Moody’s: Αρνητικό πρόσηµο στη ναυτιλία – Συνεχίζεται πτώση ναύλων στα εµπορευµατοκιβώτια

Ο Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων του οίκου Drewry μειώθηκε κατά 10% και διαμορφώθηκε στα 4.014,10 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο αυτή την εβδομάδα, μείωση που σημειώθηκε για 31η συνεχόμενη εβδομάδα, υποχωρώντας κατά 61% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι.

Ο πιο πρόσφατος σύνθετος δείκτης Drewry WCI των 4.014 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών είναι τώρα 61% κάτω από την κορυφή των 10.377 δολαρίων που επιτεύχθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά παραμένει 8% υψηλότερα από τον μέσο όρο 5 ετών των 3.714 δολαρίων. Ο μέσος σύνθετος δείκτης από την αρχή του έτους έως σήμερα είναι 7.597 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, που είναι 3.884 δολάρια υψηλότερα από τον μέσο όρο της πενταετίας. Ο σύνθετος δείκτης μειώθηκε κατά 10% και διαμορφώθηκε στα 4.014,10 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών και είναι 61% χαμηλότερος από την ίδια εβδομάδα το 2021.

– Οι ναύλοι στην τακτική γραμμή Σανγκάη-Γένοβα μειώθηκαν κατά 19% ή 1.203 δολάρια, στα 5.216 δολάρια.

– Οι ναύλοι στη γραμμή Σανγκάη – Λος Άντζελες μειώθηκαν 13% ή 496 δολάρια και διαμορφώθηκαν σε 3.283 δολάρια.

– Ομοίως, οι ναύλοι στις γραμμές Σανγκάη-Ρότερνταμ και Σανγκάη – Νέα Υόρκη μειώθηκαν 10% και 5%, στα 5.441 δολάρια και 7.278 δολάρια ανά κοντέινερ, αντίστοιχα.

– Ωστόσο, οι ναύλοι Ρότερνταμ – Νέα Υόρκη κέρδισαν 4% ή 301 δολάρια και διαμορφώθηκαν σε 7.038 δολάρια.

– Οι ναύλοι στη γραμμή Ρότερνταμ-Σανγκάη, Λος Άντζελες – Σανγκάη και Νέα Υόρκη – Ρότερνταμ κυμάνθηκαν γύρω από το επίπεδο της προηγούμενης εβδομάδας. Ο Drewry αναμένει ότι ο δείκτης θα μειωθεί τις επόμενες εβδομάδες.

Αρνητικές προβλέψεις

Συνολικά, οι προοπτικές για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο αναθεωρήθηκαν σε αρνητικό πρόσημο, όπως εκτιμά η Moody’s. Το συνολικό EBITDA του κλάδου πιθανότατα έχει πιάσει ταβάνι και αναμένεται να μειωθεί απότομα το 2023, λόγω, κυρίως, των αυξανόμενων οικονομικών κινδύνων. Οι εκτιμήσεις βασίζονται στο γεγονός ότι τη ναυλαγορά, πρωτίστως, των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τις θεματικές της επιδόσεις, καθώς και τα ισχυρά κέρδη για τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, θα είναι δύσκολο να τα ξαναδούμε το 2023. Έρχεται και η ταχεία επιβράδυνση της ανάπτυξης στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης εν μέσω γενικού υψηλού πληθωρισμού και εκτίναξης των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Και οι πιο ζοφερές προοπτικές για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη ενέχουν κινδύνους για τον ναυτιλιακό κλάδο συνολικά.

Η σχέση προσφοράς/ζήτησης οδηγεί σε ομαλοποίηση τη μεταφορά μέσω εμπορευματοκιβωτίων. Οι εταιρείες τακτικών γραμμών – Liners το 2022 βρέθηκαν σε τροχιά κερδών once in a lifetime. Ωστόσο, τα σημάδια για την επόμενη διετία 2023-2024 προβληματίζουν. Το βιβλίο παραγγελιών γεμίζει, που σημαίνει ότι η προσφορά χωρητικότητας θα είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση για μεταφορά προϊόντων, άρα θα σημειωθεί πτώση των ναύλων, ξεπερνώντας κατά πολύ τη ζήτηση, μειώνοντας τα ποσοστά χρήσης και μειώνοντας τα επιτόκια.

Οι εταιρείες ετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν τη μείωση της ζήτησης με ακύρωση ή και μείωση δρομολογίων, κάτι που είχαν κάνει και πριν από την πανδημία όταν αντιμετώπιζαν οικονομική πίεση επί μία δεκαετία. Επίσης, στρέφονται σε εναλλακτικούς τρόπους, όπως στις αερομεταφορές εμπορευμάτων, όπου επενδύουν οι κολοσσοί του κλάδου αγοράζοντας ακόμα και δικά τους αεροπλάνα.

Σύμφωνα με την έκθεση της Moody’s, λόγω της επιβράδυνσης της αύξησης του παγκόσμιου ΑΕΠ, η ναυλαγορά του ξηρού χύδην φορτίου αναμένεται να κινηθεί χαμηλότερα για τους επόμενους 12 μήνες μετά την επίτευξη πολυετών υψηλών το 2021. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, που αυξάνουν τις τιμές των ναύλων για τα Capesize, έχουν αποδυναμωθεί. Ωστόσο, κοιτάζοντας το 2023 και μετά, σημειώνεται μια μικρή πιθανή αύξηση της προσφοράς πλοίων, γεγονός που θα βοηθήσει ώστε να διατηρηθούν οι τιμές ναύλωσης σχετικά υψηλά και να μην καταβαραθρωθούν.

