρόνια την Neptune Dry που διαθέτει στόλο από πέντε φορτηγά πλοία. Είναι η πρώτη  γυναίκα πρόεδρος στην ιστορία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, από το 1916.

Πρόσφατα ξεχώρισε για την πρωτοβουλία της να προστατέψει από τον πόλεμο το πλήρωμα και τους αξιωματικούς της εταιρείας της που κατάγονται από την εμπόλεμη Ουκρανία. Συγκεκριμένα η εταιρεία Neptune Lines διασφάλισε την ασφαλή μετάβαση των ναυτικών και των οικογενειών τους στην Ελλάδα, παρέχοντας διαμονή, απαραίτητες παροχές, ιατρικό έλεγχο και ψυχολογική υποστήριξη. Μέσω εθελοντών μεταξύ των υπαλλήλων του γραφείου της εταιρίας στον Πειραιά, υπάρχει τακτική επαφή με τις οικογένειες που βρίσκονται ήδη εδώ, με στόχο να εξασφαλιστεί ένα ασφαλές, ζεστό και φιλόξενο περιβάλλον.

Η κ. Τραυλού, σχετικά με την πρωτοβουλία της εταιρείας της ανέφερε ότι “Για όλους εμάς στη Neptune, οι άνθρωποι μας είναι η προτεραιότητα μας και βρίσκονται στην καρδιά του οικοσυστήματος του Ομίλου μας. Θα ήθελα να εκφράσω τη συμπόνια και την αλληλεγγύη μου στους πονεμένους ναυτικούς μας και τις οικογένειες τους. Δεσμεύομαι προσωπικά να τους στηρίξω, μαζί με την ομάδα μου εδώ στην Ελλάδα, δημιουργώντας ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον, σε μια προσπάθεια να απαλύνω τον πόνο τους. Ως μέλη της εκτεταμένης οικογένειας του Ποσειδώνα, στεκόμαστε στο πλευρό τους”.
Η λίστα με τις top 50 ναυτιλιακές εταιρείες με βάση την αξία στόλου εδώ.

Η λίστα με τις top 50 ναυτιλιακές εταιρείες με βάση τον αριθμό πλοίων εδώ.

Η λίστα με τις top 20 εταιρείες bulker με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.

Η λίστα με τις top 20 εταιρείες tanker με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.

Η λίστα με τις top 12 εταιρείες LNG με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.

Η λίστα με τις top 16 εταιρείες container με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.

Η λίστα με τον αριθμό των πλοίων που έγιναν παραγγελία από ελληνικές εταιρείες το 2021 εδώ.

Η λίστα με τον αριθμό των πλοίων που έγιναν παραγγελία από ελληνικές εταιρείες το 2022 εδώ.

Η λίστα με τις top 5 σημαίες κρατών και η ελληνική στη ναυτιλία εδώ.

Η λίστα με τις top 10 χώρες σε αγοραπωλησίες πλοίων το 2021 εδώ.

Η λίστα με τις top 10 χώρες σε αγοραπωλησίες πλοίων το 2022 εδώ.
* Αναδημοσίευση από την ειδική έκδοση του περιοδικού Forbes “Ποσειδώνια 2022” 

Η A list των Ελλήνων εφοπλιστών | Capital

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ευρωπαϊκό Κονκλάβιο: «Ευρώπη 2040: Το Αύριο είναι Σήμερα»

Το Ευρωπαϊκό Κονκλάβιο είναι μια πρωτοβουλία από πρώην υπουργούς, κορυφαίους διπλωμάτες και διανοητές από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Έχει ως στόχο να αναδείξει τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση και πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των Ευρωπαίων

Πανικός στην Τουρκία για το ΠΓΥ ΗΡΑΚΛΗΣ (Α472): «Δεν ύψωσε Τουρκική σημαία» στην Σμύρνη – Τι απαντά το Τουρκικό ΥΠΑΜ

Πανικός έχει ξεσπάσει στα Τουρκικά social media και μέσα ενημέρωσης σήμερα για το πλοίο του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, ΠΓΥ ΗΡΑΚΛΗΣ (Α-472), το οποίο πυροδότησε αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τη μη ύψωση της τουρκικής σημαίας κατά την επίσκεψή του

Α’ Υπαρχηγός Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής Αντιναύαρχος Λ.Σ. ΡΕΪΖΗΣ Δρόσος

Γεννήθηκε στη Σητεία το έτος 1969. Είναι απόφοιτος του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Πειραιά. Εισήλθε στη Σχολή Δοκίμων Σημαιοφόρων Λ.Σ. το 1993 και αποφοίτησε το 1995 με το βαθμό του Σημαιοφόρου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Υπηρέτησε στο Λιμεναρχείο Ρεθύμνου ως Υπολιμενάρχης και στα

Την παραίτησή τους από την κυβέρνηση υποβάλλουν Γιάννης Μπρατάκος και Σταύρος Παπασταύρου

Την παραίτησή τους υπέβαλαν ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου και ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Γιάννης Μπρατάκος, οι οποίες έγιναν αποδεκτές από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Σύμφωνα με την κυβέρνηση ο πρωθυπουργός τους ευχαρίστησε για τη συνεργασία και έκανε αποδεκτές τις παραιτήσεις τους.   «Η

Μετάβαση στο περιεχόμενο