Όσο οι ΗΠΑ περιπολούν στην Ερυθρά, τόσο το εμπόριο των ΗΠΑ την αποφεύγει

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Φαντασθείτε το ακόλουθο σενάριο:

Οι ΗΠΑ παίρνουν πρωτοβουλία να χρησιμοποιήσουν τις ένοπλες δυνάμεις τους για να προστατεύσουν από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα το θαλάσσιο εμπόριο όλων των εθνών, υπερασπιζόμενες τη θεμελιώδη αρχή της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας.

Παρόλη την προστασία και παρά τα αμερικανο-βρετανικά στρατιωτικά πλήγματα χερσαίων στόχων των Χούθι, είναι ακόμη επικίνδυνα για θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές – τα Στενά Bab-el-Mandeb έχουν μικρό πέρασμα και είναι αδύνατον να αναχαιτιστεί κάθε πύραυλος και κάθε drone-καμικάζι. Για τα ναυτιλιακά συμφέροντα του Δυτικού κόσμου, το κόστος ασφάλισης και οι κίνδυνοι για πλοία, πληρώματα, φορτία και εταιρικό κύρος παραμένουν πολύ αυξημένοι.

Συνεπώς, τα πλοία εκτρέπονται γύρω από το Ακρωτήριο Καλής Ελπίδας. Πρώτα τμηματικά, μετά συνολικά.

Εν τέλει, το σύνολο των φορτίων προς και από τις ΗΠΑ και τα περισσότερα φορτία άλλων Δυτικών κρατών διέρχονται γύρω από το Ακρωτήριο. Αρχικά, σημειώνεται απότομη αύξηση των ναύλων λόγω επιμήκυνσης του σκέλους της θαλάσσιας μεταφοράς, ώσπου οι ναύλοι σταθεροποιούνται σε αυξημένα αλλά όχι στρατοσφαιρικά επίπεδα. Οι θαλάσσιες εφοδιαστικές αλυσίδες προσαρμόζονται. Δεν υφίσταται κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν υφίστανται μακρο-οικονομικές παρενέργειες.

Η απομένουσα θαλάσσια κυκλοφορία μέσω Ερυθράς Θάλασσας κυριαρχείται από εξαγωγικά φορτία Ρωσικού αργού πετρελαίου, άνθρακα και σιτηρών, κυρίως προς την Ινδία και την Κίνα, με τα πλοία να επιστρέφουν κενά φορτίου για να παραλάβουν την επόμενη παρτίδα Ρωσικού φορτίου. Επίσης, η κυκλοφορίας στην Ερυθρά περιλαμβάνει ενεργειακά φορτία κρατών της Μέσης Ανατολής, περιλαμβανόμενου του Ιράν, φιλικών προς τους Χούθι, ως επίσης την Κινεζική ναυσιπλοΐα.

Αποτέλεσμα είναι, οι στρατιωτικές δυνάμεις των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα να υπερασπίζονται τα θαλάσσια εμπορευματικά συμφέροντα των γεωπολιτικών αντιπάλων των ΗΠΑ.

Κατ’ ουσία, οι Χούθι θεωρούνται “νικητές” επειδή εμποδίζουν με επιτυχία τις εμπορευματικές ροές της Δύσης σε αντίποινα του πολέμου του Ισραήλ εναντίον της Hamas. Οι επιθέσεις αποκλιμακώνονται, όχι επειδή η Ερυθρά Θάλασσα είναι αρκετά ασφαλής για διέλευση, αλλά επειδή υπάρχουν λιγότεροι στόχοι.

Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα αρχίζει να μοιάζει πολύ με αυτό το σενάριο.

Τα πρώτα κατηγορία πλοίων που εκτράπηκαν ήταν τα πλοία μεταφοράς container και οχημάτων. Τα πλοία container ξεκίνησαν τον περασμένο Νοέμβριο. Όλες οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών κατεύθυναν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου ως το τέλος του 2023, εκτός της γαλλικής CMA CGM, που διέκοψε τις διελεύσεις της Ερυθράς τις αρχές Φεβρουαρίου 2023.

