Η Ε.Α.Σ. περνάει από το Μαξίμου: Κινδυνεύουν (πάλι) οι συντάξεις χηρείας – Ώρα αποφάσεων

Ώρα αποφάσεων στην Κυβέρνηση για κρίσιμα ασφαλιστικά θέματα που ενδιαφέρουν χιλιάδες ασφαλισμένους, με κυριότερα εξ αυτών την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) και τις συντάξεις χηρείας.

Για το λόγο αυτό, προγραμματίζεται σύσκεψη έως το τέλος της τρέχουσας εβδομάδας στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, για να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Για την ΕΑΣ, ζητούμενο αποτελεί η μείωση της επιβάρυνσης για τουλάχιστον 750.000 δικαιούχους και η πιο δίκαιη κατανομή της, καθώς πρόκειται για εισφορά που καταβάλλεται από το 2012 και μετά, δηλαδή επιβλήθηκε κατά την μνημονιακή περίοδο. Για τις συντάξεις χηρείας, η εκκρεμότητα που υπάρχει από το 2020, σχετίζεται με δικαιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα και στους οποίους δεν έχουν εφαρμοστεί οι περικοπές που προσδιόριζε ο «νόμος Κατρούγκαλου» (ν. 4387/16). Ταυτόχρονα βέβαια, στην σύσκεψη θα υπάρχει διευρυμένη θεματική ατζέντα, αφού αναμένεται να συζητηθούν και άλλα θέματα ασφαλιστικού ενδιαφέροντος, όπως είναι το πλαφόν στις ασφαλιστέες αποδοχές (7.373,53 ευρώ για φέτος), ο Ενιαίος Κανονισμός Παροχών σε χρήμα, η λίστα αναπηρίας για τις αξιολογήσεις που λαμβάνουν τα ΚΕΠΑ, ακόμα και η πορεία εκκαθάρισης των συντάξεων (κύριων και επικουρικών).

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ΕΑΣ, καλά πληροφορημένες πηγές θέλουν να υπάρχει έτοιμη πρόταση που θα παρουσιαστεί στο Μαξίμου και θα ορίζει ότι θα διατηρηθεί το όριο των 1.400 ευρώ. Όμως, είναι πιθανό να αλλάξουν οι συντελεστές καταβολής εισφοράς, έτσι ώστε να μειωθεί η επιβάρυνση για τους συνταξιούχους. Επίσης, θα πρέπει να αποφασιστεί εάν η παρακράτηση θα γίνεται από το πρώτο ευρώ, όπως σήμερα, ή από το ποσό έναρξης της εισφοράς και άνω. Υπέρ των αλλαγών, έχει ταχθεί και ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου, ο οποίος έχει αναφέρει ότι «υπάρχουν προβληματικά σημεία, που χρήζουν βελτίωσης». Για παράδειγμα έχει εντοπιστεί ότι είναι επιβαρυντικό πως η εισφορά διπλασιάζεται από 3%, σε 6%, από το πρώτο στο δεύτερο κλιμάκιο, δηλαδή από τα 1.400 στα 1.700 ευρώ. Η Εισφορά Αλληλεγγύης κυμαίνεται από 3% έως 14% και καταβάλλεται για εισόδημα από συντάξεις που είναι μεγαλύτερο από 1.400  ευρώ. Χρηματοδοτεί το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) και εκτιμάται ότι έως τώρα έχει δημιουργήσει «μαξιλάρι» για το Ασφαλιστικό Σύστημα, ύψους 14 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι από την ΕΑΣ, στον προϋπολογισμό έχει εκτιμηθεί έσοδο, που για φέτος φτάνει στα 555 εκατ. ευρώ (435 εκατ. ευρώ από τις κύριες και 120 εκατ. ευρώ από τις επικουρικές συντάξεις). Επίσης, όπως έχει τονίσει ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, δεν υπάρχουν περιθώρια παροχών, σε σχέση με όσα έχουν καταγραφεί στον προϋπολογισμό.

Αναφορικά με τις συντάξεις χηρείας, το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός πως από τον Οκτώβριο του 2020, εφαρμόζεται παλαιότερη διάταξη νόμου για τους δικαιούχους του δημοσίου τομέα, όχι όμως και για εκείνους του ιδιωτικού. Σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη, μετά την πάροδο τριετίας που καταβάλλεται η συγκεκριμένη σύνταξη, υποχωρεί κατά 50% το ποσό που αποδίδεται στον δικαιούχο. Στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έχουν συσσωρευτεί πάνω από 34.000 τέτοιες περιπτώσεις δικαιούχων, για τους οποίους αν εφαρμοστεί η ίδια διάταξη από την ίδια χρονική περίοδο, θα πρέπει να επιστραφούν προς το Δημόσιο Ταμείο, αναδρομικά ποσά ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Έτσι, καλείται το Μαξίμου να αποφασίσει εάν η περικοπή θα πραγματοποιηθεί από το 2020, ή από τούδε και στο εξής, σε μια προσπάθεια να περιοριστούν οι δεδομένες αντιδράσεις που θα υπάρξουν. Στη δεύτερη περίπτωση βέβαια, πρέπει να υπάρξει νέα ειδική διάταξη νόμου. Επίσης, πρέπει να αποφασιστεί, στο ενδεχόμενο που αναζητηθούν ποσά, σε πόσες δόσεις θα επιστραφούν, καθώς θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει ειδική ρύθμιση, γι’ αυτές τις περιπτώσεις δικαιούχων.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεταφέροντας 11 ρ/κ από Ασία σε Ευρώπη με το πλοίο ανύψωσης βαρέων βαρών “Happy Star”

Μια εντυπωσιακή φωτογραφία ήρθε στη δημοσιότητα από το πλοίο ανύψωσης βαρέων βαρών Happy Star, το φόρτωσε και μετέφερε 11 ρυμούλκα από την Ασία προς την Ευρώπη. Το 156 μέτρων πλοίο διαθέτει δυο γερανούς με ανυψωτική ικανότητα 1100 τόνους! Το Happy

Δεξαμενόπλοια: Ο σκιώδης στόλος που μεταφέρει ιρανικό πετρέλαιο παραμένει στο παιχνίδι

Αυτό, όπως μεταδίδει το Hellenic Shipping News, πρακτικά σημαίνει ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν επιπτώσεις  στη μελλοντική προσφορά δεξαμενόπλοιων. Στην τελευταία της εβδομαδιαία ανάλυση η ναυλομεσιτική εταιρεία Gibson αναφέρει πως “οι ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου συνεχίζονται, παρά το γεγονός ότι έχουν

Ώρα νησιού: Γιατί κάποια θέρετρα στις Μαλδίβες μετακινούν τα ρολόγια τους μια ώρα μπροστά

Μπορεί να είναι αλήθεια ότι τα πολυτελή θέρετρα των Μαλδίβων τα έχουν πραγματικά όλα – το τιρκουάζ νερό, την πλούσια θαλάσσια ζωή και, σε ορισμένες περιπτώσεις, το δικό τους σύστημα χρόνου. Αναφέρεται ως «ώρα του νησιού», δεν είναι μια μεταφορική ρήση που

Σύγκρουση και βύθιση πλοίου στον Εύξεινο Πόντο

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Τρία μέλη πληρώματος Συριακής εθνικότητας αγνοούνται όταν το 36 ετών πλοίο τους συγκρούσθηκε και βυθίστηκε στο διάδρομο σιτηρών της Ουκρανίας πλησίον των ακτών της Ρουμανίας τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου (18/5). Tο υπό σημαία Τανζανίας

Μετάβαση στο περιεχόμενο