Η επανεκκίνηση των μεγάλων ναυπηγείων: Τα σχέδια Προκοπίου – Ξενοκώστα

Τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας επαναλειτουργούν μέσα στο 2023, ύστερα από περιπέτειες πολλών ετών. Τι σχεδιάζουν οι νέοι ιδιοκτήτες, σε ποιες δραστηριότητες θα στραφούν.

Αποφασισμένοι να αναστήσουν μέσα στο 2023 τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας φαίνονται οι επιχειρηματίες που ηγούνται πλέον αυτών. Τόσο ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου όσο και ο πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της ONEX Πάνος Ξενοκώστας, λίγο πριν μπει το νέο έτος έχουν ήδη σηκώσει τα «μανίκια» και ετοιμάζονται να επαναλειτουργήσουν τα ναυπηγεία.

Μετά από χρόνια παρακμής και την ώρα που ο πόλεμος στην Ουκρανία δείχνει πόσο αναγκαίο είναι να αλλάξει ο ενεργειακός χάρτης της Ευρώπης, τα ελληνικά ναυπηγεία καλούνται να παίξουν σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο σε όλη την Αν. Μεσόγειο.

Τους πρώτους μήνες του καινούργιου χρόνου θα γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, η μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον Ειδικό Διαχειριστή στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, καθώς στις αρχές Δεκεμβρίου ξεμπλόκαρε και επίσημα η μεταβίβαση τους στην εταιρεία «Milina Enterprises Company Limited» έναντι του ποσού των 37.316.041 ευρώ, καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας δημοσίευσε τις υπ΄ αριθμ. 2375 και 2376/2022 αποφάσεις με τις οποίες έκρινε ότι είναι αναρμόδιο το ΣτΕ να επιλύσει τη διένεξη που έχει ανακύψει μεταξύ του Δήμου Χαϊδαρίου και της «ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» (ΕΤΑΔ Α.Ε.) και αρμόδια είναι τα πολιτικά δικαστήρια.

Το θέμα των χρεών προς τους εργαζόμενους έχει τακτοποιηθεί με την ψήφιση της τροπολογίας στη Βουλή, οπότε αυτό που μένει είναι πλέον ο επενδυτής να μπει στο ναυπηγείο.

Ένα από τα μεγάλα ατού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι το απόλυτα εξειδικευμένο προσωπικό του, που και όσο λειτουργούσε το ναυπηγείο σε ειδικό καθεστώς δούλευε πάνω σε πλοία του Πολεμικού Ναυτικού.

Από την πλευρά του κ. Γ. Προκοπίου, σύμφωνα με πληροφορίες είναι διατεθειμένοι να «ρίξουν» στο ναυπηγείο 200 – 300 εκατ. ευρώ, ώστε να το εκσυγχρονίσουν και να μπορεί να ανταποκριθεί στα μεγαλόπνοα σχέδια του νέου ιδιοκτήτη του.

Ο Γιώργος Προκοπίου είναι ένας από τους μεγαλύτερους και ισχυρότερους πλοιοκτήτες παγκοσμίως και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις που παρατηρούνται στον ενεργειακό τομέα. Σημειώνεται παράλληλα ότι στην περιοχή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, σύμφωνα με νόμο που ψηφίστηκε και ορίζει τις χρήσεις, επιτρέπεται η ανάπτυξη σταθμού FSRU. Οι επενδύσεις θα προχωρήσουν με τη διαδικασία της ταχείας αδειοδότησης (fast track).

Στο συγκεκριμένο ναυπηγείο θα κατασκευάζονται και θα συντηρούνται σκάφη του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού, ενώ θα γίνεται επίσης συντήρηση, μετασκευή και ναυπήγηση γιοτ. Τα ναυπηγεία διαθέτουν δύο μόνιμες δεξαμενές 500 και 250 χιλιάδων τόνων, καθώς και τρεις μικρότερες πλωτές δεξαμενές (72 χιλιάδες, 60 χιλιάδες και 36 χιλιάδες τόνοι). Όπως και κεκλιμένη ναυπηγική κλίνη για την καθέλκυση πλοίων ή τμημάτων αυτών.

Επίσης μέσα στα σχέδιά του είναι η κατασκευή μιας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από LNG, ενώ ο ίδιος έχει LNG Carriers.

Ωστόσο, οι δραστηριότητες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν θα είναι μόνο εμπορικές, καθώς η Naval Group τα έχει επιλέξει ως συνεργάτη για την κατασκευή τριών κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού σε περίπτωση που η γαλλική εταιρεία πάρει το πρόγραμμα.

Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι αυτά που έφτιαξαν τα υποβρύχια 214 του Πολεμικού Ναυτικού, που αποτελούν ένα υπερόπλο της χώρας στη θάλασσα.

Η «ανάσταση» των Ναυπηγείων Ελευσίνας

Το 2022 για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ήταν ιδιαίτερα παραγωγικό, καθώς μετά από χρόνια απραξίας και ενώ όλοι έβαζαν στοίχημα ότι το τέλος τους ήταν πολύ κοντά, ήρθε η ONEX του Πάνου Ξενοκώστα να αποδείξει ότι όλα μπορούν να γίνουν.

