Η πειρατική επίθεση που πραγματοποιήθηκε κατά του πλοίου «Galaxy Leader» στις 19 Νοεμβρίου 2023 σηματοδότησε την απαρχή μιας πρωτοφανούς εκστρατείας τυφλής βίας που στόχευε τη διεθνή ναυτιλία. Να σημειωθεί ότι ένα έτος μετά οι ναυτικοί του Galaxy Leader παραμένουν σε καθεστώς ομηρίας από τους Χούθι. Έκτοτε έχουν καταγραφεί περισσότερα από 100 περιστατικά κατά τα οποία οι συνέπειες υπήρξαν καταστροφικές για την ασφάλεια των ναυτικών, του παγκόσμιο εμπορίου, και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
19 Νοεμβρίου 2023
Το οχηματαγωγό πλοίο «Galaxy Leader», ενώ έπλεε καθ’ οδόν προς την Ινδία με 25 μέλη πληρώματος, καταλήφθηκε από αντάρτες Χούθι κοντά στη Χοντέιντα της Υεμένης. Αυτή η πειρατική ενέργεια σηματοδότησε την έναρξη μιας επιθετικής θαλάσσιας εκστρατείας από τους Χούθι, οι οποίοι είχαν προηγουμένως απειλήσει τα ισραηλινά πλοία μετά την επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα.
25 – 27 Νοεμβρίου 2023
Στο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών «Central Park», το οποίο διαχειρίζεται η Ισραηλινή Zodiac Maritime Ltd., εισέβαλαν ένοπλοι στον Κόλπο του Άντεν. Δυνάμεις που επέβαιναν στο «USS Mason» αναχαίτισαν την επίθεση και συνέλαβαν πέντε ύποπτους που πιστεύεται ότι ήταν Σομαλοί πειρατές. Λίγο αργότερα, δύο βαλλιστικοί πύραυλοι, που εκτοξεύτηκαν από περιοχές που ελέγχονται από τους Χούθι, στόχευσαν ανεπιτυχώς το «Mason» και το «Central Park».
14 Δεκεμβρίου 2023
Ένας πύραυλος εκτοξεύτηκε κατά του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Maersk Gibraltar», το οποίο διασώθηκε για λίγα μόλις μέτρα κοντά στο στενό Bab-el-Mandeb, αναγκάζοντας τη Maersk να αναστείλει προσωρινά τα ταξίδια των πλοίων της στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτή η απόφαση της Maersk ώθησε πολλές άλλες ναυτιλιακές εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της, με συνέπεια να ξεκινήσει μια άνευ προηγουμένου αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο.
18 Δεκεμβρίου 2023
Ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Lloyd Austin ανακοίνωσε την έναρξη της επιχείρησης «Prosperity Guardian», η οποία συνιστούσε τότε μια πολυεθνική πρωτοβουλία ασφάλειας, υπό την ομπρέλα των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων και την ηγεσία της Task Force 153, με επίκεντρο την ασφάλεια και την ελευθερία ναυσιπλοΐας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν.
Το Πεντάγωνο περιέγραψε την επιχείρηση «Prosperity Guardian» ως έναν τύπο «περιπολίας θαλάσσιων διαδρόμων» που «θα ανταποκρίνεται και θα βοηθά όπου είναι απαραίτητο» τα εμπορικά πλοία που κινούνται στην εν λόγω περιοχή».
«Η επιχείρηση αυτή», δήλωσε τότε ο Υποστράτηγος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, Πατ Ράιντερ, «συνιστά έναν αμυντικό συνασπισμό που έχει σκοπό να καθησυχάσει την παγκόσμια ναυτιλία και τους ναυτικούς ότι η διεθνής κοινότητα είναι παρούσα για να διασφαλίσει ασφαλείς πλόες».
30 Δεκεμβρίου 2023
Μετά την έναρξη της επιχείρησης «Prosperity Guardian», η Maersk αποφάσισε να ξαναρχίσει τις διελεύσεις μέσω της περιοχής. Ωστόσο, μετά από λίγες ημέρες, το πλοίο της «Maersk Hangzhou» δέχθηκε επίθεση από πυραύλους ενώ έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα και παραλίγο να βυθιστεί. Ακολούθως, η Maersk ανέστειλε επ’ αόριστον τις διελεύσεις της στην Ερυθρά Θάλασσα, εκτρέποντας τα πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Ακολουθώντας το παράδειγμα της Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες ανέστειλαν επίσης τα ταξίδια τους στην περιοχή.