Οι ναύλοι spot των πλοίων μεταφοράς container άρχισαν την ανοδική τους πορεία το Δεκέμβριο 2023, όταν έγινε ξεκάθαρο το εύρος της διατάραξης, ενώ μετά σκαρφάλωνε ως το πρώτο μισό του Ιανουαρίου 2024. Ωστόσο, έκτοτε, οι ναύλοι spot της γραμμής Ασία-ΗΠΑ σταθεροποιήθηκαν ενώ οι αντίστοιχοι της γραμμής Ασία-Ευρώπη υποχώρησαν.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών αύξησαν τη υπηρεσιακή ταχύτητα των πλοίων για να απορροφήσουν την επιμήκυνση της διαδρομής ενώ πρόσθεσαν πλοία στις γραμμές που εξυπηρετούν. Η διατάραξη της Ερυθράς Θάλασσας εκδηλώθηκε σε χρονική καμπή βολική για τις εταιρείες τακτικών γραμμών και τους πελάτες τους, συμπίπτοντας με περίοδο υπερβάλλουσας χωρητικότητας και ρεκόρ παραδόσεων νεότευκτων μονάδων. Η διατάραξη απαίτησε περισσότερα πλοία και αυτά έτυχε να είναι είτε διαθέσιμα ή ετοιμοπαράδοτα.

Η επόμενη κατηγορία πλοίων που εξετράπη από την Ερυθρά Θάλασσα ήταν τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG και LPG.

Πριν τις επιθέσεις των Χούθι, τα μεγάλης χωρητικότητας δεξαμενόπλοια LPG γνωστά και ως very large gas carriers (VLGCs) είχαν εκτραπεί από την πληγείσα από την ανομβρία Διώρυγα του Παναμά προς τη Διώρυγα του Σουέζ. Τα δεξαμενόπλοια VLGCs της γραμμής ΗΠΑ-Ασίας ήδη παρέπλεαν το Ακρωτήριο αντί μέσω Σουέζ.

Σε πλήρη εξέλιξη η μετατόπιση Δ/Ξ μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου

Η επόμενη μαζική παράκαμψη μέσω Ακρωτηρίου αφορούσε την κατηγορία των Δ/Ξ μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου – τα εξειδικευμένα πλοία που μεταφέρουν προϊόντα διύλισης πετρελαίου όπως το diesel, η βενζίνη και τα καύσιμα αεροσκαφών (jet fuel).

Από τις 16 Φεβρουαρίου 2024, στοιχεία θέσεων Δ/Ξ επιβεβαίωναν ότι η μεταφορά προϊόντων πετρελαίου στη νότιο Ερυθρά Θάλασσα σημείωσε ελαφρά επιβράδυνση, με την πλειοψηφία των φορτίων μεταξύ Ασίας-Ευρώπης και Μέσης Ανατολής-Ευρώπης να παραπλέουν το Ακρωτήριο. (Στη βόρειο Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζονται οι φορτώσεις σε διυλιστήρια της Σαουδικής Αραβίας με βόρεια κατεύθυνση μέσω Σουέζ).

Σύμφωνα με στοιχεία της Scorpio Tankers (NYSE: STNG) σε τριμηνιαία ενημέρωση μετόχων της στις 14 Φεβρουαρίου, οι ροές διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου που διέρχονται το Σουέζ έπεσαν από 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το Δεκέμβριο 2023, σε 800.000 βαρέλια ημερησίως τον Ιανουάριο 2024 και σε μόλις 200.000 βαρέλια ημερησίως την πρώτη εβδομάδα Φεβρουαρίου 2024 – με τον αριθμό αυτόν να περιλαμβάνει τα φορτία με βόρεια κατεύθυνση που, όμως, δεν διέρχονται από το Στενό Bab-el-Mandeb.

