Μετάφραση-απόδοση στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Η θέσπιση κανόνων σε έναν παγκοσμιοποιημένο κλάδο που μεταφέρει κάθε χρόνο δια θαλάσσης πάνω από 12 δισεκατομμύρια τόνους φορτίων, ξεπερνά κατά πολύ τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Κι όμως, η πρόκληση της απανθρακοποίησης απασχόλησε την τελευταία οκταετία τον απελθόντα ΓΓ/ΙΜΟ κ. Kitack Lim, ενώ θα απασχολήσει και την επόμενη θητεία το διάδοχό του κ. Arsenio Dominguez.
Έτσι, καθώς ο Kitack θα επιστρέφει συνταξιούχος στη Seoul, ο νέος ΓΓ προετοιμάζεται για μια θητεία γεμάτη προκλήσεις στο τιμόνι του ρυθμιστή της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Ο IMO μπορεί να κατάφερε να πετύχει αυτό που πολλοί θεωρούσαν πολιτικά αδύνατον το 2023: έναν αξιόπιστο — πλην όμως ημιτελή — οδικό χάρτη απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Αυτό όμως κάνει την αποστολή του Dominguez απλώς σαφέστερη, όχι όμως ευκολότερη.
Και, ενώ η δύναμη επίτευξης συμφωνίας πλέον βρίσκεται σε μια χούφτα από τα 175 κράτη μέλη του ΙΜΟ, είναι ο ΓΓ/ΙΜΟ εκείνος που θα ενθαρρύνει, θα δελεάσει, θα πείσει και – αν χρειαστεί – θα επιβάλει συμφωνίες με όποιον τρόπο μπορέσει.
Η διαφορά ανάμεσα σε έναν καλό και έναν αναποτελεσματικό ΓΓ θα αξιολογηθεί από την ικανότητά του να εξασφαλίσει συμφωνίες και ο Dominguez βρίσκεται ενώπιον ενός συνόλου τρομακτικών στόχων, που ήδη έχουν περιγραφεί στα καθήκοντα της νέας θέσης του.
Οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι του 2050 που τέθηκαν το καλοκαίρι του 2023 επαρκούσαν για τη συνέχιση της συζήτησης, όμως οι δύσκολες λεπτομέρειες υλοποίησης που απομένει να αποφασισθούν, είναι σε θέση να εκτροχιάσουν τον ΙΜΟ ως θεσμικό φορέα.
Η προσέγγιση του Kitack που έφερε τον ΙΜΟ στο σημερινό σημείο, ήταν η ηγεσία με προσεκτικά μετρημένα βήματα για την εξασφάλιση συναινέσεων μέσω της καλοπροαίρετης πεποίθησης ότι η δέσμευση των εταίρων ήταν ζωτική για την υπέρβαση των περισσότερων εμποδίων.
Αναμφίβολα, o Dominguez έχει το δύσκολο έργο μπροστά του, δεδομένων των πολιτικών κλιματικής χρηματοδότησης και των φαινομενικά ανυποχώρητων γεωπολιτικών θέσεων, που έχουν διαμορφωθεί μακριά και έξω από τη σφαίρα επιρροής του IMO._