ΟΛΠ Α.Ε.: Επενδύσεις σε όλους τους τομείς για την επίτευξη νέων ρεκόρ

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς προχωρά στην υλοποίηση αναπτυξιακών έργων με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και περιβαλλοντικό πρόσημο, αλλά και στην ψηφιακή μετάβαση με τη χρήση νέων τεχνολογιών και εργαλείων ψηφιοποίησης.

Τα σχέδια αυτά ενισχύονται από τις οικονομικές επιδόσεις της εισηγμένης, η οποία σημείωσε ρεκόρ εσόδων και κερδοφορίας για τρίτη συνεχή χρονιά.

Σε ό,τι αφορά στον τομέα των εσόδων από όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού του Πειραιά, η  ΟΛΠ Α.Ε. έκλεισε με υψηλά έσοδα και κέρδη, σημαντική αύξηση στη μερισματική απόδοση, με την εκτιμώμενη συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας να ανέρχεται πλέον σε ποσοστό περίπου 1,56%.

Οι υψηλές επιδόσεις δεν καταγράφονται μόνο συνολικά, αλλά σημειώνονται και σε όλες τις επιμέρους δραστηριότητες του λιμένα, την κρουαζιέρα, την ακτοπλοΐα, τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων και τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Σε ανοδική τροχιά εν μέσω διεθνών αρνητικών συγκυριών

Βεβαίως, τα μεγέθη αυτά δεν προέκυψαν σε ένα περιβάλλον απρόσκοπτης ανάπτυξης και θετικών συγκυριών. Στις προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας και της λιμενικής κοινότητας συνεπιδρά σε διεθνές αλλά και τοπικό επίπεδο, πλήθος ανασταλτικών παραγόντων, με πρώτο και κυριότερο την παράκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ, λόγω της δράσης των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Για την ΟΛΠ Α.Ε., οι επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα από την παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας αναμένεται να αντισταθμιστούν από την προληπτική και αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης, όπως άλλωστε επιβεβαιώθηκε και με την πανδημία και τη γρήγορη ανάκαμψη που ακολούθησε με ιστορικά ρεκόρ αποτελεσμάτων.

Στα αντισταθμιστικά περιλαμβάνεται η ενίσχυση των πηγών εσόδων που προέρχονται από τη διακίνηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων κινεζικής κατασκευής που φθάνουν στον Πειραιά  και επαναπροωθούνται στην Ευρώπη, αλλά και τα έσοδα που έρχονται από την υποπαραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στη ΣΕΠ ΑΕ, καθώς και από την κρουαζιέρα που συμβάλλει σημαντικά στη μεγέθυνση του κύκλου εργασιών του Οργανισμού σε επίπεδα ρεκόρ.

Μάλιστα, σε ό,τι  αφορά στις επιμέρους βασικές δραστηριότητες, το 2023 ο κλάδος της κρουαζιέρας σημείωσε σημαντική άνοδο σε επίπεδο προσεγγίσεων αλλά και επιβατικής κίνησης.

Η συνολική διακίνηση επιβατών το 2023 ανήλθε σε 1.484.788 έναντι 880.416 το 2022, καταγράφοντας αύξηση 68,6%. Αυξημένοι κατά 12,4% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων με 761 κατάπλους έναντι 677 το προηγούμενο έτος.

Ώθηση από το homeporting

Ωστόσο, πέρα από την αύξηση επιβατών και κατάπλων, σημαντική αύξηση καταγράφηκε στα πλοία και επιβάτες homeport. Ειδικότερα, η αύξηση επιβατών homeport ήταν 110,4% (από 378.899 σε 797.234) και τα πλοία που πραγματοποίησαν homeporting ήταν 571 σε σύνολο 760.

Η συγκεκριμένη μεταβολή είναι αποτέλεσμα στρατηγικής επιλογής της εταιρείας και βρίσκεται σε απόλυτη συμφωνία με τους επιδιωκόμενους στόχους, επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο, στο λιμάνι του Πειραιά να συμβάλλει καθοριστικά στη χώρα μέσω της προσέλκυσης τουριστικών ροών υψηλού επιπέδου.

Στον τομέα διαχείρισης οχημάτων καταγράφηκε -σημαντικά μεγαλύτερη από την αναμενόμενη- αύξηση της ζήτησης αυτοκινήτων εγχωρίως. Τα οχήματα εισαγωγής κατέγραψαν αύξηση 31,4% (από 116.732 σε 153.381). Αντίθετα τα φορτία μεταφόρτωσης κατέγραψαν μείωση 30,0% από 234.238 σε 163.920 μονάδες.