Η νότια Ερυθρά Θάλασσα “είναι κατ’ ουσίαν κλειστή” σε Δ/Ξ μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, αναφέρει ο Πρόεδρος της Scorpio κ. Robert Bugbee στο ενημερωτικό.

Αντίθετα με την κατηγορία των πλοίων μεταφοράς container, όπου η μετατόπιση έχει κορυφωθεί, οι επιπτώσεις στους ναύλους των Δ/Ξ προϊόντων πετρελαίου μόλις άρχισαν, καθώς παίρνει χρόνο να μετουσιωθούν οι μακρύτερες διαδρομές σε μειωμένη χωρητικότητας διαθέσιμη για τον επόμενο γύρο ναύλων μεμονωμένου ταξιδιού.

Και, όπως το τοποθετεί η Bugbee: “Για να μεταβληθεί ο αριθμός των ανθρώπων που περιμένουν στο μπαρ για ένα ποτό, δεν αρκεί μόνον να τοποθετήσεις κάποιο εμπόδιο στη διαδρομή τους προς το μπαρ. Απαιτείται κάποιος χρόνος για να συμβεί αυτό.”

Επίσης, υπάρχει άλλη μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις επιπτώσεις στους ναύλους της ναυτιλίας container και των Δ/Ξ προϊόντων πετρελαίου: Όταν εκδηλώθηκε η διατάραξη στην Ερυθρά, ο τομέας των πλοίων container υπέφερε ήδη από υπερβάλλουσα χωρητικότητα. Η spot ναυλαγορά των πλοίων container απείχε από τα ζημιογόνα επίπεδα. Αντιθέτως, η ναυλαγορά των Δ/Ξ προϊόντων πετρελαίου ήταν ήδη οριακή και απολάμβανε υψηλά επίπεδα όταν άρχισε η αναδρομολόγηση. Η ανατροπή στην Ερυθρά ήταν το κερασάκι στην τούρτα για τα Δ/Ξ προϊόντων πετρελαίου.

“Διαχειριζόμαστε την επιχείρηση θεωρώντας ότι η Ερυθρά Θάλασσα θα ξανανοίξει αύριο και, με αυτό το δεδομένο, νομίζουμε ακόμη ότι η αγορά θα είναι πολύ δυνατή,” δήλωσε η Bugbee.

Δ/Ξ αργού πετρελαίου: Τα Ρώσικα φορτία παραμένουν, τα Δυτικά φορτία εκτρέπονται

Τα στοιχεία των στιγμάτων θέσης πλοίων δείχνουν ότι τα περισσότερα πλοία που τώρα διέρχονται από τη νότιο Ερυθρά είναι Δ/Ξ πλοία αργού πετρελαίου – εκ των οποίων πολλά είναι φορτωμένα με Ρωσικό αργό πετρέλαιο – και πλοία ξηρού χύδην φορτίου.

Οι ναυλομεσίτες Gibson περιγράφουν την τρέχουσα κατάσταση της κίνησης Δ/Ξ πλοίων στην Ερυθρά: “Πλοία με σημαντική πρόσφατη προϊστορία εμπορικών συναλλαγών με τη Ρωσία διέρχονται μαζικά την Ερυθρά, είτε έμφορτα, είτε υπό έρμα. Η πλειονότητα του συμβατικού tonnage εξακολουθεί να κάνει τον γύτο του Ακρωτηρίου Καλής Ελπίδας (Cape of Good Hope-COGH).”

Πέραν των Ρωσικών φορτίων, “τα περισσότερα Δ/Ξ μεταφοράς αργού πετρελαίου αποφεύγουν την Ερυθρά,” αναφέρουν οι Gibson.