Δεξαμενόπλοια

Στο μεταξύ, η υψηλότερη ζήτηση ενέργειας ενισχύει τις προοπτικές των δεξαμενόπλοιων. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οδήγησε σε υψηλότερη ζήτηση τονομιλίων για δεξαμενόπλοια, ειδικά για πλοία Aframax και Suezmax, προκειμένου να καλύψουν από πιο απομακρυσμένες σε σχέση με την Ευρώπη αγορές τη ζήτηση από πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες αργού και πετρελαϊκών προϊόντων.

Τα ναύλα έχουν ήδη αυξηθεί και η Μoody’s αναμένει ότι θα παραμείνουν τουλάχιστον σταθερά τους επόμενους 12 μήνες, δεδομένου του ότι συνεχίζονται οι γεωπολιτικές εντάσεις, ενώ είναι περιορισμένη η προσφορά νέων δεξαμενόπλοιων με βάση τον προγραμματισμό των ναυπηγείων για το 2023. Ωστόσο, η αποδυνάμωση της παγκόσμιας ανάπτυξης εγκυμονεί κινδύνους για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, εκτιμά η Moody’s.

Επιδείνωση

Σύμφωνα με τη Moody’s, το μακροοικονομικό περιβάλλον επιδεινώνεται ραγδαία λόγω της συνέχισης του πολέμου στην Ουκρανία, των τιμών της ενέργειας που έχουν παγιωθεί σε υψηλά επίπεδα και του γενικού πληθωρισμού που συνεχίζει να επιβαρύνει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Απόρροια αυτών είναι η αυξημένη ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια και εμπορεύματα, που μετά την πανδημία είχε κορυφωθεί, να οδηγείται σε κάμψη. Οι τιμές στη spot αγορά, δηλαδή για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δεν είναι σε μακροχρόνια ναύλωση, σημειώνουν πτώση κάθε εβδομάδα από τότε που είχαν κορυφωθεί στα τέλη του περασμένου έτους το 2021. Το ίδιο ισχύει σε γενικές γραμμές για το ξηρό χύδην φορτίο.

Αν και η συμφόρηση και οι καθυστερήσεις στα λιμάνια εξακολουθούν να αποτελούν πρόβλημα, η μείωση ή η αργή αύξηση της διακίνησης στα μεγάλα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων έχει μετριάσει ένα μέρος της πίεσης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που είδαμε τους τελευταίους 18 μήνες.

Ως αποτέλεσμα αυτών των παραγόντων, προβλέπουμε ότι το συνολικό EBITDA των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών που αξιολογούν παγκοσμίως θα μειωθεί έως και 70% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, και είναι ένας από τους κύριους λόγους που αλλάζουμε την προοπτική για τη ναυτιλία σε αρνητικό πρόσημο.

Ωστόσο, η απότομη αναμενόμενη πτώση των συνδυασμένων κερδών το 2023 οφείλεται κυρίως σε συγκρίσεις με το 2022, το οποίο θα καταγραφεί ως η ισχυρότερη χρονιά στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης και το 2021 ήταν η καλύτερη χρονιά για τα κέρδη των εταιρειών μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τα τελευταία 13 χρόνια. Την ίδια στιγμή, μια σταθερή αντίθεση είναι ότι τα συνδυασμένα κέρδη του ναυτιλιακού κλάδου θα είναι σχεδόν 75% υψηλότερα το 2023 σε σχέση με το 2019.

Της Αναστασίας Βαμβακά

Moody’s: Αρνητικό πρόσηµο στη ναυτιλία – Συνεχίζεται πτώση ναύλων στα…

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ευχαρίστησε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την προσφορά της στη Θεσσαλία με 50 εκατ.

Η Πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού συμμετείχε σε εκδήλωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στο Μουζάκι, για την παρουσίαση των έργων αποκατάστασης στις περιοχές της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας που δοκιμάστηκαν από τις καταστροφικές πλημμύρες. Τόσο ο Υπουργός Υποδομών

Σημαντικός ακτοπλοϊκός κόμβος το λιμάνι της Ραφήνας

ΣΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ κόμβο ακτοπλοϊκών υπηρεσιών λόγω της κοντινότερης απόστασής του από τις Κυκλάδες και την Εύβοια, αλλά και  μελλοντικής του σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο και την Αττική οδό, εξελίσσεται το λιμάνι της Ραφήνας. Το ΤΑΙΠΕΔ, με την ιδιότητα της Αρχής

Απαγορευμένες ζώνες για τις μηχανότρατες και νέες προστατευόμενες περιοχές – Οι δεσμεύσεις για τις ελληνικές θάλασσες

Σε περίπου 780 εκατ. ευρώ έχει εκτιμηθεί ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση των  21 δεσμεύσεων της Ελλάδας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης Our Ocean Conference 2024 που διεξήχθη στην Αθήνα.  Η… μερίδα του λέοντος, ήτοι 500 εκατ. ευρώ,

Μετάβαση στο περιεχόμενο