Στον τομέα της ακτοπλοΐας το 2023, καταγράφηκε αύξηση των ροών επιβατών και οχημάτων υποβοηθούμενη και από τις εξαιρετικά βελτιωμένες τουριστικές ροές.

Η συνολική διακίνηση επιβατών, το 2023, στις εσωτερικές γραμμές κατέγραψε αύξηση της τάξης 7,9% με 16.158.776 έναντι 14.976.394 επιβάτες το 2022. Επίσης, αύξηση κατά 3,8% καταγράφεται και στον τομέα διακίνησης οχημάτων, 2.878.422 το 2023 έναντι 2.772.525 το 2022.

Στον τομέα της επισκευής πλοίων, σημειώθηκε αύξηση 15,8% στις δεξαμενές (από 133 το 2022 σε 154 το 2023) αλλά μείωση του αριθμού των πλοίων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη κατά 3,6% (από 280 το 2022 σε 270 το 2023). Παρά τη μείωση των επισκευασθέντων πλοίων, καταγράφηκε αύξηση εσόδων που οφείλεται στη μακρύτερη παραμονή των πλοίων στη Ζώνη.

Τέλος, οι τρεις προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων είχαν συνολική διακίνηση 5.100.920 TEUs σημειώνοντας αύξηση 2%, η οποία οδήγησε και πάλι το λιμάνι του Πειραιά να καταλαμβάνει την τέταρτη θέση, ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.

 «Όχημα» ανάπτυξης τα αυτοκίνητα για τον ΟΛΠ

Το λιμάνι του Πειραιά συγκαταλέγεται στα καλύτερα της Ευρώπης και συνεχώς αναβαθμίζεται στη σχετική κατάταξη. Σε αυτό συμβάλλει τα μέγιστα η απόδοση του έργου «Επέκταση του Σταθμού Διακίνησης Αυτοκινήτων», το οποίο αφορά στην επέκταση της προβλήτας στην ακτή Ηρακλέους. Πρόκειται για ένα έργο συνολικής επένδυσης 20 εκατ. ευρώ, ενώ σημειώνεται ότι μεγάλο ποσοστό αυτοκινήτων που φεύγουν από Κίνα, περνούν από το λιμάνι του Πειραιά για τη διακίνηση στην Ελλάδα και τις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης.

Το συγκεκριμένο έργο έρχεται να βελτιώσει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα του λιμανιού ως κόμβου μεταφόρτωσης οχημάτων στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Η επέκταση του Τερματικού Σταθμού Αυτοκινήτων κατά περίπου 40.000 m2 προς τη βόρεια πλευρά του λιμανιού αυξάνει τη συνολική έκταση του Σταθμού σε 110.00m2 δημιουργεί επιπλέον χώρο εναπόθεσης συνολικής χωρητικότητας 5.100 αυτοκινήτων συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην περαιτέρω ανάπτυξη του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Αυξάνεται η ναυπηγοεπισκευαστική ικανότητα

Επενδύσεις τρέχουν και στο μέτωπο της Ζώνης Περάματος, με την προμήθεια προηγμένων σταθερών γερανών που εξασφαλίζουν ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες επισκευής πλοίων.

Δύο νέοι ναυπηγικοί γερανοί, τύπου double level luffing jib cranes, κατέφθασαν στον Πειραιά, αρχές Απριλίου στις θέσεις 1 και 2 στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.

Οι υπερσύγχρονοι και τελευταίας τεχνολογίας γερανοί δημιουργούν νέα δεδομένα παρεχόμενων υπηρεσιών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, καθώς διαθέτουν ανυψωτικές ικανότητες 40 τόνων και μπορούν να εξυπηρετούν εργασίες επισκευής για πλοία μέχρι 55 μέτρα ύψος.

Αυτό ουσιαστικά σηματοδοτεί μια νέα εποχή, τερματίζοντας την ιστορία πολλών δεκαετιών στη ζώνη Περάματος, η οποία δεν διέθετε γερανούς στην αποβάθρα, αλλά βασιζόταν για τη λειτουργία του ναυπηγείου αποκλειστικά σε κινητούς γερανούς.

Η προμήθεια των συγκεκριμένων γερανών, συνολικής αξίας περίπου 8 εκατ. ευρώ, πραγματοποιείται στο πλαίσιο των επενδύσεων που υλοποιεί η ΟΛΠ Α.Ε. για την αναβάθμιση και ανακαίνιση του εξοπλισμού στην περιοχή, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο.