Μολονότι οι επιπτώσεις στους ναύλους των Δ/Ξ αργού “έχει ως τώρα αποσιωπηθεί, εάν η τρέχουσα κατάσταση έχει σημαντική διάρκεια, οι συνέπειες της μετατόπισης προς το Ακρωτήριο θα πληθύνουν, προσφέροντας έρεισμα για αυξημένους ναύλους και στα Δ/Ξ.”

Πλοία ξηρών χύδην φορτίων αποφεύγουν, τελικά, στο Στενό Bab-el-Mandeb

Τα Φ/Γ μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων, που διαπλέουν το Στενό Bab-el-Mandeb, ξεπερνούν αριθμητικά τα Δ/Ξ αργού, παρότι τα εξαγωγικά φορτία των ΗΠΑ έπαψαν πια να χρησιμοποιούν τη διαδρομή αυτή. Τα Φ/Γ που μεταφέρουν σιτηρά και άνθρακα των ΗΠΑ στην Ασία, είχαν προ πολλού εκτραπεί από τη Διώρυγα του Παναμά προς Σουέζ. Πλέον, χρησιμοποιούν τη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου.

Τα Φ/Γ ξηρού χύδην φορτίου που εξακολουθούν να διαπλέουν το Στενό Bab-el-Mandeb συνεχίζουν να δέχονται επιθέσεις. Tο ελληνικής διαχείρισης Φ/Γ χύδην Lycavitos στοχοποιήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου.

Διελεύσεις Φ/Γ χύδην ιδιοκτησίας εισηγμένων εταιρειών αμερικανικών συμφερόντων συνεχίστηκαν για αρκετό χρονικό διάστημα, αλλά πλέον κι αυτές ανεστάλησαν.

Ο κ. Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk (NASDAQ: SBLK), μίλησε για την κατάσταση στην Ερυθρά σε συνέδριο στις 13 Φεβρουαρίου. Δύο από τα πλοία της Star Bulk δέχθηκαν επίθεση των Houthis: το Star Iris (με φορτίο αραβόσιτο Βραζιλίας στο Ιράν) στις 12 Φεβρουαρίου και το Star Nasia στις 6 Φεβρουαρίου (απέπλευσε από το Norfolk, Virginia των ΗΠΑ εν πλω προς Ινδία με φορτίο αμερικανικό άνθρακα).

“Σε δύο περιπτώσεις ναυλώσεων, μας ζητήθηκε από τους ναυλωτές να αποφύγουμε τη διώρυγα του Σουέζ, αλλά νομικά, αυτό δεν μπορούσε να γίνει μέχρι τότε [όταν συμφωνήθηκε ο ναύλος] δεν γνωρίζαμε για τις επιθέσεις στα πλοία Eagle Bulk και Genco,” είπε ο κ. Παππάς.

Tο Genco Picardy, ιδιοκτησίας Geno Shipping & Trading (NYSE: GNK), χτυπήθηκε στις 17 Ιανουαρίου. Tο Gibraltar Eagle, ιδιοκτησίας Eagle Bulk Shipping (NYSE: EGLE), χτυπήθηκε στις 15 Ιανουαρίου.

“Ενημερωθήκαμε ότι έπρεπε να ακολουθήσουμε το ναυλοσύμφωνο και να στείλουμε το πλοίο μέσω Σουέζ,” δήλωσε ο κ. Παππάς. “Έτσι, το πρώτο πλοίο [Star Nasia] πέρασε και δέχθηκε τρεις επιθέσεις. Όσο συνέβαινε αυτό, το δεύτερο πλοίο διερχόταν κιόλας το Σουέζ, έτσι δεν μπορούσαμε να το εκτρέψουμε. Και υπέστη επίθεση κι αυτό.

“Εφεξής, δεν θα περνούμε πλέον από το Σουέζ, επειδή προφανώς αποτελούμε στόχο των Houthis, αφού είμαστε εταιρεία με καταστατική έδρα τις ΗΠΑ.”

