ΠΝ: Χαμηλές εξοπλιστικές προσδοκίες

Το επόμενο χρονικό διάστημα δεν αναμένεται (εκτός απροόπτου) να υπάρξει κάποια μείζονα κυβερνητική απόφαση αναφορικώς με τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ).  Τόσο στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) όσο και στο χθεσινό (9/2) Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) επιβεβαιώθηκε πως το μοναδικό εξοπλιστικό πρόγραμμα με άμεσο ορίζοντα συμβασιοποίησης είναι αυτό των ισραηλινών πυραυλικών συστημάτων SPIKE NLOS για λογαριασμό του Στρατού Ξηράς.

Το ΠΝ έχει θέσει τις εξοπλιστικές του προτεραιότητες όπως αυτές αποτυπώθηκαν σε αποφάσεις των Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου και περιλαμβάνουν τα κάτωθι προγράμματα: ενεργοποίηση δικαιώματος προαίρεσης για τη 4η FDI, πρόγραμμα πρόσκτησης 3+1 νέων κορβετών καθώς και τον πολυπόθητο Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ κλάσης «ΥΔΡΑ».  Ακολουθεί ο ΕΜΖ των πυραυλακάτων SUPER VITA και των υποβρυχίων τύπου «214».  Προγράμματα με μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα υλοποίησης.

Δυστυχώς παραπέμπεται στις καλένδες η απόκτηση της 4ης FDI με βάση τα σημερινά δεδομένα αφού δεν διαφαίνεται ενδιαφέρον από μεριάς της παρούσας ηγεσίας του ΠΝ καθώς και της κυβερνητικής βούλησης.  Δίχως κάποια έκπληξη το ΠΝ κινδυνεύει να αποκτήσει 3 φρεγάτες αντί των 4 όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.

Είναι γεγονός πως έχουν επιδειχθεί χαρακτηριστικές κυβερνητικές προχειρότητες στον εξοπλιστικό σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων δίχως να υπάρχει σαφής προτεραιοποίηση και ακριβής σχεδιασμός όλων των κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Πρωταθλητής των καθυστερήσεων και των αναβολών αναδεικνύεται ασφαλώς ο ΕΜΖ των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ που πλέον θα θεωρείται εκσυγχρονισμός τέλους ζωής αντί για μέσης ζωής.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιτελών του ΠΝ κατά το προγενέστερο χρονικό διάστημα είχε τεθεί ως στόχος η υπογραφή της σύμβασης στα τέλη Δεκεμβρίου ώστε άμεσα να εκκινήσει το πρόγραμμα με στόχο το 2027 ώστε το ΠΝ να παραλάβει τις δυο πρώτες εκσυγχρονισμένες φρεγάτες ενώ το 2028 τις υπόλοιπες δυο δεδομένου πως τα πρώτα δυο πλοία θα εισέρχονταν στα ναυπηγεία για ΕΜΖ κατά τους πρώτους μήνες του 2024.

Όπως έχει επισημανθεί η παλαιότητα των εκσυγχρονισμένων φρεγατών κάνει το πρόγραμμα να είναι αυξημένου ρίσκου και ως εκ τούτων οι χρόνοι παραδόσεις είναι ανάλογοι της δυσκολίας του εγχειρήματος.

Επιπροσθέτως παρά το γεγονός πως οι επιτελείς του ΠΝ έχουν έρθει σε συμφωνία έστω και θεωρητικώς με τη γερμανική ThyssenKrupp Marine Systems ώστε το κονδύλι να μην ξεπεράσει τα 580 περίπου εκατομμύρια ευρώ, εξακολουθεί να μην υπάρχει άμεση υπογραφή της σύμβασης και πλέον ο κίνδυνος η γερμανική πλευρά να επανέλθει με αυξημένες τιμές επικαλούμενη γενικότερες ανατιμήσεις πρώτων υλών είναι υπαρκτός.

