Η άνοδος των τιμών θα φέρει τον «σκοτειν

Αν ξεπεράσει το πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι θα υποχρεώσει πολλές δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, να αποχωρήσουν από το εμπόριο

Ανακατατάξεις και κινδύνους όσον αφορά την ασφαλή μεταφορά του διά θαλάσσης φέρνει η άνοδος της τιμής του αργού πετρελαίου σε νέα υψηλά επίπεδα. Αν και όπως έχουν εκτιμήσει οι αναλυτές δεν πρόκειται διεθνώς να πιεσθούν σημαντικά οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων, εντούτοις σοβαρές αλλαγές θα σημειωθούν στο εμπόριο του ρωσικού αργού.

Σύμφωνα με μελέτη της Κpler ηάνοδος της τιμής του πετρελαίου θα σπρώξει προς τα πάνω και την τιμή του ρωσικού αργού και στην περίπτωση αυτή, εφόσον αυτή περάσει το πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι, θα υποχρεώσει πολλές δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, να αποχωρήσουν από το εμπόριο αυτό και τη θέση τους θα πάρουν δεξαμενόπλοια που ανήκουν στον «σκοτεινό στόλο» ο οποίος είναι και λιγότερο ποιοτικός και λιγότερο ασφαλής, καθώς οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες της Δύσης δεν θα μπορούν να τα καλύψουν.

Η Kpler υπολογίζει ότι ο αριθμός των ελληνικών δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό θα μειωθεί απότομα εάν οι παγκόσμιες τιμές ξεπεράσουν τα 90 δολάρια το βαρέλι λόγω της πίεσης στο σύστημα ανώτατων ορίων τιμών του πετρελαίου.

Τα ελληνόκτητα πλοία μετέφεραν περίπου το 40% των ρωσικών εξαγωγών αργού και προϊόντων πετρελαίου τον Μάρτιο, μεγαλύτερο από οποιονδήποτε άλλο στόλο, συμπεριλαμβανομένων του ρωσικού, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας. Επισημαίνεται ότι τα ελληνικά δεξαμενόπλοια αποτελούν το 27% του συνόλου του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων.

Επίσης υπενθυμίζεται ότι οι ευρωπαϊκές ναυτιλιακές μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό αργό χωρίς να παραβιάζουν τις κυρώσεις εάν το φορτίο έχει πουληθεί κάτω από την τιμή πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι, που αποφάσισαν οι χώρες της G7 τον περασμένο Δεκέμβριο.Επιπλέον την περασμένη εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε στα κράτη-μέλη ότι το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου αποδεικνύεται αποτελεσματικό και πλήττει το Κρεμλίνο, χωρίς να διαταράσσει την αγορά, και θα παραμείνει προς το παρόν αμετάβλητο.

Ολα όμως τα αλλάζει η αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής από τον Μάιο που ανακοινώθηκε από ορισμένα κράτη του ΟΠΕΚ+, συμπεριλαμβανομένων της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας, απόφαση που οδήγησε σε εκτίναξη των τιμών του αργού στα 85 δολάρια, γεγονός που με τη σειρά του άσκησε πίεση στα επίπεδα ανώτατων τιμών.

Το ρωσικό αργό διαπραγματεύεται, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, με έκπτωση σε σχέση με άλλες ποιότητες, όμως μια αύξηση της τιμής του αργού Brent στα 90 δολάρια πιθανότατα θα ανάγκαζε τους έλληνες πλοιοκτήτες να αποσυρθούν από τις συναλλαγές για να αποφύγουν τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου που έχει αγορασθεί πάνω από τα ανώτατα όρια τιμών, δήλωσε στοTradewinds o αναλυτής της Kpler, Μάθιου Ράιτ.

Αυτό θα επέτρεπε σε έναν «γκρίζο στόλο» πλοίων που ανήκουν ή είναι ασφαλισμένα εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης – και δεν υπόκεινται σε κυρώσεις – να αντικαταστήσουν τα πλοία ναυτιλιακών εταιρειών της Ευρώπης.

