Ήταν δέκα λεπτά πριν από τις 2 το μεσημέρι της 16ης Ιανουαρίου όταν ο μήκους περίπου 15 μέτρων πύραυλος των Χούθι της Υεμένης έπληξε το ελληνόκτητο πλοίο «Zografia» ανοικτά των ακτών της χώρας. Ως από θαύμα, από την έκρηξη δεν προκλήθηκαν τραυματισμοί και το υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ φορτηγό πλοίο κατέπλευσε στο Πέραμα για επισκευή. Ο Ουκρανός καπετάνιος Μπόρις Μπασένκο, που πραγματοποιούσε το πρώτο του ταξίδι με το «Zografia» παραχώρησε συνέντευξη στην «Κ» περιγράφοντας με λεπτομέρειες όσα προηγήθηκαν και ακολούθησαν της επίθεσης. «Ήταν μια δύσκολη κατάσταση. Δεν ήταν μικρή βόμβα αυτή που μας χτύπησε, αλλά μια ρουκέτα, μια μεγάλη ρουκέτα μήκους περίπου 15-16 μέτρων. Όλοι μας σοκαριστήκαμε».
Το δρομολόγιο του φορτηγού πλοίου ξεκίνησε την 31η Δεκεμβρίου από το Βιετνάμ. Ήταν κενό φορτίου και είχε πορεία προς Σουέζ αναμένοντας νεότερες οδηγίες από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Στο αγκυροβόλιο της Σρι Λάνκα παρέλαβε τρεις ενόπλους φρουρούς, οι οποίοι είχαν αποστολή την ασφάλεια του πλοίου και του πληρώματος κατά τον επικίνδυνο διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας.
Τη νύχτα της 16ης Ιανουαρίου και ενώ το «Zografia» έπλεε στο στενό του Bab Elmandeb, που θεωρείται το πιο επικίνδυνο σημείο της διαδρομής, ο υποπλοίαρχος εντόπισε με τη βοήθεια του ραντάρ κάτι να τους ακολουθεί. «Δεν μπορούσαμε να διακρίνουμε εάν επρόκειτο για ταχύπλοο σκάφος ή drone, δεν είχαμε οπτική επαφή μαζί του. Αμέσως στείλαμε τα μέλη του πληρώματος σε καταφύγιο και μείναμε στη γέφυρα ο αξιωματικός υπηρεσίας, εγώ και οι τρεις ένοπλοι φρουροί. Ο επικεφαλής της ομάδας των ενόπλων ζήτησε την άδειά μου για χρήση πυρών», περιγράφει στην «Κ» ο κυβερνήτης του πλοίου. Για περίπου 40 λεπτά οι ένοπλοι πυροβολούσαν σε θάλασσα και αέρα χωρίς να έχουν οπτική επαφή με τον στόχο. Στη συνέχεια το ύποπτο σκάφος ή drone απομακρύνθηκε προς τις ακτές της Υεμένης. Ο κυβερνήτης ανέφερε στην εταιρεία απόπειρα πειρατείας, συνεχίζοντας το δρομολόγιο προς το Σουέζ.
Αρκετές ώρες αργότερα, όλοι θεωρούσαν ότι το πλοίο έχει διαφύγει τον κίνδυνο. Οι ένοπλοι φρουροί ζήτησαν άδεια να λύσουν και να ασφαλίσουν τον οπλισμό τους, οι ναύτες ξεκίνησαν εργασίες συντήρησης πάνω στο κατάστρωμα, ενώ ο καπετάνιος κινήθηκε προς την καμπίνα του για ξεκούραση. Δέκα λεπτά πριν από τις 2 μ.μ., ωστόσο, ένας πύραυλος των Χούθι έπληξε το πλοίο. Μπήκε στο αμπάρι του πλοίου από ανοικτό καπάκι του καταστρώματος και βγήκε από την αριστερά πλευρά του κύτους, ανοίγοντας τρύπα. Επικράτησε ανησυχία. Ο Μπόρις Μπασένκο θυμάται ότι μέσα σε δευτερόλεπτα βρέθηκε στη γέφυρα και μαζί με τον αξιωματικό υπηρεσίας κάλεσαν όλα τα μέλη του πληρώματος να πάνε σε καταφύγιο υπό τον φόβο να ακολουθήσει νέα, δεύτερη πυραυλική επίθεση. «Ο αξιωματικός υπηρεσίας μέτρησε τρεις φορές τα μέλη του πληρώματος. Την πρώτη και τη δεύτερη δεν ήμουν σίγουρος ότι μου έλεγε αλήθεια, δεν μπορούσα να τον πιστέψω. Τους μέτρησε ξανά για τρίτη φορά και στη συνέχεια ενημέρωσα την εταιρεία ότι ήμασταν όλοι καλά».
Ακολούθησε έλεγχος στο πλοίο, με τα μέλη του πληρώματος και τον καπετάνιο, αφού διαπίστωσαν ότι ήταν αξιόπλοο και δεν έβαζε νερά, να βάζουν πλώρη για το Σουέζ. Εκεί έγιναν πρόχειρες επισκευές και στις 31 Ιανουαρίου το «Zografia» κατέπλευσε στα ναυπηγεία του Περάματος για επισκευή.
«Είμαστε τυχεροί»
«Έφυγα από το σπίτι μου τον Δεκέμβριο, ανέβηκα στο πλοίο και είπα στη γυναίκα και τις δυο μου κόρες θα τα πούμε το καλοκαίρι μετά το συμβόλαιό μου. Είμαστε τυχεροί που είμαστε όλοι ζωντανοί, όλοι μας μπορούμε να επιστρέψουμε σώοι στο σπίτι μας στη λήξη του συμβολαίου μας», λέει ο κ. Μπασένκο, που έφυγε από την εμπόλεμη Οδησσό για να γίνει στόχος πυραυλικής επίθεσης αρκετά μίλια μακρύτερα.
Στο ερώτημα της «Κ» εάν θα επέστρεφε στην περιοχή, ο Ουκρανός καπετάνιος απάντησε με ειλικρίνεια: «Όχι! Δεν θέλω με τίποτα να επιστρέψω εκεί. Εάν είναι δυνατόν θα ήθελα να μην ξαναπεράσω ποτέ ξανά στη ζωή μου από την Ερυθρά Θάλασσα».