Π. Χηνοφώτης*: Η ελληνική συμμετοχή στην ελευθερία των θαλασσών

Ο κ. Π. Χηνοφώτης είναι ναύαρχος ε.α. Π.Ν., επίτιμος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, πρ. βουλευτής Επικράτειας – υφυπουργός Εσωτερικών.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Η θάλασσα, καλύπτουσα το 70% της επιφάνειας του πλανήτη, είναι ο κύριος άξονας επικοινωνίας μεταξύ των λαών και μεταφοράς του 85%-90% του παγκόσμιου εμπορίου. Μία από τις πλέον κρίσιμες γραμμές θαλάσσιας επικοινωνίας και εμπορίου, άμεσου ενδιαφέροντος όχι μόνον των ευρωπαϊκών χωρών αλλά και όλων των χωρών παραγωγής και αγοράς προϊόντων, είναι οι νότιες θαλάσσιες προσβάσεις της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι το Σουέζ (περί τα 1.450 ν.μ.).

Η γειτνίαση με τις ακτές Υεμένης και τη νήσο Σοκότρα (με αμφισβητούμενο καθεστώς κυριαρχίας της Υεμένης), όπως και με τις ακτές Αιγύπτου, Eρυθραίας, Τζιμπουτί, Σομαλίας, Σαουδικής Αραβίας, συνθέτουν το περιβάλλον ασφαλείας της περιοχής και τον γεωπολιτικό ανταγωνισμό στην ισχύ και επιρροή των μεγάλων δυνάμεων και γειτονικών χωρών, καθώς και των ΗΑΕ. Προς τούτο και η παρουσία ξένων χερσαίων και ναυτικών δυνάμεων στα εδάφη και ύδατα ορισμένων εξ αυτών των χωρών (Γαλλίας, ΗΑΕ, Η.Β, ΗΠΑ, Λ.Δ. Kίνας, Πολυεθνικής Δύναμης Επιχειρήσεων CTF150, CTF 153, Ιαπωνίας, Ivδίας, ευρωπαϊκής επιχείρησης «Atalanta» κ.ά.). Επιπροσθέτως, τα δύο πλέον σημαντικά σημεία θαλάσσιας διόδου, Σουέζ και στενό Μπαμπ Ελ Μαντέμπ, καθώς και η νήσος Σοκότρα, συμπληρώνουν τον θαλάσσιο χώρο για προστασία αυτής της ιδιαίτερα σημαντικής, για το εμπόριο και τη διεθνή κοινότητα, γραμμής θαλάσσιας επικοινωνίας. Επειδή οι αντάρτες Ansar Allah/Houthi της Υεμένης επιτίθενται σε εμπορικά πλοία, με πρόσχημα την απάντηση στον πόλεμο στη Γάζα (εν αναμονή γεωπολιτικών ανταλλαγμάτων;) αυτή η κορυφαία θαλάσσια οδός έχει καταστεί εξαιρετικά επισφαλής για όλα τα ποντοπόρα πλοία μεταφοράς, με αποτέλεσμα το πλείστον των ναυτιλιακών εταιρειών να τροποποιεί τους πλόες, παραλλάσσοντας πλέον το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος Ν. Αφρικής, με επακόλουθο την αύξηση του κόστους του εκάστοτε φορτίου και ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διεθνή και την εγχώρια οικονομία των κρατών.

Η Ελλάδα ως ηγέτιδα δύναμη της παγκόσμιας ναυτιλίας θα μπορούσε να πρωτοστατήσει στο κάλεσμα για τη δημιουργία ενός ναυτικού συνασπισμού για την προστασία αυτής της ζωτικής θαλάσσιας γραμμής του παγκόσμιου εμπορίου. Η έκκληση των ΗΠΑ για τη συγκρότηση του ναυτικού συνασπισμού «Φύλακας της Ευημερίας» (Prosperity Guardian), με σκοπό την προστασία της ζωής των πληρωμάτων, της ασφάλειας των πλοίων και της ομαλής ροής του θαλάσσιου εμπορίου στην ευρύτερη περιοχή Ερυθράς Θάλασσας – Κέρατος της Aφρικής – Κόλπου του Άντεν – Δυτικού Ινδικού Ωκεανού, ορθώς έγινε αποδεκτή από την Ελλάδα με συμμετοχή μιας φρεγάτας στον ναυτικό συνασπισμό και αποστολή επιτελών στο Αρχηγείο της πολυεθνικής Δύναμης CTF 153 στο Μπαχρέιν.