Αξίζει να επισημανθεί ότι η σχετική σταθερότητα των τιμών του αργού από την έναρξη του ανώτατου ορίου τιμών τον περασμένο Δεκέμβριο έχει περιορίσει μέχρι στιγμής τη ζήτηση για τον γκρίζο στόλο.

«Υπάρχουν αρκετά πλοία για να καλύψουν το κενό που θα αφήσουν οι Ελληνες, επομένως δεν είναι πιθανό να αποτελέσει εμπόδιο για τις εξαγωγές, αλλά θα προκαλέσει αλλαγές στην αγορά», δήλωσε ο Ράιτ.

Τα ελληνόκτητα πλοία θα αναζητήσουν αλλού μεταφορικό έργο, ωστόσο όλο το ρωσικό αργό και τα προϊόντα θα φορτώνονται σε πλοία άλλων εθνικοτήτων και αγνώστων πλοιοκτητών που μπορεί να μην έχουν επαρκή ασφαλιστική κάλυψη και αυτό προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία. Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Καναδά στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ένας στόλος μεταξύ 300 και 600 δεξαμενόπλοιων λειτουργεί επί του παρόντος ως «σκοτεινός στόλος» για να αποφύγει τις κυρώσεις και το υψηλό κόστος ασφάλισης.

Αυτός ο στόλος αποτελείται κυρίως από παλαιότερα πλοία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που δεν έχουν επιθεωρηθεί πρόσφατα, έχουν υποτυπώδη συντήρηση, ασαφή ιδιοκτησία και σίγουρα σοβαρή έλλειψη ασφάλισης, δήλωσε ο εκπρόσωπός του.

Η S&P Global Market Intelligence εκτίμησε νωρίτερα αυτόν τον μήνα έναν σκιώδη στόλο 443 πλοίων, ενώ η Trafigura ανεβάζει τον «σκοτεινό στόλο» στα 650 δεξαμενόπλοια.

Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρόβλεψη για δεύτερη οικονομική κρίση το 2026 για Ελλάδα και άλλες χώρες

Ως ορόσημο αναγνωρίζεται το 2026 για την ευρωπαϊκή οικονομία, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, που προειδοποιούν πως χώρες με υψηλό χρέος, όπως η Ελλάδα, αλλά και η Ιταλία και η Γαλλία, θα βρεθούν αντιμέτωπες με τον κίνδυνο επιστροφής σε μια δημοσιονομική

Η υπερφορολόγηση μισθωτών και συνταξιούχων – Πώς τα €50 της αύξησης γίνονται €1 την ημέρα (Παραδείγματα)

Στους φτωχούς και πολύ φτωχούς συμπολίτες μας οι οποίοι δεν μπορούν να βγάλουν το μήνα με τα εισοδήματα που εισπράττουν, στηρίζεται η εκτέλεση του προϋπολογισμού, αλλά και το πρωτογενές πλεόνασμα με το οποίο θα πληρωθούν τα χρέη του παρελθόντος. Σύμφωνα με τα

Επίσκεψη Αρχηγού ΓΕΑ στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας

Την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024, ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, επισκέφτηκε την Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας, όπου τον υποδέχθηκαν o Διοικητής της 117 Πτέρυγας Μάχης (117ΠΜ), Ταξίαρχος (Ι) Ιωάννης Καραμάνης και ο Διοικητής του Κέντρου

Διεξαγωγή Σχολείου με Αντικείμενο «Στρατηγικός Σχεδιασμός Ανάπτυξης και Μετακίνησης Δυνάμεων»

Από την Δευτέρα 11 έως την Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024 διοργανώθηκε από την Διεύθυνση Υποστήριξης Διοικητικής Μέριμνας του ΓΕΕΘΑ το Διακλαδικό Σχολείο Εκπαίδευσης του ΝΑΤΟ με αντικείμενο «Στρατηγικός Σχεδιασμός Ανάπτυξης και Μετακίνησης Δυνάμεων» (Strategic Deployment and Movement Planning), στις εγκαταστάσεις

Μετάβαση στο περιεχόμενο