Στη μετασκευή ενός υφιστάμενου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με την εγκατάσταση κινητήρα διπλού καυσίμου, δυνατότητας χρήσης μεθανόλης, αναμένεται να προχωρήσει από τα μέσα του 2024 ο ναυτιλιακός γίγαντας A.P. Moller – Maersk, με έδρα τη Δανία.

 

Πρόθεση της εταιρείας που διαχειρίζεται αυτήν τη στιγμή 682 πλοία παγκοσμίως είναι το εγχείρημα να επαναληφθεί και σε αδελφά πλοία του στόλου όταν θα πάνε για ειδική επιθεώρηση το 2027.

Η Maersk έχει υπογράψει συμφωνία για το εγχείρημα με τη MAN Energy Solutions (MAN ES), που θα αναβαθμίσει τον κινητήρα.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η αντικατάσταση των εξαρτημάτων του κινητήρα θα πρέπει να γίνει με τέτοιον τρόπο ώστε να λειτουργεί με διπλό καύσιμο και τη χρήση μεθανόλης. Επίσης οι νέες δεξαμενές καυσίμων και το σύστημα παροχής θα αποτελέσουν μέρος της μετασκευής του πλοίου για τη χρήση του συγκεκριμένου εναλλακτικού καυσίμου.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη MAN ES, συνολικά 11 υπάρχοντα πλοία που είναι εξοπλισμένα με κινητήρες MAN B&W 8G95MEC9.5 θα μετασκευαστούν σε τύπους MAN B&W 8G95ME-LGIM10.5 διπλού καυσίμου, που θα μπορούν να λειτουργούν με καύσιμο πετρέλαιο ή μεθανόλη.

Τα οκτώ απ’ αυτά της σειράς Nclass παραδόθηκαν το 2021 από ένα κινεζικό ναυπηγείο και θα έχουν ειδικές επιθεωρήσεις που πρέπει να πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια του 2026 και του 2027. Καθένα από αυτά είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο δίχρονο κινητήρα MAN, ο οποίος είναι ιδιαίτερα κατάλληλος για μετασκευή με καύσιμο μεθανόλης.

Η MAN θα παράσχει ένα πακέτο λύσεων για την υλοποίηση του εγχειρήματος που θα περιλαμβάνει μηχανική, ανταλλακτικά, διαχείριση έργου, επιτόπια τεχνική βοήθεια στο ναυπηγείο, βοήθεια στις θαλάσσιες δοκιμές, αλλά και υπηρεσίες επαναπιστοποίησης κατά τη διάρκεια των εργασιών.

«Έχουμε θέσει έναν φιλόδοξο στόχο καθαρών μηδενικών εκπομπών για το 2040 σε ολόκληρη την επιχείρηση και έχουμε αναλάβει ηγετικό ρόλο στην απεξάρτηση από τον άνθρακα στον τομέα των logistics» τόνισε ο Leonardo Sonzio, επικεφαλής της διαχείρισης του στόλου και της τεχνολογίας στη Maersk.

Πρόσθεσε ότι η μετασκευή των κινητήρων με καύσιμο τη μεθανόλη αποτελεί βιώσιμη εναλλακτική λύση και σημαντικό μοχλό της στρατηγικής της εταιρείας.

Σημειώνεται ότι η Maersk έχει προχωρήσει στην παραγγελία 19 νεότευκτων πλοίων διπλού καυσίμου με χρήση μεθανόλης, εκ των οποίων τα έξι αναμένεται να παραδοθούν σταδιακά έως το 2025. Το πρώτο απ’ αυτά θα ξεκινήσει τα δρομολόγιά του με βιομεθανόλη φέτος το καλοκαίρι, στο πρώτο του ταξίδι από το Ulsan της Νότιας Κορέας προς το λιμάνι της Κοπεγχάγης στη Δανία.

Η Maersk έχει συνάψει συμφωνία προμήθειας με τον ολλανδικό παραγωγό βιομεθανόλης OCI Global για τον ανεφοδιασμό του κιβωτιοφόρου διπλού καυσίμου, χωρητικότητας 2.100 TEUs.

Συνολικά η Maersk έχει έναν στόλο 682 πλοίων, εκ των οποίων 336 ιδιόκτητα και 346 ναυλωμένα, ενώ διαθέτει βιβλίο παραγγελιών με 28 πλοία.

Σημειώνεται ότι το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών πλοίων με δυνατότητα καύσης μεθανόλης έχει αυξηθεί σημαντικά φέτος, καθώς έχουν τοποθετηθεί 72 παραγγελίες διαφόρων τύπων πλοίων από την 1η Ιανουαρίου, σε σύγκριση με 35 παραγγελίες το 2022, σύμφωνα με την πλατφόρμα εναλλακτικών καυσίμων του νηογνώμονα DNV Alternative Fuels Insight και τα στοιχεία που παρακολουθεί η Lloyd’s List.

Ο παγκόσμιος στόλος

Με βάση τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, το 2022 το 0,54% του εν ενεργεία στόλου χρησιμοποιούσε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ στο orderbook το ποσοστό φτάνει το 14,69%.