Μετάφραση-απόδοση στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Το 2023 ήταν άλλη μια χρονιά που αποδείχτηκε ότι η ναυτιλία δεν είναι ποτέ βαρετή.
Όταν η Hamas ξεκίνησε την επίθεσή της στο νότιο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου, κανείς δε φανταζόταν τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα προκαλούσε.
Σε ένδειξη αλληλεγγύης, οι Houthi της Υεμένης ‘κήρυξαν πόλεμο’ κατά του Ισραήλ και άρχισαν να επιτίθενται στα διερχόμενα πλοία που θεωρούσαν ότι συνδέονται με το Ισραήλ. Από τα πρώτα θύματά τους ήταν το αυτοκινητάδικο Galaxy Leader που ανήκει στην εταιρεία Rami Ungar.
Tο πλοίο κατελήφθη με θεαματική επιχείρηση στις 19 Noεμβρίου στην Ερυθρά Θάλασσα — όπως φαίνεται και στο video — και μεταφέρθηκε στο ελεγχόμενο από τους αντάρτες Houthi λιμάνι της Hodeidah, όπου εξακολουθεί να παραμένει ως σήμερα.
Με προορισμό το άγνωστο…
‘Πόσο κοντά είναι το τέλος των tankers?’ ήταν το κρίσιμο ερώτημα της περασμένης χρονιάς.
Για να βρείτε την απάντηση ρίξτε μια ματιά στους αυτοκινητόδρομους, όχι στους ωκεανούς. Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες υπαγορεύουν τις αλλαγές στον κλάδο της θαλάσσιας μεταφοράς αργού και προϊόντων πετρελαίου. Όμως, ακόμη είναι πολύ νωρίς για να προβλεφθεί η κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου.
Πρόωρες απώλειες…
Ο ναυτιλιακός κλάδος υπέστη σοβαρό σοκ τον Μάιο με τον πρόωρο θάνατο μιας κορυφαίας προσωπικότητας.
Ο πλοιοκτήτης Bertram Rickmers πέθανε από τραύματα που προκλήθηκαν από πτώση του στις σκάλες της βίλλας του κατά τον εορτασμό των 60ων γενεθλίων της συζύγου του.
Ο εγκατεστημένος στο Αμβούργο πλοιοκτήτης καταγόταν από διακεκριμένη ναυτιλιακή δυναστεία της Γερμανίας, η ιστορία της οποίας αρχίζει το 1934.
Επίσης, ο πρόωρος θάνατος του ‘κορυφαίου’ Βρετανού ναυτιλιακού νομικού Douglas Bateson σε τροχαίο δυστύχημα στην Αθήνα προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον του κλάδου της ναυτιλίας.
Ο επικεφαλής νομικός του γραφείου Πειραιά της νομικής εταιρείας “Penningtons Manches Cooper” είχε αποκτήσει μεγάλη αναγνώριση και κύρος ύστερα από 40 χρόνια δραστηριότητας, ενώ ο θάνατος του 63χρονου δικηγόρου χαρακτηρίστηκε ως “τραγικός” και “συνταρακτικός” από όσους τον γνώριζαν.
Απώλεια στη θάλασσα…
Μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές απώλειες της χρονιάς έγινε τον Ιούλιο στη Βόρεια Θάλασσα όταν το χωρητικότητας 6.210 οχημάτων πλοίο “Fremantle Highway” (ναυπήγησης 2013) τυλίχθηκε στις φλόγες που κόστισαν τη ζωή ενός ναυτικού.
Στο αυτοκινητάδικο πλοίο βρίσκονταν εκατοντάδες ηλεκτρικά οχήματα, με προορισμό την Άπω Ανατολή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Το περιστατικό ενίσχυσε τους προβληματισμούς που συνδέονται με τη μεταφορά τέτοιων φορτίων.
Συμφόρηση εμπορίου…
Αφού την τελευταία διετία ήταν τα γεωπολιτικά γεγονότα εκείνα που συντάραξαν τις ναυτιλιακές αγορές, ήρθε τώρα η σειρά ενός φυσικού φαινομένου — επιδεινωθέντος από τον άνθρωπο — να επηρεάσει τον κλάδο λίγο πριν το τέλος του 2023.
Η χαμηλή στάθμη των υδάτων της Διώρυγας Παναμά, λόγω μακράς περιόδου ανομβρίας, συνετέλεσε σε παρατεταμένους χρόνους αναμονής για τη διέλευση πλοίων, αναγκάζοντας πολλά πλοία να εκτρέψουν την πορεία του ταξιδιού τους περνώντας από τη νότια άκρη της Νοτίου Αμερικής.
Πλοιοκτήτες και ναυλωτές, ευρισκόμενοι σε απόγνωση να διαπλεύσουν τη Διώρυγα Παναμά εκτίναξαν στα ύψη τις τιμές διέλευσης, ιδίως το τελευταίο τρίμηνο του 2023, καταβάλλοντας ακόμη και $2,85 εκατ. για να εξασφαλίσουν μια προνομιούχο θέση στην ουρά.
Το ζήτημα θα συνεχίσει να αποτελεί θέμα αιχμής το 2024, με την έλευση της περιόδου ξηρασίας στην περιοχή.
Η ανερχόμενη Κίνα…
Άλλη μια ιστορία που έγινε viral στον κλάδο της ναυτιλίας ήταν η εκτίμηση ότι η Ελλάδα δεν ήταν πλέον ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης εμπορικού τονάζ στον κόσμο, αλλά, ύστερα από δεκαετή παραμονή της στην κορυφή, εκθρονίστηκε από την Κίνα.
Η μεγέθυνση του Κινεζικού στόλου άρχισε το 2015, με επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων και εμπορευματοκιβωτίων που της έδωσαν την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία, σύμφωνα με την εταιρεία μεσιτών πλοίων Clarksons Research.