Το ελληνικό Π.Ν. έχει συμμετάσχει κατά το παρελθόν σε αντίστοιχες παρεμφερείς επιχειρήσεις, αντλώντας εμπειρία σχεδίασης και επιχειρήσεων εκ της συμμετοχής του στις επιχειρήσεις Sharp Guard 1993-1996, Enduring Freedom 2002-2003, UNIFIL από το 2006, SOPHIA/IRINI από το 2015, καθώς και στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Atalanta» από 12/2008 με την έναρξή της και με πρώτο επιχειρησιακό διοικητή εν πλω, Έλληνα αξιωματικό του Π.Ν. Δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι η απραξία του Συμβουλίου των Ηνωμένων Εθνών εξυπηρετείται από τη στάση των δύο μονίμων μελών του (Λ.Δ. Kίνας και Pωσίας). Ειδικότερα, για τη Λ.Δ. Kίνας προέχει η ύπαρξη και η αγκίστρωση κινεζικών δυνάμεων που σταθμεύουν στην περιοχή, με περαιτέρω βλέψεις διεύρυνσης της μόνιμης παρουσίας τους. Η Ρωσία επιδιώκει διευκολύνσεις ελλιμενισμού στην εγγύς περιοχή του Kέρατος της Αφρικής και την επιστροφή δυτικών εταιρειών υψηλής τεχνολογίας για την προώθηση της αξίας της περιοχής του Βορειοανατολικού Περάσματος (ΝΕΡ), η οποία περιλαμβάνει τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, μήκους 3.500 ν.μ. Η συντομότερη σύνδεση με την Ευρώπη μειώνει την απόσταση από τη Γιοκοχάμα στο Ρότερνταμ (διαδρομή μέσω Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας: 14.448 ν.μ., Διώρυγας του Σουέζ: 11.133, ΝΕΡ: 7.010), αλλά στερείται αξιόπιστου χρονοδιαγράμματος λόγω καιρικών και κλιματικών συνθηκών. Ως μόνη ενέργεια επί του παρόντος αναφέρεται η ανακοίνωση SC/15513
του Σ.Α./Η.Ε. την 1η Δεκεμβρίου, με αφορμή την επίθεση κατά του πλοίου MV Galaxy Leader, με την οποία «υπενθύμισαν τη σημασία της ενίσχυσης της διεθνούς και περιοχικής συνεργασίας προς αντιμετώπιση των απειλών κατά της ειρήνης και ασφάλειας στην περιοχή». Με την εξαγγελία και μόνον του ναυτικού συνασπισμού από τις ΗΠΑ, η μεγαλύτερη θαλάσσια μεταφορική εταιρεία επαναδρομολόγησε τα πλοία της μέσω Σουέζ. Οι γεωπολιτικές συνεργασίες, οι συμμαχίες και οι συνασπισμοί καθίστανται βασικά συστατικά της διεθνούς ασφάλειας. Η θαλάσσια ισχύς είναι ο κύριος άξονας κάθε ασφάλειας σε ένα γεωγραφικό περιβάλλον. Πρόδηλη και η εθνική απαίτηση ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του στόλου μας.

Μετατροπή-επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ηγουμενίτσα: Φορτηγό είχε σε κρύπτες λαθραία τσιγάρα – Συνελήφθη ο οδηγός

Συγκεκριμένα, σε έλεγχο που διενεργήθηκε σε φορτηγό όχημα με επικαθήμενο, το οποίο οδηγούσε ο 30χρονος, στην πύλη εισόδου του λιμένα εξωτερικού της Ηγουμενίτσας, εντοπίστηκαν επιμελώς κρυμμένα σε διάφορα σημεία του τράκτορα και του επικαθήμενου, συνολικά εννιακόσια είκοσι δύο 922 πακέτα

Σκιάθος: Ζητούν €2.500 νοίκι από γιατρούς

Να μην αντιμετωπίζονται ως τουρίστες οι γιατροί που μετακινούνται από την 5η ΥΠΕ στη Σκιάθο για να καλύψουν τις ανάγκες σε υπηρεσίες υγείας στο νησί, υπηρετώντας στο τοπικό κέντρο υγείας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ζητά από τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων ο περιφερειάρχης

Ένοπλη ληστεία σε Δ/Ξ ανοικτά του Πράσινου Ακρωτηρίου

Μετάφραση-απόδοση κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ» Σε Τουρκικής σημαίας δεξαμενόπλοιο μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου επιβιβάστηκαν το πρωί της Παρασκευής (17/5) κακοποιοί και διέπραξαν ένοπλη ληστεία νοτιοανατολικά της Nova Sintra, στο Πράσινο Ακρωτήριο, κλιμακώνοντας τη βία που ασκείται σε ναυτικούς στα ανοικτά της Δυτικής

Συνάντηση Αρχηγού ΠΣ Αντιστράτηγου Θ. Βάγια με Επίτιμους Αρχηγούς Π.Σ.

Σήμερα, Δευτέρα, 20 Μαΐου 2024, ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Αντιστράτηγος Θεόδωρος Βάγιας συναντήθηκε στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος, με Επίτιμους Αρχηγούς Π.Σ. Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος, τα οποία, μεταξύ άλλων περιλάμβαναν και σχετική ενημέρωση, περί αρμοδιοτήτων

Μετάβαση στο περιεχόμενο