Βιωσιμότητα και ανάπτυξη με περιβαλλοντικό πρόσημο

Η ΟΛΠ Α.Ε. με τη συμμετοχή της σε αναπτυξιακά συγχρηματοδοτούμενα έργα στηρίζει και προωθεί πρακτικές και επενδύσεις σε πράσινες τεχνολογίες, στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και σε περιβαλλοντικά βιώσιμες λειτουργίες στοχεύοντας στην εκπλήρωση των στόχων της Ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας «Fit for 55», την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την κοινωνική ευημερία.

Σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται και ειδικότερες δράσεις περιβαλλοντικής αναβάθμισης τόσο του  λιμένα όσο και των παραλιμένιων περιοχών, καθώς απάντηση πρόσφατα δόθηκε και στο κρίσιμο ζήτημα των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων για έργα ηλεκτροδότησης πλοίων που έχουν δρομολογηθεί στο πλαίσιο των ΕU Projects.

Ένα από αυτά τα έργα με αναπτυξιακό όσο και περιβαλλοντικό πρόσημο είναι η πρόσφατη ολοκλήρωση από την ΟΛΠ Α.Ε., μέσα στο 2023, της μελέτης για το project EALING. To έργο αφορά στην εκπόνηση των οριστικών τεχνικών, περιβαλλοντικών και χρηματοοικονομικών μελετών για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Ακτές Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ηετιώνεια, Περικλέους, συνολικής ισχύος 13.5 MVA.

Τον Φεβρουάριο του 2024 ο ΟΛΠ ολοκλήρωσε επίσης το έργο CIPORT με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο επικεντρώνεται στην εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Ακτή Θεμιστοκλέους καθώς και άλλες περιβαλλοντικές, μεταφορικές και κοινωνικοοικονομικές μελέτες με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και τη βελτιστοποίηση λειτουργίας του λιμένα.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το ότι ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά φέρει και φέτος τον τίτλο μιας εκ των πιο βιώσιμων εταιρειών στην Ελλάδα, επιτυγχάνοντας να βελτιώνει συνεχώς τη θέση του στην παγκόσμια βιομηχανία λιμένων σε όλα τα επίπεδα.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμέτρητες ανθρώπινες τραγωδίες

Εδώ και δώδεκα συνεχόμενα χρόνια ο αριθμός των ανθρώπων που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον τόπο κατοικίας του είτε εντός της χώρας τους είτε να μεταναστεύσουν εκτός συνόρων, αυξάνεται σταθερά σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για

Κάθε μέρα κι άλλη καραβιά μεταναστών στην Κρήτη – 19 άτομα νότια της Γαύδου

Μεταφέρθηκαν στην Παλαιόχωρα Μία ακόμη διάσωση προσφύγων και μεταναστών καταγράφτηκε, νωρίς το πρωί της Πέμπτης, στη θαλάσσια περιοχή νότια της Γαύδου, σύμφωνα με την ΕΡΤ. Με βάση το Ενιαίο Κέντρο Έρευνας Συντονισμού και Διάσωσης, εντοπίστηκαν από ναυαγοσωστικό σκάφος του Λιμενικού

Δεν υπάρχει Ε.Ε. χωρίς μεσαία τάξη

Η πολυδιάσπαση είναι ένα συστατικό στοιχείο της Ευρώπης, συνδεδεμένο και με την ιστορική «διαμερισματοποίηση» ενός χώρου που, σε πείσμα της γεωγραφίας, πολύ δύσκολα υποκύπτει στην επιρροή ή στην κυριαρχία ενός ενιαίου πολιτικού κέντρου. Τα ιστορικά παραδείγματα είναι γνωστά, δεν χρειάζεται

Ομαδική προσφυγή δικαστών για επιστροφή 13ου – 14ου μισθού που είχαν “κόψει” με αποφάσεις τους για τους άλλους

Την ανατροπή δικαστικών αποφάσεων συναδέλφων τους για τα δώρα και επιδόματα στον δημόσιο τομέα, επιχειρούν 9 δικαστικοί από τη Θεσσαλονίκη, με στόχο να κερδίσουν για τους εαυτούς τους όσα “έκοψαν” με αποφάσεις τους για τους υπόλοιπους. Πρόκειται για διεκδίκηση που

Μετάβαση στο περιεχόμενο