Πλήγμα στο διεθνές εμπόριο: Οι ναυτιλιακοί κολοσσοί Maersk & Hapag-Lloyd αναστέλλουν τις διελεύσεις στην Ερυθρά

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Εκτεταμένη διατάραξη του διεθνούς εμπορίου προκαλούν οι κλιμακούμενες επιθέσεις των ανταρτών Houthi σε εμπορικά πλοία, καθώς ορισμένες από τις μεγαλύτερες πλοιοκτήτριες εταιρείες του πλανήτη να εξετάζουν αν είναι πλέον ασφαλές για τα πληρώματά τους να διέρχονται την  Ερυθρά Θάλασσα.

Δύο από τους μεγαλύτερους θαλάσσιους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων τακτικών γραμμών ανακοίνωσαν χτες Παρασκευή ότι διακόπτουν τις διελεύσεις της Ερυθράς Θάλασσας μετά από επιθέσεις που δέχτηκαν πλοία τους. Άλλες δύο εταιρείες πετρελαιοφόρων ανακοίνωσαν ότι εισάγουν ρήτρα στα ναυλοσύμφωνα τους που θα επιτρέπει τον περίπλου της Αφρικανικής ηπείρου, εφόσον κρίνουν επισφαλή τα ύδατα της Υεμένης.

Οι εξελίξεις αυτές αυξάνουν την πίεση προς τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της να βελτιώσουν τις συνθήκες ασφάλειας μιας από τις πιο σημαντικές θαλάσσιες εμπορευματικές οδούς του κόσμου και να αποτρέψουν την υπονόμευση της παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης. Διεθνής εμπορικός όμιλος έκανε έκκληση για περισσότερη στρατιωτική υποστήριξη ώστε να μπει τέλος στις επιθέσεις.

Οι ΗΠΑ “θα συνεχίσουν να εξετάζουν επιλογές και να λαμβάνουν συντονισμένες, πολυμερείς δράσεις για την αντιμετώπιση αυτών των απαράδεκτων απειλών και των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα,” δήλωσε ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας του Λευκού Οίκου κ. Eduardo Maia Silva.

Οι αντάρτες Houthi επιτίθενται σε ολοένα και περισσότερα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα — ιδίως, που ισχυρίζονται ότι συνδέονται με το Ισραήλ — σε αντίδραση του πολέμου στη Γάζα.

Ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος πλοίων container του κόσμου, A.P. Moller-Maersk A/S, σε δήλωσή του την Παρασκευή (15/12/2023) ανακοίνωσε ότι έδωσε οδηγία στα πλοία του που κατευθύνονται στη νότια είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας να σταματήσουν την πορεία τους. Το πλοίο του “Maersk Gibraltar” υπέστη επίθεση.

Αμέσως μετά την ανακοίνωση της Maersk, ο Γερμανικός κολοσσός Hapag-Lloyd AG ανακοίνωσε παύση μέχρι τη Δευτέρα, “οπότε θα αποφασίσουμε για την περίοδο που ακολουθεί.”

“Μετά τη χθεσινή (14/12/2023) αποτυχημένη επίθεση στο Maersk Gibraltar και ακόμη μία σε άλλο πλοίο container σήμερα (15/12/2023), διατάξαμε όλα τα πλοία της Maersk που κατευθύνονται να διέλθουν το Στενό Bab al-Mandab να σταματήσουν την πορεία τους μέχρι νεωτέρας,” δήλωσε η Maersk.

Το Bab al-Mandab είναι ένας στενός θαλάσσιος δίαυλος που συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό με την Ερυθρά Θάλασσα. Κάθε πλοίο που για τις μεταφορές Ευρώπης-Ασίας χρησιμοποιεί τη Διώρυγα του Σουέζ πρέπει να περάσει από το Στενό αυτό.

Η Maersk δήλωσε ότι υπ’ αριθμόν 1 προτεραιότητά της είναι η ασφάλεια των πληρωμάτων της, υπογραμμίζοντας την πρόκληση να ισορροπήσει τις ανάγκες των πελατών της και της υποχρέωσης να φροντίσει το προσωπικό της. Περιπλέοντας την Αφρική θα προσθέσει χιλιάδες ν.μ. στη διαδρομή, θα αυξήσει τη δαπάνη καυσίμων και θα καθυστερήσει τις παραδόσεις εμπορευμάτων.

