Κρουαζιερόπλοια (*)

(*) Γράφει ο κ. Ηλίας Κανέλλης

ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΕΣ, ένα κρουαζιερόπλοιο έριξε άγκυρα στην Αμοργό. Έχει περί τους 1.400 επιβάτες, που κολυμπούν, τρώνε, ψωνίζουν, καταναλώνουν στο νησί. Θαυμάσια;

Στο πεδίο της ηθικολογίας, που κυρίως λειτουργεί στα σόσιαλ μίντια, αυτό δεν είναι θαυμάσιο αλλά πρόκληση. Και στα σόσιαλ άρχισε ο πόλεμος εναντίον της αλλοτρίωσης του μαζικού τουρισμού.

Έτσι άρχισαν οι θρηνωδίες: πάει κι η Αμοργός.

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΕΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ, όπου υπήρχε θάλασσα, όπου υπήρχαν νησιά κι όπου λειτουργούσαν λιμάνια, κινούνταν κρουαζιερόπλοια, τουρίστες αποβιβάζονταν και άφηναν συνάλλαγμα στους τόπους που επισκέπτονταν.

Αυτό συνέβαινε παντού εκτός από την Ελλάδα. Επειδή η Ελλάδα, σαν άλλο γαλατικό χωριό, αντιστεκόταν – με μπροστάρηδες τα ναυτεργατικά σωματεία και το ΚΚΕ που τα έλεγχε.

Αυτό ήταν το περίφημο καμποτάζ, που υποτίθεται ότι σήμαινε την προστασία της ελληνικής ναυτιλίας από τον προστατευτισμό και στην πραγματικότητα έπληττε την τουριστική βιομηχανία.

Ο προστατευτισμός αυτός στην ουσία σήμαινε ότι δεν επιτρεπόταν στα κρουαζιερόπλοια να ρίχνουν άγκυρα σε ελληνικά λιμάνια. Πρακτικά, δηλαδή, ο ελληνικός τουρισμός έλεγε στους τουρίστες των πολυτελών επιβατικών: δεν σας θέλουμε, να πάτε αλλού.

Και φυσικά τα κρουαζιερόπλοια πήγαιναν αλλού.

ΤΟ ΚΑΜΠΟΤΑΖ ήταν μία από τις ελληνικές ιδιαιτερότητες που είχε θεωρηθεί ότι συνετέλεσαν στην ελληνική χρεοκοπία. Η άρση του ήταν υποχρέωση της Ελλάδας στο πλαίσιο του πρώτου Μνημονίου που είχε υπογράψει η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου με τους εταίρους και δανειστές μας.

Προβλεπόταν στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής τον Ιούλιο του 2011, που τόσες αντιδράσεις είχε προκαλέσει, δοκιμάζοντας μεταξύ άλλων τη συνοχή του ΠΑΣΟΚ εκείνα τα δύσκολα χρόνια.

Αλλά η πλήρης άρση του, σε εκτέλεση των συμφωνηθέντων, τέθηκε αποφασιστικά από την κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου, με υπουργό Ναυτιλίας τον Άδωνη Γεωργιάδη.

Η ΔΙΑΝΕΟΣΙΣ, σε έρευνά της που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο του 2016, περιγράφει με αφοπλιστικά στοιχεία τη σημασία της άρσης του καμποτάζ:

Η χώρα μας διαθέτει χιλιάδες χιλιόμετρα ακτών, εκατοντάδες νησιά, ασφαλείς και φιλόξενες θάλασσες. Το 17% των αφίξεων της ευρωπαϊκής αγοράς το 2011 γινόταν στα περίπου 40 ελληνικά λιμάνια που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια. Τι συνέβαινε όμως; Το μερίδιο της χώρας στην ευρωπαϊκή αγορά σε επίπεδο τζίρου την ίδια χρονιά δεν ξεπερνούσε το 4%!Αυτόν τον παραλογισμό διόρθωσε ο μνημονιακός νόμος μέσω του οποίου ήρθη το καμποτάζ. Έτσι κινήθηκε η αγορά και έτσι η κρουαζιέρα αποκαταστάθηκε, αν και η Ελλάδα υπολείπεται των άλλων θαλάσσιων προορισμών της Ευρώπης, επειδή έχει χαθεί πολύς χρόνος.

ΤΩΡΑ ΟΜΩΣ που τα πράγματα αλλάζουν, ξαναβγαίνει στην επιφάνεια η κουλτούρα της άρνησης. Δεν θέλουμε ανάπτυξη, δεν θέλουμε την κρουαζιέρα στους μικρούς προορισμούς. Αυτοί , όπως καθετί μικρό κι αριστερό, ανήκουν
αποκλειστικά σ’ εμάς που αρχίσαμε με σλίπινγκ μπαγκ και με καρπούζι και θέλουμε σλίπινγκ μπαγκ και καρπούζι ως τα βαθιά μας γεράματα.

Το λεφτόδεντρο, στο οποίο επενδύει μονίμως η Αριστερά, παραμένει η μονοκαλλιέργεια της ευαισθησίας μας. Κι είμαστε έτοιμοι ακόμα μία φορά να το υπερασπιστούμε.

Άξιοι της μοίρας μας

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Επίτροπος Γιόχανσον «πιο κοντά στις ΜΚΟ από ό,τι στα κράτη μέλη», υποστηρίζει το πρώην αφεντικό του Frontex

Η υπεύθυνη εσωτερικών υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ίλβα Γιόχανσον, είναι πιο κοντά στις ΜΚΟ που τάσσονται υπέρ της μαζικής μετανάστευσης παρά στα κράτη μέλη τα οποία οφείλει να υπηρετεί, υποστήριξε ο πρώην επικεφαλής της συνοριακής υπηρεσίας Frontex της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Παν. Πούλιος προϊστάμενος της Δικαστικής Αστυνομίας

Τα βέλη του κατά των κομμάτων της αντιπολίτευσης έστρεψε ο υφυπουργός Δικαιοσύνης, Γιάννης Μπούγας. Μιλώντας στη Βουλή τα κατηγόρησε ότι επιχειρούν να δηλητηριάσουν την κοινή γνώμη χωρίς στοιχεία υποστηρίζοντας ότι τάχα η δικαιοσύνη δεν είναι ανεξάρτητη. Κατά τη συζήτηση για

Αιφνιδιαστικός επιτόπιος έλεγχος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη δρομολογιακή γραμμή Πέραμα – Παλούκια

Σημειώνεται ότι η πορθμειακή γραμμή Πέραμα – Παλούκια σημειώνει τη μεγαλύτερη κίνηση θαλάσσιας δρομολογιακής γραμμής στην Ελλάδα, κατέχοντας παράλληλα την 7η θέση (με στοιχεία επιβατικής κίνησης 2022) μεταξύ όλων των λιμένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το

Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας

Το διάστημα από 11 έως 12 Σεπτεμβρίου 2024, στο πλαίσιο των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ο Διοικητής της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ «ΑΧΙΛΛΕΑΣ» Αντιστράτηγος Δημόκριτος Κωνσταντάκος, υποδέχθηκε στην έδρα της 1ης Στρατιάς στη Λάρισα, τον Διοικητή της 1ης Στρατιάς

Μετάβαση στο περιεχόμενο