Το ίδιο ισχύει και με τη περίπτωση των κορβετών για το ΠΝ που οι αποφάσεις εκκρεμούν από τον Σεπτέμβριο του 2021 όταν για πρώτη φορά παράλληλα με την ανάληψη των φρεγατών από τη Naval Group τέθηκε επισήμως το ζήτημα της ναυπήγησης των νέων κορβετών για το ΠΝ.  Παρά το γεγονός πως το ΠΝ έχει αξιολογήσει τις δυο προτάσεις παραδίδοντας στη πολιτική ηγεσία τις τελικές του εισηγήσεις εντούτοις η απόφαση είναι σε εκκρεμότητα.

Στις προθέσεις του πρωθυπουργού παραμένει η επίσκεψη στα ναυπηγεία της Λοριάν ώστε να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι τη τεράστια πρόοδο που συντελείται στο ναυπηγικό σκέλος των νέων φρεγατών.

Αδιαμφισβήτητα οι όποιες χρονικές καθυστερήσεις δεν συνεπάγονται ακυρώσεις προγραμμάτων πλην όμως το ΠΝ που κατά κανόνα χρήζει της μεγαλύτερης εξοπλιστικής φροντίδας παραμένει έρμαιο σοβαρών και μη δικαιολογημένων καθυστερήσεων.  Οι κυβερνώντες οφείλουν να αντιληφθούν πως το ΠΝ επ’ ουδενί δεν κάλυψε τις επιχειρησιακές του ανάγκες και απαιτήσεις λόγω της πρόσκτησης των μόλις τριών αντί τεσσάρων φρεγατών FDI HN.

Οι επερχόμενες εθνικές εκλογές οφείλουν να μην υποβιβάσουν τον εξοπλιστικό σχεδιασμό του ΠΝ που πρέπει να τηρείται με ευλάβεια ενώ οι όποιες κυβερνητικές αποφάσεις οφείλουν να έχουν συνέχεια και συνέπεια.  Ούτε και ο φονικός σεισμός στη Τουρκία θα αποτελέσει το άλλοθι για αναβολή αποφάσεων με γνώμονα μια νέα διπλωματία των σεισμών όπως το 1999 η οποία δοκιμάστηκε στη πράξη και απέτυχε παταγωδώς.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το κανάλι του Σουέζ

Οι εργασίες για τη διάνοιξη του καναλιού είχαν αρχίσει στις 25 Απριλίου του 1859. Η αιγυπτιακή κυβέρνηση ανέθεσε το έργο σε γαλλική εταιρία, επικεφαλής της οποίας ήταν ο μηχανικός και διπλωμάτης Φερντινάν Ντε Λεσέπς. Για την αποπεράτωσή του εργάστηκαν 1,5 εκατομμύριο

Εκλογές στη Βόρεια Μακεδονία: Καθαρή νίκη της υποψήφιας του αντιπολιτευόμενου VMRO-DPMNE στον πρώτο γύρο

Καθαρή νίκη κατήγαγε στον χθεσινό πρώτο γύρο των προεδρικών εκλογών στη Βόρεια Μακεδονία η υποψήφια του δεξιού αντιπολιτευόμενου κόμματος VMRO-DPMNE, η Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα, επικρατώντας με διπλάσιο ποσοστό του βασικού της αντιπάλου, του υποψηφίου του κυβερνώντος Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SDSM) και απερχόμενου προέδρου της

Πόσο θα αυξηθούν οι συντάξεις – Πίνακες ανά Ταμείο

Αύξηση κατά 2,5% θα έχουν οι συντάξεις το 2025, με δικαιούχους περίπου 1,8 εκατ. συνταξιούχους, εκ των οποίων οι 1,5 εκατ. θα δουν ολόκληρη την αύξηση να περνάει στο μηνιάτικό τους ενώ για τους υπόλοιπους 300.000 η αύξηση θα είναι

Σπαρτιάτες: «Μπλόκο» από τον Άρειο Πάγο για τις ευρωεκλογές

Το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου ανακοίνωσε την τελική λίστα των κομμάτων που θα συμμετάσχουν στις ευρωεκλογές του Ιουνίου, αφήνοντας «εκτός» το κόμμα των Σπαρτιατών. Υπομνήματα κατά της συμμετοχής των Σπαρτιατών είχαν καταθέσει Ν.Δ., ΠΑΣΟΚ και Νέα Αριστερά. Οι «Σπαρτιάτες»

Μετάβαση στο περιεχόμενο