Του Γιώργου Γεωργίου
Έντονος ήταν ο ανταγωνισμός μεταξύ ναυτιλιακών ελληνικών και ξένων συμφερόντων για τρία πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα οποία τέθηκαν τις τελευταίες ημέρες προς πώληση.
Σύμφωνα με δύο διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές, το πλοίο κατέληξε στην Ocean Longevity, έναντι 58 εκατ. δολαρίων. Ωστόσο, στο report του οίκου Banchero Costa, καταγράφεται ότι ένα πλοίο παρόμοιων προδιαγραφών – πιθανότατα πρόκειται για το ίδιο – παραχωρήθηκε στη Maran Dry, το βραχίονα ξηρού φορτίου του ομίλου, συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση για 59 εκατ. δολάρια.
Σε κάθε περίπτωση, το τίμημα διαμορφώνεται κοντά στα επίπεδα της αγοράς για μία συμφωνία resale ενός πλοίου τύπου capesize. Ένα τέτοιο deal αποτιμάται σήμερα στα 60,5 εκατ. δολάρια.
Δύο μικρότερα βαπόρια άλλαξαν ιδιοκτήτη
Παράλληλα, ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι την προσοχή των εφοπλιστών κέντρισαν και δύο μικρότερα bulk carriers, τύπου handysize, τα “Fragrant Athena” (χωρητικότητας 38.131 dwt και κατασκευής 2020 στην Ιαπωνία) και “Dry Beam Neo” (χωρητικότητας 38.180 dwt και κατασκευής 2019 στην Ιαπωνία). Τα δύο βαπόρια φέρεται να βρίσκονταν υπό τον έλεγχο της ελβετικής Nova Marine Carriers.
Τα περισσότερα ναυλομεσιτικά reports συνέδεσαν τα δύο μοντέρνα βαπόρια με Έλληνα αγοραστή. Ναυλομεσίτης λέει στο Capital.gr ότι ενδιαφέρθηκαν η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου και μία μικρότερη ελληνική ναυτιλιακή, η Tri Bulk Shipping και πιθανότατα η δεύτερη τα ενέταξε στο στόλο της, καταβάλλοντας συνολικά 60 εκατ. δολάρια. Εκπρόσωπος της εταιρείας, με τον οποίο συνομίλησε το Capital.gr δεν επιβεβαίωσε τη συναλλαγή. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, η Tri Bulk διαχειρίζεται επτά μικρότερα bulk carriers.
Το τελικό τίμημα συμβαδίζει με τα επίπεδα της αγοράς. Σημειώνεται ότι διάφοροι ναυλομεσίτες επισημαίνουν πως τα πλοία έχουν έτοιμες ναυλώσεις. Η Allied αναφέρει ότι θα είναι ναυλωμένα μέχρι το Μάρτιο του 2022, ενώ η Intermodal σημειώνει ότι το ένα πλοίο θα είναι ναυλωμένο μέχρι το Μάρτιο, έναντι 26.000 δολαρίων ημερησίως και το άλλο μέχρι το Μάιο, έναντι 29.750 δολαρίων ημερησίως.
Οι συναλλαγές στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ το τρέχον έτος.
Οι Έλληνες έχουν ξοδέψει τα περισσότερα χρήματα για second hand bulk carriers. Συγκεκριμένα, αγόρασαν μέχρι τις 21 Νοεμβρίου συνολικά 210 τέτοια βαπόρια, έναντι 3,69 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking. Πάνω από 3 δισ. δολάρια για 217 πλοία δαπάνησαν οι Κινέζοι.
Την ίδια ώρα, οι αξίες των φορτηγών πλοίων συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία. Τη μεγαλύτερη αύξηση σε μηνιαία βάση κατέγραψαν τα supramaxes 15ετίας, η τιμή των οποίων διαμορφωνόταν στα 16,5 εκατ. δολάρια στις 15 Οκτωβρίου και στις 19 Νοεμβρίου “σκαρφάλωσε” στα 17,5 εκατ. δολάρια (αύξηση 6,1%).
Τα ναύλα, παρά τη σημαντική διόρθωση του προηγούμενου διαστήματος, παραμένουν σε υγιή επίπεδα. Μάλιστα, οι περισσότεροι Έλληνες εφοπλιστές είναι αισιόδοξοι για τις προοπτικές της αγοράς.
“Παρά τη βραχυπρόθεσμη μεταβλητότητα, η συνολική εκτίμησή μας για την αγορά παραμένει εποικοδομητική. Η ισχυρή παγκόσμια ανάπτυξη και η αύξηση των δαπανών για υποδομές οδήγησαν σε υγιή άνοδο της ζήτησης για εμπορεύματα, η οποία σε συνδυασμό με το ιστορικό χαμηλό στο βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων, δημιουργούν ευνοϊκή μακροπρόθεσμη δυναμική για τη βιομηχανία μας” σχολίασε πρόσφατα ο CEO της Star Bulk Carriers, Πέτρος Παππάς, στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου της εισηγμένης.