Η Euronav NV, πλοιοκτήτρια υπερ-δεξαμενοπλοίων, δήλωσε ότι θα επιμείνει σε όλα τα ναυλοσύμφωνα να δοθεί στα πλοία της η δυνατότητα να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Την Πέμπτη, η Maersk Tankers έκανε την ίδια δήλωση μετά την επίθεση που δέχτηκε ένα από τα δεξαμενόπλοιά της.

Οικονομικοί κίνδυνοι

Παρότι ουδείς γνωρίζει την τελική διάρκεια των ως άνω διακοπών της Maersk και της Hapag-Lloyd, τέτοια μέτρα τονίζουν πόσο σοβαρές και επιζήμιες οικονομικά είναι οι εκδηλωθείσες επιθέσεις. Η Maersk διαθέτει στόλο πάνω από 300 πλοία. Η Hapag-Lloyd κατατάσσεται όγδοη, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd.

Περίπου 12% του παγκόσμιου εμπορίου εξαρτάται από τη Διώρυγα του Σουέζ και 5% από τη Διώρυγα του Παναμά, σύμφωνα με τον κ. Marco Forgione, γεν. διευθυντή του Institute of Export & International Trade. Ήδη, ο Παναμάς επηρεάζεται από την ξηρασία.

“Είναι θεμελιώδη (περάσματα) για τις διεθνείς εμπορευματικές ροές,” είπε. “Αν δεν λειτουργούν ομαλά, οι αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα που προκαλείται από καθυστερήσεις στην κυκλοφορία πλοίων σε ζωτικά σημεία, θα είναι αλυσιδωτές και οδυνηρές.”

Φαίνεται ότι οι επιθέσεις των Houthi κλιμακώθηκαν τις τελευταίες ημέρες και σε πλοία με λιγότερο προφανή σύνδεση με το Ισραήλ. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνονται οι επισφάλειες για τον κλάδο, με άνοδο της δαπάνης ασφάλισης. Τουλάχιστον τρία πλοία εμπορευματοκιβωτίων υπέστησαν επίθεση ή παρενοχλήθηκαν πλησίον της Υεμένης την προηγούμενη μέρα.

Η απόφαση της Maersk, ειδικότερα, θα αυξήσει την πίεση στις ΗΠΑ — το επεξεργάζεται επί εβδομάδες — να σχηματίσει ναυτικό απόσπασμα που θα προστατεύει τα πλοία από τις επιθέσεις των Houthi στην Ερυθρά Θάλασσα. Λευκός Οίκος και Πεντάγωνο ανέφεραν ότι η κυβέρνηση Biden συνεργάζεται με εταίρους για το σχηματισμό ομάδας, που θα ανακοινωθεί πολύ προσεχώς.

Η κυβέρνηση Biden θα ενισχύσει και θα διευρύνει τις ναυτικές δυνάμεις της, θα καταβάλει “στοχευμένες προσπάθειες” στον ΟΗΕ, θα αναθεωρήσει την τρομοκρατική δράση των Houthis και θα συνεργαστεί με τους συμμάχους της, είπε ο κ. Silva. Ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ κ. Lloyd Austin συνομίλησε με το Βρετανό ομόλογό του, κ. Grant Shapps, για τις επιθέσεις, που αποτελούν πλέον “σημαντικό διεθνές πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί” δοθείσης της κλίμακας και της έντασής του, δήλωσε το Πεντάγωνο σε ανακοίνωση.

Εμπορικές επιπλοκές

Ομολογουμένως, οι επιθέσεις θα πιέσουν περισσότερο τις ΗΠΑ να επέμβουν στη βάση των Houthis, ενδεχόμενα με στρατιωτικά πλήγματα καταστροφής των drones και των πυραύλων πριν εκτοξευθούν.

Η (αμερικανική) κυβέρνηση αποφεύγει να εκδηλώσει δράση εναντίον των Houthis υπό το φόβο πρόκλησης περιφερειακής σύρραξης, όμως αξιωματούχοι, περιλαμβανόμενου του αναπληρωτή Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ κ. Jon Finer, αναγνωρίζουν ότι τέτοια χτυπήματα δεν αποκλείονται.

Οι αναταράξεις στην περιοχή μπορεί να περιπλέξουν την εφοδιαστική αλυσίδα και το παγκόσμιο εμπόριο. Το 2021, η προσάραξη του “Ever Given” μπλοκάρισε επί μία σχεδόν εβδομάδα τη Διώρυγα του Σουέζ, ανατρέποντας τα χρονοδιαγράμματα εκατοντάδων πλοίων επί πολλούς μήνες και περιορίζοντας τη διαθέσιμη χωρητικότητα πλοίων για μεταφορά εμπορευμάτων. Το ατύχημα υπολογίστηκε ότι περιόρισε κατά 20% έως 30% επί αρκετές εβδομάδες.