3 Ιανουαρίου 2024
Ένας συνασπισμός εθνών, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, εξέδωσαν κοινή δήλωση καταδικάζοντας τις επιθέσεις των Χούθι στη ναυτιλία, προειδοποιώντας για σοβαρές συνέπειες.
9 Ιανουαρίου 2024
Οι Χούθι εξαπέλυσαν ένα τεράστιο μπαράζ επιθέσεων με πυραύλους και drones προς περιοχές στις οποίες έπλεαν τόσο εμπορικά όσο και πλοία του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Πολεμικά πλοία των ΗΠΑ, μαχητικά αεροσκάφη και ένα πολεμικό πλοίο του Ηνωμένου Βασιλείου αναχαίτισαν και κατέστρεψαν δεκαοκτώ drones και τρεις πυραύλους, αποτρέποντας οποιαδήποτε ζημιά σε πλοία. Η επίθεση αυτή ήταν η μεγαλύτερη που έχουν εξαπολύσει ως σήμερα οι Χούθι.
11 Ιανουαρίου 2024
Αεροπορικές δυνάμεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου πραγματοποίησαν τις πρώτες αεροπορικές επιδρομές σε θέσεις των Χούθι στην Υεμένη, με στόχο συστήματα ραντάρ, αποθήκες πυρομαχικών και εγκαταστάσεις εκτόξευσης πυραύλων και drones.
24 Ιανουαρίου 2024
Δύο πλοία της Maersk, υπό σημαία ΗΠΑ, που μετέφεραν φορτίο της κυβέρνησης των ΗΠΑ, στοχοποιήθηκαν κοντά στο στενό Bab-el-Mandeb παρά τη συνοδεία του Πολεμικού Ναυτικού. Το περιστατικό αυτό υπήρξε νέο σημείο καμπής για την Maersk η οποία αποφάσισε να διακόψει τα ταξίδια πλοίων που είχαν υψωμένη την σημαία των ΗΠΑ.
26 Ιανουαρίου 2024
Το δεξαμενόπλοιο «Marlin Luanda» χτυπήθηκε από πύραυλο των Χούθι στον Κόλπο του Άντεν, με συνέπεια να πάρει φωτιά η οποία κατασβέστηκε και δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί.
18 Φεβρουαρίου 2024
Το φορτηγό πλοίο «Rub Τοymar», υπό σημαία Μπελίζ, χτυπήθηκε από βαλλιστικό πύραυλο. Παρά τις προσπάθειες να διασωθεί το πλοίο τελικά βυθίσθηκε στις 2 Μαρτίου, δύο εβδομάδες μετά την επίθεση.
Αυτή ήταν και η πρώτη πετυχημένη τρομοκρατική επίθεση των Χούθι από την αρχή της εμφάνισης τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
6 Μαρτίου 2024
Το φορτηγό πλοίο «True Confidence», με σημαία Μπαρμπάντος, χτυπήθηκε από πύραυλο κοντά στο Άντεν, με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους τρεις ναυτικοί. Αυτά είναι και τα πρώτα ανθρώπινα θύματα των επιθέσεων των Χούθι.
12 Ιουνίου 2024
Το φορτηγό πλοίο «Tutor» δέχθηκε επίθεση ενώ έπλεε στη Νότια Ερυθρά Θάλασσα. Το πλοίο, χτυπήθηκε αρχικά στην πρύμνη από ένα μη επανδρωμένο μικρό σκάφος, ενώ ακολούθησε και δεύτερο χτύπημα από άγνωστο βλήμα. Το πλοίο βυθίστηκε περίπου μια εβδομάδα αργότερα. Το περιστατικό στοίχισε τη ζωή ενός ναυτικού που χάθηκε στο «Tutor». Αυτό ήταν το τέταρτο ανθρώπινο θύμα των επιθέσεων των Χούθι.
13 Ιουνίου 2024
Την επόμενη της επίθεσης στο «Tutor», οι Χούθι έπληξαν το φορτηγό πλοίο «Verbena» με δύο βλήματα, προκαλώντας πυρκαγιές και σημαντικές ζημιές. Ένας ναυτικός τραυματίστηκε σοβαρά και απομακρύνθηκε με ελικόπτερο του «USS Philippine Sea». Ο Πλοίαρχος του «Verbena» εξέπεμψε σήμα κινδύνου δηλώνοντας ότι το πλήρωμα του σκάφους θα εγκαταλείψει άμεσα το πλοίο. Παρά το γεγονός ότι μόλις οκτώ ναυτικά μίλια μακριά του βρισκόταν η ιρανική φρεγάτα «IRIN Jamaran» δεν ανταποκρίθηκε στο σήμα κινδύνου, σύμφωνα με την Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ.