Πώς επηρεάζει τις εισαγωγές-εξαγωγές των ΗΠΑ η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Η μεταβολή στις εμπορευματικές ροές από την έναρξη των επιθέσεων των Houthi υπήρξε ραγδαία και σαρωτική.

Από τις 16 Φεβρουαρίου, στίγματα της πορείας πλοίων στον πλανήτη με κατεύθυνση προς ή αναχώρηση από λιμάνια των ΗΠΑ δείχνουν μηδενικές διελεύσεις από τη νότιο Ερυθρά Θάλασσα. Η υποκατάσταση της διέλευσης – από πλευράς των ΗΠΑ – έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί.

Η εφοδιαστικές αλυσίδες των ΗΠΑ προσαρμόστηκαν χωρίς αρνητικό αντίκτυπο στην αμερικανική οικονομία, παρά τις προειδοποιήσεις περί του εναντίου.

Ακολουθούν οι ειδικές επιπτώσεις ανά τομέα ναυτιλιακής μεταφοράς:

Εισαγωγές container – Οι παρακάμψεις επηρέασαν τα φορτία στις γραμμές Ασία-Ανατ. ακτή ΗΠΑ/Κόλπος Μεξικού που προηγούμενα χρησιμοποιούσαν τη Διώρυγα Παναμά και είχαν εκτραπεί στο Σουέζ, ως επίσης τα φορτία στις γραμμές προς Ανατ. ακτή/Κόλπος Μεξικού από την Ινδία και λοιπές ασιατικές χώρες που χρησιμοποιούν παραδοσιακά το Σουέζ. Οι τιμές ναύλων spot είναι σημαντικά υψηλότερες απ’ ό,τι πριν τις παρακάμψεις, όχι όμως σε σημείο που να προκαλέσουν αύξηση των καταναλωτικών αγαθών. Οι ναύλοι spot αναμένεται να αποκλιμακωθούν με την πάροδο του τρέχοντος έτους. Σημειώθηκαν καθυστερήσεις, αλλά ωστόσο, οι όγκοι των μηνιαίων εισαγωγών των ΗΠΑ αυξάνονται. Οι εισαγωγές φορτίων με εμπορευματοκιβώτια αυξήθηκαν κατά 7,9% τον Ιανουάριο έναντι του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τους Descartes.

Εξαγωγές LNG και LPG – Οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας του κόσμου σε φορτία LNG και LPG. Οι παρακάμψεις επηρέασαν τα φορτία αυτά προς Ασία που προηγουμένως διέπλεαν τη διώρυγα του Παναμά και είχαν εκτραπεί προς το Σουέζ. Πλέον, όλες οι εξαγωγές LNG και LPG των ΗΠΑ προς την Ασία κάνουν το γύρο του Ακρωτηρίου. Η διάρκεια του ταξιδιού είναι μεγαλύτερη, αλλά οι ναύλοι spot για αμφότερα τα πλοία LNG και LPG μειώθηκαν από τότε που άρχισε η κρίση της Ερυθράς και πλέον βρίσκονται κάτω από τους μέσους όρους ναύλων της 5ετίας, σύμφωνα με στοιχεία των Clarksons.

Εξαγωγές αργού (Crude oil) – Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ προς την Ασία διεξάγονται με very large crude carriers-VLCC, (πετρελαιοφόρα χωρητικότητας 2 εκατομμυρίων βαρελιών αργού), που ανέκαθεν χρησιμοποιούσαν το Ακρωτήριο Καλής Ελπίδας, οπότε δεν υπήρξε διατάραξη των αμερικανικών εξαγωγών. Στο μεταξύ, η διατάραξη των ευρωπαϊκών εισαγωγών αργού από πηγές δυτικά του Σουέζ έχει θετικό αντίκτυπο στους αμερικανούς εξαγωγείς: Μπορεί να κινητροδοτήσει φορτία αντικατάστασης προς Ευρώπη από τον Κόλπο του Μεξικού.

Εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων – Η πλειονότητα των αμερικανικών εξαγωγών διυλισμένων προϊόντων κατευθύνεται προς την Ευρώπη και τη Νότιο Αμερική και δεν διέρχεται τη διώρυγα του Σουέζ, οπότε δεν υφίσταται διατάραξη. Όσον αφορά το αργό πετρέλαιο, οι διαταράξεις της Ερυθράς στον ανεφοδιασμό της Ευρώπης με diesel και άλλα διυλισμένα προϊόντα από πηγές δυτικά του Σουέζ είναι θετική εξέλιξη για τη ζήτηση αμερικανικών εξαγωγών προϊόντων πετρελαίου, εξαιτίας της δυνατότητας αντικατάστασης φορτίων.

Χύδην ξηρά – Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα επηρεάζει τις αμερικανικές εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα προς Ασία, οι οποίες αρχικά εκτράπηκαν από τη διώρυγα του Παναμά στο Σουέζ και, μετέπειτα στο Ακρωτήριο. Η διάρκεια ταξιδιού είναι μεγαλύτερη. Συνολικά, όμως, οι ναύλοι των ξηρών χύδην μεταφορών δεν είναι αυξημένοι. Σύμφωνα με στοιχεία των Clarksons, ο μέσος ναύλος spot για Panamax και Supramax φορτηγά πλοία – οι κατηγορίες πλοίων που μεταφέρουν αμερικανικές εξαγωγές σιτηρών και άνθρακα – έχουν μειωθεί από την έναρξη των επιθέσεων των Houthi, και είναι σε απόλυτη αρμονία με το μέσο όρο της 5ετίας.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υποχρεωτική θητεία των γυναικών: αναγκαία και αναπόδραστη

Όταν προ ημερών ο υπουργός Εθνικής Άμυνας μίλησε για στελεχώσεις μονάδων στο  20-30%, εμμέσως πλην σαφώς αναγνώρισε ότι ο Στρατός Ξηράς είναι τόσο υποστελεχωμένος  που θέτει σε κίνδυνο την εδαφική μας ακεραιότητα. Μια που παρά την αλλαγή του γεωπολιτικού περιβάλλοντος

Τι περιλαμβάνει το πακέτο μέτρων €870 εκατ. – Ποιοι θα δουν ελαφρύνσεις και αυξήσεις

Ο σχεδιασμός του 2025 είναι τελικά πιο φιλόδοξος από τις αρχικές παραδοχές του οικονομικού επιτελείου. Ακόμα κι έτσι, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, δεν διαταράσσονται οι δημοσιονομικοί στόχοι, οι οποίοι, πάντως, θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Το «πακέτο» των μόνιμων εισοδηματικών

Μισθοί: Τράπεζες και υψηλή τεχνολογία προσφέρουν τις καλύτερες αμοιβές

Ποιοι κλάδοι δίνουν τις καλύτερες αμοιβές; Ποιες παροχές επιλέγουν να προσφέρουν οι εταιρείες στους εργαζόμενούς τους, με δεδομένη την έλλειψη προσωπικού; Τι ζητά από τους εργοδότες η νέα γενιά; Στα παραπάνω ερωτήματα απαντά η Director Advisory της KPMG, Γεωργία Καλεμίδου επικαλούμενη την πρόσφατη

Νέες τουρκικές βολές για το ελληνικό θαλάσσιο πάρκο στο Αιγαίο

Ο αναπληρωτής πρόεδρος και τομεάρχης Άμυνας του κεμαλικού Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Γιανκί Μπαγτζίογλου, εκτόξευσε νέες βολές σχετικά με το θέμα της δημιουργίας από την ελληνική κυβέρνηση θαλάσσιου πάρκου περιβαλλοντικής προστασίας στο Αιγαίο. Σε συνέντευξή του στην αντιπολιτευόμενη

Μετάβαση στο περιεχόμενο