Ινδικός διάδρομος μέσω Θράκης

Τι συζητούν Αθήνα – Νέο Δελχί στο παρασκήνιο – Στόχος της κυβέρνησης να μη διαταραχθούν οι ισορροπίες με την Κίνα

Δύο ελληνικά λιμάνια στην περιφερειακή ενότητα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, το λιμάνι της Καβάλας και το γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σχεδιάζεται από την Αθήνα να γίνουν κόμβοι για τον Οικονομικό Διάδρομο IMEC (Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης), καθιστώντας την Ελλάδα πύλη της Ινδίας προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Επισημαίνεται ότι ο IMEC συμφωνήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 στη Σύνοδο Κορυφής της G20 στο Νέο Δελχί (με συμβαλλόμενα μέρη τις Ινδία, ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και ΕΕ) ως ένα φιλόδοξο εγχείρημα μιας εναλλακτικής διαδρομής στον κινεζικό οικονομικό δρόμο «Βelt and Road Initiative» (BRI). Εκτοτε, λαμβάνουν χώρα πρωτοβουλίες από ελληνικής πλευράς που κινούνται στη σφαίρα της οικονομικής διπλωματίας για την περαιτέρω ενίσχυση των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας, με κορυφαία εξ αυτών την επίσκεψη του έλληνα πρωθυπουργού στο Νέο Δελχί τον περασμένο Φεβρουάριο, τον οποίο  συνόδευαν ομάδα υπουργών και πολυπληθής επιχειρηματική αποστολή.

Και ενώ στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ο χρόνος πλέον μετρά αντίστροφα για το τέλος Απριλίου και την επίσημη έναρξη λειτουργίας του FSRU, της πρώτης πλωτής μονάδας στη χώρα για αποθήκευση και επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου – γεγονός που μετατρέπει την πρωτεύουσα του Εβρου και τη Θράκη εν γένει σε ενεργειακό κόμβο -, ήδη δρομολογείται, σύμφωνα με πληροφορίες, ένας δεύτερος αντίστοιχος πλωτός σταθμός στην περιοχή, ο FSRU2, που αναμένεται να προσφέρει στην ευρύτερη περιοχή ακόμα υψηλότερα επίπεδα ενεργειακής θωράκισης.

Ισορροπίες με Πεκίνο

Παράλληλα, προκειμένου να διατηρηθούν οι αναγκαίες ισορροπίες με την Κίνα και οι υφιστάμενες εμπορικές σχέσεις μας μέσω και της κινεζικής δραστηριοποίησης στο λιμάνι του Πειραιά, το προσεχές διάστημα από την Αθήνα σχεδιάζεται να ξεδιπλωθούν διπλωματικές κινήσεις με επισκέψεις υπουργών στο Πεκίνο, ώστε να παραμένουν οι δίαυλοι ανοιχτοί και με τον Δρόμο του Μεταξιού και να μπορεί η Ελλάδα να συνεχίσει να αποτελεί βασικό «παίκτη» για όλα τα εν εξελίξει εγχειρήματα διαπεριφερειακών οδών εμπορίου, μεταφορών και ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση, ο ινδικός διάδρομος εξελίσσεται σε θέμα πρώτης προτεραιότητας για την Αθήνα, η οποία επιδιώκει να ενεργοποιήσει ένα ευρύτερο συμμαχικό δίκτυο για τον νέο στόχο. Και αυτό γιατί τα ελληνικά λιμάνια δεν παίζουν χωρίς αντίπαλο, καθώς για τη διασύνδεση με τον IMEC έντονο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και άλλες μεσογειακές χώρες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.