“Ανησυχούμε βαθύτατα για την ραγδαία επιδείνωση της ασφάλειας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν,” είπε η Maersk σε δήλωσή της χτες Παρασκευή. “Οι πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία είναι ανησυχητικές και αποτελούν σοβαρή απειλή στην ασφάλεια ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια των ναυτικών.”

Στρατιωτική πίεση

Tο Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (International Chamber of Shipping), που εκπροσωπεί το ναυτιλιακό κλάδο, εξήρε την Παρασκευή τις ενέργειες των ναυτικών δυνάμεων που συνέδραμαν ως τώρα τα εμπορικά πλοία. Έκανε έκκληση για στήριξη του συνόλου των ναυτικών δυνάμεων της περιοχής ώστε να αποτραπούν άλλες επιθέσεις εναντίον της ναυσιπλοΐας. Δήλωσε, επίσης, ότι όλο και πιο πολλά πλοία εξετάζουν το ενδεχόμενο να εκτρέψουν τα δρομολόγιά τους από την Ερυθρά Θάλασσα.

Νωρίτερα, οι στηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Houthi της Υεμένης δήλωσαν ότι εξαπέλυσαν επίθεση εναντίον των πλοίων “MSC Alanya” και “MSC Palatium III” με ναυτικούς πυραύλους. Το πλοίο της Maersk, το “Maersk Gibraltar”, ήταν στόχος αποτυχημένης επίθεσης την Πέμπτη.

Τα πλοία υφίστανται επιθέσεις επειδή αρνούνται να συμμορφωθούν σε προειδοποιήσεις “ναυτικών δυνάμεων της Υεμένης,” δήλωσε ο εκπρόσωπος των Houthi κ. Yahya Saree σε διαμαρτυρία στη Γάζα.

Επίσης, η Hapag-Lloyd είπε ότι ένα από τα πλοία της, το “Al Jasrah”, δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα (χτες) Παρασκευή.

Η ανακοίνωση της Maersk την Παρασκευή δεν ανέφερε τι θα συμβεί στο μέλλον. Η εταιρεία είναι συμβεβλημένη και συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες εταιρείες λιανικής πώλησης στον κόσμο.

“Δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων των πελατών μας με τον καλύτερο τρόπο, συνεργαζόμαστε στενά με όλες τις ομάδες διανομής (logistics) και λαμβάνουμε μέριμνα περιορισμού των παρενεργειών στους πελάτες μας,” είπε.

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: Ποιοι κινδυνεύουν με κάθειρξη 10 ετών

Ο νέος ποινικός κώδικας, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή, περιλαμβάνει αλλαγές και στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και συγκεκριμένα αυστηροποιεί τις ποινές που ορίζονται στην περίπτωση παραβίασης κόκκινου σηματοδότη καθώς και σε άλλες παραβάσεις, όπως η κατανάλωση αλκοόλ. Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο

Κλεμμένα αυτοκίνητα: Με ποια μέθοδο τα πουλάνε οι επιτήδειοι

Σε μάστιγα έχουν εξελιχθεί οι κλοπές αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αφού υπολογίζεται πως κάθε χρόνο στην Ελλάδα κλέβονται 30.000 αυτοκίνητα, τα περισσότερα από αυτά στην Αττική. Ωστόσο, η μέθοδος που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι και η επινοητικότητά τους προκειμένου να διαθέσουν τα κλεμμένα αυτοκίνητα στην αγορά ξεπερνά κάθε φαντασία.

Αποκαλύψεις από την υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου: «Πέραν της Τουρκίας είχαμε να αντιμετωπίσουμε το ρωσικό μπλοκ στον ΙΜΟ»

Τα παραπάνω δήλωσε την Τρίτη η Υφυπουργός Ναυτιλίας Μαρία Χατζημανώλη. Σε συζήτηση στο 7o συνέδριο Capital Link, του οποίου το ΚΥΠΕ είναι χορηγός επικοινωνίας, η κ. Χατζημανώλη χαρακτήρισε την εκλογή ως σημαντική, αφού η Κύπρος κατάφερε να διατηρήσει όλες της

Μετάβαση στο περιεχόμενο