Έτσι μετά από ένα αγώνα δρόμου τα Ναυπηγεία έχουν μπει στην τελική ευθεία για την επαναλειτουργία τους. Το σχέδιο εξυγίανσής τους έχει κατατεθεί στο αρμόδιο δικαστήριο η απόφαση του οποίου και αναμένεται την άνοιξη, το πρώτο εμπορικό πλοίο το φορτηγό supramax Star Cleo της εταιρείας Star Bulk, χωρητικότητας 56.582 dwt, ναυπηγήσεως του 2013, έχει μπει ήδη  για επισκευή μετά από πολλά χρόνια και οι εργαζόμενοι μετά από χρόνια έλαβαν ένα μισθό και δώρο Χριστουγέννων από την ONEX Shipyards.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και CEO της ONEX Πάνο Ξενοκώστα, το καλοκαίρι του 2023 τα ναυπηγεία θα επαναλειτουργήσουν.

Στόχος πλέον της ONEX είναι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο εμπορικό κομμάτι τους, να μπορούν να επισκευάζουν μέχρι και 200 πλοία όλων των τύπων τον χρόνο με ιδιαίτερη εστίαση στα ενεργειακά πλοία (μεταφοράς LNG), καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδείξει τις αδυναμίες που υπάρχουν στην ενεργειακή ασφάλεια, ανεξαρτησία και τροφοδοσία της περιοχής αλλά και της Ευρώπης.

Παράλληλα, ένα άλλο πολύ σημαντικό κομμάτι στο οποίο θέλουν να δραστηριοποιηθούν είναι το κομμάτι των των υπεράκτιων αιολικών, κατασκευάζοντας πλατφόρμες. Πρόκειται για έργο μεγάλης κλίμακας, καθώς η χώρα θέλει να αναπτύξει ισχύ 2 γιγαβάτ έως το 2030.

Στο πλευρό της ONEX στα σχέδια αναβίωσης των ναυπηγείων είναι η Αμερικανική Αναπτυξιακή Τράπεζα DFC, η οποία και στηρίζει την εταιρεία με 102 εκατ. δολάρια, ενώ η αυτοχρηματοδότηση του ομίλου φτάνει τα 70 εκατ. ευρώ. 

Σημαντικός είναι και ο ρόλος που αναμένεται να παίξουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στον αμυντικό τομέα της χώρας καθώς πριν μερικές ημέρες υπεγράφη συμφωνία για τη δημιουργία γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών με σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία και άμυνα μεταξύ της ONEX και του ιταλικού κολοσσού της Fincantieri.

Η ιταλική Fincantieri είναι μία από τις δύο εταιρείες που διεκδικούν το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού μαζί με τη γαλλική Naval Group.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστρατοι ΛΣ-ΕΛΑΚΤ: Παιδιά ενός κατώτερου Θεού;

Όταν, το 1919, ιδρύθηκε το Λιμενικό Σώμα, προήλθε από τα «σπλάχνα» του Πολεμικού Ναυτικού.  Έτσι, βάσει εθνικών σχεδίων, το Λιμενικό Σώμα είναι Σώμα υπαγόμενο στο συγκεκριμένο κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Παρότι στο παρελθόν επανειλημμένα αμφισβητήθηκε, αυτός ο «γνήσιος

21 Απριλίου 1967: Οι Στρατιωτικοί που είπαν ΟΧΙ στη χούντα

Το πρωί της 21ης Απριλίου 1967 η Ελλάδα έμπαινε στο γύψο μιας ακόμη στρατιωτικής χούντας. Οι συνέπειες για τον ελληνισμό ήταν βαρύτατες, Επτά χρόνια μετά οι ανόητοι που κατέλυσαν τη Δημοκρατία ξεπουλούσαν και τη Κύπρο. Το στίγμα της χούντας βάραινε

Εκσυγχρονισμός πολλαπλών εκτοξευτών RM-70: Στον εξοπλιστικό σχεδιασμό του Στρατού Ξηράς το Πυροβολικό Μάχης

* Του Κώστα Σαρικά Η ενίσχυση του Πυροβολικού Μάχης αποτελεί προτεραιότητα για τον Στρατό Ξηράς έπειτα και από την επανεξέταση όλων των εξοπλιστικών προγραμμάτων στο πλαίσιο εξορθολογισμού που αποφάσισε η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Μεταξύ των προγραμμάτων που πήραν το «πράσινο» φως

MED-5: Μέτρα πρόληψης των μεταναστευτικών ροών και όχι απώθησής τους ζητούν οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου

Οι πέντε μεσογειακές χώρες που αποτελούν τα νότια σύνορα της Ευρώπης και οι οποίες εκ των πραγμάτων βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μεταναστευτικής πίεσης και του προβλήματος της παράνομης διακίνησης απεύθυναν έκκληση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να σταματήσει να έχει πολιτικές κυρίως

Μετάβαση στο περιεχόμενο