21 Αυγούστου 2024
Το, υπό Ελληνική σημαία, δεξαμενόπλοιο «Sounion», το οποίο μετέφερε περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου, δέχτηκε αλλεπάλληλες επιθέσεις ενώ έπλεε στη Νότια Ερυθρά Θάλασσα, με αποτέλεσμα να υποστεί εκτεταμένες ζημιές. Στη συνέχεια, οι αντάρτες Χούθι ανέβηκαν στο πλοίο και το παγίδευσαν με εκρηκτικά τα οποία πυροδότησαν προκαλώντας πολλαπλές φωτιές που έκαιγαν για περίπου μια εβδομάδα. Το περιστατικό αυτό προκάλεσε έντονες ανησυχίες για εκτεταμένη περιβαλλοντική καταστροφή μεγαλύτερη και από αυτήν που προκάλεσε το «Exxon Valdez», δεδομένης της μεγαλύτερης ποσότητας φορτίου που μετέφερε το «Sounion». Καθώς οι πυρκαγιές συνέχιζαν να μαίνονται, το δεξαμενόπλοιο ρυμουλκήθηκε σε ασφαλές σημείο περίπου 81 χιλιόμετρα μακριά από τις ακτές της Ερυθραίας υπό την προστασία της Επιχείρησης Aspides της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μια ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων ξεκίνησε επιχειρήσεις πυρόσβεσης στις 23 Σεπτεμβρίου και στις αρχές Οκτωβρίου, είχαν σβήσει όλες τις πυρκαγιές, αποτρέποντας τον κίνδυνο πετρελαιοκηλίδας.
16 Οκτωβρίου 2024
Δυνάμεις της Κεντρικής Διοίκησης των ΗΠΑ (CENTCOM) πραγματοποίησαν στοχευμένες αεροπορικές επιδρομές εναντίον εγκαταστάσεων αποθήκευσης όπλων των Χούθι στην Υεμένη. Στην επιχείρηση αυτή έλαβαν μέρος βομβαρδιστικά stealth μεγάλης εμβέλειας B-2 «Spirit» της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ με στόχο να εξουδετερώσουν την αυξανόμενη απειλή για τη διεθνή θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή. Τα πλήγματα ακριβείας είχαν ως αποτέλεσμα την καταστροφή πέντε υπόγειων εγκαταστάσεων στα οποία οι Χούθι φύλαγαν προηγμένα συμβατικά όπλα που τους είχε παραχωρήσει το Ιράν, καθώς και πυραύλους και πυρομαχικά που χρησιμοποιούνταν στις περιφερειακές τρομοκρατικές επιθέσεις τους.
ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το οικονομικό κόστος για το παγκόσμιο εμπόριο από την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας είναι συγκλονιστικό. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η κίνηση των πλοίων στη Διώρυγα του Σουέζ έχει μειωθεί κατά 60% περίπου δεδομένου πως οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρίες επαναδρομολογούν τα πλοία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Αυτή η παράκαμψη αυξάνει το κόστος αποστολής, παρατείνει τους χρόνους διέλευσης και αυξάνει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Εξίσου σημαντικό αν όχι σημαντικότερο είναι το ανθρώπινο κόστος. Όπως προαναφέρθηκε το πλήρωμα του «Galaxy Leader», σχεδόν έναν χρόνο μετά παραμένει σε αιχμαλωσία, με ελάχιστη έως καθόλου επαφή με τις οικογένειές τους, ενώ μέχρι σήμερα, οι επιθέσεις των Χούθι στοίχισαν τη ζωή σε τέσσερις ναυτικούς, τραυμάτισαν σοβαρά δύο και προκάλεσαν πολλούς ακόμη άλλους τραυματισμούς σε ναυτικούς. Η κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν είναι απλώς μια περιφερειακή κρίση, αλλά μια παγκόσμια κρίση. Καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες, οι κυβερνήσεις και οι διεθνείς συνασπισμοί κρατών αντιμετωπίζουν τις επιπτώσεις, η ανθεκτικότητα του παγκόσμιου εμπορίου δοκιμάζεται όπως ποτέ άλλοτε
Γιώργος Σκορδίλης
Πηγή: Reporter.gr