«Είναι επιτακτική ανάγκη να εργαστούμε πολυμερώς μαζί με την Ινδία με χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία για να αναπτύξουμε τις κοινές πολιτικές μας με επίκεντρο τον IMEC» τόνιζε από το Νέο Δελχί ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, προσθέτοντας ότι «τα ελληνικά λιμάνια μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν το κατώφλι του διαδρόμου προς την Ευρώπη». Ο ίδιος, άλλωστε, στη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει προ δύο εβδομάδων στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» υπογράμμιζε ότι για το εν λόγω έργο, που προάγει τη διασυνδεσιμότητα, το διεθνές εμπόριο και την περιφερειακή και ενεργειακή συνεργασία, η Αθήνα είναι σε επαφή με τις χώρες διέλευσης του IMEC για την οικοδόμηση συνεργειών και την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών. Επισημαίνεται ότι για τον IMEC είχε συζητήσει ο έλληνας υπουργός και με τον εμιρατινό υπουργό Βιομηχανίας και Τεχνολογίας, ο οποίος επισκέφθηκε πρόσφατα την Αθήνα.

Ιδανική επιλογή

Ο άξονας των λιμανιών σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη δείχνει ιδανική επιλογή για την Αθήνα, στον αντίποδα και με την ευρωπαϊκή πύλη που έχει ανοίξει από χρόνια για την Κίνα μέσω του λιμανιού του Πειραιά, και γι’ αυτό είχε φροντίσει να προϊδεάσει ήδη το Νέο Δελχί ο Γιώργος Γεραπετρίτης, διαβεβαιώνοντας τον περασμένο Φεβρουάριο την ινδική κυβέρνηση πως «η Ελλάδα θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για την περαιτέρω πρόοδο της κατασκευής του διαδρόμου IMEC» και πως για την πραγματοποίηση του συγκεκριμένου έργου υπάρχουν «σημαντικά λιμάνια και στη Βόρεια Ελλάδα».

«Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει την πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη με τα ελληνικά λιμάνια να λειτουργούν ως κόμβος του διαδρόμου IMEC» διαμήνυε παράλληλα ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, αρμόδιος για θέματα οικονομικής διπλωματίας, κάνοντας λόγο και για κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου που θα συνδέει Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε.

Premium έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραχώρηση αιγιαλών και παραλιών: Οι αλλαγές που φέρνει ο ν. 5092/2024*

Στοχεύοντας στη μεγαλύτερη διαφάνεια των διαγωνισμών παραχώρησης μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής διαδικασίας και την υψηλότερη αποτελεσματικότητα των ελέγχων μέσω της αξιοποίησης της σύγχρονης τεχνολογίας σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των ποινών, προσπαθεί να αντιμετωπίσει διαχρονικές παθογένειες. Από την άλλη, όμως, έχει

Οι θέσεις της CLIA για τη θαλάσσια συνδεσιμότητα

Στη συνάντηση, ο κ. Vago εξέφρασε την αλληλεγγύη του κλάδου της κρουαζιέρας προς τον ευρύτερο ναυτιλιακό τομέα στον κορυφαίο στόχο της διασφάλισης της ασφάλειας των ναυτικών, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες απειλές στην Ερυθρά Θάλασσα και αλλού. Η CLIA ανέδειξε την

Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο: Συζητήθηκε η περικοπή των δώρων στους συνταξιούχους

Ειδικότερα, η κυρία Σταυρουλάκη έθεσε ζήτημα αν πράγματι υπάρχει θέμα αντιθέτων αποφάσεων (δηλαδή θέμα παραδεκτού) μεταξύ των αποφάσεων του ΣτΕ και του Α.Π., καθώς το κάθε ένα από αυτά τα δύο δικαστήρια επελήφθη επί διαφορετικών νομοθετικών δεδομένων. Κατά την εισηγήτρια, τον Α.Π. τον

Χούθι: «Έχουμε επιτεθεί σε περισσότερα από 100 πλοία του εχθρού»

Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν σε περίπου 100 πλοία «που συνδέονταν με τον εχθρό», δηλαδή το Ισραήλ, στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αφότου ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις τους σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Λωρίδας της

Μετάβαση στο περιεχόμενο